Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1593
Skal fremføre en tale jeg selv har skrevet, forran klassen, men så har det seg slik at jeg har sceneskrekk.

Noen som vet hvordan jeg kan holde sceneskrekken i sjakk under fremføringen?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Beroliggende midler? Snakk med legen din, så kan han kanskje hjelpe deg .
Du får kjøpt noe på apoteket som heter Bach: Rescue Remedy. Løp å kjøp! :P
Gammelt kjærringråd er vell ei lerke med noko sterkt i til å ha i baklomma
Hm, da jeg først så denne tråden var den stengt, men nå er den visst åpen igjen. Som jeg sa på PM funker en gul valium helt fin til sånne ting.
i polhavet.
ferskvann's Avatar
Trådstarter
Takker for svar!

Men hva funker best av "Bach: Rescue Remedy" og "valium"?
Valium er reseptbelagt så er nok mer effekt i de.
Jeg vil rett og slett anbefale deg å hoppe i det og drite i det.. men jeg vet at det er vanskelig! Valium er knallbra på sånn..
Jeg sliter absolutt ikke med sceneskrekk. Men jeg merket at jeg var mye mindre nervøs under en tale jeg skulle holde når jeg hadde konsumert litt Jack Daniels (Whiskey) på innelomma, hehe.
Tror nesten ikke det jeg leser. Her er det en skoleungdom som skal ha en fremføring for klassen også anbefales det å ruse seg for å få kontroll med nervene!? Om en skal ty til beroligende hver gang noe slikt dukker opp så vil en jo aldri lære å mestre slike situasjoner (men kanskje derimot bli avhengi av div stimuli)

En presentasjon for klassen en en ubetydelig ting i den store sammenheng. Det er helt vanlig å være nervøs for sånt, og denne spenningen gjør kanskje at man skjerper seg litt ekstra. Om det går galt, så so what...er bare å puste litt dypt å prøve på nytt. Du blir ikke akkurat utvist fra skolen (det kan du derimot bli om du ruser deg...)

Om du googler litt så finner du sikkert masse gode tips for hvordan du skal forberede deg mentalt til presentasjoner etc.

Ett godt råd er i hvertfall å forberede seg ved å visualisere hvordan fremføringen skal være og hva du skal si.

Lykke til!

Edit: ser av navnet at du kanskje er født i 78, og således ikke "skoleungdom"...uansett mener jeg det samme.
Sist endret av covcon; 20. februar 2006 kl. 17:44.
Covcon: Om du ser på profilen hans ser du at han er født i 87, og han hadde vel rusmiddel i tankane sia han laga tråden på rusmiddelforumet.
Men har ellers ikkje noko nyttig å bidra med.
Lykke til i alle fall.
i polhavet.
ferskvann's Avatar
Trådstarter
Er født i 87.. skrev litt fort da jeg skulle lage nick...

Tror nok jeg går for å forberede meg mentalt.
Vet at det ikke er jordas undergang hvis jeg ikke gjør det bra nok, men det føles alikevel slik når jeg står der og fremfører forran klassen.

Takker for svar!
Sitat av covcon
Tror nesten ikke det jeg leser. Her er det en skoleungdom som skal ha en fremføring for klassen også anbefales det å ruse seg for å få kontroll med nervene!? bla bla bla
Vis hele sitatet...
Som Seigmann sier: Han konsulterte et rusmiddelforum for å få vite om noe som kan roe nervene. Hadde han vært ute etter mentale teknikker for å mestre fremføringen hadde han sikkert spurt noen andre. Og tar du én gul valium blir du ikke rusa, bare rolig. Det roer nervene, "tar bort kantene" og lar deg fokusere på det du skal si, ikke alt det som gjør deg engstelig.

Sitat av ludus78
Tror nok jeg går for å forberede meg mentalt.
Vet at det ikke er jordas undergang hvis jeg ikke gjør det bra nok, men det føles alikevel slik når jeg står der og fremfører forran klassen.
Vis hele sitatet...
Godt, alltid best å klare seg uten hvis man kan.
i polhavet.
ferskvann's Avatar
Trådstarter
Hvis jeg tar én gul valium, vil jeg da bli unaturlig rolig, sånn at andre kan merke at jeg har tatt no?
Pleier nemlig ikke å være så rolig av meg.
Nei. En gul en kan nok ikke merkes på deg.