Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 7747
Hei folkens!

I den siste tiden har det blitt svært vanskelig å få tak i KNO3, ikke kan man gå på felleskjøpet (ved mindre man er så heldig å er bonde), apoteket svindler deg og produktet forsvinner mer og mer fra markedet.

Det går selvfølgelig an å lage selv, men for noen, som megselv, er ikke dette aktuelt.

Jeg hadde likt å høre deres erfaringer med hvor og hvordan dere skaffer dere KNO3 nå i nyere tid
Kansje denne tråden kan være til hjelp for andre også som har problemer med det samme.

Er det foreksempel noen som driver med privatimport? Hvordan er deres erfaringer rundt regelverk om import?
et tips vist du ikke skal lage kno3 selv (fra feks kno3 rik gjødsel ikke akurat laging mer utvining ) er det eneste valget som jeg ser det ebay eller apoteket
personlig lager jeg det meste av kjemikaline mine selv
Her
Her
Her
Her

Finnes også mange andre forretninger, blant annet polske, som fortsatt holder på. Du finner de om du leiter litt.
Takk takk ;-)
Jeg lette litt på lovdata.no anngående import av kjemikalier. Jeg fant ingenting om at import av KNO3 var ulovlig. Er det noen her som sitter på slik info?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sendte epost til fellekjøpet og spurte hva det kostet for en sekk krista k plus.

Her er svaret:

Hei.

Krista-K er ikke i salg til andre enn de med spesiell tillatelse.
For å kunne gi deg en pris på dette, må jeg ha dokumentasjon på at du rettmessig kan kjøpe denne varen.
Dokumentasjon på hva du driver med og hva du skal bruke det til, og personlig oppmøte med legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Noen som har tips til hva jeg kan svare tilbake?

Visste ikke at det var ulovlig å kjøpe det som privatperson?
Sitat av djsonofm Vis innlegg
Takk takk ;-)
Jeg lette litt på lovdata.no anngående import av kjemikalier. Jeg fant ingenting om at import av KNO3 var ulovlig. Er det noen her som sitter på slik info?
Vis hele sitatet...
Du finner kanskje ikke så mye på lovdata, men til gjengjeld kan du finne informasjon i ADR/RID-pdf'en. I tillegg er det flere artikler på nettsidene til Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap, f.eks her ("Nye regler for stoffer som kan benyttes til å lage bomber").

Det er ikke direkte ulovlig, men det er begrensninger samt at forsendelser av KNO3 skal listes opp som "mistenkelig".
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Du finner kanskje ikke så mye på lovdata, men til gjengjeld kan du finne informasjon i ADR/RID-pdf'en.
Vis hele sitatet...
ADR/RID er regelverk som omfatter landtransport av farlige kjemikalier, ikke hvorvidt privatpersoner kan kjøpe stoffer.
da er det jo ikke helt umulig å få tak i krista k
tror dere at en hage glad morfar kan vere til hjelp?
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
da er det jo ikke helt umulig å få tak i krista k
tror dere at en hage glad morfar kan vere til hjelp?
Vis hele sitatet...
Er morfaren din bonde som driver med bl.a epler o.l?

Krista-K er ikke i salg til andre enn de med spesiell tillatelse.
Vis hele sitatet...
så da mener du at spesiel tillatelse er bonde
Sist endret av CracklingPyro; 27. november 2012 kl. 00:11.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
ADR/RID er regelverk som omfatter landtransport av farlige kjemikalier, ikke hvorvidt privatpersoner kan kjøpe stoffer.
Vis hele sitatet...
Er klar over det, men det har da likevel en viss relevans mtp. forsendelse av kjemikalier. djsonofm spurte jo om import av kjemikalier til Norge, og sånn informasjon vil man kunne finne i ADR/RID-regelverket.
Da jeg handlet kno3 for mange år siden, så var det fra en akvariebutikk, som bruker det til gjødsling av vann. Fikk vel 10kg for 500kr eller noe. Ikke billig, men var fint pulver og fikk med masse fine øsekar, kopper o.l.
hvilken butikk var dette da?
Dampsaga Zoo.
▼ ... noen uker senere ... ▼
er det noen plass som er forholdsvis greit å kjøpe kaliumnitrat fra? (uten å få problemer med pst ol.)
▼ ... over en uke senere ... ▼
vi hadde en diskusjon om hvor trygt det var å importere kjemikalier her for en stund tilbake.. men jeg lurer på en ting?
er det større sannsynlighet for at pakken blir sjekket og pst får snusen i det hvis man kjøper fra keten enn hvis man kjøper fra ebay?
Om Keten skriver navnet sitt på, kanskje. Om ikke, tvilsomt. Har også at de har overvåket banktransaksjoner, men det kan være noe jeg har drømt. Ville uansett brukt et SpendOn kort.
er ikke noe du har drømt har hørt det selv.
men uansett om jeg kjøper med spendon vil de vel finne ut hvem jeg er? jeg må jo bestille det til meg
"Pakke til meg? Tror det har skjedd en stor missforståelse her. Har aldri betalt en sånn fyr penger. Ville ikke støtte folk som hjelper Breivikfolk"

Og om de virkelig går inn for å finne deg, eller du er paranoid, dra til en til andre siden av byen å kjøp det.
Sist endret av Sinken; 28. desember 2012 kl. 02:22.
haha det skal jeg si men tror du de vil reagere på 10 kg kno3? er vel ikke ulovlig det?
Det er ikke ulovlig å eie. Det er ulovlig å shippe så store mengder på vanlig måte, men det er avsenders problem.
det vil si at det er lovlig da for meg?
keten skriver jo at det blir sendt hurtig og sikkert..
Hurtig? Nei. Jeg spår et familiedødsfall i nær fremtid.

Sikkert? Hvem vet? Det er uansett ikke ditt problem
Ser ut som det er ganske lett å framstille KNO3 selv:

http://www.youtube.com/watch?v=6iMeBxNcZf0
Sitat av homoludens Vis innlegg
Ser ut som det er ganske lett å framstille KNO3 selv:

http://www.youtube.com/watch?v=6iMeBxNcZf0
Vis hele sitatet...
skal da også sies at det ikke alltid er like lett å skaffe is-poser som inneholder ren ammonium nitrat
desuten er ikke kalium hydroksid så lett heller.
er det ulovlig å kjøpe kalium perklorat?
eller er det som kalium nitrat, lov å eie men ikke lov å shippe på vanlig måte?
Sitat av ThaChick Vis innlegg
er det ulovlig å kjøpe kalium perklorat?
eller er det som kalium nitrat, lov å eie men ikke lov å shippe på vanlig måte?
Vis hele sitatet...
LES HER: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/...er-til-bomber/
man kan faktisk lage veldig kraftig sprengstoff av vanlig bordsalt litt strøm og elektroder og kansje litt voks vist man vet hvordan
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
LES HER: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/...er-til-bomber/
man kan faktisk lage veldig kraftig sprengstoff av vanlig bordsalt litt strøm og elektroder og kansje litt voks vist man vet hvordan
Vis hele sitatet...
Men er ikke det mye styr med å sette opp et opplegg med alt dette?

og forresten så må man ha tillatelse for å kunne importere perklorat.. -.-E]
Sist endret av ThaChick; 29. desember 2012 kl. 02:08.
Sitat av Sinken Vis innlegg
"Pakke til meg? Tror det har skjedd en stor missforståelse her. Har aldri betalt en sånn fyr penger. Ville ikke støtte folk som hjelper Breivikfolk"

Og om de virkelig går inn for å finne deg, eller du er paranoid, dra til en til andre siden av byen å kjøp det.
Vis hele sitatet...
Tollvesenet/politi/pst har oversikt over utenlandsoverførseler. De kan se hvilet konto det er overført fra og til, og eiern av disse. Tror de bare kan se deg som mindre seriøs hvis man prøver å bortforklare fakta.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...a-6705650.html
Om du hadde lest innlegget mitt før det, hadde du sett at jeg hadde nevnt SpendOn. Du registreres ikke som eier på dette.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Om du hadde lest innlegget mitt før det, hadde du sett at jeg hadde nevnt SpendOn. Du registreres ikke som eier på dette.
Vis hele sitatet...
Oki det er jo en fordel.
Sitat av ThaChick Vis innlegg
Men er ikke det mye styr med å sette opp et opplegg med alt dette?

og forresten så må man ha tillatelse for å kunne importere perklorat.. -.-E]
Vis hele sitatet...
til en perklorat celle er det vel litt job men med en klorat celle kan det være så simpelt som dette http://www.youtube.com/watch?v=IjHCm11Srgo
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
til en perklorat celle er det vel litt job men med en klorat celle kan det være så simpelt som dette http://www.youtube.com/watch?v=IjHCm11Srgo
Vis hele sitatet...
Dog så er det en del tryggere å bygge seg en perklorat-celle og heller bruke perklorater der det er mulig.
ja dat har du rett i men skal dog sies at perklorat celler er ganske dyre
Angående klorat/perklorat er det altså Klorat billigere, men farligere og perklorat dyrere, men sterkere?
faktisk tror jeg klorat er mer kraftig pga at det er mer reaktivt tror jeg.
men perklorat er vel mye mer stabilt