Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2374
Er det helt tilfeldig når bommene ved svinesund er stengt og når de er åpne? Jeg og noen kompiser har tenkt oss en tur til Sverige, har ikke tenkt til å ta med meg så veldig mye tilbake. Men lurer på om jeg kan ta med meg sterk-øl? Selvom jeg ikke er gammel nok til å kjøpe det i Sverige, men gammel nok i Norge? Og var det 5 l øl man kan ta med?
viss du får kjøpt , kan du kjøre inn i sverige . kjøpe kvota, kjøre tilbake litt inn i norge . sette alt fra deg inne i en sti . kjøre inn igjenn til sverige og kjøpe kvota . gjør det et par ganger så ender du opp med en god del øl
For å prøve å svare seriøst... eeh...

Du har lov å ha med deg 5 liter øl sålenge det er under 4,7 prosent. Hvor strenge de er på dette vet jeg ikke, men sånn er iallfall reglene. Hvis det har mer enn 4,7% alkohol regnes det på vin/sprit-kvota.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Takk for svar Wilibald! Får satse på å ta med et brett sterk-øl og håpe på det beste.
Tryggeste måten å smugle noe som helst inn til norge jeg vet om er via båt, bare pakk varene inn i noe vanntett og fest det til at tau i båten og la varene være en 3-4 meter under vann under hele reisen, ser du no kystvakt så bare kapp tauet, kanskje litt drastisk for ølsmugling, men kommer ann på antallet
Sist endret av Norsefire; 9. februar 2011 kl. 18:47.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Lær deg å skriv før du prøver deg på dumme kommentarer. Og du er ikke morsom, bare patetisk.

Til OP: Dere bør jo ikke nødvendigvis kjøre den nye veien (E6)? Dere kan kjøre over den gamle Svinesundsbroa, der det så og si aldri er kontroll.
Vis hele sitatet...

Gamle svinesundsbroa er notert. Takk
Sitat av NosNils Vis innlegg
viss du får kjøpt , kan du kjøre inn i sverige . kjøpe kvota, kjøre tilbake litt inn i norge . sette alt fra deg inne i en sti . kjøre inn igjenn til sverige og kjøpe kvota . gjør det et par ganger så ender du opp med en god del øl
Vis hele sitatet...
Dårlig ide.. Skiltnr på bilen blir registrert hos tollvesenet hver gang du krysser grensa.. gjør du det ofte hver dag, da blir du garantert stoppa.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Dårlig ide.. Skiltnr på bilen blir registrert hos tollvesenet hver gang du krysser grensa.. gjør du det ofte hver dag, da blir du garantert stoppa.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilde på dette? Tror datatilsynet fort kunne blitt litt sure hvis tollvesenet hadde en slik praksis? Men kan godt hende jeg tar feil og.
tviler på at de har lov og registrere skilt nr ditt og se hvor mange turer du gjør ut og inn av sverige.
Det ville de trengt konsensjon fra datatilsynet på. Og da skal vi som førere opplyses om det og jeg har enda ikke sett noe skilt som sier smil vi registrerer bil nr ditt!
Dårlig ide.. Skiltnr på bilen blir registrert hos tollvesenet hver gang du krysser grensa.. gjør du det ofte hver dag, da blir du garantert stoppa.
Vis hele sitatet...
Om dette stemmer, noe jeg tviler på, skal det ikke ha noen ting å si, hvis du ikke er stoppet før samme dag(og de har registrert at du har hatt med dagens kvote), og bare har med deg kvota. De kan jo ikke bevise at du har hatt med deg mer øl før på dagen uansett.
Sitat av zulle Vis innlegg
Om dette stemmer, noe jeg tviler på, skal det ikke ha noen ting å si, hvis du ikke er stoppet før samme dag(og de har registrert at du har hatt med dagens kvote), og bare har med deg kvota. De kan jo ikke bevise at du har hatt med deg mer øl før på dagen uansett.
Vis hele sitatet...
Men de kan følge etter deg frem til øldepoet ditt.
Sitat av NosNils Vis innlegg
viss du får kjøpt , kan du kjøre inn i sverige . kjøpe kvota, kjøre tilbake litt inn i norge . sette alt fra deg inne i en sti . kjøre inn igjenn til sverige og kjøpe kvota . gjør det et par ganger så ender du opp med en god del øl
Vis hele sitatet...
de sjekker ikke bare på grensa, har til å med blitt stoppa av tollen 30 min inn i norge en gang
Kjør -alltid- gamle svinesundbrua. Ila de ca 200 gangene jeg har kjørt der i livet mitt, har det kanskje vært 2-3 kontroller der, og jeg har ikke blitt stoppa. På den nye brua har jeg kjørt ca 15 ganger, og kjørt igjennom tollkontroll ca 3 ganger. Den ene gangen hadde jeg 12 brett øl (nok til mange tusen i bot og mulig anmeldelse) bak i bilen. Det viste seg at jeg mangla årsavgiftsmerke på bilen foran, jeg sa det måtte ha detti av - så gikk han bak for å sjekke (regna med at nå åpner han bak)... han åpna heldigvis ikke bak ^^ Så kjørte jeg hjem med 124 liter øl og matvarer.

Bare oppfør deg som at du har gjort dette mange titalls ganger før, selv om du er underage. Tenker litt på da, om du faktisk får kjøpt sterkøl hvis du ikke er gammel nok til å drikke det. Da er det jo han som kjøper det for deg som evt. får straffa... så får dere gjøre en avtale om du betaler hans bot for dine drikkevarer om dere skulle være så maks uheldige å bli tatt.

Kjør også bak en kolonne biler, så er det mindre sjans for å bli stoppa.

Ha alltid et par poser matvarer\varer bak i setet, og gjerne det lovlige av alkohol, og bare si at dere har vært og handla litt. Tenk på de som har med seg mange tusen liter øl og blir stoppa, -de- har grunn til å være nervøs.

Angående idèen med øldepot - det høres ut som en teit idè. Da må det jo være bedre å bare kjøre til polet i strømstad istedet for å la det stå ute "ved en sti", hvor hvem som helst kan snuble over det og ta det med seg hjem...... Eneste situasjonen jeg kan tenke meg hvor det er riktig er hvis en har vært i tyskland - men tilogmed da er det vel bedre å sjanse på å få med seg alt hjem i èn vending. Helst ha en som sjekker ved tollen først. De blir vel vanligvis tatt med spaning, så det er alltid en risiko der.
Sist endret av Taurean; 10. februar 2011 kl. 15:42.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Er det helt tilfeldig når bommene ved svinesund er stengt og når de er åpne? Jeg og noen kompiser har tenkt oss en tur til Sverige, har ikke tenkt til å ta med meg så veldig mye tilbake. Men lurer på om jeg kan ta med meg sterk-øl? Selvom jeg ikke er gammel nok til å kjøpe det i Sverige, men gammel nok i Norge? Og var det 5 l øl man kan ta med?
Vis hele sitatet...
Opplevd mange ganger at de setter ned bommene selv om de ikke har kontroll. Tror det bare er for å skremme folk.
Om du er over 18 men under 20 kan du vel ta med et visst anntall liter alkohol inn i norge så lenge det er under 22 vol.%?? De er uansett ikke ute etter å ta folk som har med seg litt over kvota. Men det er klart at sansynligheten for å bli stoppa er større for en bil full av ungdommer rundt 20, enn en familie. Det har ivertfall jeg inntrykk av.

Jeg og to andre kompiser ble stoppa for et par år tilbake. Vi fikk beholde _mer_ enn kvota og fikk bøter på 300.- 300.- og 600.- istedet for 2600x2 + 1600. All drikkevaren var over 4.7vol%.
Sist endret av thh; 10. februar 2011 kl. 17:39.