Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4389
Hei!

Litt info:
Tidligere spillavhengig, ikke rørt spill på 1år nå, og finner heller ingen fristelser mot det lenger, vært til behandling over lengre tid. Så fikk til det.

Sitter igjen med konsekvensene fra spillingen, en total gjeld på 1.4 millioner kroner med en gjennomsnittsrente på 18%


Har en jobb der jeg har mulighet til og jobbe mye overtid, men siden det er en hard fysisk jobb, så er jeg dritt sliten nå, men klarer fortsatt og presse 200-230 timers måneder. Derfor har jeg frem til desember klart og holde all gjeld i sjakk, ved og betale ca 40-50tusen i lån i måneden.

Desverre i januar, skjedde det noen små «feil» som passet utrolig dårlig, som gjorde at det forfalt 800tusen til inkasso. (Holdt lånene i sjakk, men alle lå an til og havne til inkasso ved en feil til) noe som skjedde.

Og da klarte jeg ikke dekke kostnadene lengre, så nå har jeg vært i kontakt med namsmann og gjeldsrådgiver hos nav, som har anbefalt meg og la alt forfalle til utleggsbegjæring, og deretter søke gjeldsordning.

- har ingen til og stille som kausjonist.
- eier ingenting av verdi
- leier
- slutten av 20 åra
- ca 35.000 utbetalt i måneden med litt overtid

Spørsmålet mitt er, hva ville du gjort i denne situasjonen ?
Her er det jeg har kommet frem til:


- få en venn/familie/samboer til og starte ett AS, som jeg blir ansatt i, og tjener penger til. Deretter søke gjeldsordning.
Vil betale ut lik lønn som jeg har idag, som skal dekke det jeg skylder til kreditorer, men jeg sitter igjen med noen kroner på ett firma, til den dag jeg er ferdig med gjeldsordning. Det er jo strengt ulovlig da kreditorer skal ha hele inntektspotensial ditt, men de får tilsvarende det jeg tjener nå, eneste er at jeg får litt selv, hvis jeg velger å jobbe ekstra.
Sist endret av Gamler123; 23. mars 2020 kl. 22:36.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Gjeldsordning er 5 år hvor du i praksis lever på eksistensminimum, men på et annet vis vil du da være gjeldsfri når denne tiden er over.

Luksusfellen?
Ta kontakt med ALLE kreditorene dine, (jeg mener det) og forklar situasjonen, si at du har blitt anbefalt gjeldsordning, fordi hvis dette går igjennom er det mange kreditorer som ikke får igjen pengene sine og prøv å få både lavere rente og nedbetalingsavtale.
Det at du har vist iløpet av ett helt år at du har greit å betale såpass som 50tusen kr
Trådstarter
7 1
Dette er forsøkt 2 ganger, dessverre uten hell.
Fikk vell egentlig bare «det driter vi i, alle truer med gjeldsordning, vi vil heller ha 20% enn ingenting»
Sitat av Gamler123 Vis innlegg
Dette er forsøkt 2 ganger, dessverre uten hell.
Fikk vell egentlig bare «det driter vi i, alle truer med gjeldsordning, vi vil heller ha 20% enn ingenting»
Vis hele sitatet...
Nå er det nå ikke dine kreditorer som avgjør om du skal ha gjeldsordning eller ikke. Det er det namsmannen som avgjør, så du må snakke med dem.

Kan nevne at å få gjeldsordning med "nylig stiftet" gjeld, kan være ett sant helvete, og du skal være heldig om du får det.

om all gjelden din er 4-5+ år gammel og du har prøvd å betale den ned uten å komme noe vei, samt kan dokumentere det og at du ikke har påtatt deg gjeld nylig, så er det absolutt verdt ett forsøk.

Er det gjeld som er 1-2 år gammel så kan du nesten på forhånd drite i det.

Lykke til.
Sitat av Gamler123 Vis innlegg
- få en venn/familie/samboer til og starte ett AS, som jeg blir ansatt i, og tjener penger til. Deretter søke gjeldsordning.
Vil betale ut lik lønn som jeg har idag, som skal dekke det jeg skylder til kreditorer, men jeg sitter igjen med noen kroner på ett firma, til den dag jeg er ferdig med gjeldsordning. Det er jo strengt ulovlig da kreditorer skal ha hele inntektspotensial ditt, men de får tilsvarende det jeg tjener nå, eneste er at jeg får litt selv, hvis jeg velger å jobbe ekstra.
Vis hele sitatet...
Dette høres jo mildt sagt noe suspekt ut. Husk at du under gjeldsordning har kreditorer og Namsmann som følger med på alt du foretar deg økonomisk. Kreditorene er veldig interessert i alt du måtte "unne" deg utenfor ordningen. OG det er 2 års etterperiode hvor det er egne regler som du nok også må regne med å bli passet godt på.. Så regn 7 år til du er fri. Under disse 7 årene vil alt økonomisk du foretar deg legge igjen digitale spor.

Dersom skyldneren innen to år etter gjeldsordningsperiodens utløp mottar arv, gevinst eller liknende av betydelig omfang, kan retten, på begjæring av en fordringshaver, hvis krav er omfattet av gjeldsordningen, sette gjeldsordningen helt eller delvis til side i den utstrekning skyldnerens økonomi og hensynet til fordringshaverne tilsier det. Gjeldsordningen kan ikke settes til side på grunn av gevinst som skyldes verdiøkning på bolig.
Vis hele sitatet...
Jeg er ferdig med gjeldsordning og i ditt tilfelle høres det ut som en "lifesaver". Hvorfor tukle det til, har du ikke lært noe om konsekvenser i behandling?

Sitat av Bill_Gates Vis innlegg
Gjeldsordning er 5 år hvor du i praksis lever på eksistensminimum, men på et annet vis vil du da være gjeldsfri når denne tiden er over.

Luksusfellen?
Ta kontakt med ALLE kreditorene dine, (jeg mener det) og forklar situasjonen, si at du har blitt anbefalt gjeldsordning, fordi hvis dette går igjennom er det mange kreditorer som ikke får igjen pengene sine og prøv å få både lavere rente og nedbetalingsavtale.
Det at du har vist iløpet av ett helt år at du har greit å betale såpass som 50tusen kr
Vis hele sitatet...
Luksusfellen har vel lite å bidra med her sammenlignet med gjeldsordning.

35.000 /mnd
20.000 livsopphold + boutgifter
15.000 til gjeld.

15k*60= 900.000,- det er vel omtrent halve gjelda om du legger til som kommer på av omkosntinger utenom en gjeldsordning.

Så, 5 år gjeldsodninging eller 10 år under eget regime uten å ha noe mer igjen?
Sist endret av Dough; 23. mars 2020 kl. 23:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bill_Gates Vis innlegg
Luksusfellen?
Vis hele sitatet...
Luksusfellen har selv sagt at de får så mange henvendelser fra spillavhengige, at de ikke lager flere episoder om det da sakene er såpass like. De lagde en god episode hvor en var spillavhengig, hvor de forklarte dette.

Gjeldsordning er uten tvil det beste alternativet her. Snakk med namsmannen om det, du får beholde en overasskende stor sum. Hvis kreditorene ikke går med på frivillig gjeldsordning, kan namsmannen tvinge de til å gå med på en rettslig gjeldsordning.
Sist endret av brødskiverr; 23. mars 2020 kl. 23:26.
Livsoppholdssatsen var i 2019 8.874,- Så den er vel å forventet å bli over 9k når du er i gang. Boutgifter utenom.

Det var et anslag jeg gjorde over på 20.000,-

Sitat av brødskiverr Vis innlegg
Luksusfellen har selv sagt at de får så mange henvendelser fra spillavhengige, at de ikke lager flere episoder om det da sakene er såpass like. De lagde en god episode hvor en var spillavhengig, hvor de forklarte dette.
Vis hele sitatet...
Seriøst dårlig bortforklaring. Det er ganske kjent at disse sakene er for tunge for vanlig samlivsterapi/gjeldsrådgivning og ender med gjeldsordning. Gjeldsordning er lite underholdende og tar for lng tid til å lage TV av.

Som om ikke luxusfelleepisodene er "såpass like"... *lol*
Sist endret av Dough; 23. mars 2020 kl. 23:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil si at dersom du skal igang med gjeldsordning så er det i dine beste interesser at du holder din sti ren. At du i det hele tatt allerede nå tenker på hvordan du kan bøffe ordningen og faktisk spise av pengene kreditorene skal ha synes jeg vitner om både dårlig stil og lite læring av det du har vært igjennom. Om du ikke bryr deg særlig om rett og galt så forsøk å forstå at det du ser for deg med et AS og i praksis lure unna penger faktisk kan føre til at du mister retten til gjeldsordning og blir sittende igjen med ALL gjelden. Det er veldig strengt, og du må regne med at både kreditorer og sikkert namsmann vil følge med på hva som skjer både med inntekten din, ansettelseforhold, etc slik at det vil være sjanser for at du blir tatt for dette. Og blir du tatt har du virkelig rævkjørt deg selv for da må du leve den skyhøye renten du har gjelden din og finne veiene ut av gjeldshelvete helt på egen hånd, og pent betale tilbake alle de 1.4 millionene pluss 18% rente. Og mtp på den høye renten så er det faktisk en temmelig drøy oppgave. Du har en unik mulighet til å legge dette bak deg. Alt som kreves er at du klarer å utvise litt vett og gjøre ting lovlig og i henhold til kravene i gjeldsordningen. Ingen triksing, ingen sniking og ingen svarte jobber eller skjulte inntekter.

Ett tips til deg. Gjør alt hvitt, etter boka og forhold til deg realiteten at du i 5 år skal klare deg på livsoppholdssats. Men mindre du har unormalt høye utgifter til lege, behandling eller andre helt spesielle utgifter så er faktisk ikke det fullstendig krise. Spesielt ikke med tanke på at du kommer ut etter 5 år som gjeldfri - og du kan starte helt på nytt uten å trenge å tenke mer på spillegjelden din.
Sist endret av _abc_; 24. mars 2020 kl. 00:02.
Hvis du vet at saken blir å gå til namsmann, så ville jeg økt skatteprosenten til 50% fortest mulig slik at når de skal vurdere hvor mye lønnstrekk de skal ta, så kan de ikke ta mer enn det du har til overs etter skatt.

Og når de har fattet vedtak om en viss sum i lønnstrekk, så setter du bare ned skatteprosenten og har 8874 kr til livsopphold + flere tusen ekstra fordi satt ned skatteprosenten igjen. På utfyllingsskjemaet som kommer fra namsmannen ville jeg ført opp at du betaler 10.000 kr i husleie, eller mer hvis du faktisk gjør det. Ikke alltid de krever dokumentasjon på husleiekontrakt. Så hvis du bor hjemme og ikke betaler husleie kan du potensielt sitte igjen med 8874 + 10.000 kr til "husleie" + overskuddet som namsmannen tror du betaler i skatt.
Molekyl det vil være en svært dårlig ide. Alt av inntektsendringer eller endring i netto levesum skal rapporteres inn av den som er på gjeldsordning slik at namsmann kan regulere størrelsen på trekket tilsvarende økt netto. Om ts velger å gjøre som du foreslår så vil resultatet bli det samme. Når det oppdages stenges gjeldsordningen og ts vil ikke få mulighet til å få innvilget ny gjeldsordning senere. Da må all gjeld betjenes med de høye rentene.

Er det så vanskelig å ta dette inn over seg? Juks og svindel under gjeldsordning vil få enorme konsekvenser for skyldner når el om de blir tatt. Gjeldsordningen vil bli avbrutt og fremtidige gjeldsordninger vil ikke være mulig. Risikoen er skyhøy i forhold til evt. gevinst. Stram livremmen og ta det som en mann. 5 år så det er over. Ser litt stort på det så har de fleste i gjeldsordning delvis selv satt seg i den situasjonen, og gjeldsordning er altså en ventil for å kunne starte opp med blanke ark og få en ny start. Da blir det skrekkelig tåpelig å risikere å miste den muligheten pga egen griskhet.

Det er tross alt 8874 kr per måned etter skatt, husleie og strøm. Og den satsen øker en gang per år. Det er svært mange her i landet som har langt mindre disponible penger hver måned.
Sist endret av _abc_; 24. mars 2020 kl. 02:03.
Molekyl snakker plutselig om utleggsstrekk i lønn. Jeg måtte lese 2-3 ganger selv for å se det.
Sist endret av Dough; 24. mars 2020 kl. 02:20.
Trådstarter
7 1
Tusen takk for mye gode svar! Joda, man forstår alvoret i det, når man har gått og grublet på dette alene i 3-4 år, og tæret på alle avgjørelser man tar, og mistet nattesøvn.

Men når man har gått så lenge og grublet over noe alene, så får man mange rare tanker. Derfor ville jeg legge inn situasjonen min her, for og se hva flere oppegående mennesker har og si om saken!
Tusen takk igjen for alle svar, dere er til fantastisk hjelp
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis du havner på gjeldsordning, og etterhvert får samboer, ikke registrer at de bor der. Så betaler du husleia som vanlig, og de deg kontant.
Ja det høres veldig smart ut madworld. Så oppdages det at ved tilfeldigheter at det også bor en annen på adressen og så har plutselig muligheten til å gjennomføre gjeldsordning gått tapt fordi det ble forsøkt på svindel av ordningen og kreditorer.

Og slike ting er ikke vanskelig heller. Se på hvor mange saker der det svindles med penger fra nav, der par oppgir forskjellig adresser. Mange som har blitt tatt der. Så det er nok gode sjanser for å bli enten ved tilfeldigheter eller fordi noen faktisk følger litt ekstra godt med på hva personen på gjeldsordningen driver med.