Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3161
Har den amerikanske ambassaden innsyn til nordmenn sine rulleblad? Da må de vel ha innsyn til andre land sine rulleblad også?
Hvorfor skulle de ha innsyn i folks rulleblad? Da må du gi dem det.
Trådstarter
4 0
Så ambassaden i Oslo har ingen adgang til dine opplysninger så lenge jeg ikke gir de til de?
Selvfølgelig ikke.
Trådstarter
4 0
Men om du skal søke et lenger visum typ 5 år +, da vil de ikke ta et dypdykk å finne ut? Er det noen her som kan snakke om erfaring?
Nei, da vil de be om at du leverer politiattest. Hvis du nekter så får du ikke visum.
Trådstarter
4 0
Føler mange sier så, men er det noen som kan snakke om erfaring? Ikke ESTA altså, men om noen har søkt om et jobbvisum eller lignende på ambassaden med rulleblad og gått fint?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Måtte levere politiattest for B1/B2+D1/C1-visum. Til sjuande og sist må du søke og sjå om du får det. Å forskottere resultatet er ikkje så veldig enkelt.
Legger til et tilleggsspørsmål som sikkert er relevant for trådstarter. Når man sender en forespørsel til politiet om politiattest for visum, sender de vanlig attest eller uttømmende?
Det vil nå også bli tatt bilde og fingeravtrykk av alle som ankommer USA.
Husk å ha nok strøm på telefoner, lesebrett etc til å slå de på i sikkerhetskontrollen om du blir bedt om dette for sikkerhetssjekk. Dersom det ikke er nok strøm til å slå de på, kan du bli nektet ombordstigning.

Ved ankomst så kan man få spørsmål om brukernavn på diverse sosiale medier, Facebook, YT..etc

Personlig ville jeg holdt meg langt unna USA.
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Det vil nå også bli tatt bilde og fingeravtrykk av alle som ankommer USA.
.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe nytt, måtte selv gi fingeravtrykk og bilde på flyplassen i USA for godt over 10 år siden når jeg var 12 år gammel.

Hørte av en kompis som var der for noen år siden at de scannet øyet hans ved ankomst.
Har vært i USA 2 ganger de siste fem årene og har aldri måttet gjøre noe annet enn å vise pass. Kun ferieturer da.
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Har vært i USA 2 ganger de siste fem årene og har aldri måttet gjøre noe annet enn å vise pass. Kun ferieturer da.
Vis hele sitatet...
Jeg reiste med min mor på en 2 ukers ferie selv. Mulig det var ekstra sikkerhet ettersom dette ikke var så mange årene etter 9/11. Reiste til New York.

På flyplassen i Norge ble vi tatt til side og spurt diverse spørsmål(de sa de gjorde dette med alle som reiste til USA), bl.a. om vi hadde bombe i kofferten...
Sist endret av Roaccu; 30. januar 2020 kl. 00:25.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Legger til et tilleggsspørsmål som sikkert er relevant for trådstarter. Når man sender en forespørsel til politiet om politiattest for visum, sender de vanlig attest eller uttømmende?
Vis hele sitatet...
De ber om uttømmende, jf politiets formålsliste. Hva som står på den følger av politiregisterloven § 41.

Har man reist på ESTA tidligere, for og så søke visum der det fremgår at man har merknader på attesten, vil det kunne by på problemer, forutsatt at du skulle ha huket av på "ja" på et av spørsmålene på ESTAen.

Som vidarlo sier, det er ofte meget vanskelig å spå resultatet på forhånd. Forhold som hvilken type visum, hva formålet med reisen er, hvor alvorlig lovbruddet var og hvor lenge siden det var er av interesse. Husk også at det ikke er alle lovbrudd som er et problem i denne sammenhengen. Det kommer helt an på hva du har gjort.
Sist endret av sokkejohn123; 30. januar 2020 kl. 09:40.
Sitat av krisbakk23 Vis innlegg
Men om du skal søke et lenger visum typ 5 år +, da vil de ikke ta et dypdykk å finne ut? Er det noen her som kan snakke om erfaring?
Vis hele sitatet...
Skal du ha visum av den typen du snakker om må du sende inn uttømmende politiattest med søknaden.

Det finnes flere lovbrudd som ikke nødvendigvis fører til at søknaden din blir avslått.

Men alt som er relatert til narkotika vil automatisk føre til at du ikke får jobb visum o.l .
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Skal du ha visum av den typen du snakker om må du sende inn uttømmende politiattest med søknaden.

Det finnes flere lovbrudd som ikke nødvendigvis fører til at søknaden din blir avslått.

Men alt som er relatert til narkotika vil automatisk føre til at du ikke får jobb visum o.l .
Vis hele sitatet...
Automatisk føre til at du blir "inadmissable", ja. Og så kan du få en waiver for å "overcome" nevnte inadmissibility.
Sitat av sokkejohn123 Vis innlegg
Automatisk føre til at du blir "inadmissable", ja. Og så kan du få en waiver for å "overcome" nevnte inadmissibility.
Vis hele sitatet...
Ja det går an, men det er det INGEN garanti for at du får.

Amerikanske immigrasjonsmyndigheter er utrolig sære og spesielle og det går mye på trynefaktor og hvem du treffer på.

Når det gjelder narkotika er de helt ekstreme. Det kan være nok at du innrømmer bruk av feks hasj og være inadmissable selv om du ikke har vært dømt for bruk/ besittelse.

Har selv bodd flere år i USA på Green card så jeg har en del erfaringer med immigrasjon myndighetene der borte
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Ja det går an, men det er det INGEN garanti for at du får.

Amerikanske immigrasjonsmyndigheter er utrolig sære og spesielle og det går mye på trynefaktor og hvem du treffer på.

Når det gjelder narkotika er de helt ekstreme. Det kan være nok at du innrømmer bruk av feks hasj og være inadmissable selv om du ikke har vært dømt for bruk/ besittelse.

Har selv bodd flere år i USA på Green card så jeg har en del erfaringer med immigrasjon myndighetene der borte
Vis hele sitatet...
Helt klart ingen garanti for at du får det, nei.

Fått det selv, og har B1/B2-visum, til tross for narkotikabruk på politiattesten. Er litt av en prosess.