Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4287
Jeg kan ikke tenke meg et sted hvor folk har sterkere meninger enn på Freak, så jeg vil gjerne høre hva dere har å si til det jeg har lært og min oppsummering!

Innen 30-40 år vil vi stå foran en stor endring på jorden. Isbreene på polene vil smelte og kødde til syklusen av Mexicogulfen og skape kaos, regnet vil øke, og fjellkjeden i Asia vil varmes opp og smelte isbreene som ligger der. Alt dette vil øke havnivået med ca 5 meter, noe som vil drukne de fleste kystområdene. På Indias og Kinas kyster alene bor det 2 milliarder mennesker, se for deg den vanvittige folkevandringen!

Den stigende kurven i teknologien vil avta, hvis vi ikke skynder oss vil vi ikke være klare til å reise gjennom verdensrommet for å finne nye steder å bo.

Jeg vil helst ikke starte "spar energi" eller mennesket sin skyld i klimaforandringene. Som biologilæreren min sa, vi "låner tiden til våre kommende generasjoner, bruk den vis.
Sist endret av TylerDurden; 26. oktober 2013 kl. 21:42.
Det som er så fint med oss mennesker er at vi er så tilpasningsdyktige.

At havene stiger med 5 meter, hva har det å si? Det er fremdeles hundrevis av meter igjen å gå på =)

Dessuten, at det blir mer varmt og fuktig klima verden over, da vil alle landområdene som nå er for kalde til å dyrkes, bli dyrkbare (som i russland) - da vil verdens matmangel også forsvinne.

Vi har lyse tider i sikte! Vi finner en vei! Jeg tror også vi vil kunne kolonisere andre planeter, og mineral- og materialholdige asteroider med tiden. Vi mennesker kan dateres 200 000 år tilbake i tid. Det er kun i de ca 30 siste år at teknologien virkelig har skutt fart, med datamaskiner og roboter. Jeg tror vi om 200 000 år til ha kolonisert en del i vår galakse. Vi må bare innfinne oss i tiden det tar å reise.

http://no.wikipedia.org/wiki/Menneske

Alt vi trenger å gjøre er å fortsette å utvikle oss, og ikke stagnere Innfinne oss i at vi er en suksess!! Og jobbe mot suksess i våre liv! Og ønske andre godt i bunn og grunn.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Du må jo huske på at vi faktisk er 8 milliarder? personer og med en vanvittig folkevandringen vil vi sammen med klimaendringene drepe og utrydde arter og økosystemet som trengs for å opptrettholde balanse.

Iom at havet stiger så vil levebare områder si at det blir en enda mere en konsentrert mengde med mennesker og en vill konkurranse for mat, om dette skjer så kommer vi til å utrydde enda flere arter og økosystem. Sett at nesten alle mennesker overlever.
Samtidig vil også den fantastiske kommunikasjonen på en internasjonal skala kansje også forsvinne.
Sist endret av TylerDurden; 26. oktober 2013 kl. 21:55.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vi har lyse tider i sikte! Vi finner en vei! Jeg tror også vi vil kunne kolonisere andre planeter, og mineral- og materialholdige asteroider med tiden.
Vis hele sitatet...
Er det ikke merkelig at USA årlig bruker 700 billioner USD på forsvaret sitt kontra 18 billioner USD på NASA årlig?
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Jeg kan ikke tenke meg et sted hvor folk har sterkere meninger enn på Freak, så jeg vil gjerne høre hva dere har å si til det jeg har lært og min oppsummering!

Innen 30-40 år vil vi stå foran en stor endring på jorden. Isbreene på polene vil smelte og kødde til syklusen av Mexicogulfen og skape kaos, regnet vil øke, og fjellkjeden i Asia vil varmes opp og smelte isbreene som ligger der. Alt dette vil øke havnivået med ca 5 meter, noe som vil drukne de fleste kystområdene. På Indias og Kinas kyster alene bor det 2 milliarder mennesker, se for deg den vanvittige folkevandringen!

Den stigende kurven i teknologien vil avta, hvis vi ikke skynder oss vil vi ikke være klare til å reise gjennom verdensrommet for å finne nye steder å bo.

Jeg vil helst ikke starte "spar energi" eller mennesket sin skyld i klimaforandringene. Som biologilæreren min sa, vi "låner tiden til våre kommende generasjoner, bruk den vis.
Vis hele sitatet...
Hvordan kommer du frem til disse konklusjonene? Har du noen kilder du kan backe dette opp med?

Scenarioet du beskriver er kanskje ikke helt usannsynlig, men tidsperspektivet du presenterer er helt bak mål.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Det som er så fint med oss mennesker er at vi er så tilpasningsdyktige.

At havene stiger med 5 meter, hva har det å si? Det er fremdeles hundrevis av meter igjen å gå på =)

Dessuten, at det blir mer varmt og fuktig klima verden over, da vil alle landområdene som nå er for kalde til å dyrkes, bli dyrkbare (som i russland) - da vil verdens matmangel også forsvinne.

Vi har lyse tider i sikte! Vi finner en vei! Jeg tror også vi vil kunne kolonisere andre planeter, og mineral- og materialholdige asteroider med tiden. Vi mennesker kan dateres 200 000 år tilbake i tid. Det er kun i de ca 30 siste år at teknologien virkelig har skutt fart, med datamaskiner og roboter. Jeg tror vi om 200 000 år til ha kolonisert en del i vår galakse. Vi må bare innfinne oss i tiden det tar å reise.

http://no.wikipedia.org/wiki/Menneske

Alt vi trenger å gjøre er å fortsette å utvikle oss, og ikke stagnere Innfinne oss i at vi er en suksess!! Og jobbe mot suksess i våre liv! Og ønske andre godt i bunn og grunn.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan vi kalles en suksess, når vi på egenhånd ødelegger planeten vi er ment til å bo på? At vi skal kolonisere andre planeter er pdd. en ønsketenking, vi er rimelig langt ifra en slik situasjon i dag. Vi har strengt tatt ikke funnet et egnet sted, en egnet måte å komme seg dit på, og det vil ta for lang tid til at det er praktisk gjennomførbart. Hva fremtiden bringer på dette feltet vet man jo selvsagt ikke, men å si at "vi må bare infinne oss med at det tar tid å reise" er litt søkt da det sannsynligvis vil ta mange generasjoner å komme seg dit.
At havnivået stiger med 5 meter iløpet av 30-40 år er høyst usannsynlig, det kommeri kke til å skje.
At det vil bli varmere og mer regn er det vel ingen tvil om, men det kommer til å ta lang tid.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Er det ikke merkelig at USA årlig bruker 700 billioner USD på forsvaret sitt kontra 18 billioner USD på NASA årlig?
Vis hele sitatet...

Milliarder. Ikke billioner. Det er en vesentlig forskjell. En amerikansk billion er det samme som en norsk milliard. Dessverre går også mange journalister og redaktører for store aviser i denne språkfella, så du er i godt selskap.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Milliarder. Ikke billioner. Det er en vesentlig forskjell. En amerikansk billion er det samme som en norsk milliard. Dessverre går også mange journalister og redaktører for store aviser i denne språkfella, så du er i godt selskap.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt.

700 billion USD / 18 billion USD - 700 milliarder USD / 18 milliarder USD.
Hvis det er noen trøst ble verdens undergang spådd på 70-, 80- og sikkert 90-tallet også, men vi er her og vi har det faktisk ganske bra.

Jeg tror det er vanskelig å spå om fremtiden, og det er bare menneskelig å frykte det ukjente og samfunnets sammenbrudd.
Sitat av Taurean Vis innlegg

Alt vi trenger å gjøre er å fortsette å utvikle oss, og ikke stagnere Innfinne oss i at vi er en suksess!! Og jobbe mot suksess i våre liv! Og ønske andre godt i bunn og grunn.
Vis hele sitatet...


Problemet er at det hver eneste dag utryddes flere hundre arter pga. menneskelige aktiviteter. Det blir 220 000 flere mennesker hver dag, mens havene blir tomme for fisk, og arealet dyrkbar jord er konstant eller synkende, slik at det blir stadig mindre tilgjengelig mat per capita.

Steven Pinker er bl.a. kjent for å påpeke at menneskets sivilisasjon har blitt stadig mindre voldelig med årene. På alle nivåer -- både storpolitisk og i kjernefamilien -- har det gradvis blitt mer fred. Nå viser nye tall fra USA at trenden har snudd der borte. Det vites ikke om dette også gjelder i resten av verden, men det er vel ikke utenkelig at overbefolkning med dertil hørende ressursknapphet, kan gjøre desperate mennesker mer tilbøyelige til å ty til vold for å få det de ønsker.

Økonomer og politikere forutsetter at vi kan ha evigvarende økonomisk vekst, uten å ta hensyn til at vi lever på en planet med begrensede ressurser. Oljereservene og andre naturressurser er ikke evigvarende. Og ja, vi lever trolig i et uendelig stort univers med trilliarder på trilliarder av verdener som er fulle av ressurser. Men med dagens teknologi har vi klart å hente hjem ca ett gram stoff fra asteroider og kometer, og dette koster oss flere milliarder dollar. Det er førti tusen milliarder kilometer til nærmeste stjerne utenom sola, og vi greier ikke engang å sende mennesker tilbake til månen igjen, enn si bygge en rakett som er på linje med Saturn V. Romfergeprogrammet er for lengst kansellert, og amerikanerne er avhengige av russiske Soyuz-kapsler for å få sendt sine få astronauter til og fra ISS, som er et gedigent pengesluk. Og den private romfartsindustrien, som fikk mye hype for få år siden, har hittil ikke klart å levere det den har lovet oss. John Carmack har i praksis lagt ned driften av Armadillo Aerospace for å vie seg helt og fullt til Oculus Rift, mens Richard Branson har utsatt og utsatt Virgin Galactics første bemannede kommersielle flygninger. Sannheten er at vi trolig aldri kommer oss tilbake til månen, og det blir aldri noen bemannet romferd til Mars.

Politikerne og sentralbanksjefene er mest opptatt av å stimulere privatøkonomien til Lloyd Blankfein, Jamie Dimon og resten av kostebinderiet som bidro til å utløse finanskrisen(e) -- mens middelklassen blir eliminert, folk flest får stadig mindre kjøpekraft og naturressursene utarmes på en planet hvor artsmangfoldet desimeres av mennesker som tror på evigvarende økonomisk vekst og som derfor produserer langt flere barn enn planeten har bærekraft til å takle.
Sist endret av Zabbath; 26. oktober 2013 kl. 23:19.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Hvis det er noen trøst ble verdens undergang spådd på 70-, 80- og sikkert 90-tallet også, men vi er her og vi har det faktisk ganske bra.

Jeg tror det er vanskelig å spå om fremtiden, og det er bare menneskelig å frykte det ukjente og samfunnets sammenbrudd.
Vis hele sitatet...
Dommedagsprofetier er basert på tilfeldige hendelser. Global oppvarming er bla. basert på historisk innsamlet data. Det er en vesentlig forskjell.
Sist endret av Sjølvaste; 26. oktober 2013 kl. 23:18.
Stop Watching Us
Futurologist's Avatar
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Den stigende kurven i teknologien vil avta, hvis vi ikke skynder oss vil vi ikke være klare til å reise gjennom verdensrommet for å finne nye steder å bo.
Vis hele sitatet...
Hvordan kom du til den konklusjonen? Med mindre en global katastrofe inntreffer ser jeg ikke hvordan menneskets intellekt skal slutte å bryte grenser i nåtidens tempo. Vi har allerede et internasjonalt nettverk som nesten hvem som helst har tilgang til.

Jeg tror at internett har forårsaket en fundamental endring i hvordan menneskeheten utvikler seg videre. Jeg tror også at i fremtiden kommer digitale hjelpemidler til å kommnisere mer sømløst med hverandre enn det vi ser i dag.

Jeg håper at vi utvikler en slags standard for enheter slik at det ikke er noe spørsmål om hva slags merke eller operativsystem man bruker (tenk et gigantisk open-source prosjekt)
Sist endret av Futurologist; 26. oktober 2013 kl. 23:25.
Alle disser problemene er skapt fordi vi ikke lar naturen gå sin gang. Nå gjør vi alt vi kan for å holde liv i alle mennesker i alle verdens hjørner. Det må vi slutte med, vi er rett og slett for mange som lever på denne kloden.
Sitat av Futurologist Vis innlegg
Med mindre en global katastrofe inntreffer
Vis hele sitatet...

Mennesket er denne katastrofen. Vi er en masseutryddelseshendelse som hurtig tømmer planeten for olje og andre ressurser vi har gjort oss avhengige av. Stadig færre mennesker, per capita, får tilgang til rent drikkevann, og fosforet vi trenger for å produsere livsnødvendig kunstgjødsel, er også i ferd med å bli borte. Artsmangfoldet desimeres for å gi plass til flere storforbrukende mennesker.

Den eneste løsningen er global befolkningskontroll, dvs. i beste fall ettbarnspolitikk for alle mennesker. Siden dette selvsagt ikke kommer til å skje, er vi på vei til helvete med ekspressfart. Våre eventuelle oldebarn kommer til å være analfabetiske kannibaler og åtseletere som leter etter spiselige ting i en radioaktiv ørken.

Jeg trodde på Ray Kurzweil før, men har måttet innse at han tok feil.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Dommedagsprofetier er basert på tilfeldige hendelser. Global oppvarming er bla. basert på historisk innsamlet data. Det er en vesentlig forskjell.
Vis hele sitatet...
Snakker ikke om Jehovas Vitner her. På 70-tallet var man bla bekymret for overbefolking, og at dette skulle føre til en global katastrofe. Noe som du sikkert vet ikke har skjedd.

På 80-tallet kom miljøvernbevegelsen til sin rett, og man var redd for forurensingen og overforbruk av råvarer. Noen mente at råvaremangelen ville utløse en verdensomspennende økonomisk krise.

På 90-tallet snakket man om peak oil, og at dette ville medføre problemer da vi enda ikke har en egnet erstatning til fossilt brensel.

Jeg mener dommedagsprofetiene i dag føyer seg inn i rekken, men som sagt kan ingen spå om fremtiden.

For alt det vi vet kan det hende vi får et gjennombrudd innen fusjon om 10-20 år som snur opp ned på de problemene verdendssamfunnet står ovenfor i dag.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Du må jo huske på at vi faktisk er 8 milliarder? personer og med en vanvittig folkevandringen vil vi sammen med klimaendringene drepe og utrydde arter og økosystemet som trengs for å opptrettholde balanse.
Vis hele sitatet...
Nei. Vi er mer og mer bevisst på dette med miljø. Det er stadig i media. Vi har snart De Grønne på tinget. Jeg liker ikke fanatisme i sin helhet, men akkurat når det kommer til miljøet på planeten, så syns jeg vi trenger et sånt parti på tinget. Kanskje ikke på toppen, men ett som kan få igjennom drastiske tiltak som hele folket kan være enige i.

Vi er på vei!

Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Iom at havet stiger så vil levebare områder si at det blir en enda mere en konsentrert mengde med mennesker og en vill konkurranse for mat, om dette skjer så kommer vi til å utrydde enda flere arter og økosystem. Sett at nesten alle mennesker overlever.
Samtidig vil også den fantastiske kommunikasjonen på en internasjonal skala kansje også forsvinne.
Vis hele sitatet...
Du aner ikke hvor store disse områdene er. Russland er større enn hele Europa tilsammen. Det er nok landområder der til å fø hele verden ...... Ikke fortvil, min venn.

Bare fokuser på å bli en suksess, og sørg for din egen og din families overlevelse. Bare at du er bekymret for disse tingene, beviser at du har et godt hjerte. Fortsett på den stien.


Sitat av Odonkor Vis innlegg
Er det ikke merkelig at USA årlig bruker 700 billioner USD på forsvaret sitt kontra 18 billioner USD på NASA årlig?
Vis hele sitatet...
Dette er bare en liten dytt i menneskehetens overlevesesinstinkt. Om det skulle bli en ny verdenskrig, så vil ikke -alle- bli utryddet. Vi vil overleve.


Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hvordan kan vi kalles en suksess, når vi på egenhånd ødelegger planeten vi er ment til å bo på? At vi skal kolonisere andre planeter er pdd. en ønsketenking, vi er rimelig langt ifra en slik situasjon i dag. Vi har strengt tatt ikke funnet et egnet sted, en egnet måte å komme seg dit på, og det vil ta for lang tid til at det er praktisk gjennomførbart. Hva fremtiden bringer på dette feltet vet man jo selvsagt ikke, men å si at "vi må bare infinne oss med at det tar tid å reise" er litt søkt da det sannsynligvis vil ta mange generasjoner å komme seg dit.
Vis hele sitatet...
Og hva tilsier at vi ikke skal klare det? Vi er bevisst på at det finnes et univers der ute. Vi er bevisst på at det er store avstander. Vi har mange mennesker på jordkloden. Vi er allerede, innen 30 år fra vi har begynt med data, teknologi og "space power", å være inne på tanken med å kolonisere asteroider som flyr i bane ikke så veldig langt unna oss. Der kan vi bygge kolonier og leve som vi gjør her, ihvertfall nesten da. Det blir ikke helt likt, men vi mennesker er -tilpasningsdyktige- ........

Det er ønsketenkning, jeg gir meg der. Men det er nettopp det som gjør oss mennesker til mennesker, evnen til å drømme. Og deretter realisere drømmen.


Sitat av Zabbath Vis innlegg
Problemet er at det hver eneste dag utryddes flere hundre arter pga. menneskelige aktiviteter. Det blir 220 000 flere mennesker hver dag, mens havene blir tomme for fisk, og arealet dyrkbar jord er konstant eller synkende, slik at det blir stadig mindre tilgjengelig mat per capita.

Steven Pinker er bl.a. kjent for å påpeke at menneskets sivilisasjon har blitt stadig mindre voldelig med årene. På alle nivåer -- både storpolitisk og i kjernefamilien -- har det gradvis blitt mer fred. Nå viser nye tall fra USA at trenden har snudd der borte. Det vites ikke om dette også gjelder i resten av verden, men det er vel ikke utenkelig at overbefolkning med dertil hørende ressursknapphet, kan gjøre desperate mennesker mer tilbøyelige til å ty til vold for å få det de ønsker.

Økonomer og politikere forutsetter at vi kan ha evigvarende økonomisk vekst, uten å ta hensyn til at vi lever på en planet med begrensede ressurser. Oljereservene og andre naturressurser er ikke evigvarende. Og ja, vi lever trolig i et uendelig stort univers med trilliarder på trilliarder av verdener som er fulle av ressurser. Men med dagens teknologi har vi klart å hente hjem ca ett gram stoff fra asteroider og kometer, og dette koster oss flere milliarder dollar. Det er førti tusen milliarder kilometer til nærmeste stjerne utenom sola, og vi greier ikke engang å sende mennesker tilbake til månen igjen, enn si bygge en rakett som er på linje med Saturn V. Romfergeprogrammet er for lengst kansellert, og amerikanerne er avhengige av russiske Soyuz-kapsler for å få sendt sine få astronauter til og fra ISS, som er et gedigent pengesluk. Og den private romfartsindustrien, som fikk mye hype for få år siden, har hittil ikke klart å levere det den har lovet oss. John Carmack har i praksis lagt ned driften av Armadillo Aerospace for å vie seg helt og fullt til Oculus Rift, mens Richard Branson har utsatt og utsatt Virgin Galactics første bemannede kommersielle flygninger. Sannheten er at vi trolig aldri kommer oss tilbake til månen, og det blir aldri noen bemannet romferd til Mars.

Politikerne og sentralbanksjefene er mest opptatt av å stimulere privatøkonomien til Lloyd Blankfein, Jamie Dimon og resten av kostebinderiet som bidro til å utløse finanskrisen(e) -- mens middelklassen blir eliminert, folk flest får stadig mindre kjøpekraft og naturressursene utarmes på en planet hvor artsmangfoldet desimeres av mennesker som tror på evigvarende økonomisk vekst og som derfor produserer langt flere barn enn planeten har bærekraft til å takle.
Vis hele sitatet...
1) Vi må kutte ut all økonomi, og vi må lære oss å dele, og leve i likevekt. Vi må lære oss å dyrke mat, alle som en, sånn at vi kan leve i harmoni med naturen. Jeg har en tro på at hvis alle lærer seg å dyrke jorda, og leve i harmoni med naturen, så kan vi kutte ut all industri, og FREMDELES ha internett, og kommunisere og leve godt...

2) Vi må kutte ut alle penger. Vi trenger ikke penger. Hvis vi kan leve av å dyrke vår egen mat, så trenger vi ikke penger til å kjøpe mat for

3) Vi lærer alt det vi kan av psykologi til alle mennesker på jorda, sånn at alle kan få fred med seg selv, og slutte å tenke at det er så ille som MEDIA skal ha det til!! Det folk tenker, er det media skriver, som regel. Og det de da tenker, er at de må leve for det media skriver, og ikke det de selv er best til. Folk mister troen på seg selv, med store overskrifter. Og det er feil.

Media må begynne å dra hele verdens befolkning i èn retning. Vi må bli flinkere til å støtte oppunder hverandre.

4) Vi bruker all vår opparbeidede teknologi og avansement, og fortsetter selvfølgelig å utvikle den!!, til å nå ut i verdensrommet. Vi har kommet så utrolig langt, hvis vi ser bort fra økonomi og penger. Vi kan komme så utrolig mye lenger.


Det høres ut som utopi. Men det er lov å drømme. Og det er lov å tenke at det faktisk blir realitet om man jobber hardt nok mot det.

Sånn som vi aller fleste lever nå, blant "rike, mellomklasse og fattige", er steinaldernivå. Nyalderen består av utvikling. Utviling av kvaliteten av det enkelte individ. Vi har så mye som vi har å gjenoppdage.


Du vet hva Freud tenker om menneskets psyke? At det er som et isfjell, og at de øverste 10% er vår bevissthet, og de resterende 90% er underbevisstheten? Vel, jeg har enda en teori.

Jeg tror at vår bevissthet er 5%, underbevisstheten er 45% og vi har ENDA 50% til å gjenoppdage!! Det er den mørke materie, det er sjeleverdenen og det vi ikke kan se med øynene.


Det er mye vi har å oppdage. Og det er interessant.


Til slutt vil jeg oppsummere: Vi mennesker MÅ lære oss å leve med naturen, og vi vil komme til å gjøre det. Når en gang verden begynner å bryte sammen pga våre ødeleggelser, får vi opp øynene. Og da vil vi tilpasse oss det. Vi er tilpasningsdyktige. Vi har ingenting å frykte. Vi trenger bare å tenke på vår egen suksess, for vi har evnene. Ta imot stønad fra nav med glede, det er samfunnets støtte til deg, investering i deg som menneske, at du skal en vakker dag få gode tanker om deg selv og utvikle deg igjen. Vi alle utvikler oss hele tiden, noen mer enn andre, noen henter en teskje med kraft fra Verdens Energibrønn, andre tar med seg en tankbil!! Og når vi alle lærer oss å hente derfra sammen, så vil vi komme ekstremt langt.

Slutt å bekymre dere. Vi må stole på vår overlevelsesevner. Og vi må dyrke vår egen suksess, ikke tenk på andre.. eller tenk på andre, men dyrk deg selv. Så lenge man har et godt hjerte, så har man ingen grunn til å bekymre seg.

Søk gjerne en psykolog, de vet utrolig mye om det underbevisste, der ligger det veldig mye skjult energi og venter. Der ligger nøkkelen.
Sist endret av Taurean; 27. oktober 2013 kl. 01:13.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Mennesket er denne katastrofen. Vi er en masseutryddelseshendelse som hurtig tømmer planeten for olje og andre ressurser vi har gjort oss avhengige av. Stadig færre mennesker, per capita, får tilgang til rent drikkevann, og fosforet vi trenger for å produsere livsnødvendig kunstgjødsel, er også i ferd med å bli borte. Artsmangfoldet desimeres for å gi plass til flere storforbrukende mennesker.

Den eneste løsningen er global befolkningskontroll, dvs. i beste fall ettbarnspolitikk for alle mennesker. Siden dette selvsagt ikke kommer til å skje, er vi på vei til helvete med ekspressfart. Våre eventuelle oldebarn kommer til å være analfabetiske kannibaler og åtseletere som leter etter spiselige ting i en radioaktiv ørken.

Jeg trodde på Ray Kurzweil før, men har måttet innse at han tok feil.
Vis hele sitatet...
Olje kan brukes til så mye mer enn forurensende drivstoff. Hvis vi bruker det sparsommelig, kan vi bruke det til det absolutt mest nødvendige, så som kommunikasjonsmidler og kjøleskap. Vi kan bruke elektrisitet til alt mulig annet, som kjøretøy og transport. Det er bærekraftig.


Angående befolkning, så har jeg en tro på at vi kan leve i hundre milliardertallet uten problem på jordkloden.

Vi må lære oss å leve side om side, og i større kolonier. Vi må lære oss å leve av og med naturen. Jeg har en tro på at det er mulig, vi kommer til å minimum tidoble oss i antall.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du aner ikke hvor store disse områdene er. Russland er større enn hele Europa tilsammen. Det er nok landområder der til å fø hele verden ......
Vis hele sitatet...
Her kan du se litt på realitetene. Der ser du hvordan det står til med dyrkbar landbruksjord per capita. Du klarer nok selv å ekstrapolere den fremtidige utviklingen ... Husk også at stadig mer av regnskogsområder og landbruksjord som før ble brukt til produksjon av menneskemat, nå brukes til å produsere biodiesel som skal være substitutt for oljen vi er i ferd med å bruke opp. Du nevner Russland, men glemmer at mesteparten av landet er preget av permafrossen tundra, taiga og karrige fjell hvor det er umulig å anlegge kornåkre.

Virkeligheten er dessverre ikke rosenrød, selv om de fleste av oss fortsatt har det godt her i verdens fjerde rikeste land. Ressursknapphet og desimering av artsmangfoldet kommer til å bli et større og større problem i takt med at menneskeheten vokser.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Olje kan brukes til så mye mer enn forurensende drivstoff. Hvis vi bruker det sparsommelig, kan vi bruke det til det absolutt mest nødvendige, så som kommunikasjonsmidler og kjøleskap. Vi kan bruke elektrisitet til alt mulig annet, som kjøretøy og transport. Det er bærekraftig.

Angående befolkning, så har jeg en tro på at vi kan leve i hundre milliardertallet uten problem på jordkloden.

Vi må lære oss å leve side om side, og i større kolonier. Vi må lære oss å leve av og med naturen. Jeg har en tro på at det er mulig, vi kommer til å minimum tidoble oss i antall.
Vis hele sitatet...

Du tar en del forbehold. Du sier hvis vi bruker olje sparsommelig ... Ja, hvis sånn og sånn ... Men sånn er det ikke. Vi bruker ikke olje sparsommelig. Vi er avhengige av olje for å produsere stort sett alt rundt oss. All plast består av olje. Og hvor mye olje tror du ikke det går med for å produsere vindmøller og solcellepaneler, altså fornybar, ikke-fossil teknologi? Og i matproduksjon?

Sannheten er at det er den enkle tilgangen til meget energieffektiv olje som har gjort det mulig for menneskene å bli 7,2 milliarder på denne planeten. Men nå er den lett tilgjengelige oljen borte, og vi har bare vanskelig tilgjengelige reserver igjen. For å utvinne denne oljen, kreves det mye ... you guessed it ... olje. Hele sivilisasjonen vår er basert på olje, så når oljen blir borte ... kollapser sivilisasjonen. Av ren nødvendighet.

Regnestykket går ikke opp. Menneskebestanden kommer til å bli redusert, enten vi liker det eller ei. Realitetene innhenter oss. Naturen ordner opp på den ene eller andre måten. Pandemier, krig og naturkatastrofer kan ta knekken på en del mennesker -- hvis vi da ikke sporenstreks tar til vettet og slutter å formere oss så uhemmet. Og det gjør vi jo selvsagt ikke.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Bare fokuser på å bli en suksess, og sørg for din egen og din families overlevelse. Bare at du er bekymret for disse tingene, beviser at du har et godt hjerte. Fortsett på den stien.

...

Slutt å bekymre dere. Vi må stole på vår overlevelsesevner. Og vi må dyrke vår egen suksess, ikke tenk på andre.. eller tenk på andre, men dyrk deg selv. Så lenge man har et godt hjerte, så har man ingen grunn til å bekymre seg.

...

Media må begynne å dra hele verdens befolkning i èn retning. Vi må bli flinkere til å støtte oppunder hverandre.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du innser det selv, men det du skriver er helt selvmotsigende. Det er vel akkurat denne egoismen, denne "hver mann for seg selv"-mentaliteten som har skapt mye av urettferdigheten vi har i dag. Overlevelsesinstinktet vi har fra naturens side går dårlig overens med dagens samfunnsstruktur, der alle ideelt sett skal ivaretas og hvor målet etter å utjevne sosiale forskjeller i størst mulig grad. Ellers er det vel nettopp de som har et godt hjerte som bekymrer seg mest, fordi de ikke klarer å lukke øynene for all urett og leve sitt eget liv bekymringsfritt. Det er i hvert fall min erfaring.


Sitat av Taurean Vis innlegg
1) Vi må kutte ut all økonomi, og vi må lære oss å dele, og leve i likevekt. Vi må lære oss å dyrke mat, alle som en, sånn at vi kan leve i harmoni med naturen. Jeg har en tro på at hvis alle lærer seg å dyrke jorda, og leve i harmoni med naturen, så kan vi kutte ut all industri, og FREMDELES ha internett, og kommunisere og leve godt...

2) Vi må kutte ut alle penger. Vi trenger ikke penger. Hvis vi kan leve av å dyrke vår egen mat, så trenger vi ikke penger til å kjøpe mat for
Vis hele sitatet...
Det er jo helt utpå vidda at hele verden skal enes om å gå tilbake til et eldgammelt system med bytting av varer, som i sin tid viste seg å være tungvindt og upraktisk. At vi skal kutte ut ALL industri er jo også mildt sagt urealistisk, hvordan mannen i gata da skal kunne leve et "godt liv", er for meg en gåte. Du må gjerne utdype hva du legger i uttrykket "et godt liv", da avvikling av all industri unektelig vil føre til en enorm omveltning i levesettet til de fleste mennesker. Det er jo vanskelig nok å folk flest til å ta bussen til jobb, skru av varmekablene eller slutte å kjøpe billige klær sydd av krøpla femåringer i Bangladesh. Det er med andre ord umulig å få folk til å leve fullstendig i pakt med naturen i et enkelt jeger- og sankersamfunn.

Er for øvrig veldig nysgjerrig på hvordan vi skal kutte ut ALL industri, men fortsatt ha internett. Snakker vi iStone da, eller?


Sitat av Taurean Vis innlegg
3) Vi lærer alt det vi kan av psykologi til alle mennesker på jorda, sånn at alle kan få fred med seg selv, og slutte å tenke at det er så ille som MEDIA skal ha det til!! Det folk tenker, er det media skriver, som regel. Og det de da tenker, er at de må leve for det media skriver, og ikke det de selv er best til. Folk mister troen på seg selv, med store overskrifter. Og det er feil.
Vis hele sitatet...
Ja, du får ta deg en tur til en av verdens mange slumområder, eller kanskje en flyktningleir hvor flere millioner mennesker bor under helt for jævlige forhold, hvor urent vann eller en tilsynelatende ufarlig infeksjon kan ta livet av hundre-, kanskje tusenvis, og forklare dem at egentlig har de det ikke sånn veldig fælt, det handler bare om å tenke positivt!!!


Sitat av Taurean Vis innlegg
4) Vi bruker all vår opparbeidede teknologi og avansement, og fortsetter selvfølgelig å utvikle den!!, til å nå ut i verdensrommet. Vi har kommet så utrolig langt, hvis vi ser bort fra økonomi og penger. Vi kan komme så utrolig mye lenger.
Vis hele sitatet...
Jeg er nok en gang veldig nysgjerrig på hvordan vi skal greie å utvikle teknologien for å reise ut og kolonisere nye planeter etter å ha lagt ned alt av industri.


Sitat av Taurean Vis innlegg
Det høres ut som utopi.
Vis hele sitatet...
Her er vi enige.


Sitat av Taurean Vis innlegg
Sånn som vi aller fleste lever nå, blant "rike, mellomklasse og fattige", er steinaldernivå. Nyalderen består av utvikling. Utviling av kvaliteten av det enkelte individ. Vi har så mye som vi har å gjenoppdage.
Vis hele sitatet...
Og det er jo nettopp denne klasseinndelingen du vil opprettholde med den "tenk på deg sjæl og slutt bekymre deg"-mentaliteten du forfekter tidligere i innlegget ditt.


Sitat av Taurean Vis innlegg
Til slutt vil jeg oppsummere: Vi mennesker MÅ lære oss å leve med naturen, og vi vil komme til å gjøre det. Når en gang verden begynner å bryte sammen pga våre ødeleggelser, får vi opp øynene. Og da vil vi tilpasse oss det. Vi er tilpasningsdyktige. Vi har ingenting å frykte. Vi trenger bare å tenke på vår egen suksess, for vi har evnene. Ta imot stønad fra nav med glede, det er samfunnets støtte til deg, investering i deg som menneske, at du skal en vakker dag få gode tanker om deg selv og utvikle deg igjen. Vi alle utvikler oss hele tiden, noen mer enn andre, noen henter en teskje med kraft fra Verdens Energibrønn, andre tar med seg en tankbil!! Og når vi alle lærer oss å hente derfra sammen, så vil vi komme ekstremt langt.

Søk gjerne en psykolog, de vet utrolig mye om det underbevisste, der ligger det veldig mye skjult energi og venter. Der ligger nøkkelen.
Vis hele sitatet...
Hva er det du skal få fra NAV da? To kilo poteter og en skinnfell?
Igjen, du motsier deg selv i annenhver setning.

Jeg er rimelig interessert i psykologi selv, og dypt fascinert av alt det utrolige hjernen vår kan utrette.
Men det trengs en god del mer enn positiv innstilling for å få den skakkjørte kloden vår på rett kjøl.
Det er vel ikke noen hemmelighet at vi har grimme tider i vente. Det politiske systemet er gjennomkorrupt, og bryr seg ikke om befolkningen. Overforbruk fører til mindre matproduksjon og prisene stiger (de har holdt seg høye etter matkrisa i 2008), samtidig som befolkningsveksten fortsetter. Midt-Østen destabeliseres og krigerbølgen følger den stadig tørrere Sahel. Hverdagen preges av mer ekstremvær, og de voldsomme stormene slår lenger nord. Matproduksjonen i USA og Kina utsettes for tørke og flom om hverandre, mens Sentral-Europa får sine avlinger ødelagt av elvene som bryter sine tradisjonelle veier. Hva skjer vel når havet sluker de sårbare rismarkene i Sør-Asia, og Fort Europa endelig sprenges? Samtidig ser all verdenskultur ut til å svelges av den vestlige industrialiseringen, og igjen står bare den tomme konsumeren, som ikke har andre mål i livet enn å få barn og havne på gamlehjem.

Så sitter vi her, høyt oppe i nord, og det går rett og slett ikke inn på oss. Alt av informasjon er tilgjengelig - fra den amerikanske kriminaliteten som skjøt våre europeiske brødre ned i fattigdom (men hey, det er vel enklere å skylde på en lat greker?), til de klimatiske konsekvensene som oppstår fra vårt behov for mer plastikk og mer dritt. Ting vi vet ikke gjør oss lykkeligere, men allikevel kjøper. Politikere vi vet lyver, men allikevel stemmer på. Svin vi vet ødelegger alt og hater mennesker, men som vi allikevel lar sprade fritt gjennom byene våre og drive sin slavehandel og meningsløse import. Kanskje vi også en dag får behandle kelneren som dritt, og ikke trenger å bekymre oss for fartsbøter? Kall det Kali Yuga, grekernes Jernalder eller Ragnarok.

Brør skal drepa brør,
og verta kvarandres drapsmenn,
ættingar skal føra krig
mot kvarandre.
Det skal verta vanskeleg å bu på jorda
i ei tid av utruskap -
i ei øksetid, ei sverdtid,
ei stormtid, ei ulvetid;
skjold skal kløyvast.
Når jorda søkk i sjøen,
skal det vera ingen mann
som er trufast mot ein annan.


Voluspå, strofe 44. (45. i originalen), nedskrevet på Island, 1200-tallet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du aner ikke hvor store disse områdene er. Russland er større enn hele Europa tilsammen. Det er nok landområder der til å fø hele verden ...... Ikke fortvil, min venn.
Vis hele sitatet...
Men vi veit relativt lite om kva som vil skje om vi kjører i gang storskala industri i slike områder. Det vil antakeleg senke albedoen (kvitheita grovt sagt), og ta opp meir sollys, som vil føre til lokal temperaturauke, og tining av tundraen. Er det heilt heldig, eller vil det ha massive konsekvensar for klimaet?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Og hva tilsier at vi ikke skal klare det? Vi er bevisst på at det finnes et univers der ute. Vi er bevisst på at det er store avstander. Vi har mange mennesker på jordkloden. Vi er allerede, innen 30 år fra vi har begynt med data, teknologi og "space power", å være inne på tanken med å kolonisere asteroider som flyr i bane ikke så veldig langt unna oss.
Vis hele sitatet...
Nei, vi er ikkje i nærleiken av å kolonisere asteroider. Vi har skisser til å opprette baser på Mars, som ein god del er sterkt kritiske til. Vi er eit langt stykke fra å hoppe utanfor nabolaget vårt. Heck, vi har såvidt forlatt vårt eige solsystem med primitive roboter.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg har en tro på at hvis alle lærer seg å dyrke jorda, og leve i harmoni med naturen, så kan vi kutte ut all industri, og FREMDELES ha internett, og kommunisere og leve godt...
Vis hele sitatet...
Du vil kutte ut all industri, og behalde internett? Du vil kutte ut all industri, og behalde målsettjinga om å kolonoisere rommet? Du vil kutte ut all industri, og dyrke mat i Sibir? Du vil kutte ut all industri og behalde dagens levestandard?
Sitat av Taurean Vis innlegg
2) Vi må kutte ut alle penger. Vi trenger ikke penger. Hvis vi kan leve av å dyrke vår egen mat, så trenger vi ikke penger til å kjøpe mat for
Vis hele sitatet...
Men du vil behalde internett? Og du innser ikkje at penger har oppstått spontant som byttemiddel, fordi det var upraktisk å ha med seg en halv gris til han som brygga ølet i landsbyen? Om vi fjerna penger, så vil pengeliknande fenomen oppstå rimelig spontant igjen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Media må begynne å dra hele verdens befolkning i èn retning. Vi må bli flinkere til å støtte oppunder hverandre.
Vis hele sitatet...
Totalitært diktatur, utan meiningsfridom, og utan dissenter? Interessant tanke. Så lenge vil tillet tankefridom så vil vi ha folk med forskjellige meininger. Og kuttar vi ut meiningsfridom, så vil kanskje ikkje kritiske tanker om romfartsprosjektet ditt nå igjennom heller?
Sitat av Taurean Vis innlegg
4) Vi bruker all vår opparbeidede teknologi og avansement, og fortsetter selvfølgelig å utvikle den!!, til å nå ut i verdensrommet. Vi har kommet så utrolig langt, hvis vi ser bort fra økonomi og penger. Vi kan komme så utrolig mye lenger.
Vis hele sitatet...
Men altså utan å ha ein industri?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Sånn som vi aller fleste lever nå, blant "rike, mellomklasse og fattige", er steinaldernivå. Nyalderen består av utvikling. Utviling av kvaliteten av det enkelte individ. Vi har så mye som vi har å gjenoppdage.
Vis hele sitatet...
Ikkje på noko tidspunkt tidlegare i historia har såpass stor andel av menneska hatt det så bra. Det er 850 millioner som lid under svelt i dag, men talet er synkande. Det er ti prosent av verdas befolking litt grovt. Sidan 1990 har det gått ned med 150 millioner, trass i at vi har vorte fleire mennesker. Så talet går ned, både i andel og absolutt tal.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg tror at vår bevissthet er 5%, underbevisstheten er 45% og vi har ENDA 50% til å gjenoppdage!! Det er den mørke materie, det er sjeleverdenen og det vi ikke kan se med øynene.
Vis hele sitatet...
At du dreg ville påstander ut av tomme lufta er diverre ikkje veldig relevant.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Noen selektive grunner til at verden som vi kjenner den er på vei over stupet med ekspressfart:

Det økonomiske systemet. Vi lever i en økonomi som er basert på vekst, for å skaffe penger til å skape vekst har man lånt penger. Gjennom å ta rente på lånene har man skapt mer penger til systemet som så har vokst i pengemengde. Dette fungerte tidligere når det fantes mer land å kolonisere og vinduet for effektivisering gjennom innovasjon var stort. Vi kan fortsatt skape vekst gjennom innovasjon, men vårt forbrukstempo eskalerer raskere enn innovasjonen, feks. matproduksjon og drivstoff. Hva gjør vi når det ikke lenger er muligheter for økonomisk ekspansjon? Vi står IMO snart ovenfor en realitet hvor vårt ekspansive økonomiske system må vike plassen for et økonomisk nullsumspill. Dette er rovkapitalismen som styrer økonomien på ingen måte klar for og ønsker heller ikke å forberede seg til, som medfører at det kommer til å bli en jævlig sur mandags morra når tiden kommer. Som påpekt i denne tråden er det også fint lite som tyder på at det finnes politisk vilje og ressurser til å få i gang romfart for å løse ekspansjonsproblemet.

Demokratiets åpenbare svakheter: Demokratiet er åpenbart det systemet som har lyktes i å gi flest mulig mennesker mest mulig materiell velstand og relativ frihet, men når det kommer til å tenke og handle langsiktig er demokratiet usansynlig bedritent. Alt foregår i sykluser over få år med tanke på å vinne neste valg, og mulighetene for lobbyering til fordel for mektige økonomiske interessegrupper synes bare å ekspanderere mer og mer i det vaklevorne og korrupte systemet, se igjen det økonomiske systemet. Klimatoppmøtet i København bør til fullt mon belyse hvor dårlig demokrati som styreform fungerer på sitt verste. Jeg sier ikke at vi skal forkaste hele systemet demokrati, men det bør snart gå opp for noen og enhver at det i det minste er på tide å revidere og justere litt.

Antibiotika: I USA går nesten 80% av årsforbruk antibiotika til kjøttindustrien. Dyr som ikke er syke får rutinemessig lavdose antibiotika i foret og drikkevannet som forebyggende medisin siden disse dyrene står i sin egen møkk trengt opp mot hverandre, noe som gir gode forhold for infeksjon. Ingen vet hvor mye antibiotika som blir overført i det ferdig slaktede kjøttet, men forskning viser at dette er med på å skape resistente bakterier i stor grad og er med på å ubrukeligjøre mange av de typene antibiotika vi bruker i dag. Forholdene er ikke mye bedre i Europa. Det er også lite profitt men høy investeringskostnad forbundet med å forske fram nye typer antibiotika, så prioriteten er mildt sagt lav. Hva skjer når antibiotikaen ikke lenger fungerer? Kjøttproduksjonen vil synke drastisk og vi blir satt over 100 år tilbake relatert vår medisinske virkelighet.

De vanlige menneskene, oss, vi, deg og meg: Vi sitter her på ræva og skriver profetiske poster på freakforum, enda hvert eneste sekund som går er et sekund som kunne blitt brukt til å gjøre verden til ett bedre sted. Vi gidder ikke sette oss inn i informasjon, og hvis vi først gjør det er konsekvensene i den globale økonomien ofte så abstrakte og fjernt fra vår virkelighet at vi ikke orker å bry oss. Hadde mannen i gata engasjert seg tilstrekkelig kunne vi gjort enormt mye for å ta tak i disse og andre problemer, men siden vi er 90% sauer som egentlig mest bryr seg om oss selv og de nærmeste rundt oss kommer det neppe til å skje. Istedetfor forbedring har vi nå i feks. lille Norge klart å få inn ett parti i regjering viss viktigste politiske mål er å fjerne bompenger og som fortsatt har en løpende debat om hvorvidt klimaendringer er menneskeskapte med Sylvi Listhaug i front som lover at maten i butikkene og juleribba skal bli enda billigere (sic!). Miljøpartiet som taler for endring til bærekraftig økonomi og begrenset forbruk har en stusselig representant på tinget.

Konsumerismen leve! Vi går lykkelig ignorante mot stupet med ribbefett rundt kjeften.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Konsumerismen leve! Vi går lykkelig ignorante mot stupet med ribbefett rundt kjeften.
Vis hele sitatet...
Amen! http://www.youtube.com/watch?v=FAnSKN9s7eY
Jeg syntes det er litt skummelt å tenke på hva som kommer. Jeg tenker litt over det med teknologi og klima. Kommer vi til å ha en chip i huden som gjør at vi kan tenke på å sende en melding til en annen?

Kommer vi til å måtte leve under domer pga forurensning?