Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 638
I dag kan man lese nyhetet om at indiespillet "The Binding of Isaac" fra folka bak "Super Meat Boy", ikke vil bli lansert på Nintendo 3DS: «The Binding of Isaac» ble for kontroversielt for Nintendo

Sitat av Spillutvikler Edmund McMillen
Grunnen skal ha være opphavet til inspirasjonen
Vis hele sitatet...
Dette er story'n til spillet:

Story:
Isaac's mother was always a religious woman, so when she became seriously mentally ill and started hearing voices, she believed that it was God speaking to her, and in an attempt to cleanse her innocent son of his "sins", she stripped away his toys and clothes and confined him to his bedroom. But the voice insisted that was not enough, and she must sacrifice her son in order to prove her love for him. Isaac manages to escape to the house's previously hidden basement, which is infested by horrible creatures and other shadowy things, but in order for Isaac to truly escape this nightmare and regain his happiness, he must confront his mother once and for all...
Vis hele sitatet...
Skal også nevnes at Sony vil ha spillet, så tviler på at det er så utrolig kontroversielt:

På Formspring skriver han at «Sony vil ha Isaac… veldig mye. Vi får se hva som skjer.». Det kommer etter at de i slutten av februar avslørte at de er i dialog med Sony.
Vis hele sitatet...
Selv kjøpte jeg spillet på steam (koster bare 39 spenn akkurat nuh) utelukkende fordi jeg ikke vil ha en fremtid hvor spilldesignere må høre på meningene fra religiøse fanatikere som er redd for at spillet deres skal på en eller annen måte irritere den perfekte guden deres...

Kommer kanskje til å spille det....
Kommer til å kjøpe dette som julegave til alle jeg kjenner....

Så hva synes dere? Hvor går grensen for "blasfemi" i et spill? Eller ytringsfrihet for deg saks skyld?
The Nerdrager
Generelt sett så er det ikke noen grense, men spillutviklere, lanserere og konsolleierne setter seg selv en grense for hva som er akseptabelt.
Det kommer alltid til å være noen som liker spillet, og noen som er imot det. Det er bare slik det er. Dersom en ku blir drept i Call of Duty, vil jo dette være blasfemi mot religioner som ser på kuer som hellige! Derimot, så kommer ikke dette til å stoppe spillet fra lansering, samt at en god del andre kjøper det.
De må bare se på markedet, hvem som kan være interresert, og hvilken motstøtte de kan få.

Generelt sett så kan du lage ett spill som er Anti-Kristendom, men om man får lansert det/gjør det populært, er en helt annen sak.
Er vel gammelt nytt dette. Kilde fra februar.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rediver Vis innlegg
Generelt sett så er det ikke noen grense, men spillutviklere, lanserere og konsolleierne setter seg selv en grense for hva som er akseptabelt.
Det kommer alltid til å være noen som liker spillet, og noen som er imot det. Det er bare slik det er. Dersom en ku blir drept i Call of Duty, vil jo dette være blasfemi mot religioner som ser på kuer som hellige! Derimot, så kommer ikke dette til å stoppe spillet fra lansering, samt at en god del andre kjøper det.
De må bare se på markedet, hvem som kan være interresert, og hvilken motstøtte de kan få.

Generelt sett så kan du lage ett spill som er Anti-Kristendom, men om man får lansert det/gjør det populært, er en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Så du mener at andelen potensielle kunder, som har en Nintendo 3DS og som er (dypt) kristen, er såpass stor at Nintendo ville tapt på en utgivelse av dette spillet?
Det tviler jeg egentlig på, finnes det noen statestikk over f.eks. antallet Nintendo 3DS eiere som er kristen?

Hvordan beregner Nintendo seg fram til hvilke spill som må boikottes pga. antallet av kundene som ikke vil kjøpe spillet?

For min del viser dette bare hvor bra steam er i forhold til ytringsfrihet.

Hadde dette spillet blitt lansert på Nintendo 3DS, kunne bare de som ikke likte det, ikke kjøpt spillet. Ser ikke problemet.
The Binding of Isaac er jo fette bra . Nintendos loss IMO..
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Elsker det spillet. Fikk det med i Humble Bundle
The Nerdrager
Jeg skrev lanserer, i denne klassen blir det så klart Nintendo som lanserer spillet Brukerne kan være aldersklasser, preferanser og hva som er "mainstream"
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Så du mener at andelen potensielle kunder, som har en Nintendo 3DS og som er (dypt) kristen, er såpass stor at Nintendo ville tapt på en utgivelse av dette spillet?
Det tviler jeg egentlig på, finnes det noen statestikk over f.eks. antallet Nintendo 3DS eiere som er kristen?
Vis hele sitatet...
Dette handler om merkevarestrategi. Nintendo ønsker å bli sett på som familievennelig, og styrer unna kontroversielle temaer. De er en forholdsvis "trygg" konsoll som sarte mødre kan kjøpe til barna sine. Nintendo skal først og fremst assosieres med muntre, trygge spill og dette er en del av en bevisst kampanje.

Og ja, det er en stor andel av kundemassen, deriblant i USA, som vil se negativt på et spill som blander religiøse ikoner med ekskrementer, urinering som våpen og spedbarnsdrap. At moren, som prøver å drepe Isaac i åpningssekvensen og som boss, fremstilles som en stereotyp fundamentalistisk mor er problematisk. I tillegg har du jo også det at Isaac til slutt sloss seg gjennom morens livmor for å drepe henne, og kan få hjelp av hennes dødfødte og aborterte barn på veien...

Hvordan beregner Nintendo seg fram til hvilke spill som må boikottes pga. antallet av kundene som ikke vil kjøpe spillet?
Vis hele sitatet...
Markedsundersøkelser, demografioversikter og prioriteringer i forhold til langsiktig markedsposisjon.

For min del viser dette bare hvor bra steam er i forhold til ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Ytringsfrihet har ingenting med saken å gjøre og jeg skulle ønske folk sluttet å bruke ordet der det ikke hører hjemme. Ytringsfrihet betyr at du har lov til å ytre deg i offentlige rom uten frykt for forfølgelse. Det betyr ikke at spill-distributerer er pliktige å selge spillet ditt.

Hadde dette spillet blitt lansert på Nintendo 3DS, kunne bare de som ikke likte det, ikke kjøpt spillet. Ser ikke problemet.
Vis hele sitatet...
Du får ringe Nintendo og si at du ikke forstår strategien deres.
The Nerdrager
Kp til deg ivioynar Du er mye bedre til å ordlegge deg enn meg når det gjelder slike ting.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Dette handler om merkevarestrategi. Nintendo ønsker å bli sett på som familievennelig, og styrer unna kontroversielle temaer.
Vis hele sitatet...
Nintendo har spill som "House of the Dead : Overkill" og "Silent Hill : Shattered Memories" til Wii, så helt barnevennlige er de nok ikke...

Hvordan er "The Binding of Isaac" mindre barnevennlig enn spill som dette?

http://upit.no/bilder/thumbs/SA1I8.jpg

http://upit.no/bilder/thumbs/mTYoC.jpg

Skjønner fortsatt ikke at akkurat dette spillet har blitt valgt ut på grunn av "barnevennlighet".

Men jeg kan absolutt skjønne det dersom "Markedsundersøkelser, demografioversikter og prioriteringer i forhold til langsiktig markedsposisjon." legger mer vekt på harselering av religion, enn hvor barnevennlig det er.