Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1221
Hei!

Har nå kjøpt meg en rack server, for å ha stående hjemme. Er helt klar over dette vil medføre støy, så godt mulig den blir plassert i kjelleren. Denne serveren skal benyttes til virtualisering, men nå til spørsmålet jeg lurer på.

Hvor mye vil dette koste meg hver måned, altså strømkostnader?
Sist endret av Vazity; 1. november 2014 kl. 19:14.
Det avhenger av hvilken server det er snakk om. Søk etter produktnavn, les manualen og let etter "power consumption".
Det er litt vanskelig for oss å vite. Vi vet ikke hva slags server det er, hva du skal kjøre på den, hvem du betaler for strømmen til eller en hel haug andre relevante opplysninger. Så ut av et passende svart hull trekker jeg svaret 200,-
Freakz
Vazity's Avatar
Trådstarter
9 4
Betaler vel markedspris for strøm og her er serveren som er bestilt.
Sist endret av meitemark; 1. november 2014 kl. 23:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tjeh, du kan forvente 100-150 i måneden i strømregning på den.

Forøvrig er det artig at du har gått for i3 med 8GB RAM og 500GB snurredisk til virtualisering. Det vanlege er hakket bedre CPU og meir RAM - og veldig gjerne SSD.
Sist endret av vidarlo; 1. november 2014 kl. 19:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Når du tenker på at en KW/h er 0.39 øre i flere tilfeller så blir prisen på å ha serveren stående ubetydelig, det blir som om du skulle regnet på hva det koster å ha på TV'n din.

Men for shits and giggles, lets do it: la oss si serveren bruker 300W, 0,3 kw/h * 24 * ca 30 = 86,4 kroner i måneden.
100 watt er nok mer realistisk mtp at det er en i3, men du vil få mye mer ytelse for pengene om du bygger noe selv.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tjeh, du kan forvente 100-150 i måneden i strømregning på den.

Forøvrig er det artig at du har gått for i3 med 8GB RAM og 500GB snurredisk til virtualisering. Det vanlege er hakket bedre CPU og meir RAM - og veldig gjerne SSD.
Vis hele sitatet...
Vil nå påstå at "veldig gjerne SSD" til virtualisering er en alt for ekstrem generalisering. Jeg mener ikke at SSD er nødvendig for å kunne virtualisere i de fleste tilfeller, men er noe man må vudere basert på behov for ytelse.

Klart, med databaseservere med mye IO kan det være en fordel med SSD, men kan virtualisere veldig mye uten SSD.