Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1619
Hei!

Kommer til å installere ESXi nå på min PowerEdge R220 Server. Trenger jeg å ha inn cden når jeg er ferdig med installasjonen?
Nei selvfølgelig ikke.
Et lite tips; ta å sett inn en usb stick på ca 4gb og instsaler esxi på den, da sparer du de lokale diskene til vm maskinene du skal opprette
Sitat av knutazz Vis innlegg
Et lite tips; ta å sett inn en usb stick på ca 4gb og instsaler esxi på den, da sparer du de lokale diskene til vm maskinene du skal opprette
Vis hele sitatet...
Hva mener du?

Uansett, hver gang jeg skal installere et operativsystem trenger jeg en helt ny partisjon?
Sist endret av Brukerguiden; 28. oktober 2014 kl. 07:08.
Sitat av Brukerguiden Vis innlegg
Hva mener du?

Uansett, hver gang jeg skal installere et operativsystem trenger jeg en helt ny partisjon?
Vis hele sitatet...
Tingen er at på slike servere er det ofte disk read/writes som er flaskehalsen. Om du legger ESXi på en egen enhet (f.eks. en minnepenn) så vil du la det være flere disk read/writes tilgjengelig for VMene.
Sitat av etse Vis innlegg
Tingen er at på slike servere er det ofte disk read/writes som er flaskehalsen. Om du legger ESXi på en egen enhet (f.eks. en minnepenn) så vil du la det være flere disk read/writes tilgjengelig for VMene.
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke så mye av det du skrev, dessverre. Er ganske ny og dette er min første server. Skal uansett kun sette opp 4 operativsystemer på serveren. Men må jeg sette opp ny partisjon for hver server?
Sist endret av Brukerguiden; 28. oktober 2014 kl. 08:39.
Ja, og nei.
Du setter ikke opp partisjoner i vanlig forstand, du tildeler hvert operativsystem en virtuell harddisk, som du setter en størrelse på under oppsett av en ny virtuell maskin. Denne virtuelle maskinen oppfatter dette som en egen disk, slik at du ikke uten videre får tilgang til andre områder / maskiner på serveren fra hver enkelt VM.
Denne virtuelle harddisken er bare et sett med filer på datastore't til ESXi serveren.
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Ja, og nei.
Du setter ikke opp partisjoner i vanlig forstand, du tildeler hvert operativsystem en virtuell harddisk, som du setter en størrelse på under oppsett av en ny virtuell maskin. Denne virtuelle maskinen oppfatter dette som en egen disk, slik at du ikke uten videre får tilgang til andre områder / maskiner på serveren fra hver enkelt VM.
Denne virtuelle harddisken er bare et sett med filer på datastore't til ESXi serveren.
Vis hele sitatet...
Takk for en enkel og grei forklaring. Skjønte det nå.
Som Sjanten sier, så tildeles hver VM'en VMDK(Virtual Machine Disk). Disse lagres igjen på "Datastores" som du oppretter på Diskene dine. Tenker du og manage dette med webui. eller via Vsphere?
hvis det er esxi 5.5 så anbefaler jeg vsphere, da webui må installeres på en Windows server maskin, og du ønsker ikke denne ligenes på hosten du skal administrere i tilfelle du skulle miste kontakt eller noe skulle krølle seg med VMen

vsphere er kun en liten klient du fint kan ha på pc-en din og koble deg til serveren via dene

http://kb.vmware.com/selfservice/mic...rnalId=2058262
Sitat av Brukerguiden Vis innlegg
Skjønte ikke så mye av det du skrev, dessverre. Er ganske ny og dette er min første server. Skal uansett kun sette opp 4 operativsystemer på serveren. Men må jeg sette opp ny partisjon for hver server?
Vis hele sitatet...
Det tregeste du kan gjøre på en maskin er normalt å skrive til eller lese fra harddisken. Dette betyr at om du har mange programmer som prøver å lese/skrive til samme disk så vil det bli en stor flaskehals og gjøre systemet tregere.

Om du installerer ESXi på hoved harddisken der du også ønsker å installere de virituelle maskinene i ettertid - så betyr det at ESXi må lese/skrive til den samme hardisken som alle de andre. Dette vil da kunne minske ytelsen i systemet.
https://www.dustin.no/product/501079...z-3mb-8gb500gb

Har denne, kan vel sette opp fire virtuelle servere som har 2 ram. Sant?

Sitat av Entima Vis innlegg
Som Sjanten sier, så tildeles hver VM'en VMDK(Virtual Machine Disk). Disse lagres igjen på "Datastores" som du oppretter på Diskene dine. Tenker du og manage dette med webui. eller via Vsphere?
Vis hele sitatet...
Tenkte eventuelt begge, leste noe om at du ikke kunne endre alt via client.
Sist endret av Brukerguiden; 28. oktober 2014 kl. 23:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Brukerguiden Vis innlegg
hver gang jeg skal installere et operativsystem trenger jeg en helt ny partisjon?
Vis hele sitatet...
Har du vurdert project-fifo? ZFS er et parisjonsfritt filsystem. Vanvittig bra system dersom du skal kjøre unix/linux løsninger i zones, kan være litt kælk å måtte fyre opp KVM i hver zone for å launche VMer dersom du ønsker å ha Mac OS X eller Windows gjeste OS, men langt enklere å administrere enn ESXi og partisjoner.
Sist endret av nudo; 29. oktober 2014 kl. 09:46.
Hadde satt pris på mer svar.
Sitat av Brukerguiden Vis innlegg
Hadde satt pris på mer svar.
Vis hele sitatet...
Mer svar rundt hva da?

er det noe konkret du lurer på?

Edit: Ang serveren du linket til så kan du kjøre ca 4 Windows server 2012 R2 server uten at det lugger

når det kommer til viritualisering så er det cpu og ram som er krevende, anbefaler noe med xenon og 32gb ecc buffret minne hvis du skal drive med mange maskiner samtidigt
Sist endret av knutazz; 29. oktober 2014 kl. 15:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dersom du kjører alt av applikasjoner på stripet SSD kan du sikkert få kjørt litt flere enn 4 instanser.
Sitat av nudo Vis innlegg
Dersom du kjører alt av applikasjoner på stripet SSD kan du sikkert få kjørt litt flere enn 4 instanser.
Vis hele sitatet...
her er det ikke lagring og iops som er begrensningen på 4 maskiner men heller 8gb med minne der du har 7gb å bruke på vm og 1 til hosten, ellers så vil det bare stå å lugge og gnage i evigheter