Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2160
Heisann. Jeg er en gutt som er nyutdannet tømrer, men liker og holde og lage møbler og lignende på fritiden. Hvilke materialer bruker dere til finsnekring/møbelbygging? Kryssfiner, MDF? Kom gjerne med innspill. Blir for dyrt og lage "store" møbler i hobbyplate o.l.
Jeg liker også å bygge møbler. Lagde meg nettop datapult/gamingbord i kryssfiner, med magebue og god plass til musmatte. Eneste forskjellen er at det dem selger på komplett ol. er større, tar mer plass og er i plastikk. Kjøpte bordføttene på byggmax og blei ganske fornøyd av resultatet.
Neste prosjektet blir kanskje en seksjon, et TVbord eller barskap.

Liker best å jobbe med kryssfiner siden det er så sterkt, men kan bli litt dyrt.
Dårlig utvalg av kryssfiner i Norge, i tillegg til den stive prisen. Billingstad Trelast har diverse mer eksotisk kryssfiner.
Sitat av fjellape Vis innlegg
Jeg liker også å bygge møbler. Lagde meg nettop datapult/gamingbord i kryssfiner, med magebue og god plass til musmatte. Eneste forskjellen er at det dem selger på komplett ol. er større, tar mer plass og er i plastikk. Kjøpte bordføttene på byggmax og blei ganske fornøyd av resultatet.
Neste prosjektet blir kanskje en seksjon, et TVbord eller barskap.

Liker best å jobbe med kryssfiner siden det er så sterkt, men kan bli litt dyrt.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for svar. Sliper du ned hele platen da? Slik at overflaten blir bra?
Jeg har bygget i både mdf, hobbyplank og diverse kryssfiner. Utvalget er ikke så stort i Norge, men enkelte utsalgssteder kan importere det du ønsker.

Bygget nettopp en tv-benk i furu hobbyplater, som jeg malte. Veldig enkelt å jobbe med, men furu er et veldig mykt materiale, så får fort riper.

Lagde et hobbybord med bordplate av mdf og føtter av selvsaget 2"4". mdf er veldig hardt og tåler mye før det blir riper, men det kan være utfordrende å sette skruer inn fra siden (sprekker fort, viktig å forborre)

Har også laget 3 pc-kabinetter i mdf og ett kabinett av teak (kryssfiner).
https://freak.no/forum/showthread.php?t=202431
https://freak.no/forum/showthread.php?t=286833
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1158347

Hvis du bor i Trødelag bør du stikke innom Nilsson trelast, de har best utvalg her i området.

Kan også anbefale å bygge i eik. Veldig hardt materiale, men du kan få en veldig fin finish.
Sist endret av GreenRay; 20. oktober 2017 kl. 10:20.
Sitat av HillerenJ Vis innlegg
Ok, takk for svar. Sliper du ned hele platen da? Slik at overflaten blir bra?
Vis hele sitatet...
Det kunne jeg sikkert gjort, men platen hadde en ferdig finish fra før. Restaurerte en tilhenger så fikk jeg plate til overs. Ganske dyr plate ja, med grovt mønster på ene siden, som jeg slipte ned litt. Snudde den fine siden opp, før jeg lakkerte alt svart.
Sist endret av fjellape; 20. oktober 2017 kl. 12:56.