Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2136
Hei! Har et problem med enkelte datamaskiner her i huset. De er koblet til Internett med kabel direkte inn i ruteren. Står at jeg har Internettilgang. Men, når jeg prøver å gå inn på nettsider er det kun enkelte som fungerer (kommer inn på yr.no og vg.no, men ikke adressa.no og finn.no). Får heller ikke kontakt med serveren som er koblet på lokalnettet.

Når jeg sjekket lokal IP ser jeg at noe er galt. Jeg har fått tildelt IPn 192.168.0.101. Alle andre enheter på lokalnettet har IP som ligner 10.0.0.25.

Prøvde å sette manuell ip til 10.0.0.79. Da fikk jeg kontakt med servern på lokalnettet, men kommer ikke inn på alle nettsidene.

Prøvde å resette ruteren til fabrikkinstillinger, uten noe nytte.

Prøvde å deaktivere IPv6 på nettverkskortet. Da fungerte plutselig alt igjen. Helt til etter neste restart. Nå får jeg tildelt feil IP igjen og kommer ikke inn på nett.

Dette problemet oppsto veldig plutselig.
Mulig det er på grunn av Windows update (har ikke oppdatert alle maskinene i hjemmet, mulig det er derfor ikke alle har problem)
Det er også mulig pga strømbrudd (strømmen var borte en liten stund på mandag)

Noen som har tips til hvordan jeg kan løse dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjekk om du har to DHCP-servere på nettet ditt, t.d. ein anna ruter eller PC med DHCP-server satt opp.

Du kan bruke wireshark for å sjå om du har to DHCP-servere som svarer.
Hørtes ut som at serveren på lokalnettet og din PC går på forskjellige ip-er. Prøv å komme deg på en 192.168 ip, og koble til standard gateway. Så skrur du av disse 10.0.0 greiene, sånn at alt går på 192.168.x.x

Ut i fra sånn jeg har opplevd det hos kammerater jeg har hvert hos der jeg får tildelt 10.0.0 ip, så blir noen ting begrenset.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Typewar Vis innlegg
Hørtes ut som at serveren på lokalnettet og din PC går på forskjellige ip-er. Prøv å komme deg på en 192.168 ip, og koble til standard gateway. Så skrur du av disse 10.0.0 greiene, sånn at alt går på 192.168.x.x

Ut i fra sånn jeg har opplevd det hos kammerater jeg har hvert hos der jeg får tildelt 10.0.0 ip, så blir noen ting begrenset.
Vis hele sitatet...
Det er heilt galt svar, gitt at ting fungerer når vedkommande heng på 10.0.0.0/24-nettet.

Om det er 192.168.0.0/24 eller 10.0.0.0/24 som er i bruk er likegyldig; problemet her er antakeleg to DHCP-servere. Finn ut kva som tildeler IPer i 192.168-området, og fjern den DHCP-serveren.

T.d. telenor bruker vel by default 10.0.0.0/24, og det fungerer heilt utmerka.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er heilt galt svar, gitt at ting fungerer når vedkommande heng på 10.0.0.0/24-nettet.

Om det er 192.168.0.0/24 eller 10.0.0.0/24 som er i bruk er likegyldig; problemet her er antakeleg to DHCP-servere. Finn ut kva som tildeler IPer i 192.168-området, og fjern den DHCP-serveren.

T.d. telenor bruker vel by default 10.0.0.0/24, og det fungerer heilt utmerka.
Vis hele sitatet...
Tenkte generelt. Har opplevd sånn og sånn. Men det kan være jeg tar feil ja.
Uvaksinert 👍
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Prøvde å deaktivere IPv6 på nettverkskortet. Da fungerte plutselig alt igjen. Helt til etter neste restart. Nå får jeg tildelt feil IP igjen og kommer ikke inn på nett.
Vis hele sitatet...
Ville deaktivert IPv6 på alt av nettverkskort og routere. Har oppleved at det oppstår problemer med IPv6 nå på godt over 100 maskiner i alle typer nettverk og ISPere. Det er nok en kombinasjon med en Windows update og at ISPere prøver ut IPv6 men at de ikke får det til 100%. Det vil ikke hjelpe på problemet med 192 eller 10 nettet ditt, der har du nok mer utstyr som deler ut IP. Routeren din har sikker 10.0.0.x og så er det som andre her sier noe annet som også deler ut IP på nettet. Gå på en maskine som har IP 10.0.0.x og gå ut i cmd og skriv ipconfig. Sjekk IP til gateway, gjør det samme på en maskin som har IP 192.168.0.x Hvis du ikke vet hvilket utstyr som har den IPen gatewayen peker til så kan du skrive inn ARP -a (fortsatt i command), da vil du få MAC adressen til den IPen og på alle bokser/dippedutter så står det ett lite klistremerke med MAC adressen, så da kan du begynne å lete. Eller du kan google en MAC adresse lookup tjeneste så du kan se hvilken produsent som bruker den MAC adressen, det kan ofte gi ett hint om hvilken boks det er.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
T.d. telenor bruker vel by default 10.0.0.0/24, og det fungerer heilt utmerka.
Vis hele sitatet...
Har faktisk vært borti utstyr som ikke godtar netmask 24 på ett 10 nett, men det er lenge siden.
Sist endret av daffe; 4. oktober 2017 kl. 09:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Har faktisk vært borti utstyr som ikke godtar netmask 24 på ett 10 nett, men det er lenge siden.
Vis hele sitatet...
Treff du på det i dag bør du kaste det.

CIDR dukka opp i 1993, og eg tipper alt produsert etter 2000 støtter CIDR. Om det ikkje støtter CIDR bør du antakeleg ikkje bruke det fordi det neppe støtter ønska sikkerhetsnivå i dag.
Uvaksinert 👍
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Treff du på det i dag bør du kaste det.

CIDR dukka opp i 1993, og eg tipper alt produsert etter 2000 støtter CIDR. Om det ikkje støtter CIDR bør du antakeleg ikkje bruke det fordi det neppe støtter ønska sikkerhetsnivå i dag.
Vis hele sitatet...
Som sagt lenge siden. Det var noe D-Link brannmur greier. Forklaringen dems var at 24 på ett 10 nett ikke fulgte standarden.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sjekk om du har to DHCP-servere på nettet ditt, t.d. ein anna ruter eller PC med DHCP-server satt opp.

Du kan bruke wireshark for å sjå om du har to DHCP-servere som svarer.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på a det ikke er koblet til flere rutere eller en DHCP-server. Men skal dobbeltsjekke med wireshark når jeg kommer hjem. Takk for tips!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er heilt galt svar, gitt at ting fungerer når vedkommande heng på 10.0.0.0/24-nettet.

Om det er 192.168.0.0/24 eller 10.0.0.0/24 som er i bruk er likegyldig; problemet her er antakeleg to DHCP-servere. Finn ut kva som tildeler IPer i 192.168-området, og fjern den DHCP-serveren.

T.d. telenor bruker vel by default 10.0.0.0/24, og det fungerer heilt utmerka.
Vis hele sitatet...
Sitat av daffe Vis innlegg
Som sagt lenge siden. Det var noe D-Link brannmur greier. Forklaringen dems var at 24 på ett 10 nett ikke fulgte standarden.
Vis hele sitatet...
Har brukt 10.0.0.X adresser i hvertfall 3 år nå, uten problem.

Sitat av daffe Vis innlegg
Ville deaktivert IPv6 på alt av nettverkskort og routere. Har oppleved at det oppstår problemer med IPv6 nå på godt over 100 maskiner i alle typer nettverk og ISPere. Det er nok en kombinasjon med en Windows update og at ISPere prøver ut IPv6 men at de ikke får det til 100%. Det vil ikke hjelpe på problemet med 192 eller 10 nettet ditt, der har du nok mer utstyr som deler ut IP. Routeren din har sikker 10.0.0.x og så er det som andre her sier noe annet som også deler ut IP på nettet. Gå på en maskine som har IP 10.0.0.x og gå ut i cmd og skriv ipconfig. Sjekk IP til gateway, gjør det samme på en maskin som har IP 192.168.0.x Hvis du ikke vet hvilket utstyr som har den IPen gatewayen peker til så kan du skrive inn ARP -a (fortsatt i command), da vil du få MAC adressen til den IPen og på alle bokser/dippedutter så står det ett lite klistremerke med MAC adressen, så da kan du begynne å lete. Eller du kan google en MAC adresse lookup tjeneste så du kan se hvilken produsent som bruker den MAC adressen, det kan ofte gi ett hint om hvilken boks det er.

Har faktisk vært borti utstyr som ikke godtar netmask 24 på ett 10 nett, men det er lenge siden.
Vis hele sitatet...
Sjekker dette senere i dag, takk for tipset!
Jeg er ganske sikker på a det ikke er koblet til flere rutere eller en DHCP-server.
Vis hele sitatet...
Det har jeg og trodd, for min del viste det seg at det var en GET-boks (dekoder) som GET hadde bestemt seg for at skulle få internett aktivert, og da satte den i gang og servere IP-adresser.
Sitat av daffe Vis innlegg
Har faktisk vært borti utstyr som ikke godtar netmask 24 på ett 10 nett, men det er lenge siden.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt subnet prefix størrelsen er 8 eller 24-bits har ingenting å si på problemet til TS. Og når du omtaler subnettet som et «10 nett» så vil man automatisk anta at det er snakk om ett nettverk med 8-bit lang subnet adresse, hadde du der i mot omtalt dette som et 10.0.0 subnet så forstår man at det er snakk om 24-bits subnet prefix.

Sitat av daffe Vis innlegg
Som sagt lenge siden. Det var noe D-Link brannmur greier. Forklaringen dems var at 24 på ett 10 nett ikke fulgte standarden.
Vis hele sitatet...
«Standarden» dem snakker om er nok RFC1918, dette er ingen direkte «standard» på hvordan subnet skal settes opp, men heller spesifikasjon på private adresse blokker.
Sist endret av 0xFF; 4. oktober 2017 kl. 13:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg

«Standarden» dem snakker om er nok RFC1918, dette er ingen direkte «standard» på hvordan subnet skal settes opp, men heller spesifikasjon på private adresse blokker.
Vis hele sitatet...
Det er det. Eg lenka til ein aktuell RFC, som var med på å definere CIDR i utgangspunktet. Før det hadde ein kun klassefulle nett, mao. var ein IP i 10-nettet *alltid* i eit /8-nett. CIDR innførte oppdeling av større nett i mindre nett.
Sitat av daffe Vis innlegg
Som sagt lenge siden. Det var noe D-Link brannmur greier. Forklaringen dems var at 24 på ett 10 nett ikke fulgte standarden.
Vis hele sitatet...
Sidesprang, menmen...

D-Link var før i tiden (pre-2010ish) kjent som det utstyret man satte inn i fiendens nettverk for å se det brenne. Mye pussige løsninger som fungerte tilfeldig sammen med andre leverandører. Har opplevd mer enn ett nettverk som har trynet pga D-Link, og det ble ikke bedre at enkelte store leverandører av nettverksutstyr også hadde egne løsninger.

Det sagt, slik er det ikke heldigvis ikke lenger. D-Link ble obs på ryktet sitt og forbedret mye, spesielt på dokumentasjon. De er kanskje ikke de første jeg vil foreslå, men ei heller de siste.
Sist endret av lumbricus; 4. oktober 2017 kl. 14:29.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Glemte å melde i fra om løsningen

Tror jeg fant synderen som sendte ut ip-adresser



Problemet forsvant når jeg nappet den ut.