Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3450
Godkveld,

Jeg lurer fælt på hva jeg skal gjøre til neste år, eller jeg vet jo hva jeg vil gjøre de neste årene fremover, men er litt usikker på hvilken vei jeg skal ta dit.

I første omgang vil jeg ta maskinist utdannelsen og jobbe meg opp til maskinsjef, men det er to måter å komme seg dit, enten med toårig fagskole utdanning eller et år forkurs for Ingeniør og sivilingeniørutdanning og deretter tre årig bachelor i marinteknisk drift.

Jeg har ikke riktig fagbrev for opptakskrav til fagskolen og trenger da fagbrev som motormann, det vil da si et år som lærling før jeg kan ta to år fagskole som blir tre år tilsammen og gir kun grunnlag for arbeid som maskinoffiser.

Eller så kan jeg ta et år forkurs og deretter ta bachelor utdannelsen som gir meg grunnlag for å bli maskinist, maskinsjef eller teknisk driftsingeniør.
Dette løpet er et år lengre og blir fire år uten særlig mye inntekter, men så vidt jeg forstår gir det et mye bredere spekter for hva jeg kan drive med i fremtiden om jeg skulle gå lei av å jobbe på havet eller få andre planer.

Jeg vil egentlig ut i arbeidslivet så for som mulig, men jeg vil også ha andre muligheter på sikt så jeg vet ikke helt hvilken vei jeg skal ta.
Er det noen som har innspill å komme med, pluss og minus med de forskjellige løpene?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har du sjekket om du kan starte på fagskolen med betingelse om at du fullfører fagbrev innen du går ut?
Da kunne du studert på nett (om det er en mulighet) samtidig som du tar fagbrevet.

Anbefaler fagskole fremfor høgskole dersom du ikke er så sterk i realfag.
Fagskole har også undervisning som på videregående (undervisning i klasserom og mindre klasser), mens på høgskole/universitet er det store klasser og mer fritt hva du deltar på (men også større ansvar for egen læring).
Hva slags fagbrev har du nå?

Personlig mener jeg at å gå høyskole for å så bli maskinist ikke burde vært mulig i det hele tatt, har møtt og hørt om flere som har tatt denne veien og de har rett og slett ikke vært kompetente nok i dette yrket, dette gjelder ikke alle men mange. Tror det er flere som egentlig ikke helt forstår hva jobben går ut på, derfor anbefaler jeg absolutt å gå fagskole veien. En ting er å kunne teorien, men man skal også kunne det praktiske, og som maskinist/maskinsjef er det relativt mye å holde styr på og man har mye ansvar når man er på jobb, spesielt som maskinsjef.

Man burde værtfall være praktisk anlagt før man tar en slik utdanning, det er ikke en jobb for teoretikere.

I tillegg er det kortere kadett tid dersom du tar fagskolen før du kan løse ut første sertifikat.