Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3108
Hei!

Skulle i dag bestille e-sigaretter fra smoke smart. Fikk dette på mail:

Som du nok er kjent med, vil nye importregler tre i kraft fra 01.01.2020. Derfor er det viktig at du agerer NÅ at du som kunde kontakter legen din som kan utstede en resept eller legeerklæring:

Resepten eller legeerklæringen skal inneholde følgende:
- navn og adresse på deg SmokeSmart-kundenummeret ditt, som du finner øverst til høyre på din faktura.
- navn og adresse på legen
- tekst som angir at du har rett til å importere e-sigaretter til personlig bruk:
- f.eks. at du benytter e-sigaretter som avvenningsmiddel

Når du har sendt dette dokumentet til oss så raskt som mulig før Jul på , sørger vi for at du får varene dine som vanlig og til vanlig pris. Hvis du ikke gjør noe, får du ingen varer fra 1. januar 2020.
<mail slutt>

Er det noe nye regler? Må jeg ha resept for å bestille e-sigaretter nå? Før kunne vi jo fritt bestille fra eu/eøs.
Ja, det kom nye regler om import og fortolling fra 1. jan på næringsmidler (tobakk) og klær, og 1. apr på alt annet.

Dette har vært godt diskutert her i andre tråder, dog ikke om tobakk generellt.

Tror ikke det var lov med e-sigaretter tidligere heller, men at det da sklei under 350 kr grensa.
dette er nytt for meg også, og jeg har bestilt og mottatt alt som skal til for diy sub ohm vaping etter 2020, utenom nikotin og ny mod.

har jeg bare vært "heldig" ved å motta noe etter 2020 som jeg og alle andre røykere strengt talt burde fått på resept på?
Anonym bruker
"Tilfreds Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan ikke se at det har kommet noen endringer, dog det står at "Trolig" det vil komme nye regler i 2020.

"Privatimport av e-sigaretter til personlig medisinsk bruk er tillatt fra EU/EØS-området, se kravene for slik import i forskrift om tilvirkning og import av legemidler § 3-2. Produktet må blant annet være lovlig ervervet og til personlig bruk. *Tolletaten kan be om dokumentasjon på at kravene er oppfylt, for eksempel i form av en resept eller legeerklæring.*

Ved import skal mengden ikke overskride tre måneders forbruk. Hvor stor mengde det vil si vil variere fra person til person, og ved kontroll av forsendelser vil tollen enten forholde seg til den anbefalte doseringen på produktet eller på resepten/legeerklæringen privatpersonen som importerer produktet, legger frem som dokumentasjon.

Ved medbringing er tillatt mengde avhengig av hvilket land (innenfor eller utenfor EØS) produktet importeres fra. Ved medbringing fra EU/EØS-området er det tillatt med høyst ett års forbruk, mens det fra tredjeland er tillatt med høyst tre måneders forbruk.

..."

Kilde: https://legemiddelverket.no/import-o...r-e-sigaretter
Fy faen og, dette kommer til å bli kjipt for MEG. Før bestilte jeg mye fra kina under tollgrensen. Heldigvis handler jeg mest innelands av el sigaretter nå pga bra nettbutikker her nå, og jeg har en liter 100% nicotine i kjøleskapet som blandes ned til 0,6% i juice til damping bruk. Dermed har jeg nicotin for lenge nok for meg=)

Og jeg trenger egentlig ikke flere el sigaretter annet en at det er blitt samlehobby med mekaniske mods for min del. Kjøpte meg nyeste kennedy 28mm vindicator kit med 28mm kennedy rda til jul, fy faen så konge. Tre tusen tre hundre kr vel brukt. Den kunne drept en person den er så solid, og vil vare livet ut som mech mods lett gjør da det er ingen elektronikk i de. Bare et metallrør med batteri i der strømmen går gjennom røret med knappen på bunn. Genialt, men ikke ufarlig dersom man bygger farlige varme coiler for batteriet man bruker, men det kan man regne seg frem til hva som går bra og ikke med litt erfaring. Batteri med rift i plast-trekket kan også føre til kortslutning og potensiell brann.

Håper ikke det blir flavor ban eller totalt forbud i norge, som det ser ut til å bli i flere stater i usa. Flavors addicts the kids, oh my god=)

Kunne skrevet en bok om vaping og hvor mye bedre det er en sigaretter, jeg måtte bruke tre jævla astma inhalatorer hver dag når jeg røykte 30 prins om dagen, nå trenger jeg bare litt astmamedisin når jeg er forkjølet og litt tett, ellers har jeg ingen behov for det lenger. Jeg går fortere og lengre, og jeg koser meg med hele hobbyen og smakene som er dødsdigg og en stor grunn til at vaping er effektivt til røykeslutt.

s
Anonym bruker
"Tilfreds Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av saviour Vis innlegg
Håper ikke det blir flavor ban eller totalt forbud i norge, som det ser ut til å bli i flere stater i usa. Flavors addicts the kids, oh my god=)
Vis hele sitatet...
Denne Vapor banningen i USA virker jo suspekt og Norsk Media(igjen..) har ikke akkuratt opplyst om hva EGENTLIG dette dreier seg om.

Noen som har undersøkt saken som kan gi noen fakta om saken?

Ettersom jeg har sjekket så handler dette om import av THC holdige væsker ifra ukjente leverandører (Kina?).. Tar jeg feil ?
Har dampet litt nå og da, ikke fast men litt til festbruk. Både med og uten nikotin. Husker ikke detaljene i dette men tror det var noe slikt. Ble skrevet endel om at det var registrert endel helseplager hos dampere og det var vist usikkert hva som var årsaken - for det rammet også noen som ikke dampet nikotin. Var kanskje noe med den ene delen av e-juicen husker ikke i farten hvem av dem som er den samme som blant annet noe som benyttes i noen astmainnhaltorer eller noe slikt.(??) Det ble også skrevet om dødsfall gr. damping men såvidt jeg husker kunne de ikke slå helt fast at døden kom som følge av damping. Uansett det var nok pes om negative helseeffekter til at jeg bare la dampingen på hylla. Tar heller dobbel dose med snus om jeg føler trangen til damping.
Jeg har dampet i flere år og er tilknyttet lokal dampeforening. Endringer av tollbestemmelser rammer foreløpig kun import av nikotin som blir belastet med 25% mva + 158kr i tollgebyr. Alt annet som baser, dampeutstyr og aroma vil først begynne å belastes fra april av. Så altså kan en bruke 350kr grensa fram til april med mindre det er snakk om nikotin (som må handles fra et eu/eøs land). Men vi venter på ny policy er i landet: Tpd, som vil gjøre det mulig med kjøp og salg av nikotinbase da riktignok etter en bestemmelse om størrelse på beholdere for nikotinholdig base eller ejuice osv (alt skal jo reguleres ihjel i dette pottitlandet )
Anonym bruker
"Tilfreds Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her er det mest sannsynlige svaret på de dødsfallene:

"En mystisk sykdom har rammet 450 unge amerikanere som damper e-sigaretter. De fleste har inhalert produkter med cannabis som er kjøpt illegalt. Nå er en olje som inneholder E-vitamin funnet i e-væsken de har inhalert.
"
"- Det er viktig å understreke at sykdommen ikke skyldes e-sigaretter i seg selv, men hva noen har tilsatt væsken de damper fra illegalt marked, sier seniorforsker Karl Erik Lund ved Folkehelseinstituttet til forskning.no.

De fleste av ofrene har nemlig innrømmet at de har inhalert e-væske som inneholder THC - tetrahydrocannabinol - det psykoaktive virkestoffet i cannabis."

https://forskning.no/kan-ha-funnet-a...dsfall/1560816
I dag fikk jeg e-sigaretter i posten uten noen ekstra kostnader. Det med at en måtte ha resept var nok noe tull.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
I dag fikk jeg e-sigaretter i posten uten noen ekstra kostnader. Det med at en måtte ha resept var nok noe tull.
Vis hele sitatet...
Ikke sikkert. Er mulig den bare slapp igjennom uten kontroll. Hva skjer neste gang?
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg får fortsatt 1dl med nikotin rett "hjem" i postkassen uten noen problem men aroma derimot,måtte betale 349 kr i fortollingsgebyr ( 299,- i gebyr og 50 kr som mva) for pakke fra england med aroma til 25 pund inkl frakt. er helt på trynet
Sitat av erl1 Vis innlegg
jeg får fortsatt 1dl med nikotin rett "hjem" i postkassen uten noen problem men aroma derimot,måtte betale 349 kr i fortollingsgebyr ( 299,- i gebyr og 50 kr som mva) for pakke fra england med aroma til 25 pund inkl frakt. er helt på trynet
Vis hele sitatet...
er det mulig det er fordi nikotinen kosta under 200?