Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 12862
Samboer har hatt et økende rusbruk i tiden vi har vært sammen. Jeg var tidligere med på leken (da det var "uskyldig"), men både hyppighet og type rusmidler har endret seg for ham. Det skjules, går ut over jobb, tatt opp gjeld, fått nye venner o.l.

Jeg står ved et veiskille hvor jeg ikke lenger vet hva jeg kan gjøre for å hjelpe ham. Det virker som han er på et utrolig dårlig spor, og mine forsøk gjør ingen nytte. Det virker egentlig som at de gjør det enda verre.

Jeg forsøker å spørre ham, men får ingen svar. Det virker ikke som han har det godt med seg selv. Ordene hans indikerer at han ønsker en felles fremtid, men handlingen(e) tyder mest på at han bare vil ruse seg og ha en dame han kan han sex med.

Er det noen som har vært i lignende situasjoner som kan dele sine tanker?
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå kjenner ikke jeg han som person men er rimelig sikker på at han ikke er sammen med deg bare for å ha noen å ja sex med.

Jeg var på et litt dårlig spor en periode i mitt liv, syns det var mye artigere å være med gutta og ta forskjellige rusmidler enn det var å være med kjæresten min. Men var aldri i tvil om at jeg elsket henne. Er bare sånn at når man får litt dårlige vaner osv så tar det opp så mye plass og tid, også skammer man seg veldig over det så man holder det inni seg og ikke vil snakke om det. Min kjæreste visste ikke engang om at jeg ruset meg og trodde dermed at vi hadde andre problemer. Når jeg innrømmet alt til hun og kuttet ut alt så fikk vi et mye bedre forhold og vi bruker mye mer tid sammen.

Håper det ordner seg -gutt 20 år
Har dere en åpen dialog?

Ville anbefale å etablere en åpen dialog der du sier hvorfor du blir bekymret av hans rusbruk og gjør det klart at du ønsker det beste for han. Nå vet ikke jeg hva slags rusmidler han tar, men det er viktig å etablere en samtale der man kan uttrykke eksakt hva man føler på en presis måte slik at begge to forstår alvoret. Unngå moralisering og stempling da dette vil gjøre alt mye verre (typ. du vil bli psykotisk, livet går nedover etc.). Presiser at du ønsker en seriøs framtid med han og prøv å komme til et kompromiss.

Lykke til
Trådstarter
34 9
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Har dere en åpen dialog?

Ville anbefale å etablere en åpen dialog der du sier hvorfor du blir bekymret av hans rusbruk og gjør det klart at du ønsker det beste for han. Nå vet ikke jeg hva slags rusmidler han tar, men det er viktig å etablere en samtale der man kan uttrykke eksakt hva man føler på en presis måte slik at begge to forstår alvoret. Unngå moralisering og stempling da dette vil gjøre alt mye verre (typ. du vil bli psykotisk, livet går nedover etc.). Presiser at du ønsker en seriøs framtid med han og prøv å komme til et kompromiss.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Nei, dialogen er ikke åpen. Jeg har tidligere «avslørt» dette, og vi hadde da en dialog om det hvor jeg sa hva jeg visste, og han var enig i at ting gikk feil vei. Etter dette var det bra en stund, og det er vel tilsynelatende bra nå også. Han vet ikke at jeg vet, og tror han gjør en god jobb med å skjule det. (Han jobber hardt for å skjule det nå merker jeg).

Jeg moraliserer ikke, men jeg har sagt til ham at dette påvirker jo fremtiden vår sammen. Vi har felles tanker om fremtiden (bolig, barn, hund, standardpakka), og det går jo ikke når han tar opp kredittkortgjeld, ruser seg i økende grad, står i fare for å miste jobben, og lyver for meg om hvor han er/hva han gjør, og attpåtil later som alt går bra.

Tidligere var jeg ikke ukjent for å ta meg en fest, men ønsket/behovet for å både drikke og ruse meg har forsvunnet helt når jeg ser hvordan situasjonen er.

Vi prater sammen og er enige om hvordan ting skal være, hva vi ønsker for fremtiden etc, men han gjør alle disse tingene «bak min rygg» - og det gjør det utfordrende.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av QueenB Vis innlegg
Nei, dialogen er ikke åpen. Jeg har tidligere «avslørt» dette, og vi hadde da en dialog om det hvor jeg sa hva jeg visste, og han var enig i at ting gikk feil vei. Etter dette var det bra en stund, og det er vel tilsynelatende bra nå også. Han vet ikke at jeg vet, og tror han gjør en god jobb med å skjule det. (Han jobber hardt for å skjule det nå merker jeg).

Jeg moraliserer ikke, men jeg har sagt til ham at dette påvirker jo fremtiden vår sammen. Vi har felles tanker om fremtiden (bolig, barn, hund, standardpakka), og det går jo ikke når han tar opp kredittkortgjeld, ruser seg i økende grad, står i fare for å miste jobben, og lyver for meg om hvor han er/hva han gjør, og attpåtil later som alt går bra.

Tidligere var jeg ikke ukjent for å ta meg en fest, men ønsket/behovet for å både drikke og ruse meg har forsvunnet helt når jeg ser hvordan situasjonen er.

Vi prater sammen og er enige om hvordan ting skal være, hva vi ønsker for fremtiden etc, men han gjør alle disse tingene «bak min rygg» - og det gjør det utfordrende.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig virker det som du allerede har svaret for hva du bør gjøre her selv.

Like greit å få det overstått.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei det går ikke å få barn og fremtid sammen når han har et rusmisbruk og pga det så er forholdet basert på løgner og bedrag hvor han skjuler det for deg og tillitten på den måten naturligvis forsvinner. Jeg kunne skrevet veldig langt og dekkende men for å ta det kortere svaret så kommer du til å kaste bort tida di, dere får aldri den fremtida dere prater om, iallefall ikke en forsvarlig og stabil en. Ustabilitet, rusmisbruk, løgner, sneaky oppførsel, smerte i en evig sirkel. Får dere barn går det max to år så skjønner du at du ikke kan være i forholdet lenger, men det skjønner du nok allerede. Løsriv deg følelsesmessig, og se deg om etter en annen fyr enn han.
Jeg er en slik samboer selv. Eller har iallefall vært, nå røyker jeg bare hasj. 420 blaze it! Uansett... Nå er det slutt mellom meg og hun jeg elsket. Jeg ville virkelig være sammen med henne, men klarte ikke å la være å bruke rusmidler en periode, og gikk gjennom akkurat det samme du beskriver, skjulte det, fikk nye venner, gjeld osv.

Mitt råd til deg er å holde deg sammen med ham. Vis gjerne ham tråden, eller iallefall skap en dialog som nevnt over her, kanskje han da tar hintet og reduserer kraftig for å unngå at det blir slutt med deg.....
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stingray Vis innlegg
Jeg er en slik samboer selv. Eller har iallefall vært, nå røyker jeg bare hasj. 420 blaze it! Uansett... Nå er det slutt mellom meg og hun jeg elsket. Jeg ville virkelig være sammen med henne, men klarte ikke å la være å bruke rusmidler en periode, og gikk gjennom akkurat det samme du beskriver, skjulte det, fikk nye venner, gjeld osv.

Mitt råd til deg er å holde deg sammen med ham. Vis gjerne ham tråden, eller iallefall skap en dialog som nevnt over her, kanskje han da tar hintet og reduserer kraftig for å unngå at det blir slutt med deg.....
Vis hele sitatet...
Ehm det du gjør her er å oppfordre en til å bli i et destruktivt forhold med psykisk vold og emosjonell manipulering, et forhold som høyst sannsynlig aldri vil være uansett eller gi hun en bra og stabil hverdag og fremtid. For en jævla ego kommentar! Typisk rusmisbrukere det, så ego at de velger rusen foran den de elsker sitt beste. Kjipt du mista dama di men bruk det heller til å forandre de sjæl istedet for å presse andre damer til å finne seg i dritt dem ikke fortjener.
Sitat av QueenB Vis innlegg
Samboer har hatt et økende rusbruk i tiden vi har vært sammen. Jeg var tidligere med på leken (da det var "uskyldig"), men både hyppighet og type rusmidler har endret seg for ham. Det skjules, går ut over jobb, tatt opp gjeld, fått nye venner o.l.

Jeg står ved et veiskille hvor jeg ikke lenger vet hva jeg kan gjøre for å hjelpe ham. Det virker som han er på et utrolig dårlig spor, og mine forsøk gjør ingen nytte. Det virker egentlig som at de gjør det enda verre.

Jeg forsøker å spørre ham, men får ingen svar. Det virker ikke som han har det godt med seg selv. Ordene hans indikerer at han ønsker en felles fremtid, men handlingen(e) tyder mest på at han bare vil ruse seg og ha en dame han kan han sex med.

Er det noen som har vært i lignende situasjoner som kan dele sine tanker?
Vis hele sitatet...
Kjære deg.
Jeg føler med deg. Det er helt jævlig.
Faktum er at det ikke er noe du kan gjøre for å hjelpe ham så fremt han ikke selv har bestemt seg for å bli rusfri NÅ, og ønsker din støtte med det. Så lenge du blir, har heller ikke hans problem særlige konsekvenser for ham. Ennå har han ikke mistet noe som betyr noe for ham på grunn av rusen. Mitt råd til deg er derfor å forlate ham, enn så vondt det gjør. Jeg gjorde det, og angrer ikke. Han jeg en gang kjente var borte, og tilbake satt en mann som løy, manipulerte og gjorde livet mitt vondt. Personer som misbruker narkotika over tid, mister ofte evnen til å kjenne reell medfølelse og dårlig samvittighet så lengde de ruser seg. De lyver så de tror det selv, og de sårer sine nærmeste, særlig om dette gjør det lettere for dem å ruse seg. Du gjør helt rett i å fokusere på det han gjør framfor det han sier. De fleste av oss ønsker å leve sunt, gjøre gode ting og gjøre det som er rett for oss og dem vi er glad i. Stort sett klarer vi det, og vi unnskylder oss når vi feiler, men nå vi ikke gjør det, da er ikke ordene våre mye verdt. Kom deg vekk, for hans skyld og spesielt for din egen skyld.
Hvis dette er eskalerende med null rom for dialog er det bare å dumpe ham.

Sånn som det ser ut nå er det bare å glemme hus, bil, barn etc. Det der er ikke noe et barn er tjent med å vokse opp rundt, mildt sagt.
Sitat av QueenB Vis innlegg
Nei, dialogen er ikke åpen. Jeg har tidligere «avslørt» dette, og vi hadde da en dialog om det hvor jeg sa hva jeg visste, og han var enig i at ting gikk feil vei. Etter dette var det bra en stund, og det er vel tilsynelatende bra nå også. Han vet ikke at jeg vet, og tror han gjør en god jobb med å skjule det. (Han jobber hardt for å skjule det nå merker jeg).

Jeg moraliserer ikke, men jeg har sagt til ham at dette påvirker jo fremtiden vår sammen. Vi har felles tanker om fremtiden (bolig, barn, hund, standardpakka), og det går jo ikke når han tar opp kredittkortgjeld, ruser seg i økende grad, står i fare for å miste jobben, og lyver for meg om hvor han er/hva han gjør, og attpåtil later som alt går bra.

Tidligere var jeg ikke ukjent for å ta meg en fest, men ønsket/behovet for å både drikke og ruse meg har forsvunnet helt når jeg ser hvordan situasjonen er.

Vi prater sammen og er enige om hvordan ting skal være, hva vi ønsker for fremtiden etc, men han gjør alle disse tingene «bak min rygg» - og det gjør det utfordrende.
Vis hele sitatet...
Flott at du har klart å ha en åpen dialog med han tidligere da. Det virker jo som han har ambisjoner om å gjøre det bra, men sliter ettersom at han stadig driver og ruser seg.

Jeg vil anbefale deg å gjøre enda et forsøk på å snakke med han med en åpen dialog. Du kan prøve den såkalte "XYZ" metoden som ofte blir brukt innen parterapi. Den går ut på at du forklarer hva han gjør, hva det får deg til å føle og hva du ønsker han burde gjøre istedet. Eksempel: Når du er ute på kvelden og ikke forteller hva du driver med eller hvor du befinner deg hen, da blir jeg engstelig. Kan du fortelle meg hva du driver med når du er ute på kvelden? Det gjør det lettere for han å forstå hva du føler uten at han skal føle seg angrepet på noen måte. Om det ikke fungerer, så kan man jo spørre hva det er som gjør at man ikke kan oppfylle det ønske den andre partneren har. Tilbake til eksemplet igjen da: Hvorfor kan du ikke si hva det er du driver med på kvelden? Sådan, så kan man prøve å få en dialog på hva roten av problemet egentlig er.

Nå kan det hende dette ikke fungerer og partneren din sliter såpass at det er veldig vanskelig å snakke om rusbruken. Det er det viktig å vise at man bryr seg og ønsker å hjelpe til slik at dere begge kan ha det bra og oppnå deres mål
Svaret du søker vet du nok selv.. Veier det positive mer enn det negative.. eller viceversa? Gjør han deg lykkelig? Smiler du tilstrekkelig? Gleder du deg til å møte kjæresten din? Får du nok orgasmer? Holder han sine løfter? Får han deg til å le og smile mer en du eventuelt gråter eller bekymrer deg..? .. alt dette vet du jo faktisk best selv..! så synes du skal høre på magefølelsen din.. og våge å tro på intusjonen din, for ingen andre anonyme synsemakere som hverken kjenner deg, ditt liv, din kjæreste eller dine ambisjoner kan gi deg noe særlig bedre svar på spørsmålene dine enn degselv
Trådstarter
34 9
Sitat av ftp1337 Vis innlegg
Svaret du søker vet du nok selv.. Veier det positive mer enn det negative.. eller viceversa? Gjør han deg lykkelig? Smiler du tilstrekkelig? Gleder du deg til å møte kjæresten din? Får du nok orgasmer? Holder han sine løfter? Får han deg til å le og smile mer en du eventuelt gråter eller bekymrer deg..? .. alt dette vet du jo faktisk best selv..! så synes du skal høre på magefølelsen din.. og våge å tro på intusjonen din, for ingen andre anonyme synsemakere som hverken kjenner deg, ditt liv, din kjæreste eller dine ambisjoner kan gi deg noe særlig bedre svar på spørsmålene dine enn degselv
Vis hele sitatet...
Både og. Han gjør meg lykkelig, vi smiler og ler, har det flott mesteparten av tiden. På en måte kunne jeg på ingen måte ønske meg noen andre enn han - en så flott, smart og sterk mann, som har potensiale til å gjøre alt han bestemmer seg for!

Holder sine løfter - nja. Jeg får inntrykk av at så lenge vi er fysisk sammen (enten hjemme eller ute) så oppfører han seg, men så fort jeg ikke er tilstede så "sprekker det" på en eller annen måte.

Vi har nå hatt enda en samtale hvor jeg igjen måtte konfrontere, og det gikk vel litt som sist. Han er enig i at livsstilen hans ikke samsvarer med det han egentlig vil i livet, at han skal endre vaner osv. Jeg vil jo så gjerne tro på ham - men det skal sies at jeg alltid tar det han sier med forbehold. Han forsøkte å "skylde" en del av oppførselen sin på at jeg er vanskelig (f.eks pga dette at han nå har en veldig kort line, og jeg forventer at han skal si fra hvor han er, ikke forsvinne midt om natten, ikke ruse seg osv). Jeg gjorde det ganske klart at jeg er ikke årsaken til at han oppfører seg sånn som han gjør - han begynte jo med dette lenge før det ble nødvendig at jeg ble såpass "streng" med ham.

Kjipe greier dette her altså. Jeg tror absolutt på at han egentlig ønsker andre ting for seg selv enn det han driver med på, men det er veldig vanskelig å forstå hvorfor han fortsetter med det.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Flott at du har klart å ha en åpen dialog med han tidligere da. Det virker jo som han har ambisjoner om å gjøre det bra, men sliter ettersom at han stadig driver og ruser seg.

Jeg vil anbefale deg å gjøre enda et forsøk på å snakke med han med en åpen dialog. Du kan prøve den såkalte "XYZ" metoden som ofte blir brukt innen parterapi. Den går ut på at du forklarer hva han gjør, hva det får deg til å føle og hva du ønsker han burde gjøre istedet. Eksempel: Når du er ute på kvelden og ikke forteller hva du driver med eller hvor du befinner deg hen, da blir jeg engstelig. Kan du fortelle meg hva du driver med når du er ute på kvelden? Det gjør det lettere for han å forstå hva du føler uten at han skal føle seg angrepet på noen måte. Om det ikke fungerer, så kan man jo spørre hva det er som gjør at man ikke kan oppfylle det ønske den andre partneren har. Tilbake til eksemplet igjen da: Hvorfor kan du ikke si hva det er du driver med på kvelden? Sådan, så kan man prøve å få en dialog på hva roten av problemet egentlig er.

Nå kan det hende dette ikke fungerer og partneren din sliter såpass at det er veldig vanskelig å snakke om rusbruken. Det er det viktig å vise at man bryr seg og ønsker å hjelpe til slik at dere begge kan ha det bra og oppnå deres mål
Vis hele sitatet...
Det er en god ide. Utfordringen er vel at han sier hva han driver med på kvelden, men det han sier er løgn. Jeg har funnet ut sannheten ved å forhøre meg med felles venner, og *hosthost* f.eks sjekke facebookmeldingene hans og sms. Ikke stuerent, men la nå gå.

Føler på mange måter jeg har prøvd det meste av kommunikasjonstriks, uten at det fungerer særlig godt (eller lenge).

Sitat av Stingray Vis innlegg
Jeg er en slik samboer selv. Eller har iallefall vært, nå røyker jeg bare hasj. 420 blaze it! Uansett... Nå er det slutt mellom meg og hun jeg elsket. Jeg ville virkelig være sammen med henne, men klarte ikke å la være å bruke rusmidler en periode, og gikk gjennom akkurat det samme du beskriver, skjulte det, fikk nye venner, gjeld osv.

Mitt råd til deg er å holde deg sammen med ham. Vis gjerne ham tråden, eller iallefall skap en dialog som nevnt over her, kanskje han da tar hintet og reduserer kraftig for å unngå at det blir slutt med deg.....
Vis hele sitatet...
Hadde han bare røyket hasj hadde det vært helt ok - det gjør (gjorde) vi jo sammen på balkongen tidligere også. Jeg merker at jeg har tatt mer og mer avstand fra rus ettersom han har falt lenger og lenger ned i kaninhullet.

Jeg har tenkt å holde sammen med ham en stund til (jeg tror jo virkelig ikke han ønsker dette), men jeg syntes det du oppfordrer til er litt underlig. Det er ganske hemmende å være partner til et sånt menneske, og helt ærlig: hadde en venninne vært i samme situasjon så hadde jeg nok rådet henne til å baile.
Sist endret av QueenB; 25. mars 2019 kl. 14:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fortrolig Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke hør på Stingray. Ut fra kommentaren «420 blaze it!» går jeg ut fra at han er ganske ung, og ikke noen man burde ta samlivsråd fra.
Sitat av QueenB Vis innlegg
Både og. Han gjør meg lykkelig, vi smiler og ler, har det flott mesteparten av tiden. På en måte kunne jeg på ingen måte ønske meg noen andre enn han - en så flott, smart og sterk mann, som har potensiale til å gjøre alt han bestemmer seg for!

Holder sine løfter - nja. Jeg får inntrykk av at så lenge vi er fysisk sammen (enten hjemme eller ute) så oppfører han seg, men så fort jeg ikke er tilstede så "sprekker det" på en eller annen måte.

Vi har nå hatt enda en samtale hvor jeg igjen måtte konfrontere, og det gikk vel litt som sist. Han er enig i at livsstilen hans ikke samsvarer med det han egentlig vil i livet, at han skal endre vaner osv. Jeg vil jo så gjerne tro på ham - men det skal sies at jeg alltid tar det han sier med forbehold. Han forsøkte å "skylde" en del av oppførselen sin på at jeg er vanskelig (f.eks pga dette at han nå har en veldig kort line, og jeg forventer at han skal si fra hvor han er, ikke forsvinne midt om natten, ikke ruse seg osv). Jeg gjorde det ganske klart at jeg er ikke årsaken til at han oppfører seg sånn som han gjør - han begynte jo med dette lenge før det ble nødvendig at jeg ble såpass "streng" med ham.

Kjipe greier dette her altså. Jeg tror absolutt på at han egentlig ønsker andre ting for seg selv enn det han driver med på, men det er veldig vanskelig å forstå hvorfor han fortsetter med det.



Det er en god ide. Utfordringen er vel at han sier hva han driver med på kvelden, men det han sier er løgn. Jeg har funnet ut sannheten ved å forhøre meg med felles venner, og *hosthost* f.eks sjekke facebookmeldingene hans og sms. Ikke stuerent, men la nå gå.

Føler på mange måter jeg har prøvd det meste av kommunikasjonstriks, uten at det fungerer særlig godt (eller lenge).



Hadde han bare røyket hasj hadde det vært helt ok - det gjør (gjorde) vi jo sammen på balkongen tidligere også. Jeg merker at jeg har tatt mer og mer avstand fra rus ettersom han har falt lenger og lenger ned i kaninhullet.

Jeg har tenkt å holde sammen med ham en stund til (jeg tror jo virkelig ikke han ønsker dette), men jeg syntes det du oppfordrer til er litt underlig. Det er ganske hemmende å være partner til et sånt menneske, og helt ærlig: hadde en venninne vært i samme situasjon så hadde jeg nok rådet henne til å baile.
Vis hele sitatet...
Om han virkelig ikke klarer å legge rusen på hylla når det er nødvendig så har det blitt et problem, og siden dere to er partnere, så er hans problem, ditt problem. Derfor er det fullt forståelig at du er i den posisjonen du er. Det er slik du sier, at om at hans adferd går i mot det han sier, så har han nok andre ambisjoner.

En måte å løse det på er å stille han med et ultimatum. Altså at du sier at dette er noe du ikke klarer å finne deg i og at han endre vaner om dere skal fortsette. Derved kan det hende han begynner å åpne seg mer og mer om den faktiske grunnen til at han lever et tosidig liv. Ville sterkt anbefale at du gjør det klingende klart for han at den måten dere lever livene deres på ikke fungerer for deg, og at du ikke ønsker å være den som tar ansvar ene og alene over et felles problem. Du vil jo det beste for han, og han for deg (trolig nok).

Ulempen ved å stille et ultimatum er jo trolig at han kan ta et standpunkt du ikke ønsket. Derfor er det viktig å være sikker på en selv om at det man gjør faktisk er det rette valget. Om han heller vil holde seg i et liv av poly-rusbruk og løgn, så vil jeg si at det er verdt å droppe.

Om en ikke viser noe engasjement for å hjelpe seg selv, så vil en definitivt ikke være egnet til å hjelpe partneren sin.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
QueenB du skriver at dere har det fint og du stoler på han når dere er fysisk sammen , men ikke ellers for så fort dere ikke er med hverandre sprekker han. Du kommer til å miste deg selv i dette forholdet, ved å være barnevakt for en fyr som egentlig ikke vil forandre seg men sier det for å please deg. Nå får han i pose og sekk, ha en god kjæreste som dekker den siden av han, og kan være en ansvarsløs rusmisbruker andre dager som han vil , fordi han får ikke noe konsekvens ut av det annet enn kjeft og kiss and makeup igjen.

Du kan ikke stole på han, han er sneaky med oppførselen og misbruket sitt bak din rygg så du må være sneaky og overvåke meldingene hans, om ikke lenge så dropper du å henge med egne venninder eller gjøre ting du har lyst til fordi du tør ikke tilfelle han ruser seg igjen så fort du ikke er med han. Selvom det er all nice and dandy å være bare dere to så kan du ikke leve et helt liv på den måten å isolere deg med han fra omverdenen. Som du sier, det er hemmende å være partner med et sånt menneske! Han lyver til deg og det viser disrespect for forholdet og deg, og han mindfucker deg å sier han gjør noe annet enn hva han faktisk gjør... Hør her, jeg mista hår og masse vekt på alt psykisk stresset av å være sammen med en sånn, alt dreide seg om å være en perfekt kjæreste og inspirere han til å endre seg, gjøre hva som helst for at han ikke skulle ruse seg og ingen tok hensyn til mine behov for trygghet og stabilitet og mine følelser oppi det hele. Trodde jo også på at han egentlig ville ha et annet liv, men fakta er at det vil dem ikke. De vil det kanskje noen dager, men de vil det ikke NOK til å ta et faktisk standpunkt og den livsendringen som trengs, for de elsker rusen mer enn noe annet og folk som ruser seg gjør og sier hva som helst for å komme unna med det, også å lyve den de elsker nest mest rett opp i trynet og si at de lover å endre seg for det er ikke noe annet de vil mer enn å være sammen. Løgn og egoisme er ikke kjærlighet, som du selv sier, han er flink med ord men vil egentlig bare ha en dame å ha sex med og få omsorg fra i tillegg til ruslivet.
Ikke kast bort den beste alderen din på en mann du om fem eller ti år kommer til å angre på at du trodde på. Har hatt mange kompiser som er sånn også og det er samme runddansen med dem, de endrer seg aldri, ikke engang for sitt livs største kjærlighet, så sitter de der 40 år gamle i samme dritten ensomme og angrer på at de ikke tok tak i seg selv og endra seg, men tenker at det er for seint og at de trives jo helt greit så lenge de har rusen å trøste seg med uansett så da gidder de aldri det hazzle'et med å faktisk bli rusfri og endre livet sitt.

En grei ting å tenke på er at man skal ikke finne seg i noe man ikke ville likt eller tillatt at bestevenninda si fant seg i. De rådene du ville gitt henne i samme situasjon må du også lytte til selv! Vet det er vanskelig når kjærligheten er sterk og håpet betyr så mye, men jeg veit og du veit nok også at du bare kaster bort tida di... Selvverd, og selvrespekt jente. Du kan ha det mye bedre enn det her! <3