Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4845
Hei! Jeg lurer på om det er straffbart vis man har solgt f.eks tungt opiat til noen som ikke er vandt med dette, og vedkommende tar overdose og dør og det blir funnet ut at det f.eks er meg som har solgt dette. Kan jeg bli siktet for uaktsomt drap?
ArbeidsledigProletar
man blir uansett straffet for å selge reseptbelagte medikamenter om man ikke er et apotek.

Om man skal bli dømt for uaktsomt drap må det i såfall være at man selger urent stoff eller stoff som ikke er det man utgir det for å være.
Det vil selvsagt avhenge fullstendig av saken, men jeg ser nok på det som mer sannsynlig at du ryker for grov narkotikaovertredelse. Strafferammen dersom det ikke er store volum eller særdeles skjerpende omstendigheter tilsvarer strafferammen for uaktsomt drap.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville hvertfall kvittet meg med greiene om jeg hadde hatt noe mer av samme type liggende, i tilfelle du blir tatt med en stor mengde også legger dem sammen 1 + 1 i forbindelse med dødsfallet.
Er det de falske Xanaxene du selger? Kast dem!
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Det vil selvsagt avhenge fullstendig av saken, men jeg ser nok på det som mer sannsynlig at du ryker for grov narkotikaovertredelse. Strafferammen dersom det ikke er store volum eller særdeles skjerpende omstendigheter tilsvarer strafferammen for uaktsomt drap.
Vis hele sitatet...
Dette har du sikkert helt rett i, men ville ikke dette fort bli betrakka som forsettlig utført? La oss anta at han vet at pillene er mye kraftigere enn xanax og potensielt dødelige, men likevel velger å selge de som sådan for profitt til mottakere som ikke opplyses om innholdet. Han er såpass sikker på at fatalt utfall er realistisk en mulighet at han rådfører seg med forumet før han kjører på. At TS ikke ønsker å ta livet av noen, men bare driter såpass heftig i hvorvidt det likevel skjer at han velger å gjennomføre denne nedrige planen - det bikker vektskåla fra grov uaktsomhet til forsett i min bok. Men jeg kan ikke så mye om dette. Har du anlednig til å utdype litt?
Finner de ut at det er du som har solgt personen pillene, blir du siktet for uaktsomt drap.
En kompis av meg døde av alk & Dolcantin tidlig i 2017, han som solgte til han sitter inne as we speak.

Henviser til nr 2 som sier : Om man skal bli dømt for uaktsomt drap må det i såfall være at man selger urent stoff eller stoff som ikke er det man utgir det for å være.
Nei, det trenger ikke være annet stoff en feks en ren xanax, rivotril, valium whatever. Dør personen du har solgt det til, blir du siktet.
Husk at personen som tar dette mest sannsynlig ikke har resept, og tar derfor pillene ''ulovlig'', derfor kan ikke staten stille seg bak ryggen til denne personen og ''beskytte''.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
At TS ikke ønsker å ta livet av noen, men bare driter såpass heftig i hvorvidt det likevel skjer at han velger å gjennomføre denne nedrige planen - det bikker vektskåla fra grov uaktsomhet til forsett i min bok. Men jeg kan ikke så mye om dette. Har du anlednig til å utdype litt?
Vis hele sitatet...
Vet TS at pillene han selger inneholder annet en rent virkestoff er det forsettlig drap.
Sist endret av jaffarbigbag; 15. januar 2018 kl. 12:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At TS ikke ønsker å ta livet av noen, men bare driter såpass heftig i hvorvidt det likevel skjer at han velger å gjennomføre denne nedrige planen - det bikker vektskåla fra grov uaktsomhet til forsett i min bok. Men jeg kan ikke så mye om dette.

Jeg kjenner ikke til noen saker på det - men det er ikke utenkelig. Straffeloven operer med en forsettstype som kalles dolus eventualis, eller innvilgesesforsett på norsk. Det er en mellomting mellom «skikkelig» forsett og uaktsomhet. Lett oppsummert har man ikke ønsket utfallet (her at de skal dø), men vurdert muligheten og kommet til at det er greit om de gjør det. Noe man har vist med å gjøre handlingen (selge drit, uten å si fra og med viten om at det et dødelig drit).

Mest sannsynlig blir det uaktsomhet det blir dømt etter dog.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Er det de falske Xanaxene du selger? Kast dem!
Vis hele sitatet...
Er ikke disse fake xanax'ene, jeg hadde bare en pipette med det. Men swim vurdere å selge metadon..
ArbeidsledigProletar
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Finner de ut at det er du som har solgt personen pillene, blir du siktet for uaktsomt drap.
En kompis av meg døde av alk & Dolcantin tidlig i 2017, han som solgte til han sitter inne as we speak.

Henviser til nr 2 som sier : Om man skal bli dømt for uaktsomt drap må det i såfall være at man selger urent stoff eller stoff som ikke er det man utgir det for å være.
Nei, det trenger ikke være annet stoff en feks en ren xanax, rivotril, valium whatever. Dør personen du har solgt det til, blir du siktet.
Husk at personen som tar dette mest sannsynlig ikke har resept, og tar derfor pillene ''ulovlig'', derfor kan ikke staten stille seg bak ryggen til denne personen og ''beskytte''.



Vet TS at pillene han selger inneholder annet en rent virkestoff er det forsettlig drap.
Vis hele sitatet...
Sånn seriøst? Om du får fatt på kraftig dop, og i tillegg skaper kjente interaksjoner hvor død er kjent som vanligste effekt, vil kjøpmann stå til ansvar for den ufattelig dumme oppførselen din?
Gjelder jo ikke stoff, men var vel flere av storselgeren i metanol saken i 2002 som fikk fengsel for uaktsomt drap, da folk døde av og drikke spriten de solgte...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...sdom/a/276119/

retten mente at de burde vist at spriten var forurenset.
Sist endret av tearz83; 17. januar 2018 kl. 14:00.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Sånn seriøst? Om du får fatt på kraftig dop, og i tillegg skaper kjente interaksjoner hvor død er kjent som vanligste effekt, vil kjøpmann stå til ansvar for den ufattelig dumme oppførselen din?
Vis hele sitatet...
Ingen vil stå til ansvar for noe slik, men det er slik det fungerer om en evt etterforskning skulle oppstå. Det er dette som er sketchy med og selge piller, hva om du får inn et parti xanax med noe annet dritt i, de 5-10 første du selger til merker minimal til ingen effekt, bare effekten av xanax’n. Men så selger du til person nr 11, han drar hjem og koser seg og du hører ikke noe fra han på 2-3 dager så begynner og lure.
Du finner ut at denne personen har dødd av OD på DINE «xanax» og feks alkohol. Finner politiet en evt logg på hans tlf der det står at han har kjøpt piller av deg eller de skulle finne ut dette på et eller annet vis kan du forvente deg et besøk på døra innen kort tid.
"Er det straffbart vis noen dør av noe man har solgt"

Spørsmålet er vell heller hvor sannsynlig er det? Med mindre avdøde er mindreårig eller en person som later til å aldri ha hatt beskaffenhet med dop, er det sjeldent att overdose dødsfall blir etterforsket i noen grad. Kanskje en obduksjon om mann er i tvil om hva vedkommende har tatt. Kanskje man ringer på hos naboen for å sjekke om de har noe unormalt å melde. Case closed, en til på statestikken.
Japp men selger du noen ett tau, er du ikke ansvarlig for hva det blir brukt til senere. Pussig med det,men
Sitat av Begrensetutgave Vis innlegg
Japp men selger du noen ett tau, er du ikke ansvarlig for hva det blir brukt til senere. Pussig med det,men
Vis hele sitatet...
Ja, kjempe rart.
Jeg selger deg en hagle ulovlig, du begår selvmord. Finner politiet da ut at jeg har solgt deg haglen, så er det ett problem for meg.

Så, hvis det viser seg at jeg selger lovlige våpen, og du har lov til og ha våpen men likevel velger og begå selvmord, så vil ikke jeg bli straffet, da solgt produkt er lovlig...
Sitat av Oprah Vis innlegg
Ja, kjempe rart.
Jeg selger deg en hagle ulovlig, du begår selvmord. Finner politiet da ut at jeg har solgt deg haglen, så er det ett problem for meg.

Så, hvis det viser seg at jeg selger lovlige våpen, og du har lov til og ha våpen men likevel velger og begå selvmord, så vil ikke jeg bli straffet, da solgt produkt er lovlig...
Vis hele sitatet...
Dette resonnementet er feilaktig. Hvis politiet finner ut at du har solgt våpen ulovlig, så får du trøbbel - uansett. Dersom du selger våpen til noen du vet skal bruke de til alvorlig kriminalitet, så kan du bli regna som medvirkende, noe som også er straffbart, men det er en helt annen sak. Det finnes mange former for medvirkning. Men du vil neppe få mer problemer om kjøper tar livet av seg med den ulovlige hagla eller om han bare blir busta med en ulovlig hagle i skapet - lovbruddet er det samme i begge tilfeller.