Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3113
Jeg har da en kompis som sliter med psykoser. Han snortet amf helt til ifjor sommer; da begynte han med sprøyter.
En dag fikk han psykose som varte i et par timer etter amf bruk. Dette tenkte vi var et engangstilfelle helt til det skjedde igjen en uke senere. Og etter hvert ble det til at han fikk psykose hver gang han tok amfetamin (etter oppturen).

Vi stusset på om dette hadde noe med en sort han tok en gang som kunne ha inneholdt for mye rottegift. Men jeg regner med at de fleste av dere kommer til å si at det nå er rent psykisk og at han ikke burde innta amfetamin igjen. Men problemet er at det ikke kommer til å skje dersom ingenting kan stoppe han fra å skyte fart.

Derfor lurer jeg på om det finnes noe som kan hjelpe eller dempe psykoseanfallene når han tar amfetamin - og evt hva som kommer til å skje videre.
Han burde dra på rehab. Eventuelt skaffe seg antipsykotika, som han tar regelmessig.
Sist endret av davidentotre; 5. mars 2011 kl. 13:58.
som davientotre sier burde han isåfall skaffe seg noe antipsykotika.. Risperdal eller seroquel er gode alternativer. Men disse må du ta hver eneste dag.. Men evaluering hos psykiater for å få antipsykotika blir nokk ikke så lett når det er amf som er problemet
Trådstarter
18 4
han bare får psykose under amfetamin rus (1-2 ganger i uken). hva skal en gjøre da uten antipsykotika? fore han med valium/xanor/etc ?
ArbeidsledigProletar
At noen foreslår antipsykotikum synes jeg er stygt. Å dekke over symptomene er ingen god løsning i det hele tatt. Hva med den dagen han står uten dem og ser edderkopper og flammer slikke seg opp etter armene hans og han går løs på nærmeste menneske med dødsforakt?

Rehab er vel stort sett eneste holdbare løsning her.
Søvn er en bra ting, roe seg ned hjelpeer mye.
Off sånn er så trist når kompis blir jesus osv,
Men er ikke noe anna en rehab som virkelig fønker... hvis han er så heldig at det fønker !. Lykke til !
Hvordan psykose får han? Hører han stemmer som ikke er der? Kommer dem fra hans eget hode eller hører ham dem utenifra? Ser han ting? Hvor lenge varer dem?
Er ikke sikkert dette er psykose siden han KUN har dem ved amfetamin bruk 1-2 ganger i uken. Kan hende han får halliser av amfen? Det kan jo skje noen det og. Hadde han fortsatt hørt stemmer resten av uken kunne det vært psykose.
Kanskje han må ta mindre doser? Sikker på at dette ikke er meth?
jeg har selv erfaring med flere års misbruk av amfetamin intravenøst
jeg var på kjempespeedkjør non stop i 4-5 år, knipset og skjøt E utenom på daglig basis.
selv gikk det bra i lang tid , disse såkalte amfetamin psykosene du snakker om er i mange tilfeller ikke psykoser men nevroser .
for å forklare det litt enkelt, forskjellen som skiller nevrose vs psykose utarter seg ved at man i en psykotisk tilstand ikke er klar over sitt eget sykdomsbilde mens man ved nevrose innerst inne vet at noe er galt
jeg tror alle som har vært på makka kjør kan relatere til situasjonen hvor man etter flere døgn uten søvn og tilstrekkelig næring plutselig kan befinne seg i situasjoner hvor man kan sitte for eksempel i soveromsvinduet sitt i 15 timer og lure på skyggene fra garsjen og buskene utenfor og være overbevist om at de er politi eller ninjaer som er kommet for å likvidere deg, men man innert inne er klar over at man bare turer.

så klart ved ekstreme tilfeller kan man også tippe over i ren psykose
uansett som sagt opplevd jeg det samme selv etter flere års makkarbruk , at jeg hver gang jeg brukte makkar så tiltet jeg helt over og ble helt manisk nevrotisk/psykotisk dette fikk utslag i paranoia og angst .

Dette i mitt tilfelle førte til at jeg begynte og bruke opiater for å døyve dette sammen med benzoer
endte med et opphold på behandlingssenter og masse terapi for å gjøre en lang historie kort
og svare på spørsmålet ditt,det kameraten din opplever
det er rett og slett kroppen som skriker ut at han må ta det med ro og at huet og nervesystemet ikke takler dette kjøret lenger.
min personlige overbevisning er at det mer eller mindre er en kjennsgjerning at alle vil oppleve denne smellen før eller siden.

Det er jo også ofte at personer som begynner med amfetamin i utgangspunktet er personer med psykiske problemer i større eller mindre grad , mange ganger liggger dette latent, og etter min mening jo dårligere psyke en peron har jo kortere tid tar det før man blir utbrent, som er termen jeg ville brukt på tilstanden du beskriver at din kamerat befinner seg i

mitt råd er som følger få han til å slutte med en gang ellers kan det gå virkelig ille
kjenner flere som er blitt psykiatriske pasienter på heltid etter mange års misbruk av amf
jeg mener hvorfor bruke penger og tid og ødelegge helsen sin på noe som gjør at man føler seg dritt?

personlig har jeg vært rusfri i mange år og har selv vært heldig ,men det tok meg 10 år før jeg klarte å fungere sånn noenlunde normalt etter år med bruk av sentralstimulerende, jeg gikk rundt i mange år og slet med tvangstanker og paranoia og sosial angst som følge av misbruket

uansett ønsker kameraten din lykke til
håper han får ordnet det til det bedre uansett hava han bestemmer seg for å gjøre
Trådstarter
18 4
Ja, han hører stemmer. Han tror han snakker med sin avdøde far, som han da nekter har dødd. Han vil ikke høre på musikk fordi han heller vil høre på stemmene i hodene, enda han digger å høre på høy musikk 24/7. Halliser kan man også si han har; en gang trodde han jeg satt ved siden av han og kalte han noe. Jeg var da på andre siden av byen.

Det hender han blir aggressiv og jager alle oss venner ut midt på natta, noe som er ekstremt ulikt han. Neste dag husker han såvidt hendelsen, og tror nesten ikke på hva han selv har gjort.

I det siste så har vi begynt å kjøp xanor i tilfelle. Han har ikke hatt psykose de siste 2 gangene siden vi gav han dem etter oppturen. Jeg tror de hjelper, men om det er så sunt vet jeg ikke. Men vi har funnet ut at det motvirker psykosene/nevrosene, eller hva det enn er.
Eneste å gjøre med saken er å få han til i slutte.

Da kommer det en fase etterpå hvor ting kan bli skikkelig ille psykisk mer her gjelder det bare å være sta. Etter ca 1 mnd tid uten noe som helst går det som regel kun imot bedringensvei.

Slutta selv for 3mnd siden med I.V bruk av amfetamin.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor godt husker man det man gjør og tenker når man er unormalt rusa på amfetamin? Hvor godt husker man det som skjer når man er psykotisk?