Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 11944
Har vært innom lånekassen i dag for å se hvordan ordningen om borteboerstipend fungerer.

Dette har jeg lest meg til:

Når en er borteboer får man 40% av lånet dekt som stipend. Dvs. 32000 av 80000 hvis en flytter ut helt i starten av påbegynt semester. Ettersom tiden går, regnes prosenten ut av det beløpet en ikke har fått utbetalt....

Studielånet blir utbetalt slik:

Måned 1: 16000
Måned 2-9: 6000 pr måned
Måned 10: 16000

Når jeg spurte om hva jeg skulle gjøre for å få borteboerstipend, svarte lånekassen (mannen bak skranken):

Lever leiekontrakt, så skal vi ordne resten...

Synes dette høres alt for lett ut, i og med at jeg tenker å si at jeg flytter til en kompis, men allikevel bor hjemme og dermed får 40% av resterende utbetalinger som stipend...
(stipend = lommepenger

Noen som har erfaring med dette?

Er det lett å bli tatt?

Tas det stikkprøver?

Takker for svar
Bor du mer enn 2 mil unna så får du borteboer stipend. Bor du ikke mer enn 2 mil unna så får du ikke stipend uansett om du bor hos naboen eller ho bestemor.
Det er ikke helt sant r33l. Vet om flere som har bodd hos "bestemoren", og allikevell fått stipend. Sånn som reglene er for høyere utdanning, så blir du ikke regnet som borteboer så lenge du bor i et hus som foreldrene dine eier. Selv om du betaler leie. Dette står på www.lanekassen.no , så da burde det jo bare endre adressen din til annet enn hjemme, så burde det gå fint.
det kommer an på hvor langt skolen er fra der du bor normalt. husker ikke hvor langt det er men sjekk på www.lanekassen.no. som lærling så er jobben ca 6mil fra der jeg normalt bor. og da får jeg stipend (lærlingstipendet for bortebolig) er litt høyere en for de som går på skole. btw det er ikke 2mil som er grensen. for der jeg bor til søstra mi sin skole er det 2,9mil og ho får ikke bortebolig stipend(ho har søkt flere ganger). tror grensen er 3 eller 4mil.
Det er INGEN gitt avstand som bestemmer om man får borteboerstipend som student ved universitet, regelen sier at man ikke kan bo under samme tak som foreldrene sine...
Sitat av svaagan
Det er INGEN gitt avstand som bestemmer om man får borteboerstipend som student ved universitet, regelen sier at man ikke kan bo under samme tak som foreldrene sine...
Vis hele sitatet...
www.lanekassen.no:
les og lær:

(Edit, dette er riktignok hentet fra skjema for folk som går VGS/lærling, så jeg er ikke sikker på at reglene er desamme for høyere utdanning)
--------------------------
Borteboere kan få bostipend

Når du ikke bor sammen med foreldrene dine, kan du få bostipend hvis ett av disse kravene er oppfylt:

* Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet ditt
* Reisetiden mellom hjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur
* Det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skole

OBS! Kravene er de samme om du er over eller under 19 år.

Fyller du ikke ett av kravene ovenfor må du velge Ja (bor hjemme) selv om du bor for deg selv.

Når du har barn eller er gift
Har du barn som du bor sammen med, eller er du eller har du vært gift, kan du få bostipend selv om du bor sammen med foreldrene dine. Velg Nei (bor borte) selv om du bor med foreldrene dine.
------------------------------
Sist endret av LetMeBleedPLZ; 14. oktober 2005 kl. 13:47.
Da jeg tok den stipendkalkulatoren på lanekassen.no oppga jeg at jeg var borteboer men skrev inn samme postnummer som foreldrene mine har, da sto det at jeg skulle få stipend.
(universitetsutdannelse hvis det har noe å si)
Sitat av LetMeBleedPLZ
www.lanekassen.no:
les og lær:

(Edit, dette er riktignok hentet fra skjema for folk som går VGS/lærling, så jeg er ikke sikker på at reglene er desamme for høyere utdanning)
Vis hele sitatet...
Det er forskjellige regler.
Det er fint med litt diskusjon rundt emnet, men tilbake til saken:

Har vært innom lånekassen i dag for å se hvordan ordningen om borteboerstipend fungerer.

Dette har jeg lest meg til:

Når en er borteboer får man 40% av lånet dekt som stipend. Dvs. 32000 av 80000 hvis en flytter ut helt i starten av påbegynt semester. Ettersom tiden går, regnes prosenten ut av det beløpet en ikke har fått utbetalt....

Studielånet blir utbetalt slik:

Måned 1: 16000
Måned 2-9: 6000 pr måned
Måned 10: 16000

Når jeg spurte om hva jeg skulle gjøre for å få borteboerstipend, svarte lånekassen (mannen bak skranken):

Lever leiekontrakt, så skal vi ordne resten...

Synes dette høres alt for lett ut, i og med at jeg tenker å si at jeg flytter til en kompis, men allikevel bor hjemme og dermed får 40% av resterende utbetalinger som stipend...
(stipend = lommepenger

Noen som har erfaring med dette?

Er det lett å bli tatt?

Tas det stikkprøver?

Takker for svar
Det er mange som gjør det, vet ikke om noen som er blitt tatt.
Sitat av svaagan
Tas det stikkprøver?
Vis hele sitatet...
Ja, det taes stikkprøver.
Pass på at du melder fra i folkeregisteret hvis du skal bo "borte".
Vist skola er liten, så kan det jo hende de oppdager det. Deler ikke skola ut sånne stipend-lapper? Har aldri surra med det der, da mine foreldre er overdådig rike.
Hehe, går på universitet (NTNU i tr.heim)...

Og lanze, uansett om foreldra dine er overdådig rike, hadde ikke 32000 ekstra i lommeboka vært noe å samle på?
hehe. joda
Skal ikke prøve å formane for mye, men husk at det sikkert blir en sur dom. Kan tenke meg dokumentforfalskning eller noe sånt. Økonomisk svindel. Og at du må betale alt tilbake selvfølgelig..
▼ ... flere år senere ... ▼
Men hvis oppgir at man bor hos en kamerat og har rett til borteboer stipend. Skriver lovlig leiekontrakt, bare at man teknisk sett ikke holder det kanskje. Hvordan kan de bevise at du ikke bor der du gjør hvis du har noen gjenstander der som tilhører deg? Kameraten din kan bare si at du ikke er der akkurat når de er på besøk hvis det gjør det en gang.

Eller går de kanskje etter folk som svindler det til seg på andre måter?