Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 21734
Hei,

min søster kjøpte i desember 2013 en helt ny MacBook Pro fra Eplehuset.

Siden hun fikk den, så har maskinen blitt brukt jevnt og trutt flere ganger i uken. Hun er flink til å ta vare på ting, og har alltid vært svært obs på å ikke ødelegge den. Men i januar så startet skjermen plutselig å blinke, som at den mistet signal. Dette skjedde mens hun brukte maskinen, helt ut av det blå. Hun har aldri mistet macen i bakken, eller bulket den på noen som helst måte, dette kan man se av å studere "lakken", ingen bulker, striper, etc.

Hun leverte macen inn til eplehuset, der den ble kjøpt, i et håp om at de skulle vite hva som var gale. Hun har ikke garanti på macen, fordi dette gir eplehuset bare i ett år, det hun derimot har er reklamasjonsrett (5 år fra eplehuset)
Hentet fra nettsiden: Kjøper vil ha opptil 5 års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsretten er ment å sikre forbruker mot produksjonsfeil, og denne gjelder alle feil som har oppstått under produksjon av produktet.

I skademeldingen fra eplehuset, så sier de at skaden skyldes en "klemskade". De sier at dersom maskinen sin skjerm skal fungere igjen som før, behøver de å gjennomføre et skjermbytte, som kommer på usle 6699,-.

Mitt spørsmål er, har de virkelig lov til å legge skylden på min søster, uten bevis eller annet? Har lest litt rundt, og fått et inntrykk av at de ofte prøver å legge skylden forbrukeren i et håp om at de tar på seg uforskyldt skyld. Jeg har en mistanke om dette er tilfellet. Min søster har bare brukt macen hjemme, aldri tatt den ut av huset, og som sagt, den har ikke en skramme. For meg høres dette ut som en produksjonsfeil, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem, om jeg i det hele tatt kan, da garantien er gått ut. Som sagt har vi naturligvis fortsatt reklamasjonsrett.

Hva ville dere gjort? Noen tips? Utrolig kjipt for min søster å måtte betale nesten 7000kr for et skjermbytte hun trolig selv ikke har skyld i.

Vi har hørt med innboforsikring, men de tilbyr oss bare å kjøpe en helt ny mac med 2000kr rabatt.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan hun bevise at hun ikke har ødelagt den da? Om Eplehuset sier at det har kommet en klemskade så er vel ikke det ubegrunnet. Og om det er en produksjonsfeil, hvorfor oppstår feilen først 5 år senere og ikke med en gang?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan hun bevise at hun ikke har ødelagt den da? Om Eplehuset sier at det har kommet en klemskade så er vel ikke det ubegrunnet. Og om det er en produksjonsfeil, hvorfor oppstår feilen først 5 år senere og ikke med en gang?
Vis hele sitatet...
Dårlige materialer? Dette er vanlige feil på billige netbooks etter noen år.

Og det er en grunn til at reklamasjonstiden er 5 år og ikke som DOA grensen på rundt én uke (avhengig av produkt og produsent), feil kan oppstå i produksjonen men ikke gi utslag med første.
Sist endret av random105675; 26. februar 2018 kl. 22:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En 5 år gammel Mac. Mest sannsynlig skade på ledning mellom skjerm HK.

Mitt tips her er å kjøpe en billig skjerm som hun cloner. Eller skift kablene selv. Nesten 7K er latterlig forslag, jeg er sikker på du får skjermreperasjon mye billigere hos andre.

Eller selg den med skaden og kjøp ny med rabatten fra forsikringen.
"Øko-Terrorist"
Skader ikke å høre med Forbrukerrådet for å se hva de mener. https://www.forbrukerradet.no/kontakt-oss/
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husk at du sannsynligvis også kan be Eplehuset om en klarifisering og "bevis" på skaden. Kjenner en som jobber der, og han gjør slikt om han blir spurt.
Anonym bruker
"Løpende Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta saken til Forbrukertvistutvalget eller hva de har valgt å kalle seg i 2018. Uansett utfall så koster det deg bare tid, men for Eplehuset koster det et par tusen uansett utfall, og de finner ofte fordel til kjøper i slike saker da Eplehuset selvfølgelig er mer interessert i nytt salg og dermed ofte drar strikken langt. En uavhengig bedømmelse skader uansett, for Eplehuset er naturligvis ikke habil i en slik sak.
Husker jeg sendte macen min inn på reperasjon og de køddet til harddisken min når de skulle fikse tastaturet. De prøvde å komme seg unna, men jeg bare tok kontakt med flere forskjellige ledd og til slutt måtte de fikse harddisken gratis.
Dette er jo basically forretningsmodellen til Apple. I iPhone 4 og 4s (om jeg ikke husker feil) sitter det en fuktighetsføler som vil slå ut hvis du f.eks. dusjer med mobilen på et dårlig ventilert bad. Når denne har slått ut nekter de å ta noe som helst på reklamasjon, uansett hvor irrelevant det er. Fuck Apple.
Med et så gammelt produkt havner nok bevisbyrden på forbrukeren. Du må kunne bevise at dette er en produksjonsfeil, ikke motsatt.
Sitat av steili Vis innlegg
Med et så gammelt produkt havner nok bevisbyrden på forbrukeren. Du må kunne bevise at dette er en produksjonsfeil, ikke motsatt.
Vis hele sitatet...
Hvordan rettferdiggjør du denne påstanden? Den ble kjøpt i desember 2013, da er maskinen litt over fire år gammel. Forbrukerkjøpsloven har fem års reklamasjonsrett for ting som err ment å vare i mer enn to - sånn som laptopper. Jeg vet at butikkene prøver seg med mye rart, men lovens bokstav er nokså krystallklar på det punktet. Den er ikke fem år ennå, ergo har selger bevisbyrden.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvordan rettferdiggjør du denne påstanden? Den ble kjøpt i desember 2013, da er maskinen litt over fire år gammel. Forbrukerkjøpsloven har fem års reklamasjonsrett for ting som err ment å vare i mer enn to - sånn som laptopper. Jeg vet at butikkene prøver seg med mye rart, men lovens bokstav er nokså krystallklar på det punktet. Den er ikke fem år ennå, ergo har selger bevisbyrden.
Vis hele sitatet...
Det er bare det jeg "har hørt" opp igjennom tidene. Burde nok lagt inn en disclaimer over! Etter å ha googlet litt, så fant jeg noen kilder som er enige, for eksempel denne og denne (implisitt i hvert fall). Jeg fant riktignok ikke noe om denne seksmånedersregelen i Forbukerkjøpsloven, men dette er kanskje detaljer som har blitt etablert gjennom domstolene opp igjennom?

Edit:
Det ser ut som om denne seksmånedersregelen ikke gjelder for elektronikkprodukter, ref:

Reklamasjon etter 6 mnd fra kjøpstidspunktet
Ved reklamasjon etter 6 mnd. fra kjøpsdato er det forbrukeren som må bevise/sannsynliggjøre at mangelen var
tilstede da forbruker overtok tingen.
Selv om forbrukeren i utgangspunktet har bevisbyrden, gir uttalelser i forarbeidene til forbrukerkjøpsloven og
Høyesterettsdommen om feil på en videospiller grunn til å fastslå at selgerens ansvar for å klarlegge årsaken til
feil på elektroniske produkter strekker seg meget langt. Dette innebærer at det i praksis langt på vei er skapt
presedens for den ”omvendte bevisbyrde” for elektro- og elektronikkprodukter også etter seks måneder. Årsaken til
dette er at det er svært vanskelig å fastslå hvorfor en elektronisk komponent har sviktet.
Vis hele sitatet...
Kilde
Sist endret av steili; 1. mars 2018 kl. 18:01.
xghost's Avatar
Trådstarter
Takk for alle svar.

For øyeblikket så ligger maskinen hos eplehuset, for meg blir det bortimot umulig å bevise at vi ikke har skyld i feilen. Har lest litt rundt, og det kan hende at det er kabelen fra hovedkortet til skjermen som er syndebukken, hvis det er tilfelle vil det være en mye billigere løsning å bytte ut kabelen fremfor hele skjermen, da skjermen egentlig er helt fin.

Men først så vil jeg spørre dem om en klarifisering av feilen, men dersom de ikke klarer å bevise at feilen er vår skyld, så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gå fram etter det. Skal jeg bare da si at jeg synes det er rimelig at det dekkes av dem, hvis de ikke klarer å klarifisere hvor feilen ligger?
Angående Forbrukertvistutvalget, kan de være til stor hjelp tror dere?
Anonym bruker
"Løpende Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Angående Forbrukertvistutvalget, kan de være til stor hjelp tror dere?
Vis hele sitatet...
Ja. I verste fall taper du og er tilbake til der du er idag, men du har iallefall påført Eplehuset et par tusenlapper og noen arbeidstimer, uten at det har kostet deg noe mer enn litt tid på å samle dokumentasjon og sende dette inn.
Høres for meg ut som om det kun er baklyset i skjermen som faller ut. Hadde dette problemet på min gamle svarte MacBook fra 2008.
Da var det to muligheter for hva som var årsaken - enten en feil i software/OS eller at batteriet hadde begynt å svulme og således la
press på koblingen til baklyset. På min maskin var det sistnevnte årsak. Tror riktignok batteriene til Apple er bedre i våre dager.
Men det kan alltid lønne seg å gjøre egne feilsøk først, via supportforum og lignende, det er nesten garantert at det er noen som har
hatt samme problem.

Har Eplehuset faktisk kikket inni maskinen, eller er det bare noe de antar, at skjermen må byttes?
xghost's Avatar
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Høres for meg ut som om det kun er baklyset i skjermen som faller ut. Hadde dette problemet på min gamle svarte MacBook fra 2008.
Da var det to muligheter for hva som var årsaken - enten en feil i software/OS eller at batteriet hadde begynt å svulme og således la
press på koblingen til baklyset. På min maskin var det sistnevnte årsak. Tror riktignok batteriene til Apple er bedre i våre dager.
Men det kan alltid lønne seg å gjøre egne feilsøk først, via supportforum og lignende, det er nesten garantert at det er noen som har
hatt samme problem.

Har Eplehuset faktisk kikket inni maskinen, eller er det bare noe de antar, at skjermen må byttes?
Vis hele sitatet...
Hei, takk for godt svar!!

Eplehuset påstår at de har sett inni maskinen, og at det har skjedd en klemskade. (ha dette i bakhodet, macen har ingen skader, bulker, riper.. kort sagt ingen tegn til skade utenifra)

De skrev først dette:
Hei *** Jeg har lastet opp skaderapporten i saken din, og du finner den på "min side". Skaden på skjermen kan ha kommet ved at noe har blitt liggende mellom skjermen og tastaturet mens skjermen ble lukket, eller at den har fått et slag på baksiden av skjermen som har laget en sprekk. Mer nøyaktig enn det er det dessverre umulig for meg å være, men det er slikt som typisk er årsaken til en slik skade som skjermen din har fått.

For meg ser det ut som at de prøver å finne ut mulige årsaker selv, uten selv å vite helt hva som er grunnen. Gjerne skriv hva dere mener. (selv hvis det går i mot det jeg synes virker naturlig!) Men ja, de har kikket i maskinen.

Etter dette så skrev de på neste melding:
Jeg er ferdig med å feilsøke maskinen din, men dessverre får jeg ikke dekket reparasjonen på garanti eller reklamsjon ettersom du opplever er et resultat av at maskinen har vært utsatt for klemskade på skerjmen. For å sette den i samme stand som før skaden behøver den bytte av skjerm til totalt 6599,- inkl mva. Jeg tar forbehold om eventuelle feil som kan oppstå senere som følge av skaden den har vært utsatt for, men vil selvsagt teste maskinen meget godt etter reparasjon.
(Angående skrivefeilene og dårlige formuleringer, dette er ordrett hva de skrev..)
Sist endret av xghost; 1. mars 2018 kl. 20:46.
Denne var tynn, de kommer her med 2 helt forskjellige teorier om hva som har skjedd dermed kan de ikke bevise at skaden har skjedd på den ene eller andre måten. De sier også at skjermen er sprukket, stemmer dette?
Slag på baksiden vil være lett å motbevise dersom det ikke eksisterer noen bulker eller merker.

Her bør du bare gi beskjed om at du ikke godtar svaret og ønsker å ta saken videre, du bør også be om en presisjon av hva som faktisk er ødelagt. Jeg vil påstå at de mulige årsakene eplehuset nevner gir forskjellig type skade på maskinen.
IT-Konsulent
På reklamasjon, så er det selger som må bevise utover enhver tvil, at det er kjøper som har skadet produktet, hør med eplehuset hva de har av beviser av at det er henne som har foresaket denne skaden. Min svigermor har samme maskin fra 2013, og behandler den på ingen måte pent, og hennes maskin har ikke dette problemet, virker som produksjonsfeil, men apple er vanskelig å få slikt godkjent fra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grossie Vis innlegg
På reklamasjon, så er det selger som må bevise utover enhver tvil, at det er kjøper som har skadet produktet, hør med eplehuset hva de har av beviser av at det er henne som har foresaket denne skaden.
Vis hele sitatet...
I så godt som alle sivile saker er beviskravet simpel sannsynsovervekt. Utover all rimeleg tvil (ikkje all) tvil er kravet i straffesaker.

Har du kjelde for at det er strengare beviskrav i sivile tvister om forbrukerkjøp enn i straffesaker?