Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3095
Jeg og min famile ønsker å anskaffe oss en hund. Vi har aldri eid en hund før, så øsnker litt hjelp med å finne ut hvilke raser som passer for oss. Jeg har søkt litt rundt på nettet, men ikke funnet stort mye som gjør meg noe klokere på dette området.

Om oss: Vi er 2 voksne (49, 45år) 2 barn (16, 12år). Vi bor i et stort hus med en ganske stor hage og vi bor nærme skogen og parken. Hunden må kunne være alene hjemme under skoletiden (8:30-14:30 ca alle dager). Vi ønsker en hund som ikke trenger alt for mye vedlikehold (hårstelling i tankene). Hunden bør kunne lære enkle kommandoer som sitt, bli, dekk. Det som mest sannsynlig er det viktigste er at hunden må kunne komme overens med katter. Vi har 2 katter i huset fra før.

Ønsker tips på hunderase som passer for oss, og litt generelle andre tips for førstegangs hundeiere hvis det er mulig.

Takk for all respons!
Golden retriver og larador er de to første som slår meg. Ellers er st.Bernard og boxere greie famileihunder selv om st. Bernard kanskje kan bli litt diger og boxeren trenger en sjef.

Hvorvidt de går bra sammen med katter kan jeg ikke si alt for mye på desverre
Sist endret av moret; 7. august 2014 kl. 23:52.
Hvordan er dere som familie da? Ute i naturen, bymenneske osv..
Golden retriever er jo en fin rase synes jeg, vi har det men den røyter en del på sommertid. Ellers er det en fin hund, er veldig mye opptill deg som eier som velger hvordan hunde skal være. Er du snill og en flink eier, så vil du nok aldri ha et problem. Våres hund var ofte den første til å sitte utenfor sengen til min nevø når han voknet på morgenen, og han elsket å sove på samme rom som han når nevøen min var mindre.
Sist endret av Vod0; 7. august 2014 kl. 23:51.
Googlet Golden Retriever og det var en veldig fin hunderase som virket grei å ha med og gjøre. Etter litt kjapp reasearch ser det ut som den kommer overens med katter. Takk for svarene, vi kommer til å vurdere en Golden Retriever!
Cavalier King Charles spaniel. Fin liten familiehund. Liker å gå tur, ligge i sofaen, en perfekt senge varmer, også er den bare snill og god
Sist endret av tearz83; 8. august 2014 kl. 00:22.
Vil dere anbefale å kjøpe/adoptere en voksen eller ung (valp) hund når den skal omgås med katter? Tenker det er skumlere at en stor hund kommer brasende inn i hjemmet til en katt enn hvis en liten hund hadde gjort det? Har dette noe å si, eller tror dere det ikke har noe å si?
Når det kommer til hund og katt sammen er det ikke katten som er problemet som oftest.. Er helst hunden.. Jeg ville ikke adoptert en hund som ikke har vokst opp med katter siden dere har veldig liten dressur erfaring og det kan by på mye problemer.. Hunder som vokser opp med katter går som regel supert hvis det er fra starten av, vi har selv hund som har katten som sin beste venn og vice versa.
Golden Retriever røyter ekstremt, mens en labrador krever litt mer aktivitet.
Synes labrador er en av de beste familiehundene... Har en selv, som desverre snart ikke orker mer (hun er nesten 13 år), men jeg kan huske hvor mye glede den hunden har gitt meg/oss.
Katter er null stress, min lillebror har erklert den ene katten vår "kjæresten til Mia" (som hunden heter). Hun har ingen problemer med å være alene hjemme heller og eksket å tulle og tøyse. Å lære kommandoer er veldig lett og hun er svært lydig.

Det dere må tenke på er at hvis dere skaffer dere en valp, vil den være med dere ihvertfall 10 år, og når ferien/e kommer er det kjekt å ha noen til å være dyrepasser.

Anngående dressur er dressurkurs en kjekk ting hvis man er ny hundeeier.
Sist endret av jorwax; 8. august 2014 kl. 04:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av moret Vis innlegg
Golden retriver og larador er de to første som slår meg. Ellers er st.Bernard og boxere greie famileihunder selv om st. Bernard kanskje kan bli litt diger og boxeren trenger en sjef.

Hvorvidt de går bra sammen med katter kan jeg ikke si alt for mye på desverre
Vis hele sitatet...
Bernard stinker skitten kukk. Ville aldri hatt en slik stinkehund i huset.
De sikler noe helt for jævlig og får trynet sitt fult av mat og sikkel som blir en oase for bakterievekst som utsondrer forferdelige dufter. Og går jævlene i sofaen så stinker det av sofaen også.

Ts de fleste hunder vil akseptere katter sålenge de vet at du er sjefen dems da gjør de som du vil. Er kattene en del av "flokken" så gjør ikke bikkja dem noenting.


Passet en hund for en nabo noen dager og selv har jeg aldri hatt hund før. Men det liksom litt tomt når bikkja reiste. Var koselig å se den logrende tosken når en kom hjem så kanskje også skaffer meg hund etterhvert.
Sist endret av frtoretang; 8. august 2014 kl. 06:33.
Har selv en Blanding av Golden Retriever og Labrador, Snilleste hunden jeg noen gang har truffet. Den ligger og koser med kattene, ikke et stygt blikk på ungene som herjer med den uansett hva. Eneste som er litt negativt er alt håret den slipper om sommeren
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Bernard stinker skitten kukk. Ville aldri hatt en slik stinkehund i huset.
De sikler noe helt for jævlig og får trynet sitt fult av mat og sikkel som blir en oase for bakterievekst som utsondrer forferdelige dufter. Og går jævlene i sofaen så stinker det av sofaen også.

Ts de fleste hunder vil akseptere katter sålenge de vet at du er sjefen dems da gjør de som du vil. Er kattene en del av "flokken" så gjør ikke bikkja dem noenting.


Passet en hund for en nabo noen dager og selv har jeg aldri hatt hund før. Men det liksom litt tomt når bikkja reiste. Var koselig å se den logrende tosken når en kom hjem så kanskje også skaffer meg hund etterhvert.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg glemte at bernarden krever litt stell men at de er så skitne og ekle som du skal ha det til er jeg ikke helt enig i. Det er antagelig ikke en slik hund OP er ute etter så jeg trekker forslaget tilbake.
Sjekke om dere har noen omplasseringshunder dere kan prøve i mellomtiden i nærheten av dere. En hund er mye ansvar. Ikke bare kjøp en uten at dere har prøvd å ha det tidligere.

Min golden har aldri vært mye i kontakt med katten når han var liten, men han elsker ALLE dyr. Eneste han ikke liker er insekter som plager han.
Hvis dere er i full jobb / skole og ikke har mulighet til å ta fri en lengre periode, så må dere for all del IKKE skaffe dere valp.
Skaffer du deg en golden valp, så må du regne med tisseturer ut hver time både dag og natt og dere må begynne med hjemmealenetrening fra valpen er bortimot 3 mnd++ gammel (avhenger veldig av rase).

Hvis dere vil ha en selvstendig hund som ikke krever så mye, så har du jo en Shih tzu eller f.eks en Bichon Frise. Disse er veldig selvstendige fra begynnelsen av og de liker på en måte å være litt alene og tru de er konge / dronning over plassen. De er veldig kosete av seg. Men alt avhenger av hvordan eiere behandler hunden.
Det er dere som bestemmer hvordan hunden blir når den blir eldre.


Men for guds skyld, sjekke om dere kan prøve en hund i 3-4 uker fra et omplasseringssenter. Vi hadde 3 hunder på pass hjemme hos oss før vi bestemte oss for en golden og at vi skulle kjøpe en hund.
Når der kommer til valg av hund, må man først og fremst være totalt ærlig med seg selv. Man er ikke en aktiv familie fordi man har en hytte på Hafjell som man benytter 4 ganger i året, eller om man går tur en gang i mnd.osv
Det er fort gjort å overvurdere seg selv når det kommer til slike ting. En hund trenger masse, mye mer enn de fleste uten hund klarer å tenke seg til, være seg aktivitet,stell,veterinær, mat, kos, dressur, oppfølging på alle plan.
Alt dette, med mer, må man legge inn i en ellers så hektisk hverdag.

Så, om man da i tillegg velger seg en rase som krever mer enn man kanskje hadde tenkt seg begynner problemene.

Mitt råd: sett dere ned hele familien, finn ut av hvordan dere er som familie. Hvorfor vil vi ha hund, hva kan vi tilby en hund.
dogbreedinfo.Com er en god side for generell info, tror tilogmed de har en liten hundevelger sak der, du plotter inn div om hva man ser etter hos en hund, og får en liste tilbake. Slikt skal man ta med en klype salt, men en ålreit pekepinn.

Hunder som vokser opp med katter går som regel bra, voksen katt møter voksen hund derimot, det kan by på noen utfordringer.

Masse lykke til med valget, jeg har hatt hund i tolv år og vil absolutt fortsette med det.
Gold retriver, selvstendig hund og passer godt med katt
Det er ikke sikkert alle er enige med meg, men jeg syns mynder er flotte hunder. Ta for eksempel en whippet. Disse er veldig stille og rolige innendørs, har kort hår, blir slitne etter et par løperunder i hagen, og er veldig flinke med barn.

Sjekk ut denne videon om whippet:

https://www.youtube.com/watch?v=YmTTUPLrc5M

Dogs 101-videoene er kjempefine for å se litt om de diverse egenskapene til de mest populære rasene.
Jeg har en skotsk hjortehund, den er faktisk en fin familiehund, og trenger ikke mye stell, dog den er kanskje litt stor?

http://www.hjortehund.no/
Uahengig av rase, så vil hunder over en viss alder være lært til en oppførsel. Vær obs på dette, spesielt ved omplassering. Få en prøvetid på en måned, minst. Anbefaer valp. Hilsen bruker med litt stri elghundmiks -

Det kan jo for all del være positivt å ha noe å jobbe med, og verdens beste turkompis. Men neste gang blir det ikke omplasseringshund på over året..
Man kan også ta imot valper som skal muligens bli førerhunder eneste kjipe med det er at man antageligvis gi de tilbake litt etter ett år hvis de blir kvalifiserte til å bli det.