Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3500
Hei. Idag observerte jeg en dame med en datter på 8-10 år gammel utenfor et senter i dag. Mens jeg røykte sigg utafor (på side utgangen) kom det en dame som har tydeligvis narkoproblemer med dattera hennes ut fra senteret, og plutselig dyttet hun vekk dattera og kjeftet på hun for noe. Og det så ut som datteren skulle forlatt alene (var forlatt i 2 min), men moren skulle bare hente sykkelen hennes (sikkert stjålet) til over ca 1500 kr. Og hun tok fram en sigg og spurte meg om få låne lighter min, sa jeg ja og tente røyken for hun, hun sa ikke takk engang, men fortsatte å kjefte på datteren hennes. Så en bil kjørte sakte forbi og det var en dame på 20 årene og hun fiklet med mobilen. Hun ringte sikkert til politiet, for etter jeg var ferdig å røyke og skulle kjøpe mat inne på senteret. Når jeg skulle hjem, sto det et par politibetjenter utenfor Spaceworld butikken rett innenfor fra hovedutgangen. Her burde jeg hjelpe til, men siden jeg har liten tillit til politiet og barnevernet og itillegg var jeg trøtt etter en hard arbeidsdag. Så gikk jeg bare forbi politifolkene. Kanskje de var der for en annen ærend på senteret.

Hva kunne jeg gjort? Skulle spurte hvorfor damen kjefter på datteren hennes og hvorfor i helvete dytter hun vekk datteren. Eller spørre datteren hennes, men barna av narkomane beskytter foreldrene sine som oftest. Eventuell fysisk makt for at damen skulle ikke stikke av. Ringt til politiet selv om jeg har en liten tillit til dem. Angrer på at jeg ikke hjalp. Får bare håpe at damen ble tatt av politiet og jenta blir tatt vare på av folk som bryr seg.

Det er jævla ille at barna skal bli utsatt for vold. Mørketallet på barnemishandling er dessverre stor i Norge. Gidder ikke finne kilder nå er trøtt nå.

Loljaja titegn

Har dere opplevd noe sånt før? Hvis ja hva gjorde du da?
Å blande seg inn i barneoppdragelsen til andre mennesker som du ikke kjenner, er ikke spesielt heldig og kan skape flere problemer enn det løser. Derimot å ringt til politiet, og meldt ifra om dårlig oppførsel; mor->datter, er noe du kunne ha gjort.
de var helt sikkert inne i systemet fra før av. Deg som utenforstående person kan nok ikke få gjort så jævlig mye. Desverre.
Sitat av EoT Vis innlegg
de var helt sikkert inne i systemet fra før av. Deg som utenforstående person kan nok ikke få gjort så jævlig mye. Desverre.
Vis hele sitatet...
''Bedre føre var, enn etter snar''

Kan veldig godt henne at de var inne i systemet fra før av, kan også godt henne at de ikke var det. Jeg personlig synes det er bedre å si ifra en gang for mye enn en gang for lite.

Kan umulig være lett for ei lita jente å si ifra om hun blir behandlet dårlig, snakker av lang erfaring med en trøblete oppvekst. Og jeg følte aldri at det var lett å si ifra.
Løken92's Avatar
Trådstarter
Jeg så et par politibetjenter inne på senteret etter jeg gikk inn på senteret. Som jeg sa at jeg så en dame på en bil fiklet med mobilen hennes og jeg tror at hun ringte til politiet. Kanskje de leter etter henne eller var det en annen sak. Det som jeg reagerer mest på den saken her er at moren er narkoman. Jeg er "ekspert" på å lese folk om de bruker stoff eller ikke, og jeg kan også lese hva slags stoff de bruker. Så jeg mener at hun bruker speed jevnlig. Mulig hverdag. Hvis hun er ikke systemet til barnevernet/politiet, så er det ikke rart at jenta blir hersa med. Men hvis hun er i systemet og politiet/barnevernet vet at hun bruker stoff, da er noe galt med systemet her i Norge. Syns barnevernet kunne trenge et spark i ræva når de overser jenta. Har mange kompiser som er/var på barnevernet og de fleste sier at barnevernet gjør dårlig jobb, og nå har de problemer i livet sitt som stoff, fengsel og skolen. Men de få sier at barnevernet var det beste som hendte dem, for de redda kompiser fra foreldrene som drikker, slår eller bruker stoff. Men generelt har jeg liten tillit til barnevernet. Når man havner i barnevernets klør, begynner de fleste å bruke narkotika ganske unge.

Det har vært mange saker fra Barnevernet i Bergen. Bare google det og jeg kan garantere deg at det er fullt av saker som barnevernet håndtert dårlig.
Sist endret av Løken92; 17. mars 2011 kl. 22:13.
Sitat av EoT Vis innlegg
de var helt sikkert inne i systemet fra før av. Deg som utenforstående person kan nok ikke få gjort så jævlig mye. Desverre.
Vis hele sitatet...
Det å melde fra vil alltid hjelpe. Dersom barnevernet ser at det kommer inn mange innmeldelser angående samme familie fatter de ofte mistenksomhet.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det å melde fra vil alltid hjelpe. Dersom barnevernet ser at det kommer inn mange innmeldelser angående samme familie fatter de ofte mistenksomhet.
Vis hele sitatet...
hva skal man si? det var en narkoman dame med en unge utafor space world? er ikke meningen å virke negativ, selvfølgelig bør man gjøre det som er mulig, men tror bare at det ikke kommer til å ha en effekt.
eot da.. nå var det jo ikke at det stod en narkoman dame utfor spaceworld som var poenget. men at dama brukte vold mot datteren? vold mot barn bør alltid meldes. at mora er narkoman er egentlig urelevant slik jeg ser det
Sjansene er små for at du overtaler noen til å behandle ungene sine bedre. Da må du sette deg i respekt. Med din alder blir det en vanskelig oppgave.

Fra hva jeg leser har du bare sett en fattig dame kjefte på dattera si. At hun ikke sier takk for å få fyr, når hun helt klart er opprørt, er ikke noe å snakke høyt om, spesielt ikke for en som kommer med kommentarer som "(sikkert stjålet)" og unnlater å nevne tonen spørsmålet kom i. Narkoman, javel, så trist. Hva i all verden kan du gjøre med det? For all del, meld fra om vold hvis det virkelig er skadelig for den det gjelder, men ikke kom og forman til utstøting og fordømming av folk i nød. Det var forhasta fordommer og mangel på forståelse som satte de fleste av dem i den situasjonen til å begynne med. Vi burde alle ha innsett nå at narkomani er en sjukdom som er vanskelig å kurere, selv om man har familie, nettverk og penger. Ikke gjør deg så dum at du tror avhengige folk skal klare å mønstre den samme viljestyrken du har.

At barnevernet gjør dårlige jobber er ingen hemmelighet. De får også bunnslammet av et nokså korrupt samfunn rett i fanget med begrensa ressurser og mangelfull kompetanse. Det er ikke lett å se hvor man skal sette inn støtene. Forståelse for de dem hjelper, spesielt for hvordan det er å leve et liv i desperasjon, tror jeg kan hjelpe et godt stykke på veien.

Hva den ungen er vant til er ikke hyggelig å tenke på, men gjort er da gjort, og så lenge ting går mot noe bedre er det i hvert fall et lys i tunnelen. Noen av de små raringene blir kunstnere og entrepenører. Omtrent det eneste vi normale folk kan gjøre for fremmedes barn er å vise dem at man føler med dem. På den annen side, hvis du ser en mor oppføre seg som en kriminell heks, ja da er det vel bare en ting å gjøre da. SETT OPP VOLUMET! HER ER JEG. der nede er du
Jeg har en bekjent som er datter av en heroinmisbruker og en alkoholiker. Hun bodde hos dem til hun var 11-12 år gammel før hun flyttet til tanten og onkelen hennes pga. naboene ringte til barnevernet. Hjemme hos henne lå det sprøyter nedi sofaer og stoler og faktisk en marijuana plante i vinduet.
Her syntes jeg faktisk at barnevernet har gjort en altfor dårlig jobb. Kan dere tenke dere et slikt miljø for en liten jente å vokse opp i?
Og i dag besøker hun foreldrene sine en gang i uken.
Det kunne jo hende at moren i Løken92 sitt innlegg kanskje hadde ungen sin på besøk eller noe
Har en kamerat som driver schæfer oppdrett, han selger konsekvent ikke valper til rusmisbrukere.
Ikke fordi at han tviler på at de ville vært glad og god med bikkjen, men som han sier selv: rusmisbrukere har en tendens til å havne opp i problemer, og da havner bikkjen opp i problemer.

Kan selvfølgelig ikke sammenligne en hund og et barn, men blir vel mye av det samme.
Er trist at det er sånn.
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Har en kamerat som driver schæfer oppdrett, han selger konsekvent ikke valper til rusmisbrukere.
Vis hele sitatet...
Den fyren er ikke en god menneskekjenner da. Er ikke alle som klarer å være kjærlig mens de har et rusproblem, men at de ikke fins der ute er veldig naivt å tro. Men de som har mest lyst på en schæfer er kanskje ikke de hyggeligste folka i utgangspunktet.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Det vel ingen som sier at rusmisbrukere er dårlige mennesker eller mindre verdt enn andre mennesker.
Men det som mange sier er at, siden en del av disse personene er så ute av stand til og kun ta vare på seg selv.
Så bør slike folk ikke ha noe alene ansvar ovenfor et dyr eller et barn.

Jeg hadde heller aldri solgt et dyr til noen rusmisbrukere.
Å grunnen er simpel, når de er så desperat etter og få seg den "fixen" så bør de ikke ha noe ansvar for noe levende.
Rusmisbrukere= Narkiser/alkoholikere/pille missbrukere osv......

Det må jo være helt tragisk og ha foreldre som er rusmisbrukere, stakkars barn.

Latterlige foreldre, blir flyforbanna av og sånne folk.
Opplevde noe liggende her om dagen, og da var det fristende og gå rett opp i trynet på denne rusmisbrukerne og si følgende " nå får du ta vokse opp, er du stokk dum eller, du har jo trossalt et barn og ta vare".

Var forressten en narkotika misbrukere som hadde med seg hunden sin på stranda her, og han var tydeligvis høy på et eller annet slags stoff.
Han holdte på og drukne hunden sin i samme slengen når han drev og kavet der ute.
Heldigvis så var det noen rett ved som fikk nok og hoppet uti vannet og tok hunden fra denne narkisen og ringte politiet i samme slengen.
Å de dro narkisen opp av vannet samtidig.
Synd at dyr må lide bare fordi at noen mennesker ikke klarer og kontrollere seg selv når det gjelder inntak av rus midler.
Stakkars jente!

For ca. ett år siden var jeg på det lokale kjøpesenteret og jeg var på vei ut fra doen kom en jente på ca. 8-9 år bort til meg. Hun spurte om jeg kunne hjelp henne med å kle på broren hennes på stellerommet fordi hun hadde skiftet på broren på ca 1-2 år og klarte ikke å ta på klærene igjen. Jeg spurte om ikke mamma eller pappa var her og hun sa hun hadde vært alene på kjøpesenteret i 4-5 timer alene med broren, uten mat og drikke. Hun sa at mamma og pappavar på "jobb". Prøvde å grave fram navn på mor og far, men hun ville ikke svare på det. Jeg ba hun sitte og vente på stellerommet mens jeg gikk å kjøpte mat og drikke til henne. Mens jeg gikk til butikken ringte jeg politiet og forklarte situasjonen. Jeg gikk tilbake og ventet på stellerommet til politiet kom. Når de kom så skulle de ta seg av henne.. Vet ikke hvordan det gikk, men regner med at barnevernet ble innblandet.

Parenting FTW
Det skumle med rusmisbrukeres vesen i offentlighet er at dem kan se mer slitne og dopa ut etter at dem har blitt stræite enn da dem holdt på som værst, symptomene etter lengre tids bruk er rett og slett hardere enn de fleste av oss tror.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det må jo være helt tragisk og ha foreldre som er rusmisbrukere, stakkars barn.
Vis hele sitatet...
Det mange glemmer er at de stereotype rusmisbrukerne vi kjenner til fra media og plata, sansynligvis ikke er mer enn 5% av rusmisbrukerne. Og det er mange man er vokst opp med som har foreldre som går på benzoer eller annen legal narkotika.
Jeg har ikke lest et eneste svar her, men hvorfor får du alt til å høres så forjævelig ut?
Mora di kjefta aldri på deg når du var liten? Du får det hvertfall til å virke sånn for meg.
Om hun var narkis hadde vel ikke så mye med saken å gjøre, og på langs så var det litt frekt å bare annta at hun var det?
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Den fyren er ikke en god menneskekjenner da. Er ikke alle som klarer å være kjærlig mens de har et rusproblem, men at de ikke fins der ute er veldig naivt å tro. Men de som har mest lyst på en schæfer er kanskje ikke de hyggeligste folka i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Leste du alt jeg skrev, eller bare det du valgte å sitere???

Om du leser igjennom det jeg skrev engang til så ser du kanskje hvor merkelig jeg finner responsen din.
Sist endret av Olje14; 20. mars 2011 kl. 12:41.
Løken92's Avatar
Trådstarter
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
Jeg har ikke lest et eneste svar her, men hvorfor får du alt til å høres så forjævelig ut?
Mora di kjefta aldri på deg når du var liten? Du får det hvertfall til å virke sånn for meg.
Om hun var narkis hadde vel ikke så mye med saken å gjøre, og på langs så var det litt frekt å bare annta at hun var det?
Vis hele sitatet...
Mora mi kjeftet på meg ganske mye da jeg var liten, men det som jeg reagerer her er at moren bruker fysisk og psysisk vold mot datteren hennes. Det er ikke riktig å bruke vold mot barna sine verken fysisk eller psysisk om man er narkis eller ikke.

Du sier at jeg gjetter at hun er narkis? Tro meg jeg har vært i et miljø hvor det var mange rusmisbrukere og jeg kan lett se hvem som er narkiser noe som moren er. Hun bruker speed jevnlig.