Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 4339
i kort fri på skolen vår som varer fra kvart på ti til ti var jeg og alle vennene mine som alltids nede på rimi en tur, på heimdal sentrum for å kjøpe oss frokost og fylle på kaffekoppen på statoilen rett vedsiden av rimien(egentlig i samme huset.)

så imens de gjorde det gikk jeg og ola(Sture Dingo) inn på rimi for å se om det var mulig å "låne" noe alkohol holdige drikker til helga, men isteden pågikk det vareopptelling eller noe slikt, fylte opp hyllene med støff. så rett etter å ha gått rundt svingen så jeg han ansatte, og sa "åh åh ola gå!" så gikk vi fort tilbake, og så han kika rart etter oss rundt svingen. vi gikk til kassa og gikk og stilte oss ved de andre. da kom det to rimi ansatte og henta oss tilbake inn i butikken og krevde at vi åpna jakkene osv.

er det mulig å saksøke disse to for anklagelsen? eller er det bare en teit episode som vi kanskje burde tenke litt over?
hadde dere tatt noe i det hele tatt? skjønte ikke stort av den historien...

men de kan ikke kommandere dere tilbake igjen, bare å nekte, og hvis dere har tatt noe og blir busta, så har dere så vidt jeg vet lov til å legge tilbake varene og gå deres vei, uten at de kan gjøre en dritt (med mindre politi eller vekter er der...)
Det der er nok bare en teit episode som dere burde tenke litt over. Alle kan gjøre feil
La det nå for all del ikke bli usa-tendenser her. Dere gjorde noe galt, hvorfor i all verden saksøke?
Saksøke? Tilber du amerikanske såpeoperaer?
joda, men jeg hørte bare rykter om at jeg/vi kunne saksøke de elns.

tobb: nei, vi hadde ikke tatt noe, hadde i grunnen bare tenkt å sjekke mulighetene, og skvatt når vi så den butikkansatte der.

og etter DET kom de etter oss og kommanderte oss tilbake, etter som de trodde vi hadde tatt noe så kom vi jo tilbake, og lot de se gjennom oss.

:edit: skvatt ikke da, bare sa: spring ola! spring! og bykset av gårde
Sist endret av frevev; 4. januar 2005 kl. 12:40.
Opprinnelig postet av raze
La det nå for all del ikke bli usa-tendenser her. Dere gjorde noe galt, hvorfor i all verden saksøke?
Vis hele sitatet...

er jo en unik måte å tjene penger på da så.. men jeg lurte bare på om det var mulig da.. vi gjorde ikke noe galt, vi hadde ikke tatt noe, vi bare reagerte... "rart"

:edit: gjorde noe bare for å være jævli egentlig da.. tror de sa noe om at skolen skulle bli bannlyst derifra fra med i morgen av.
Sist endret av frevev; 4. januar 2005 kl. 12:41.
Jeg tror de har lov til å sjekke dere om de fatter mistanke til noe.. Her i Norge er kan ikke sånt småtterier bli saksøkt... Å hvis dere skulle saksøke, så ville det være lite penger å hente..Heller utgifter, hvis det skulle gå igjennom retten, fordi det koster masse penger det også..
Æsjda, jeg som hadde høye forhåpninger på å tjene noe, om ikke grovt. hadde vært sinnsykt lettjente penger det da
la meg si det en gang for alle: Det er ikke noe som heter lettjente penger!
skal vi sloss om saken? Jeg tjener 300 på å frese i innkjørslen til ei gammel dame, og det er ikke mer enn 10kvm. Er det lettjente penger eller lettjente penger?
Opprinnelig postet av paparoach
la meg si det en gang for alle: Det er ikke noe som heter lettjente penger!
Vis hele sitatet...

ikke lett tjente penger du liksom, velkommen til jorda..

du har neppe i det hele tatt sett på mulighetene? jeg går med vg, har gjort det i 4 år ca, og jeg kunne tjene 600 på ei rute, ved å si at alle avisene var bløte.. så ta deg sammen, gå i 2 timer og tjener da 300 pr t, ikke lett tjent du liksom? det er mer enn 1000 flere metoder, og spille-automater er også en åpen mulighet til lett tjente gryn selv om 5/10 er sikrede automater..
Sist endret av frevev; 4. januar 2005 kl. 12:49.
Opprinnelig postet av Sture Dingo
Æsjda, jeg som hadde høye forhåpninger på å tjene noe, om ikke grovt. hadde vært sinnsykt lettjente penger det da
Vis hele sitatet...
Haha, jeg må le. Hva ser du for deg? En dag i retten, dere vinner, og får 1 million i erstatning?
Velkommen til jorda.
Opprinnelig postet av paparoach
...
Vis hele sitatet...
Hva skulle det bety? at du er oppgitt eller er det et du ikke innrømmer at du hadde grundig feil?
Opprinnelig postet av raze
Haha, jeg må le. Hva ser du for deg? En dag i retten, dere vinner, og får 1 million i erstatning?
Velkommen til jorda.
Vis hele sitatet...

hadde ikke sett for meg en million egentlig nei... men tenkte jo på noen penger da.. f.eks 200-1000 mer eller mindre.. hadde jo vært noe, men vi var fra før i sterk tvil men hadde jo små forventninger da.. men måtte jo SJEKKE om dette over hodet var mulig før vi idet hele tatt brydde oss noe mer om det..
Dere kan bli anklaget for tyveri om dere har varer innenfor jakken. Det er da opp til politi/vekter og avgjøre om saken skal tas videre.

Denne episoden vel og merke.. Dere kan bli spurt om å åpne jakkene eller ,ransler om dere har det. Dere kan selvfølgelig nekte, men butikkansvarlig vil da mest sannsynlig tilkalle politi eller vekter. Har dere ikke noe er det ikke noe mer å gjøre med den saken. Dere kan ikke akkurat anmelde dem for å ha fattet mistanke om tyveri. Dere hadde nok sikkert en relativt tvilsom oppførsel der og da.

Tror nok denne episoden kan glemmes, men dere blir neppe populær blant de ansatte på butikken.
er vel egentlig ganske rett det du sier grandis. men vi kommer til å kødde noe jævlig med de to som "busta" oss
Det tjener dere aldeles ingenting på. Om butikkansvarlig velger å gå så langt kan han si at dere ikke får lov til å handle i butikken og i det hele tatt komme inn i butikken.
Sture Dingo og frevev : Dere går begge i klassen til søstra mi, jeg vet godt hvem dere er.. Dere skal være glade for at dere ikke ble politiannmelt som noen i klassen min ble når jeg gjikk på samma skolen!

Og jeg håper hele skolen blir utestengt, alle andre med elever kommer til og misslike dere... LÆR av det! "Lett tjente penger" meg en plass...
jaja, klart, har alt innsett at dette ikke var no lurt i bunn og grunn. men hvem er du? espen? broren til hvem? joda, vi har nokk lært av det ja.. håper fremdeles ikke at vi blir utestengt tho..
Hvorfor åpne jakka for noen Rimi-lakeier? Bare si at du nekter å la dem ransake deg, og be dem heller kontakte Politiet.


Straffeprosessloven § 195 sier at personer kan ransakes hvis det er mistanke om forhold som kan medføre frihetsstraff (fengsel), men kun etter skriftlig samtykke eller besluttelse av retten (§ 197), men politimann kan også foreta ransakelse uten samtykke eller rettskjennelse "når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor" (§ 198).

Rimi-ansatte har ingen anledning til å ransake deg, men hva du gjør på eget initiativ kan du ikke laste dem for.

Så lenge du ikke har gjort noe galt, så kan du ikke lastes for at Rimi tilkaller politi. Underholdene kan det også bli.
Opprinnelig postet av grandis
Det tjener dere aldeles ingenting på. Om butikkansvarlig velger å gå så langt kan han si at dere ikke får lov til å handle i butikken og i det hele tatt komme inn i butikken.
Vis hele sitatet...
:edit: var ikke bare oss, eller vi som ble bannlyst da, om det blir noe av det blir alle bannlyst. hele skolen. og dette tar vi oss ikke så nær av at det gjør noe, er jo b.l.a 4-6 andre butikker på heimdal uansett
Opprinnelig postet av Sture Dingo
er vel egentlig ganske rett det du sier grandis. men vi kommer til å kødde noe jævlig med de to som "busta" oss
Vis hele sitatet...
Hvor gamle er dere egentlig? Jeg jobber i butikk og vi har rett til å anholde dere og spørre om å vise oss innhold i vesker/jakker/bagger o.l. Vi har også rett til å holde dere igjen til securitas eller politi kommer.

Dersom dere ikke kan forholde dere til norsk lov og heller ikke kan respektere at butikkens ansatte gjør jobben sin, så er det dere som bør bli kødda med for å si det slik...

Grow up kids.
Opprinnelig postet av frevev
:edit: var ikke bare oss, eller vi som ble bannlyst da, om det blir noe av det blir alle bannlyst. hele skolen. og dette tar vi oss ikke så nær av at det gjør noe, er jo b.l.a 4-6 andre butikker på heimdal uansett
Vis hele sitatet...
Som dere også har tenkt til å prøve å stjele fra? Gratulerer

Edit: det som VeeVee sa: Grow up
Sist endret av FotSopp; 4. januar 2005 kl. 13:07.
kjedelig å vokse opp...
er 15 begge to
Opprinnelig postet av FotSopp
Som dere også har tenkt til å prøve å stjele fra?
Vis hele sitatet...
nei, er ganske vanskelig på andre steder, og da vil vi heller kjøpe oss alkohol holdige drikker. men pga alders grensa får vi ikke kjøpe selv. men får fort bekjente til å gjøre det. og nei vi drikker ikke for å bli drita. syns utrolig nokk øl er ganske godt, kommer an på hva slags da.
Synd at de hadde vareopptelling da, eller at dere ikke stjal noe annet siden dere ikke fikk stjelt alkohol.
Ingenting gleder meg mer enn når små-wannbe-cool-unger som dere bli tatt!
Anmeld butikken og saksøk de! Go for it
wannabe-cool? hva er kult med det?
Opprinnelig postet av Sture Dingo
wannabe-cool? hva er kult med det?
Vis hele sitatet...
ja, lurer jeg også på.. si oss det?

vi har ikke en gang kommet til å fortalt andre dette om så hadde klart det.. da hadde aldri denne tråden eksistert, og pluss det.. vi "liker" øl..
Opprinnelig postet av Sture Dingo
wannabe-cool? hva er kult med det?
Vis hele sitatet...
Ja, det var det jeg hadde håpet du kunne svare på, for jeg skjønner det ikke....
Opprinnelig postet av FlyingVeeVee
Hvor gamle er dere egentlig? Jeg jobber i butikk og vi har rett til å anholde dere og spørre om å vise oss innhold i vesker/jakker/bagger o.l. Vi har også rett til å holde dere igjen til securitas eller politi kommer.

Dersom dere ikke kan forholde dere til norsk lov og heller ikke kan respektere at butikkens ansatte gjør jobben sin, så er det dere som bør bli kødda med for å si det slik...

Grow up kids.
Vis hele sitatet...
aner du i det hele tatt hvor mange % nordmen som bryr seg om de lovene? og hva har det med å vokse opp å gjøre? vedder en tier på at du ikke er lovgyldig.. du sitter sikkert å laster "p0rr" filmer som også er kriminelt nå til dags. og uansett, ut av dette har jeg iallefall bestemt meg for å ikke prøve på dette mer da...

selv om det er en mindre fare bak å gjøre det er det fremdeles kriminelt på en eller annen måte. norge har jo bare et tusen og en meningsløse lover.
vi synes ikke det er kult. hva fikk deg til å tro det?
Opprinnelig postet av FotSopp
Som dere også har tenkt til å prøve å stjele fra? Gratulerer

Edit: det som VeeVee sa: Grow up
Vis hele sitatet...
SA vi at vi hadde tenkt å stjele? det med de andre butikkene er for å få seg mat og drikke i friminuttene ettersom vi har mulighet og matpakke smaker dritt.

Og som jeg sa: kjedelig å vokse opp
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Så det du sier er at dere gikk bak der for å se om dere kunne stjele noe. Noen oppdaget dere og spurte om dere hadde stjålet noe. Og så vil dere saksøke pga indisier? Herregud mann... Få deg noe vett. Butikkens behandling av saken er 100% berettiget.
http://www.simplifiedsigns.org/stupid.jpg
vi har vett.. og vi tenkte å se om det var mulig ikke annet. har det vært mulig har vi sikkert prøvd å få en tard til å gjøre det for oss.. *kyniske* kjenner ganske mange som låner/stjeler der.. eller utnytter den dårlige sikkerheten deres på uttallige måter.
Opprinnelig postet av Sture Dingo

Og som jeg sa: kjedelig å vokse opp
Vis hele sitatet...
Alle andre ser jo ut til å holde ut, skjerp deg gutt.
Opprinnelig postet av frevev
aner du i det hele tatt hvor mange % nordmen som bryr seg om de lovene? og hva har det med å vokse opp å gjøre? vedder en tier på at du ikke er lovgyldig.. du sitter sikkert å laster "p0rr" filmer som også er kriminelt nå til dags. og uansett, ut av dette har jeg iallefall bestemt meg for å ikke prøve på dette mer da...
Vis hele sitatet...
Mange mennesker i dette langstrakte land har respekt for andres eiendeler. Varene er i dette tilfellet butikksjefens eiendom fordi svært mange dagligvarebutikker drives på franchise måten. Dvs. at butikksjefen forplikter seg til å gi så og så mange prosent til konsernledelsen for å kunne bruke merkevarenavnet og avtalene med leverandørene. Nok om det.

Når du forhåpentligvis blir litt mer tørr bak ørene vil du forstå at ingen synes det er kult å gå rundt og oppføre seg som et rævhull som bare ødelegger for andre.

Med "lovgyldig" tenker jeg du mener lovlydig, og ja. Jeg anser meg selv som lovlydig. Det ville ikke falle meg inn å gjøre noe som ødelegger for andre mennesker. F.eks å stjele eller gjøre hærverk.

Håper for din skyld at du ikke prøver dette igjen. Når du er over 15 år er du selv strafferettslig ansvarlig for dine handlinger. Det nytter ikke lengre å løpe hjem til mamma når du har gjort noe galt. Tyveri kommer på rullebladet og følger deg resten av livet.

edit: Frevev: Det du sier om dårlig sikkerhet. Vel. Tipper du vil få deg en støkk en vakker dag. På den butikken jeg jobber på har vi 13 videokameraer som filmer hver eneste krok i butikken hele tiden. Vi har et varesystem som automatisk registrerer varebeholdningen ettersom de går igjennom kassen og ut av butikken. Dersom det er avvik i varebeholdningen sjekker vi videoopptakene grundig og i 9 av 10 saker finner vi ut av hvem det er. I fjor (2004) registrerte vi og anmeldte 17 tyverier. Alle ble tatt.
Sist endret av FlyingVeeVee; 4. januar 2005 kl. 13:25.
Hele denne posten er latterlig
jeg for min del lærte av dette og jeg har aldri stjelt før. men det er flere enn du tror som har innsjøer bak øra som stjeler der for en billig penge.
vet at jeg kan åke inn på celle en natt eller noen uker eller i verste fall bli sendt på ett eller annet hjem og få bot også.. og fotsopp, va faen vil det si å vokse opp? vi er jo oss selv.. alle er seg selv på sin særegne måte... og vi forandrer oss som tida går. og jeg som sture har heller aldri før stjålet noe på en butikk.. kanskje fotball kort som 7-9 åring da.. men det er litt vel lenge siden.
Opprinnelig postet av Pumpkin
Hele denne posten er latterlig
Vis hele sitatet...
ja, det som ble diskutert ble mer og mer usakelig.. jeg vet det.. unskylder oss, men vi hadde nødt til å spørre da.. av ren nysgjerrighet..
Opprinnelig postet av frevev
vet at jeg kan åke inn på celle en natt eller noen uker eller i verste fall bli sendt på ett eller annet hjem og få bot også..
Vis hele sitatet...

For og stjele øl på rimi ? ..

Du er under den kriminelle lavalderen, så du havner nok ikke på en celle elns pga forsøk på og stjele ...
nei nei, men for å stjele da, viss vi så hadde prøvd å stikke av i tilegg?

og, va er den kriminelle lavalder? jo femten år? eller har den blitt forandret?
det vil jo da si at jeg ikke er under den kriminelle lav alder da..
Du hadde ikke fått noe fengselsstraff .. Hvis de hadde ringt polititet og de hadde kommet, så ville dere enten blitt kjørt hejm, opp til skolen.. Eller tatt dere med til politistasjonen og ringt foreldra, der hadde dere blitt sittende på en soffa og vente til foreldra hadde kommet... De setter ikke 15`åringer på celle pga "forsøk" på tyveri.. Må nok være litt mer alvorlige ting da ja ..
Du gjør nok ikke det av å stjele. Du hadde fått et forenklet forelegg på stedet og thats it.
Opprinnelig postet av frevev
:edit: var ikke bare oss, eller vi som ble bannlyst da, om det blir noe av det blir alle bannlyst. hele skolen. og dette tar vi oss ikke så nær av at det gjør noe, er jo b.l.a 4-6 andre butikker på heimdal uansett
Vis hele sitatet...
^^ Tenker du seriøst sånn? "Det er alltids mer fisk i havet". Må være den mest naive tankegangen du kan ha i en slik situasjon. Hadde det vært meg ville jeg lagt meg langflat og unnskyldt for oppførselen.
Opprinnelig postet av Pumpkin
For og stjele øl på rimi ? ..

Du er under den kriminelle lavalderen, så du havner nok ikke på en celle elns pga forsøk på og stjele ...
Vis hele sitatet...
Den kriminelle lavalderen i Norge er 15 år. Ergo de er gamle nok til å ta ansvar for egne handlinger.

Opprinnelig postet av Frevev
(...)va faen vil det si å vokse opp? vi er jo oss selv.. alle er seg selv på sin særegne måte... og vi forandrer oss som tida går.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Du besvarte nettopp ditt eget spørsmål.
Opprinnelig postet av xblast
Du gjør nok ikke det av å stjele. Du hadde fått et forenklet forelegg på stedet og thats it.
Vis hele sitatet...
På lydende 1000 kroner, og av det hadde dere forhåpentlig vis lært av..
Opprinnelig postet av Antarctica
På lydende 1000 kroner, og av det hadde dere forhåpentlig vis lært av..
Vis hele sitatet...
På lydende 1000 kroner? Hva mener du?