Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 3826
Helt enig necro. Anarki er egentlig det optimale. Men anarkister går lenger enn kommunistene i troen på menneskets godhet. Et anarki er som du sier ikke et samfunn hvor alle voldtar og rundstjeler hverandre, men et samfunn hvor folk klarer å leve sammen i harmoni, ha ansvar overfor seg selv, sin oppgave og for fellesskapet.

Anarki er dog like sansynelig som Jesus, og et anarkist-parti kan vi selvsagt se langt etter. Virkelige anarkister er i mot all form for organisering, og å danne et hierarkisk parti med diverse ledere ville derfor blitt helt feil.

Jeg våger å kalle meg: "Anarkist i teori, sosialist/kommunist i praksis."
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Opprinnelig postet av wiz
Nah. Dessuten innebærer ytringsfrihet at man skal holde frie valg. Så vidt jeg vet så har ikke dette skjedd i hverken USSSR, Nord Korea, Kina, Cuba eller Angola.
Vis hele sitatet...
For meg innebær ytringsfrihet at du seier kva du meina. Ikkje at du gjer kva faen du vil. En kombinasjon av de to blir heller ikkje godtatt av meg. Liksom "Ok. Eg synst vi bør drepe en masse mennesker. No har eg sagt det så da gjer vi det...kult!"
Nei nei nei... Ytringsfrihet er nødvendig for å yttre meininga om ting som kanskje trenger forbedringa. I Cuba har dei ikkje ytringsfrihet... Castro bur i et jævla slott mens de andre bur... eh... ikkje i slott ihvertfall.
Veit ikkje så veldig mykje om Cuba, men det er ganske tydlig at folket ikkje har det så kult som det ser ut ifrå på utsida. Det er nødvendig med ytringsfrihet slik at diktatoren(God eller ond) veit kva som bør fiksast på. Et viktig moment for kommunismen er jo at det ikkje skal være noen klasseskiller. Derfor må diktatoren kunne snakke med folk og folk må kunne ytre ideer og meininga.
Eg snakka ikkje om Korea, Kina, Cuba, Sovjet og alt det der... eg snakka om korleis kommunismen burde være.


Opprinnelig postet av Apraksin
Æhhhh.........malebolgia, en god diktator tillater neppe ytringsfrihet, da hadde han jo mest sansynlig ikke vært diktator så mye lenger. Folket kunne jo fått opprørstanker å sånn vet du
Vis hele sitatet...

ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆH............. høres så saklig ut å seie æh... w0w... *erte*
Uansett. Kommunisme under tvang er ikkje kommunisme som du kanskje har fått med deg. Men når kommunismen fyrst er der så skal den være perfekt og alle skal være lykklige. Dei som ikkje er lykklige skal ikkje få være så mange at dei kan lage no opprør. Dei skal få lov til å forlate landet om det er det dei ønsker. Det å drepe folk for å holde opprørstala nede er ikkje et alternativ.
Husk. Eg snakka om kommunisme. Ikkje om land.
Trenger ikkje å fortelle meg ting eg allerede veit om sovjet og alle de landa. Bryr meg heller ikkje om at alle de plassene er blitt rævkjørte...


Opprinnelig postet av dephic
er også medlem i SU og er sterkt interessert i politikk, men har ikke særlig talent for debatter slik som plumrad, necro, malbolgia og kompani her inne.
Vis hele sitatet...
w0w. Han nevnte meg!




Og til sist:

I HAVE A DREAM!
Eg er klar over at kommunismen ikkje har funka så bra.
Ikkje fordi at kommunismen er en dårlig ide, men fordi at det er så mange som utnytta den. Veit godt at kommunismen er LITT urealistisk pga at det finst så mange gjerrige og korrupte mennesker som bare vil ha meir og meir og meir. Lenin var også klar over dette. Også en av grunnene til at han lagde sitt eget hemmlige politi. Bare trist at det ble brukt på feil måte på feil folk.
Mennesker er onde. Verden hadde vært mye kulere om det fanst alver, dverger, orcs, orges, og drager, men det gjer det ikkje ()
*snufs*.. Uansett... Korhen var eg? Å.. jo... mennesker er onde, men det er vel helst fordi at vi bur i en ond verden. Det TRENGER jo ikkje å være sånn. Det er jo ikkje umulig med en grei verden med grøne enger og glade barn av alle farger og smaker som holder kvarandre i hendene og synger med glade stemmer "We are the world. We are the...". Det er sikkert vansklig. Og sjølv om en hadde begynt å jobbe for det, så betyr det jo ikkje at det hadde skjedd i løpet av sin livstid, men det betyr jo ikkje at en burde drite i alt da. "Let the next generation pay the bill"
Driter ærligtalt i de neste generasjonerne. Eg har bare lyst å være lykkelig så lenge og så mykje som mulig. Eg er kun 15år men det føles som om eg dør kvar einaste dag. Vi lever i norge. Vi får så mykje bra shit. (Du sitter ved en jævla datamaskin, så eg rekna med at du ikkje har det så alt for kjipt), så korfor ikkje prøve å gjere no som faktiskt er litt kult for andre og da? Kult for alle. Godt for meg og godt for deg
Kommunismen er svaret, og dette er mine grunner. Skreiv egentlig ikkje det her for å bli en trist lite grine tekst. Eller en ironisk tekst. Eller en useriøst tekst... Det bare blei sånn. Veit ikkje heilt kva som blei konklusjonen heller. Er ikkje sikker på om teksten er klar og om eg purde trykke på "Submit reply
hmmm.. ja.. ok... eg gjer det..
Opprinnelig postet av Apraksin
Metz, hvorfor hører ikke høyre-folk til her, har venstre-vridde enerett?
Vis hele sitatet...
ser du for deg jan simonsen eller carl i hagen på et undergrunns-forum.. hehe
men, sorry, jeg har dessverre ikke tid til å diskutere masse politikk her. for det første blir man verken enige eller ferdige, og for det andre blir det nok av det i vennekretsen uansett. der bortimot alle heldigvis, er på den rette sida


nei, jeg mener selvfølgelig ikke at venstre folk har enerett på forumet
For meg innebær ytringsfrihet at du seier kva du meina. Ikkje at du gjer kva faen du vil. En kombinasjon av de to blir heller ikkje godtatt av meg. Liksom "Ok. Eg synst vi bør drepe en masse mennesker. No har eg sagt det så da gjer vi det...kult!"
Nei nei nei... Ytringsfrihet er nødvendig for å yttre meininga om ting som kanskje trenger forbedringa. I Cuba har dei ikkje ytringsfrihet... Castro bur i et jævla slott mens de andre bur... eh... ikkje i slott ihvertfall.
Veit ikkje så veldig mykje om Cuba, men det er ganske tydlig at folket ikkje har det så kult som det ser ut ifrå på utsida. Det er nødvendig med ytringsfrihet slik at diktatoren(God eller ond) veit kva som bør fiksast på. Et viktig moment for kommunismen er jo at det ikkje skal være noen klasseskiller. Derfor må diktatoren kunne snakke med folk og folk må kunne ytre ideer og meininga.
Eg snakka ikkje om Korea, Kina, Cuba, Sovjet og alt det der... eg snakka om korleis kommunismen burde være.
Vis hele sitatet...
I "riktig" rekkefølge:

* Du sier at ytringsfrihet er det samme å si hva du mener. Da er du samtidig enig med meg (selv om du kanskje ikke er klar over det). Frie valg er en del av ytringsfriheten ergo så er vi enige.

* Diktatorer hadde/har/kommer aldri til å ha ytringsfrihet. Hadde det vært det i de landene, enten kommunistiske eller Irak eller noe, så hadde lederne blitt dumpa på sjøen forlengst.

* Kommunismen hadde klasseskiller. Litt korrupsjon så fikk man priviligerier. (åssen var det det ordet staves mon tro ...)

* Diktatorer spør ikke folket om meningene deres. Det er rett og slett slik det (ikke) fungerer.

* Nord-Korea, Kina, Cuba, Sovjet og Angola. Dette er de landene som har/har hatt kommunismen som statsmakt. Dette er første klasses eksempler på at kommunismen ikke fungerer i praksis.
Teori er en ting men i praksis blir kommunismen et ett-parti styreform. Og med bare et parti å stemme på, hvor blir det da av ytringsfriheten? Blir folk spurt om de liker det sånn? NEI
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
wiz: Trur du virkelig at folk hadde intressert seg for kommunisme om det var sånn det var tenkt at det skulle være? Greit nok at det blir sånn, men OI... da er det ikkje kommunisme lenger da!

Har ikkje sett deg på irc på en stund btw. Kva blir det av deg?
Opprinnelig postet av MaLbOlGiA
wiz: Trur du virkelig at folk hadde intressert seg for kommunisme om det var sånn det var tenkt at det skulle være? Greit nok at det blir sånn, men OI... da er det ikkje kommunisme lenger da!

Har ikkje sett deg på irc på en stund btw. Kva blir det av deg?
Vis hele sitatet...
Som sagt/skrevet: Teori er en ting, praksis en annen.

Jeg møtte deg på #nff senest i dag
(i går for å være presis)
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Joa, Teori og prakis er 2 forskjellige ting, men det har aldri vært skikkelig kommunisme. Det er jo det som er poenget.
det er sant det mølla sier
kommunismen er ikke ment for å være diktatorstyrt, tvert om
teorien går ut på at kommunismen skal bli valgt av et stort flertall i folket. ergo har aldri kommunismen blitt prøvd i praksis.

kommunismen skal også komme etter et kapitalistisk samfunn, noe det heller aldri har gjort så vidt jeg vet
På 70-tallet var det mange samfunnsvitarar som meinte at kapitalismen og kommunismen ville "slå seg saman" slik at ein fekk ein "betre" verden.

Det dei meinte var at kommunismen tok vare på menneska, mens kapitalismen tok vare på pengane slik at ein kombinasjon av desse to ville vere det beste.

Men når kommunismen i Sovjet på 80-talet fekk store problem døydde den ein sakte død og kapitalismen tok over som den herskande ideologien i verda.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
... og dette er et bevis på at verden er en sjuk sjuk plass.
Den ledande "ideologien" er på ingen måte "god"...
Har ikkje så mykje peil på kapitalismen, men det er tydelig at også den har blitt misslykka og feilaktig praktisert når en ser på alle u-landa og når vi til og med finner shitassfattige mennesker i rike land som norge eller for all del, USA.

Fysja meg. Dei burde skamme seg.
Ding, Ding, Ding! mølla tar spikeren på hodet...
Kapitalismen er ikkje perfekt. Men sjå på til dømes Korea, der har Sør Korea blitt ein kapitalistisk stat med stor suksess mens Nord Korea som tviheld på kommunismen slit med nød og fattigdom.

Dette kan ein kalle eit bevis på at kapitalisme er med på å utrydde fattigdom
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Trådstarter
kapitalismen er ikke perfekt men det finnes inget system som fungerer bedre( liten omskrivning av churchills berømte ord)
Opprinnelig postet av MaLbOlGiA
Har ikkje så mykje peil på kapitalismen, men det er tydelig at også den har blitt misslykka og feilaktig praktisert når en ser på alle u-landa og når vi til og med finner shitassfattige mennesker i rike land
Vis hele sitatet...
Mange u-land var kolonier under bla. europeiske stormakter (spesielt England). En koloni hadde som regel en mening:
Å hjelpe "eieren" av landet med natur ressurser etc.
Koloni landene fikk ikke stort igjen, bortsett fra "beskyttelse" fra kolonimakten. Disse sporene sitter igjen den dag i dag, da u-landene (spessielt de i Afrika) rett og slett ikke klarte å etablere seg i det moderne samfunnet etter 2. verdenskrig. Landene sliter fremdeles med borgerkrig, sult, nød, fattigdom, kriminalitet og et og annet utbrudd av ebola.

Det er derfor jeg kaller ulandshjelpen for en dråpe i havet og et pengesluk. Uansett hvor mye man pøser inn, så er det noe som går galt.
Ren kommunisme i praksis = Diktatur og Politistat
Ren og ukontrolert kapitalisme i praksis = Voldtekt
Opprinnelig postet av wiz


Mange u-land var kolonier under bla. europeiske stormakter (spesielt England). En koloni hadde som regel en mening:
Å hjelpe "eieren" av landet med natur ressurser etc.
Koloni landene fikk ikke stort igjen, bortsett fra "beskyttelse" fra kolonimakten. Disse sporene sitter igjen den dag i dag, da u-landene (spessielt de i Afrika) rett og slett ikke klarte å etablere seg i det moderne samfunnet etter 2. verdenskrig. Landene sliter fremdeles med borgerkrig, sult, nød, fattigdom, kriminalitet og et og annet utbrudd av ebola.

Det er derfor jeg kaller ulandshjelpen for en dråpe i havet og et pengesluk. Uansett hvor mye man pøser inn, så er det noe som går galt.
Vis hele sitatet...
Nettopp, en "kapitalist" som har fatta det!
U-hjelp hjelper ikke en dritt. Det er samfunnenes struktur det må gjøres noe med. En ny økonomisk verdensorden må stables på bena for å få balanse i sakene. Kapitalismen kjører bare disse landene enda lenger ned i gjørma ved å voldta ressursene deres.

Jeg sier ikke at kommunisme er løsningen, men noe ganske åpenbart gjøres.