Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2500
original reprint
xaff's Avatar
...Hvorfor? Og spesielt hvorfor presse nynorsk på folk som allerede snakker norsk? Meningen med det er?...
Nynorsk tentamen kommer til å sørge for at jeg stryker i norsk. Norsk Og NyNorsk skulle i alle fall hvert to separerte fag. Argh!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
får du ikke en nynorskkarakter og en bokmålskarakter? da blir det jo forsåvidt separate fag.
det går ikke an å stryke i norsk når du går på ungdomsskolen. og til opplysning, så er nynorsk og norsk atskilt på ungdomsskolen.
Nynorsk er noe herk, kan ikke de som snakker nynorsk heller lære seg bokmål? Det er jo atskillig færre.. men men, når dagens ungdom vokser opp kommer nok nynorsk til å bli fjernet - det er jo ekstremt få som faktisk liker å ha det.
Det er vel ca 150-200 år siden nynorsken kom. Og enda har den ikke tatt over for bokmål. Er det ikke da påtide å innse at nynorsk er døfødt og ikke blir brukt? Hvorfor skal da historikere og politikere gnare på at vi må lære nynorsk? Når allikevel så og si ingen bruker det?
... og til opplysning, så er nynorsk og norsk atskilt på ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Nope, karakterene blir slått sammen, nynorsk + norsk / 2 før
det havner på vitnemålet.. det ødela norskkarakteren min
I mange jobber kreves det at du behersker begge målformer, derfor har man nynorsk på skolen. Jeg skulle gjerne ønske at det ble fjerna!
Opprinnelig postet av zeth
Nynorsk er noe herk, kan ikke de som snakker nynorsk heller lære seg bokmål?
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg er FOR nynorsk... Men man snakker ikke nynorsk, man skriver det... Nynorsk er ikke en dialekt... Men jeg forsto vad du mente da...
Ja Nynorsk ut av norge
NYNORSK SUGER!!!!!!!!Hvorfor er det ingen som skjønner dte da?!? Det er jo ingen som gidder å skrive nynorsk..Det høres jo helt teit ut spør du meg!!
Det var ikke no fornærmelse for noen her altså, at nynorsk suger. Det er bare min mening, og hva dere andre synes, det er det samme for meg! Men for dere som snakker og skriver nynorsk, så var det ingen fornærmelse.
Opprinnelig postet av zeth
Nynorsk er noe herk, kan ikke de som snakker nynorsk heller lære seg bokmål? Det er jo atskillig færre.. men men, når dagens ungdom vokser opp kommer nok nynorsk til å bli fjernet - det er jo ekstremt få som faktisk liker å ha det.
Vis hele sitatet...
Å nei du, nynorsk vil aldri bli fjerna. Må jo bevare det sterkaste leddet me har til gamalnorsken. Men Nynorsk/bokmål diskusjonen e noke som aldri vil ta slutt, så det er jo ikkje noke å gjere me det. Men eg trur aldri nynorsk forsvinn, håper no ikkje det.
Opprinnelig postet av TipeX
Det er vel ca 150-200 år siden nynorsken kom. Og enda har den ikke tatt over for bokmål. Er det ikke da påtide å innse at nynorsk er døfødt og ikke blir brukt? Hvorfor skal da historikere og politikere gnare på at vi må lære nynorsk? Når allikevel så og si ingen bruker det?
Vis hele sitatet...
LOL ! LOL ! LOL L")URSAPKjfLOooooooooooool.
ler meg i hel altså. nynorsk kom leeenge før bokmål. nynorsk er ein nyare versjon av gamalnorsken, mens bokmål er ein fordanska versjon av da norske språket. BOKMÅL! Bok. BOK! ! MÅL! da va altså målet som sto i bøkene. fordi i dansketida hadde me danske bøk, alle bøkene var på dansk. og folk måtte lære seg det. og alle dei lærde (prestane og lærarane etc.) måtte kunne dansk, og da va sett på som fint å snakke dansk. derfor begynte folk å snakke da. so norsken blanda me dansk blei bokmål.

og at ingen bruka nynorsk ? idiot. færre har nynorsk som hovedmål enn bokmål, men nynorsk folka hadde sparka ræva til bokmål folka ! so da so
Better than thou.
Opprinnelig postet av Grinder
..og at ingen bruka nynorsk ? idiot. færre har nynorsk som hovedmål enn bokmål, men nynorsk folka hadde sparka ræva til bokmål folka ! so da so
Vis hele sitatet...
Må bare si at jeg syntes det var et utrolig godt argument i denne saken altså.
ååååååååååh... det var faktisk meint som eit dårlig argument og.
Men kan ikkje få dårlegare enn dei bokmål folka, "nynorsk SUGER!!!!!", "nyorsk er noe herk"! Det verste av alt er at dei meina da.
Better than thou.
Fullstendig klar over det, men bare syntes ditt var så morsomt. ^_^
MEN, jeg hadde ikke noe imot nynorsk på skolen jeg.. Husker jo ikke så mye av det, men fordet.. Tror vi hadde mer om nynorske forfattere og sånn..
Samme faen, til helvete med nynorsk og lenge leve bokmål

Hvem bryr seg om historien? Faen altså, verden går framover !!!!!!
Opprinnelig postet av wingie

Nope, karakterene blir slått sammen, nynorsk + norsk / 2 før
det havner på vitnemålet.. det ødela norskkarakteren min
Vis hele sitatet...
jeg fikk i alle fall en sidemål- og en hovedmålkarakter på mitt vitnemål.
Konklusjon: UT MED NYNORSK & IN MED BOKMÅL
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Er det virkelig så fælt at dere må lære no dere ikke vil i non år? Sikkert ikke alle som er så glad i matte heller, men man kan da ikke avskaffe det for det?

Det er kanskje mindre enn resten, men det er tross alt en del som prater Nynorsk i dette landet også.
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Sikkert ikke alle som er så glad i matte heller, men man kan da ikke avskaffe det for det?
Vis hele sitatet...
Jo? Etter 1. klasse er matte et fag du velger selv om du vil ha..
Det er litt forskjell i matte og nynorsk!!!
Matte behøver man til nesten alle fag, men det gjør men ikke med nynorsk. + nynorsk og bokmål smelter sammen til et språk, så det blir bare et språk til slutt. Man skjønner også nynorsk uten å lære det...
Man SNAKKER IKKE NYNORSK! Åååååååå
Nå måtte jeg heve stemmen min!
Men det er riktig at Nynorsk ødelegger norsk karakteren til en del folk... Jeg kommer til å få dritt karakter i norsk pga. nynorsk. Vi har hatt 70% nynorsk i år... Og siden jeg ikke kan kvifor og sånt tull får jeg dritt karakter...
Jeg er ikke enig at det er så forferdelig å lære begge målformene, men hvis de to karakterene skal telle like mye burde undervisningen vært tilpasset det. Da jeg gikk på videregående var omtrent 5% av norskundervisningen nynorsk. Det var lite på ungdomsskolen også. Siden karakterene skal telle 50% hver, burde undervisningen være fordelt 50/50 også.
Man skal svare på brev på nynorsk hvis de kommer på nynorsk (i staten iallefall). Trenern på fotball laget mitt jobber på ligningskontoret og han sier at det ikke blir praktisert
Så når staten også har sluttet og bruke det så syntes jeg nynorsk er helt lots jeg. selom jeg fikk 5- i det =P
Selv snakker jeg nynorsk (ifølge folk her). Personlig hater jeg å skrive nynorsk. Når jeg skriver stilene mine så bruker jeg ord jeg bruker til vanlig, og får fullt av BM (bokmålspåvirkinger) av lærer`n. Jeg hater nynorsk. Poenget er borte. Det Ivar Aasen har gjort er å lage en svær røre av flere hundre forskjellige dialekter. Dette blir det bare tull av!
er det ikke noe sånt tøv om at 50% av alle offentlige dokumenter skal væra på det andre målføret?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Har nå fått med meg at nynorsk liksom skal være en tråd til gammelnorsk. Så vidt jeg husker så minner ikke gammelnorsk filla om nynorsk, som bare er et djevelsk bolverk av sammenslåte dialekter. skulle vi absolutt ha noe med gammelnorsk å gjøre så burde heller hele forpulte hurven lære seg islandsk. Så sier også noen at ingen "snakker" nynorsk. Så hvorfor i hule, heiteste helheim skal vi da lære å skrive, stave osv. dette tullet når vi ikke en gang skal snakke det? €%&/(€#%&(/(%!

de kunne lært dette staveproblemspråket sitt i fylker hvor nynorsk brukes, så kunne man sittet og sendt hverandre artige små kodete meldinger som ingen bokmåls-mennesker skjønner dritten av.
Nynorsk på skolen er noe fordømt herk..
Selv snakker/skriver jeg standaristert østlandsspråk med innslag av lokal dialekt. Takket være nynorsk er norsk et av de fagene jeg frykter for å si det sånn. Spesiellt når bokmål skriftlig/muntlig og nynorsk er slått i sammen...
Om bare nynorsk kunne ha vært frivillig... Hadde passa meg bra om det hadde vært studieretningsfag istedet.