Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1812
I senere år har det eksplodert med dirkesett og fancy greier. Jeg kjøpte mitt første simple dirkesett for sikkert over 10 år siden, men det har bare blitt liggende i en skuff.
Tenkte jeg skulle få ut fingeren og kjøpe meg noen treningslåser nå, eller bare noen billige hengelåser for å komme i gang..


Anywho.. det jeg lurer litt på.. hvor mye av bumping keys, emner, jiggleys og fancy greier man finner i utlandet som har noe for seg her til lands?
Hvor forskjellig/lik er låsindustrien i USA vs. Europa, og Norge vs. de begge to?

Dirke.no har et utvalg som er til å bli svimmel av. Er mye av dette dirker og gadgets som i større grad er ment for låsene i det store utland, og som ikke er like relevante her?

Ta disse f.eks.. navnene på nøklene sier meg egentlig fint lite.. men hvor/hva slags låser snubler man over hvor disse kan gjøre jobben?

https://dirke.no/produkt/sparrows-lo...t-a-5-nokler-1
Navnene på nøklene er navnene på låsene de er til. Kwikset er veldig populært i USA blant annet. Det er nok et sett med bumpkeys til de mest populære låsene i USA siden det er et sett fra Sparrow. I Norge så er TriVing 508 en av de mest brukte, den er også kjent som en av de vanskeligste standard låsene å dirke pga veldig gode toleranser.

Du vil også forsåvidt ha dirker i europeiske størrelser, siden våre sylindre er tynnere enn amerikanske.
Sist endret av Ekvivokk; 10. mai 2020 kl. 14:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare lurer av nysgjerrighet og litt paranoia, kan man dirke dører til nyere leiligheter eller er det mest sykkellåser og kjellerboder?
"Øko-Terrorist"
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare lurer av nysgjerrighet og litt paranoia, kan man dirke dører til nyere leiligheter eller er det mest sykkellåser og kjellerboder?
Vis hele sitatet...
Alt kan dirkes og/eller manipuleres. Handler bare om trening.

Er det systemnøkler som brukes for leilighetene er det enda enklere enn "vanlige" dørlåser da du har flere muligheter fordi forskjellige nøkler må passe i låsen.

Men skal sies at de fleste kjeltringer dirker ikke, de knuser heller ei rute e.l.
Sist endret av tr80r; 11. mai 2020 kl. 03:14.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare lurer av nysgjerrighet og litt paranoia, kan man dirke dører til nyere leiligheter eller er det mest sykkellåser og kjellerboder?
Vis hele sitatet...
Bøylelåser er tøffe saker. Vanskelig å kappe de sterkeste låsene. Det vil kreve godt verktøy og lage støy å kutte de beste bøylelåsene. Tar litt tid også. En som er god på dirking kan dirke slike låser langt raskere enn du klarer å kappe låsen selv med el verktøy. Og det er lydløst å dirke. Med litt trening åpner du dørlåser og hengelåser også.