Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1287
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gjelder sporing, overvåkning og avlytting.

Vet at historikken til telefontrafikk og anrop kan hentes ut fra mobiltjenesteleverandøren og brukes som bevis i rettsaker, men at det blir brukt er ikke det samme som sporing og avlytting såvidt jeg har skjønt?
Hva skal til for å spores altså at de får tilgang til telefonens plassering live eller i historikken?
Hva skal til for å avlyttes?

Følger overvåkningen telefonens IMEI (så hvis noen andre bruker telefonen din med sitt eget simkort eller du har solgt den så er det de som overvåkes) eller følger overvåkningen kun det SIM kortet som de har fått godkjenning til å overvåke og spore?
Har du i det hele tatt forsøkt å lete? Det er latterlig enkelt!

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...4-7#%C2%A7216a
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Flink du cali men litt bråkjekk. De sier ikke i detalj hvordan purken avlytter og overvåker og det spørsmålet. Ikke generell juss om tema.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Flink du cali men litt bråkjekk. De sier ikke i detalj hvordan purken avlytter og overvåker og det spørsmålet. Ikke generell juss om tema.
Vis hele sitatet...
Jepp, bråkjekk og lei av nye tråder om det emnet. Tar kritikken til meg. Uansett, jeg mener at jussen er det eneste man kan forholde seg til.

Når det gjelder politiet er det en gjenganger at de har et opphøyd syn på sin egen rettferdighetssans, det er naivt å tro at de ikke tar snarveier. De er en gjeng opportunister som bortforklarer eventuelle overtredelser av personvernet med "målet helliggjør middelet".

Så hvordan skal jeg "i detalj fortelle hvordan de avlytter"? Det innebærer at jeg har tillit til at politiet som en organisasjon følger gjeldende lover og regler.

Det har jeg ikke!

For faen, det her er mennesker som ender opp med å skyte og drepe en psykisk ustabil person etter en velferdsvisitt. Vel ferd lukt inni helvete!
Sist endret av supercali; 9. mai 2020 kl. 20:16.
Linken sier hva som skal til for at politiet kan få tillatelse til å avlytte.

Retten kan ved kjennelse gi politiet tillatelse til å foreta kommunikasjonsavlytting når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling eller forsøk på en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i 10 år eller mer, eller som rammes av [lang liste av lover]

De må med andre ord spørre en dommer. Dommeren tar en avgjørelse på bakgrunn av kriteriene over.

Hvordan overvåkning utføres teknisk er som regel at de spør Telenor eller Telia om informasjonen. Hvordan de gjør det er vel delvis hemmelig, men de loggfører antagelig både tlfnr, sim og imei, og sted, tid i en stor database de kan søke i på mange ulike måter.

Nøyaktig hvilken informasjon de lovlig kan få utlevert på bakgrunn av en en spesifikk tillatelse er vel da opp til dommere. Igjen er mange av kriteriene for dette listet opp i loven det blir linket til.

I praksis er dette kontroversielt. Hvorvidt dommerne her gjør jobben sin eller politiet opptrer lovlig blir et stort spørsmål man bør stille.
Sist endret av fustercluck; 9. mai 2020 kl. 20:28.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jobba i NetCom(Telia) for noen år tilbake.

Vanlig ansatte har ikke tilgang på slikt akkurat, men samtaler lagres i noen grad i allefall. Vet ikke hvor lang tid tilbake, eller antall samtaler/sms det er snakk om.

Følger nok bare SIM/tlfnr og ikke IMEI, da du kan sette samme sim i 10tlf i løpet av en dag, men all trafikken går jo fortsatt gjennom leverandøren via SIM.

Du kan jo evt få en kjenning til å aktivere et kontantkort for deg, kjøpe en brukt telefon med cash, laste ned en VPN og kun bruke internet via den for å kommunisere litt mer anonymt?