Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4460
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Truet en dørvakt med en kniv. Jeg hadde fått i meg betydelig stor mengde alkohol og jeg husker ingenting av det frem til snuten kom. Kan fortelle det jeg vet av historien og som jeg har blitt fortalt.

Kom inn på et utested, og hadde kjøpt meg en øl. Den ølen klarte jeg å velte. Så fikk jeg ett glass vann, som jeg også klarte å velte. Da kom dørvakta og sa jeg måtte ut fordi jeg var for full.
Da hadde jeg tydeligvis klikka, reist hjem og henta en kniv for å så gå tilbake til utestedet(det er ikke langt fra a til b). Når jeg da kom tilbake til utestedet og holdt frem kniven så ble jeg lagt i bakken asap. Ingen ble fyskisk skadd.

Jeg har det jævlig vondt med meg selv, fordi jeg er ingen voldelig person, og jeg har aldri hatt noe med politiet å gjøre i form av vold. Jeg har to tidligere dommer på meg, drugs. Når jeg var i avhør så erkjente jeg ikke noe, fordi jeg ikke husker det. Uten alkoholen så hadde jeg aldri gjort dette, det finnes ingenting vondt i meg. Og jeg tenker mye på dørvakta. Har spurt rundt og fått bekreftet fra vennene at dørvakta har det fint og slikt. Blodprøver ble tatt av legen der på glattcella.

Hva straff kan jeg forvente meg?
En klekkelig bot eller kanskje samfunnsstraff? Siden du tydeligvis har dommer fra før vil de kanskje prøve å ta deg hardere.
Først og fremst, er dette anmeldt?

Hvis ja, så har jeg funnet frem et par paragrafer som jeg kan tenke meg du vil dømmes etter;

§ 181. Ordensforstyrrelse
"Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer, på samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre."

§ 189. Ulovlig bevæpning på offentlig sted
"Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med, på samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2..._2-5#%C2%A7185

Du kan lete litt her selv. Det at du har dommer for narkotika vil ikke hjelpe, men hvis du ikke har noe narkotika påvist i blodet så kan du ikke straffes etter noen paragrafer for narkotika iallfall.

Når du blir anmeldt for noe som kan medføre x (husker ikke tall.) antall måneder fengsel skal du stilles for retten, jeg tror det er det som vil skje, og det er selvsagt der utfallet blir bestemt. Tror det beste du kan gjøre er å dra ned på politistasjonen og forklare deg igjen, pass på at forklaringen din noteres, skaff deg en advokat og for guds skyld hold deg rusfri til denne saken er over - i retten vil det stilles spørsmål om du har et rusproblem som kan være en medvirkende faktor.

Men aller først? Vent på et brev/telefon fra politiet. Før du gjør noe som helst annet. Er du griseheldig så henlegges det, men ikke sats på det.
Du kan forvente at forholdet er anmeldt. Å true dørvakt med våpen er svært alvorlig.

Hvis det ikke er slik at du 'nekter for at dette har skjedd' så samarbeider du or viser den angeren du fremstiller her i en eventuell rettsak, hva nøyaktig straff blir er vanskelig å si, men med rulleblad blir det ikke bedre. Du har truet noen med et dødelig våpen og det taes svært alvorlig - Med eller uten rus.
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du skal nok en god stund i fengsel min venn :-)
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Forholdet er anmeldt. Jeg håper jo at jeg får samfunnstraff eller at jeg heller kan få behandling, fordi jeg starter å få et alkohol problem siden jeg har slutta å ruse meg på andre ting, og denne hendelsen. Fengsel har lite nytte for meg.
Jeg prøvde å lese meg klok på straff som andre fikk som var i en lik situasjon som meg, de fikk alt fra 30 dager til 5-6 mnd. Noen fikk over et år men det var da en litt annen situasjon og personen(e) var dømt for vold flere ganger.

Hele greia er ganske mongo for meg og det at jeg blacka ut gjør meg egentlig litt redd for meg for at jeg faktisk gikk så langt. Jeg hadde aldri trodd det om meg selv.
Det var slik at kniven var i jakken og når jeg kom tilbake til utestedet så tok jeg kniven frem uten at jeg sa noe så ble jeg lagt i bakken.
Retten vil nok se på det at jeg faktisk gikk hjem og tilbake som ganske alvorlig. Faen, at det går an å bli så idiot...
Sitat av Marriese Vis innlegg
Når du blir anmeldt for noe som kan medføre x (husker ikke tall.) antall måneder fengsel skal du stilles for retten,
Vis hele sitatet...
Det er feil, jeg har vært i retten for ulovelig reindrift
Blir nok fengsel, men er vel et par ting du kan gjøre fortest mulig som kanskje kan hjelpe på rettsaken. Du anerkjenner at du begynner å få ett alkohol problem/ rus problem. Hold deg unna all rus, kun tobakk og koffein er lov. Søk hjelp, ta det opp med fastlege, få henvisninger. Kanskje til og med frivillige pisse/blod prøver hos lege hvis det trengs.

Slike ting vil virke positivt på dommerne og da spesielt meddommerne. Du må virkelig vise anger og vilje til å endre deg for at dette skal fungere, da kan du kanskje håpe på betinget straff, spesielt hvis du skal inn til behandling for alkohol/rus.

En flink advokat vil også hjelpe.

Men det at du gikk hjem også returnerte er det alvorligste her, det vil bli tolket som overlagt altså planlagt. I tillegg så er det jo en kniv inne i bildet og det er heller ikke så populært.

Personlig råd: vurder om alkoholen er verdt det i det hele tatt.

Er ikke noen ekspert, men har sittet som meddommer ett par ganger, så dette er min erfaringer fra rettssalen. Tre ganger trygdesvindel(16-45 dager, 1 førstegangsdømt, de to andre hadde blitt dømt før) og en voldsdom (9års fengsel, blind vold gjentatte ganger med og uten våpen, skader for livet på flere av ofrene).Ønsker deg lykke tille tatt.
Ville kontakta verten og eller utested og prøvd å forklart deg slik at ett meglingsforlik kunne blitt aktuelt.

Forliksrådet er det laveste leddet i rettssystemet for sivile saker og er en meklingsinstitusjon med begrenset domsmyndighet. Hovedoppgaven til forliksrådet er å legge til rette for at partene ved mekling eller dom får løst saken enkelt, hurtig og billig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sibbanac Vis innlegg
Ville kontakta verten og eller utested og prøvd å forklart deg slik at ett meglingsforlik kunne blitt aktuelt.

Forliksrådet er det laveste leddet i rettssystemet for sivile saker og er en meklingsinstitusjon med begrenset domsmyndighet. Hovedoppgaven til forliksrådet er å legge til rette for at partene ved mekling eller dom får løst saken enkelt, hurtig og billig.
Vis hele sitatet...
Forliksrådet er nok uaktuelt. Forliksrådet handterer kun sivile saker. Dette er ei straffesak. Konfliktrådet kan vere aktuelt, men er i realiteten neppe aktuelt, fordi det er såpass grovt tilfelle, og vedkommande ser ut til å vere eit stykke over 18.

Det kan gå som tilståelsessak for domstolen, og det vil gi litt mildare straff. Det vert neppe lagt vekk, ettersom knivtrusler er såpass grovt at det vert prioritert.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan i det minste gå tilbake og si unnskyld til vedkommende. Prøve å komme på godfot med personen, så slipper du kanskje at hen enten er redd for hendelsen, eller at vedkommende trekker anmeldelsen. Har skjedd før.

Blir en straff ut av dette, regner med at du blir å sitte inne, men er du heldig får du bare en meget kraftig bot
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan i det minste gå tilbake og si unnskyld til vedkommende. Prøve å komme på godfot med personen, så slipper du kanskje at hen enten er redd for hendelsen, eller at vedkommende trekker anmeldelsen. Har skjedd før.
Vis hele sitatet...
Trusler med våpen og kniv på offentleg stad kan påtalast av politiet, utan at offeret treng anmelde. Om offeret trekkjer meldinga vil ikkje det sei at politiet må legge vekk saka.
Anonym bruker
"Fortvilet Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du virker som en god person, men selvforskyldt alkoholrus er dessverre ikke formildene.
Har lest en del dommer på lovdata med søkeord som "kniv" og "trusler". Er som du sa at det er veldig forskjellig, noen får betinget, noen får 45 ubetinget og noen blir dømt opptil 6 måneder.

Uten flere detaljer av hendelsen er det vanskelig for oss å si.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Trusler med våpen og kniv på offentleg stad kan påtalast av politiet, utan at offeret treng anmelde. Om offeret trekkjer meldinga vil ikkje det sei at politiet må legge vekk saka.
Vis hele sitatet...
Sant det. Men det skader aldri å si unnskyld til noen når man har dreti på draget
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Det kan også bli samfunnsstraff om du er litt heldig. Jeg går helt utifra at du har beklaget deg nå i ettertid? Hvordan du oppfører deg i retter har åpenbart en del å si, du får legge samme vekt på anger der, som du gjør her. Det er jo heller ikke fett for denne dørvakter om han må i retten selv, noe jeg går utifra.

Som de andre har sagt så er ikke selvforskyldt rus noen unnskyldning, jeg mener det nesten bare gjør vondt verre. Dette er nok et eksempel på hva alkohol kan gjøre med folk som er helt normale og ikke har noen dype problemer. Saker lignende dette skjer stadig vekk. Du får gjøre deg selv en tjeneste å kvitte deg med evt. våpen du har liggende hjemme, og selvsagt være veldig varsom på alkoholen fremover. Men for all del hold oss oppdaterte, selvom utfallet av denne hendelsen er en stund til

Og hva slags kniv var dette? Typ en vanlig kjøkkenkniv eller slik en skikkelig Rambo-kniv som kun de "tøffe" gutta bruker? Hvis det var en kniv som i utgangspunktet ikke er lov gjør ikke det saken bedre
Sist endret av kmsc; 31. desember 2018 kl. 19:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det var en vanlig kjøkkenkniv. Jeg fikk vite av folk som var rundt i ettertid at denne kniven ikke kunne gjøre noen spesiell skade fordi den var såpass liten, men jeg har ingen aning. Kan ikke engang se at det har forsvunnet noen kniv fra kjøkken skuffen min heller.
Jeg har ikke fått muligheten til å beklage meg fordi denne personen ikke har hatt lyst til å møte meg. Jeg er jo permanent utestengt fra utestedet og jeg vil ikke gjøre dørvakta ubekvem om jeg skulle dukke opp på arbeidsplassen.

Jeg holder dere oppdaterte selv om det blir en stund til jeg får vite noe. Setter utrolig stor pris på alle svar og tanker rundt dette. Ønsker dere alle et riktig godt nyttår.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Rede Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Oppdatering: Fikk 40 timer samfunnsstraff.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Oppdatering: Fikk 40 timer samfunnsstraff.
Vis hele sitatet...
Da var du ganske heldig! Jeg fikk selv 120 timer med samfunnsstraff og 5000 kr i bot som førstegangsdømt, og da for mindre mengder med bruk og oppbevaring av narkotika, pluss forfalskning av resepter. Dette var da jeg var ung, men synes fortsatt det var en del.

Hvordan går det med deg nå da? Har du sluttet helt med alkohol, begynt i behandling eller lignende?
Anonym bruker
"Rede Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Da var du ganske heldig! Jeg fikk selv 120 timer med samfunnsstraff og 5000 kr i bot som førstegangsdømt, og da for mindre mengder med bruk og oppbevaring av narkotika, pluss forfalskning av resepter. Dette var da jeg var ung, men synes fortsatt det var en del.

Hvordan går det med deg nå da? Har du sluttet helt med alkohol, begynt i behandling eller lignende?
Vis hele sitatet...
Ja litt heldig var jeg nok. Så for meg ubetinget.
Har ikke rørt sprit siden.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Wow, da slapp du heldig unna! Veldig bra at du har valgt å holde deg helt vekk fra sprit siden, fortsett med det. Selvom det går bra de ti neste gangene du drikker, så kan du plutselig bæde og finne på å drepe noen den ellevte. Du kan ikke stole på deg selv i den tilstanden og da blir det en gamble med både ditt eget og andres liv å sette deg i den posisjonen hvor det er en større risiko for at du kan bli sånn, altså ved å drikke. Avholds er ikke så værst det heller! Fylla og byen er ikke "alt her i livet"!
Grattis med å slippe sykt billig unna. Må si at det hørtes utrolig lite ut med 40 timer samfunnstraff for å trekke kniv på en dørvakt. Spesielt i denne "kniv-perioden". Du veit hvor ille det du gjorde var, skal ikke komme med noe moralpreken akkurat. Men bra du har kutta spriten. Den er helt klart roten i mye av helvete som skjer på byen.

Var det kun det at du ble kastet ut som trigget det hele?(Om du blacket ut så husker du kanskje ikke helt.) Kanskje du kan be om støtte til sinnemestring som del av "behandlingen", den er kanskje litt far fetch, og heller kanskje ikke nødvendig om spriten er fullstendig kutta.

GL
Anonym bruker
"Rede Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var ekstremt heldig egentlig.
Hadde en hendelse i 2014 hvor jeg tok et personran sammen med en "kamerat". Dette var også i ransbølgen's periode og vi ble gjort eksempler ut av. Heldigvis var jeg førstegangsdømt og jeg fikk 180 timer samfunnstraff som jeg ikke holdt. Så alt i alt, er meget fornøyd.
Sinne mestring nevnte jeg under møte med kriminalomsorgen.
Anonym bruker
"Rede Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble fortalt at kniven ikke var stor og ikke kunne gjøre særlig skade. Kniven var på 30cm...
Sprit/hjemmebrent er noe jeg aldri kommer til å røre.