Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6426
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Jobber på et callsenter, og har i det siste opplevd en form for prestasjonsangst. Munnen blir tørr, blir klam i hendene, får uregelmessig pust og ordene stokker om på seg ut munnen. Syns dette er både pinlig og ubehagelig da vi sitter i et åpent landskap. Har jobbet på samme plass i tre år, men dette har begynt kun det siste året.

Har lest meg litt opp rundt propranolol. Spørsmålet er om noen av dere har prøvd det, og om det er verdt å prøve i et slikt tilfelle?
Hei! Først og fremst er det viktig at du identifiserer problemet ditt. Hva er det som forårsaker prestasjonsangsten din? Har du hatt noen store endringer i livet ditt i det siste, hvor ofte skjer det, og hvorfor skjer det? Det er viktig å finne ut av dette. I blant kan det være vanskelig å komme til bunns i hvorfor det hele startet, men det er viktig at du prøver. Er det noen utløsende årsak?

Du kan godt snakke med legen din om dette. Det er et velkjent problem, og det finnes flere muligheter. Det kan godt være at du vil få tilbud om psykoterapi/samtaleterapi, og det syns jeg du skal takke ja til i første omgang.
Det er riktig at propranolol, som er en betablokker har en positiv effekt på angst, men det har også andre virkninger, da særlig på hjertet ditt. Det er flere som sporadisk bruker betablokkere for sosialangst og prestasjonsangst, men så vidt jeg vet er det ikke særlig utbredt å bruke fast. Det behandler symptomet, men ikke den underliggende årsaken, så vil anbefale deg på det sterkeste å søke råd for å fikse problemet, ikke bare behandle det. Lykke til!
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vel, når det kommer til årsak har jeg ikke ingen god forklaring. Jeg har fått gode tilbakemeldinger det siste året, men jeg er redd dette vil ødelegge for meg. Bruker som regel å komme de siste timene på en arbeidsdag. Jeg er ikke nedstemt/deprimert - kan glede meg over ting som normalt. Legen satte opp et situasjon - tanke - følelse - alternativ tankeskjema, men synes ikke det fungerer i det hele tatt.
Kundeservice eller salg? Dersom det er salg er det gjerne provisjonsbasert lønn og budsjetter dere må nå? Om det er er salg du driver med så er kanskje tiden moden for å forsøke noe nytt? Salg er en tøff jobb, og folk som jobber lenge i salg er gjerne svært gode på å håndtere press, stress og har en nærmest umenneskelig evne til å motivere seg selv. Og det er kanskje det som gjør at det gjerne er 1 el 2 selgere som støtt ligger på salgstoppen mens flertallet ligger rundt budsjett. Om jobben sliter på deg så du får angst som jo en en psykisk reaksjon så må du kanskje spørre deg om det egentlig er verdt å fortsette i jobben eller om du kanskje heller burde finne noe nytt? Ingen burde ha en jobb som gjør dem syke. Egen helse er en høy pris å betale synes jeg.

Når det er sagt så er vel betablokkere blant de medisinene med minst bivirkninger av det som skrives ut mot angst. Mener å huske at betablokkere også kan trigge psoriasis om det ligger latent. Det kan påvirke blodsukker og om du har astma bør du ikke bruke det. Det er neppe noe du bør ta fast. Men det kan jo være nyttig i en fase der du skal jobbe deg gjennom angsten. Mange opplever stor reduksjon av kroppslige symptomer når de bruker betablokkere. Brukte de i en periode selv heller enn sobril og det gjorde det mulig å jobbe med angsten, også gikk jeg i terapi i tillegg.
Sist endret av random67489; 16. juni 2019 kl. 01:52.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er kundeservice. Har ingenting med salg å gjøre heldigvis.

Når det er sagt, så har du kanskje et poeng med det å skifte beite. Det vil uansett ta tid; søke ny jobb og oppsigelsetid. I mellomtiden ønsker jeg å prøve dette når jeg jobber med angsten, men da er det vel noe jeg bør ta med min fastlege.

Med kroppslige symptomer, mener du da hjertebank, svetting etc? og på hvilken måte hjalp de for deg?
Anonym bruker
"Såret Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg går fast på pranolol, og har gjort det i over 10 år. Opprinnelig er pranolol hjertemedisin, men har god effekt på flere ting. Jeg går på dem fordi de fungerer mot essensiell tremor (jeg skjelver over gjennomsnittet mye, uten at man klarer å finne en årsak til hvorfor). Har aldri merket noen negative bivirkninger av å bruke denne medisinen, annet enn at hvis jeg går noen dager uten skjelver jeg mer enn jeg normalt sett ville gjort i noen dager, før det normaliserer seg igjen.

I tillegg har jeg lavt blodtrykk, noe som muligens er en bivirkning av pranololbruk. Det er forøvrig ikke negativt å ha, såfremt man har god helse ellers. Spør gjerne om det er noe du lurer på.
Anonym bruker
"Såret Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kom på en annen positiv effekt: jeg spiller poker (live) aktivt, og da er det åpenbart GULL verdt å ha tilgang til pranolol.
Jeg fikk det mot angst, men har bare blitt liggende. Det funker på det kroppslige, men følte det var like greit å fortsette med bare benzo om jeg allikevel skulle bruke begge deler
Med kroppslige symptomer, mener du da hjertebank, svetting etc? og på hvilken måte hjalp de for deg?
Vis hele sitatet...
Jepp.
For min del hjalp det mot sceneskrekk. Det viste seg gjerne med skjelving i starten og om jeg ikke fikk kontroll så ble helt vill svetting også mistet jeg kontroll på pusten - og på scenen trengte jeg både kontroll over pust og fingre. Betablokkere og terapi gjorde at jeg fikk kontrollen tilbake.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøvde depotvarianten mot angst. Den fjernet kun de fysiske symptomeme som rødming/skjelving/svetting, men ble kald, følte meg tåkete, fikk mindre matlyst og akutt vondt i brystet om jeg ikke tok neste dose tidsnok. Aldri igjen. Finn årsaken til hvorfor du får angsten, snakk med legen din.
Høres ut som du egentlig ikke trives i jobben, selv om du bevisst prøver å lure deg selv til å tro at det ikke er tilfellet, fordi det å bytte jobb er en hel prosess. Angsten er en utløp for denne dissonansen. Skift jobb, bruk pusteteknikker i mellomtiden, ikke bruk betablokkere (det å ta et stoff for å bekjempe kroppens naturlige signaler om at noe ikke er i orden, det er en usunn tankegang).
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trenger ikke være trist for å være i en depresjon. Men, for meg høres det ut som at du er ferdig med jobben, ikke kollegene. Jeg er i samme situasjon, digger kollegene, hater jobben. Derfor kommer jeg nå til å finne meg ny jobb. Kjipt å miste kollegene, men meg selv og mitt liv går før dem. Se heller tilbake på de morsomme stundene og kom deg videre før du evt trykker deg selv lenger ned i "søla".

Lykke til
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Høres ut som du egentlig ikke trives i jobben, selv om du bevisst prøver å lure deg selv til å tro at det ikke er tilfellet, fordi det å bytte jobb er en hel prosess. Angsten er en utløp for denne dissonansen. Skift jobb, bruk pusteteknikker i mellomtiden, ikke bruk betablokkere (det å ta et stoff for å bekjempe kroppens naturlige signaler om at noe ikke er i orden, det er en usunn tankegang).
Vis hele sitatet...
Vanskelig å få mye gjort her i livet, hvis man hele tiden skal følge kroppen sine signaler. "Nei nå verker ryggen etter 20 gips plater opp den trappen, best å kutte ut det"
Sitat av Lima Vis innlegg
Vanskelig å få mye gjort her i livet, hvis man hele tiden skal følge kroppen sine signaler. "Nei nå verker ryggen etter 20 gips plater opp den trappen, best å kutte ut det"
Vis hele sitatet...

Er forskjell på å barbere seg osv.

Om du blir sliten i ryggen etter fysisk tung jobb så er det normalt og du trenger ikke bytte jobb. Om du utvikler angst for å jobbe med gipsplater er det fort et signal om at jobben kanskje ikke er rett for deg.