Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1350
Har idag en Katana 50, som jeg føler ikke får en spesielt god lyd ut av stratocasteren. Hvilken forsterker er å anbefale?
Hvilken brus liker du best? Hva er det du føler mangler? Kjenner ikke Katana, men er det noe du kan løse med en pedal kanskje? Eller flere pedaler? Pedaler er gøy og alle gitarister bør ha minst en håndfull. Må ikke brukes bestandig men når du føler du trenger noe ekstra kan du bare stompe ned knappen og aktivere, resten av tiden er det full pass through og signalet til forsterkeren går ubehandlet gjennom. Eller du kan ha en lang kjede med gøyale pedaler koblet etter hverandre og kobler inn og ut pedaler etter eget behov, du kan ha koblet til en pedal, flere eller alle koblet inn når du selv ønsker.
Sist endret av random67489; 13. mai 2019 kl. 00:50.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Det varierer på spillestilen din. Skal du ha combo amp med effekter, eller skal du ha pedal vedsiden av, og vil dermed ha en "clean" forsterker? Du må nok utdype litt mer for å få best mulig tips.
Nå har fyren en billig Boss amp til 2 lapper med ett renn av effekter så det er kanskje ikke mer effekter som greia her.
En Strat fortjener en god amp som grunnlag før en begynner å øse på med effekter.
Vanskelig å anbefale noe annet enn å stikke på musikksjappa å prøve litt, gjerne Fender og Marshall vil nok gi det litt pekepinn på hva du ønsker deg da er kjente og karakteristiske «motsetninger».
Hvem er gitarheltene dine du vil høres ut som?

PS og prøv gjerne både transistor og rør av nevnte.

Visste ikke at Boss lagde gitaramper eller jeg, skal nok ikke mye til for å oppgradere.

Spiller du alene i leilighet eller skal det fungere i øvingslokale og på scene?

Jeg har en liten røramp uten noe mer dilldall enn master gain.

Eller så er Roland Cube en greie «øve hjemme alene» om du bare vil ha noe bedre av det du har.
Sist endret av Dough; 13. mai 2019 kl. 02:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En strat er jo et godt utgangspunkt, men det fordrer likevel ikke en spesiell forsterker. Det jeg forsøkte å få frem ved å stille ham det tåpelige spørsmålet var jo å få en indikator på hva han jakter på her. Hva er feil og hva ønsker han. Hvilken type musikk spiller han.

Og som du sier dough så er jo hva forsterkeren skal brukes av veldig stor betydning. For hjemmebruk vil helt sikkert Katana'n være en helt grei forsterker. Skal ts spille live eller i fult band så blir kanskje behovene annerledes.

At lyden må komme fra forsterkeren synes jeg er rimelig reaktivt. Det var en sannhet i 1960 men idag er det en sannhet mest for purister.
Kvaliteten på pedaler er idag strålende bra, og det er et enormt utvalg. Det er ikke lengre bare max gain med overdreven vreng eller for metal freaks. Du finner din lyd med pedaler enten du spiller blues, rock, country eller whatever. Om lyden fra Katana amp'n er feil så er det enkelt å gjøre noe med det. Clean channel på amp'n også styrer pedalene lyden.

Å anbefale feks Roland Cube uten at du vet mer om behovet blir for meg feil.
Sitat av random67489 Vis innlegg
En strat er jo et godt utgangspunkt, men det fordrer likevel ikke en spesiell forsterker.
*klippeklipp*
Å anbefale feks Roland Cube uten at du vet mer om behovet blir for meg feil.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel svært lite spesielt med det jeg anbefalte. Det er heller tvertimot noe av det som er mest brukt og det er en grunn til det.

Roland cube var det siste forslaget mitt om ikke noe annet frister. Det er faktisk en veldig grei og mye brukt all-round sak.
Katana 50 er en fantastisk forsterker etter min mening. Svært lite som slår den selv i dyrere prisklasser. Så god lyd får du av den, som regel vil det være deg som gitarspiller det står på og ikke gitaren eller forsterkeren.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå er det vel svært lite spesielt med det jeg anbefalte. Det er heller tvertimot noe av det som er mest brukt og det er en grunn til det.

Roland cube var det siste forslaget mitt om ikke noe annet frister. Det er faktisk en veldig grei og mye brukt all-round sak.
Vis hele sitatet...

Jo det er litt spesielt å anbefale Roland Cube til en som har Katana 50. Roland og Boss. Boss og Roland.......ingen bjeller?
Er det utenkelig å tro at Katana 50 ikke er veldig ulik en Roland, det er jo samme selskap. Boss er vel en underavdeling til Roland. Så om Roland Cube og Katana 50 er svært ulike blir jeg veldig overrasket.

Det er jo ikke som om ts har en skrapforsterker fra Kina. Katana'n leverer varene, og en 50 watter kan jo mikkes opp om det trengs større live-lyd på gigs eller øving.
Jeg ville kjøpt en britisk designet rørkombo. Hva slags type musikk liker du å spille ts?
Sist endret av gasse; 13. mai 2019 kl. 11:27.
Skjønner ikke helt det med at det fokuseres så hardt på at en ny amp løser dette. Ny amp vil jeg si er siste valget.
Først bør ts forsøke å forklare hvilken musikk som spilles, hva han ønsker av lyd og så sjekke om det kan løses med å tweake knappene på den ampen han har. Er fort å skru seg bort på lyd på gitarforsterkere. Kanskje vil noen velvalgte pedaler gi større oversikt, og gjøre det enklere å "skru lyd" fordi han da har pedalen(e) på gulvet og kan endre lyd med et enkelt knepp på knappen.

Å finne lyden en ønsker kun via valg amp er kun en løsning på problemet. Pedaler endrer også lyden og gjør det ofte morsommere å øve. Til syvende og sist er jo musikk følelser så vel som motoriske ferdigheter. En god gitarist får ofte bra lyd ut av det aller meste av utstyr. Synes ofte mange er for kjappe til å bytte øks eller amp når de kanskje burde fokusere mer på selve øvingen. Ikke bare koordinere høyre og venstre hånd, få kontroll over individuelle fingre men ting som anslag, hvordan attacken på strengene bidrar til lyden og hvordan demping el delvis demping spiller på lag med attacken. Teste ut volum og tone på gitaren, valg av mic, plekter, vinkel på plekter, og hvor dypt plekteret "graves" i strengene.
Sist endret av random67489; 13. mai 2019 kl. 11:53.
Sitat av gasse Vis innlegg
Jeg ville kjøpt en britisk designet rørkombo. Hva slags type musikk liker du å spille ts?
Vis hele sitatet...
Enig!

Single coil pickups og en god rørforsterker. Magisk!

Kan anbefale Laney VC30.