Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 8037
Jeg har en del DIY produkter som jeg godt kunne tenke meg å selge via en nettbutikk.

Men, hva med regler for skatt og registrering som butikk hvis jeg starter med egen nettbutikk?

Ser det finnes mange tjenester med ferdige maler, jeg har minimalt med produkter og ikke noe lager, men vil gjerne prøve meg med salg.

Tips til å gjøre dette så billig som mulig, og erfaring med om jeg må registrere meg i Brønnøysundregister/Skatteetaten for å gjøre dette?
Drop shipping ?
Så lenge du ikke tjener over 50k skal det vel bare være dett fram ?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Drop shipping ?
Så lenge du ikke tjener over 50k skal det vel bare være dett fram ?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, den grensen er bare symbolsk og eksisterer ikke (mulig noen har blandet den med mva grensen som er(var?) på 50 000kr). Det er derimot en veiledende grense for å si om næringen din har potensiale til å bli bærekraftig.

Det skattetaten skiller mellom er hobby og næring, dersom hobbyen din har mulighet til å gi inntekt av betydning over en viss tid er det en næring, altså kan du ikke starte en klesbutikk og bare legge ned etter du har tjent 50 000kr for å ikke måtte betale skatter og avgifter som næringsvirksomhet. Dersom du kun selger begrenset med varer for å dekke kostnadene ved hobbyen kan du selge uten problemer.

Dersom hobbyen din er å lage langtidsmodnet ost som tar 10 år å lage, så selger du varene dine for å dekke kostnaden for neste batch, du får da inn 80 000kr. Beløpet i seg selv vil være nok til å kalles en næring, men dersom du fordeler det utover de 10 årene det tar å modne osten så vil det gå som en hobby. (andre skatteregler kan slå inn selv om du ikke regnes som en næringsvirksomhet) (eksemplet kommer fra en ansatt ved skatteetaten).

En annen ting er også hva som ikke defineres som en hobby uavhengig av omsetning, å selge klær er ikke en hobby men å designe klær kan være en hobby.
«En del DIY produkter» solgt via nettbutikk er tvilsomt å anse som hobby gitt de opplysningene.
Det kan likevel være en vurdering om det over tid (ikke) er egnet til å gi overskudd. Er du usikker kontakt skatteetaten.

-Skatt fra første krone
-Næringsoppgave er frivillig ved omsetning <50.000,-
-Orgnummer, registrere foretak
-Bokføringsplikt
-Moms etter 50.000 i omsetning de siste 12 mnd. Det salget som runder 50.000,-


Sjekk ut Fiken, gjør alt dette for deg.