Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4022
https://imgur.com/a/FVSWT8f

Og hvis det går, da får man vikeplikt for de som kommer fra høyre ned Thorvald Meyers Gate? (og selvfølgelig trikken)
Trådstarter
6 0
Sitat av Mrsprettball Vis innlegg
Ja og ja
Vis hele sitatet...

Tusen takk! Jeg har et til spørsmål, hvis jeg skal rett frem her og det er grønt lys, vil det alltid være "rødt lys" for trikken som kommer ved siden eller har jeg vikeplikt for den?

https://imgur.com/a/WvHCSVP
Om du har grønt lys her vil trikken ha vikeplikt for deg

Trikken bruker egne signaler, lys for kollektivtrafikk. Ser du boksen med 3 signaler rett til venstre for det første grønne lyset så er det de den følger.
Sist endret av Mrsprettball; 11. november 2018 kl. 10:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På første bilde: Ja, du kan kjøre dit du peker, og ja høyreregelen gjelder her.
Husk også på at du rett etter dette krysset må svinge av mot høyre for så å kjøre rett fram (Og inn på hausmanns gate). Du kan ikke kjøre videre i storgata (Kun kollektivtrafikk).

På bilde 2 så har trikken eget lyssignal, for å unngå å kræsje med biler. Så har du grønt lys, så har trikken rødt lys =)
Et spørsmål som bygger på ditt^

La oss si det kommer trafikk fra høyre, som du må stoppe for. Og det er en bil foran deg som stopper allerede. Kan du da stoppe på fotgjengerfeltet, eller er det ulovlig hvis du er til hinder for fotgjengere? Må du egt. hvis mulig stoppe Foran fotgjengerfeltet?
Sitat av xghost Vis innlegg
Et spørsmål som bygger på ditt^

La oss si det kommer trafikk fra høyre, som du må stoppe for. Og det er en bil foran deg som stopper allerede. Kan du da stoppe på fotgjengerfeltet, eller er det ulovlig hvis du er til hinder for fotgjengere? Må du egt. hvis mulig stoppe Foran fotgjengerfeltet?
Vis hele sitatet...
Ifølge paragraf 9 punkt 4 skal sånn jeg leser det kjørende til enhver tid unngå å stoppe på gangfelt, uavhengig av om det er til hinder for fotgjengere.
Sitat av Latrakx Vis innlegg
Ifølge paragraf 9 punkt 4 skal sånn jeg leser det kjørende til enhver tid unngå å stoppe på gangfelt, uavhengig av om det er til hinder for fotgjengere.
Vis hele sitatet...
Vel, i Oslo praktiseres vel ikke den reglene noe særlig.. Ofte man må stå på fotgjengerfeltet for å rekke over på grønt osv. Så jeg ville ikke bekymret meg noe særlig for det. Men om det lar seg gjøre må du gjerne stopp bak fotgjengerfeltet.
Trådstarter
6 0
Tusen takk for hjelpen! Har et til spørsmål her også.

https://imgur.com/a/K3AUmpW

Hvorfor har han til høyre vikeplikt når den veien Google maps-bilen kjører på ikke er forkjørsvei? Dette er rett etter en rundkjøring og jeg har ikke funnet noen forkjørsveiskilt så i denne situasjonen ville jeg egentlig bare viket for han til høyre, men det er jo ikke riktig siden han har vikeplikt? Må jeg prøve å lete etter vikepliktskilt på høyresiden selv om jeg ikke kjører på en forkjørsvei?
Sitat av eggegg Vis innlegg
Tusen takk for hjelpen! Har et til spørsmål her også.

https://imgur.com/a/K3AUmpW

Hvorfor har han til høyre vikeplikt når den veien Google maps-bilen kjører på ikke er forkjørsvei? Dette er rett etter en rundkjøring og jeg har ikke funnet noen forkjørsveiskilt så i denne situasjonen ville jeg egentlig bare viket for han til høyre, men det er jo ikke riktig siden han har vikeplikt? Må jeg prøve å lete etter vikepliktskilt på høyresiden selv om jeg ikke kjører på en forkjørsvei?
Vis hele sitatet...
Ja, at andre har vikeplikt for deg betyr ikke alltid at du kjører på en forkjørsvei. Ofte kan det være greit å se etter de hvite trekantene i bakken
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ring 2 er forkjørsvei i Oslo. Men ikke alltid like godt skiltet.

Uansett så kan andre fortsatt ha vikeplikt fra sideveiene, selv om du ikke er på en forkjørsvei.


Når det gjelder stans på gangfelt, så skal man prøve å unngå dette. Men i enkelte kryss så må du stå på det for å ha full sikt ut.
Se an trafikken og mengde fotgjengere.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Vel, i Oslo praktiseres vel ikke den reglene noe særlig.. Ofte man må stå på fotgjengerfeltet for å rekke over på grønt osv. Så jeg ville ikke bekymret meg noe særlig for det. Men om det lar seg gjøre må du gjerne stopp bak fotgjengerfeltet.
Vis hele sitatet...
Dette argumentet faller litt på sin egen urimelighet. Hvis du må bryte en regel for å rekke over på grønt, skal du heller vente på neste grønne signal.
Det er ganske enkelt å planlegge kjøringen så man slipper å stoppe på gangfelt. Kan ser jo om det er plass til bilen etter gangfeltet før man begynner å kjøre over.

Sitat av eggegg Vis innlegg
Tusen takk for hjelpen! Har et til spørsmål her også.

https://imgur.com/a/K3AUmpW

Hvorfor har han til høyre vikeplikt når den veien Google maps-bilen kjører på ikke er forkjørsvei? Dette er rett etter en rundkjøring og jeg har ikke funnet noen forkjørsveiskilt så i denne situasjonen ville jeg egentlig bare viket for han til høyre, men det er jo ikke riktig siden han har vikeplikt? Må jeg prøve å lete etter vikepliktskilt på høyresiden selv om jeg ikke kjører på en forkjørsvei?
Vis hele sitatet...
Dette er nok et spesialtilfelle for å få bedre trafikksikkerhet. Det er sikkert lagt opp slik for at de som nettopp har kommet ut av en rundkjøring skal slippe å tenke på vikeplikten rett etterpå. evt så har dette kommet etter gjentatte kollisjoner i dette krysset. en vanlig utfordring i slike kryss er at bilen som kommer fra rundkjøringen fortsatt blinker mot høyre, og bilen som skal ut tror det er fritt frem til å kjøre.
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Dette argumentet faller litt på sin egen urimelighet. Hvis du må bryte en regel for å rekke over på grønt, skal du heller vente på neste grønne signal.
Det er ganske enkelt å planlegge kjøringen så man slipper å stoppe på gangfelt. Kan ser jo om det er plass til bilen etter gangfeltet før man begynner å kjøre over.
Vis hele sitatet...
Du bor sikkert ikke i Oslo :-)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
6 0
De gangene jeg kjører her: https://imgur.com/a/hvtqEzC blir jeg også veldig usikker. Er ikke noe vikepliktskilt eller rundkjøringsskilt, men er likevel noe som kan minne om en rundkjøring. Skal man vike for de som kommer fra høyre når man er inni denne rundkjøringen og skal man vike for de som kommer ut fra den? Jeg pleier å vike for sikkerhets skyld, men er noen som gjør det og noen som ikke gjør det. Hva er riktig?
Ser ikke ut som det er skilt om rundkjøring så da er det et vel vanlig høyre regel som gjelder.
Selve "rundingen" er jo heller ikke i krysset, men litt før. Uansett å ta det forsiktig er lurt.
Limited edition
Moff's Avatar
dggr har rett, dette er ikke en "rundkjøring" i tradisjonell forstand, så normal høyreregel gjelder. Det eneste som er ulovlig her er å kjøre med klokka rundt denne øya, fordi det er skiltet med blå/hvit pil mot høyre.

Rundkjøringer er faktisk ikke en fast definert ting i trafikken heller. Det er altså ikke noe eget lovverk som spesifikt dreier seg om rundkjøringer, det er bare ofte sånn at man bygger en øy midt i veien og setter opp skilting som tvinger folk til å kjøre på en gitt måte. Det som gjør en rundkjøring til en rundkjøring er at man
A) Har en enveisskjørt vei som går i sirkel (med eller uten øy)
B) Har vikepliktskilt-skilt ut mot alle veier som leder inn til den enveiskjørte veien

Veitrafikkloven sier heller ingenting spesifikt om valg av kjørefelt eller bruk av blinklys i rundkjøringer, men det er anbefalt at man blinker til høyre før man kjører inn hvis man skal til høyre, blinker til venstre før man kjører inn hvis man skal til venstre, og blinker til høyre når man er på høyde med siste avkjøring før man skal ut. Det er også anbefalt at man velger ytre felt hvis man skal til høyre eller rett frem, og venstre ellers. Og forøvrig gjelder jo også vikeplikt ved feltskifte, som ellers i trafikken.

På bildet så har du en enveiskjørt vei som går i sirkel, men det er ikke noe vikeplikt-skilt. Du kan kalle det en rundkjøring om du vil, men du har ikke vikeplikt fra venstre når du kjører inn.

Det eneste som er annerledes med vanlige rundkjøringer er at de ikke har noe forkjørsvei-skilt. Vanligvis når det er vikeplikt-skilter i kryss, så vil den veien man skal vike for ha et forkjørsvei-skilt (firkant-speilegg-skiltet), men dette brukes vanligvis ikke i rundkjøringer. Det er imidlertid bare en formalitet, vikeplikten gjelder fremdeles.