Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  179 90124
Sitat av Jonox Vis innlegg
Er det sånn at du ikkje kan bruke en panne\gryte siden det er metal? Og vill ikkje en glass-skål lett sprekke??
Vis hele sitatet...
Jo jeg bruker gryte funker fint det ,
men det er ikke en vanelig glass skål han mener , men en erlenmeyerkolbe eller et begerglass som tåler veldig høy temperatur og brå temperatur forskjeller.

Og ja en helt vanelig glass skål tåler ikke en dritt.
Sist endret av Bowman; 8. februar 2009 kl. 00:06.
Vil bare si at om du vil finne ut om glass skålen tåler varme, så kikker du på den, hvis det er ett merke der det står
Pyrex
Så tåler den veldig sterk varme.
Feks. ja, men det fins flere typer varmebestandig glass.
Det er vel normalt sett borosilikat glass som brukes på laboratorier siden det utvider seg lite når det blir utsatt for varme, samtidig som det tåler mye varme.

Og mye mer kan leses på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Borosilicate_glass

Men ja, jeg har ikke hatt problemer med å bruke metallgryte. Bare la være å bruke metallskje, da kan det oppstå gnister som antenner alt.
Sist endret av Dwerg; 8. februar 2009 kl. 17:43.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er selv borosilkat bruker og fornoeyd med det.
Kan nevnes at de ikke taaler alt da.
Jeg kokte en gang vann i en 100 ml begerglass og glemte den paa plata. Kom tilbake og plata var roed og glasset var tomt. Jeg loeftet glasset til vasken som saa toer ut, men det var en bittelitt jeg ikke saa der jeg la glasset. Saa smalt det, og hele glasset sprakk.
Har selv sett et 1 liters glass knuse på en magnetrører med varmeplate etter veldig kort tid, dette glasset var merket med pyrex. Så pass på alle sammen, ikke la slikt stå ukontrollert mens dere stoler blindt på at det ikke sprekker.
Laget 800g BP som ein liten test no i dag!
Brukte ikkje reint svovel og fekk eit nydlig resultat! Altså det funka fint..
Bra brennhastighet og alt!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå har jeg akkurat laget Svartkrutt for første gang
Når jeg skulle skrape det over i ett tøystykke, ble det bare mangen klumper og det kom nesten ingenting vann ut.
Men jeg er veldig fornøyd med det

Det med de klumpene, Kan det være at jeg kokte det for lenge?
vet ikke, men husk og hell masse rød sprit over! ellers blir det dritt krutt
hmm?
Skal jeg ha mere enn i oppskriften?
Hva gir best BP, kulemøllet eller CIA-metoden?
Det hersker vel en felles enighet om at møllet krutt er det beste, men det kommer jo en del an på kvaliteten på ingrediensene og tid i mølla også. Dette står vel for øvrig i første innlegg i tråden.
Sist endret av Hedges; 23. februar 2009 kl. 18:27.
Takk Bjølg.
Jeg ser at de fleste plasser står det om CIA-BP, men ikke så mye snakk om møllet krutt.
det er vell fordi, det er ingen oppskrift eller how-to for og mølle krutt :P du pælmer det inn i trommelen + blymedia, så er du igang
Hvor lang mølle-tid er vanligt? Har sett at enkelte snakker om opp til 72 timer mens andre steder står det bare 3-6 timer. Takker for alle svar
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Det kommer ann på hvor god mølle du har. Jeg møller i 3-4 timer og får knall krutt! Jeg vil anbefale deg å teste ut om du får veldig mye raskere krutt hvis du møller i 12 timer mot 4 timer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
De som møller 72 timer bør skaffe seg ny mølle
Jeg har fått inntrykk av at dårlig møllet krutt fortsatt slår CIA krutt.
Da mener jeg fra andres dokumentasjoner, da jeg ikke har testa selv.
ok. Jeg blir litt forvirret av å lese på pyroguide.com .
I en artikkel står det at det holder å mølle i 3-4 timer, men i neste oppskrift står det min 12 timer.
har 2 spørsmål: 1. vil batterivann funke i steden for destillert vann?

2. vil 2-propanol funke i steden for rødsprit, alkohol osv..


takker for svar!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Batterivann er vel strengt tatt destillert vann. Uansett fungerer springvann helt fint til formålet, destillert er unødvendig. Isopropanol funker, KNO3 er uløselig i det. Det står jo tilogmed i oppskriften. Men kjøp heller rødsprit. Billigere og mindre skadelig.
Sist endret av Nygaard; 24. februar 2009 kl. 14:56.
Er det noe sjanse for at det går i luften mens du holder på å lage det?
og
er det bare når du skal ha rødspriten i du skal være ute? , resten kan du lage på kjøkkenet?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Sitat av swoop Vis innlegg
Rør til alt har blandet seg godt, og la det koke et par minutter (du skal nå ha en sort, tykk grøt).

Vær obs på at du nå har svartkrutt, allt søl må regnes som megetbrannfarligt.
Vis hele sitatet...


Som du ser i oppskriften, så er det fullt mulig å kvitte seg med kjøkkenet sitt når man lager krutt.
Det eneste fornuftige er å gjøre dette utendørs, og på et sted en ulykke ikke vil få alvorlige konsekvenser.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Har du en løs kokeplate vil jeg absolutt anbefale deg å unngå kjøkkenet. Søler du på plata antenner det. Ute gjør det ikke så mye, inne blir det i allefall mye røyk og vond lukt, og mulige brannskader om du søler nok. Så ute er absolutt å anbefale. Så lenge kruttet er vått og i kjelen er du trygg, men det er liten grunn til å ta noen sjanser. Å velte kjelen så alt går på plata er fort gjort. Gå for utendørs!
Sist endret av Nygaard; 24. februar 2009 kl. 18:11.
Da har jeg endelig filmet mitt første CIA-BP.

http://www.youtube.com/watch?v=lq5LyBV6uik

Jaja, Jeg vet at lighteren min er veldig dårlig :P
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Batterivann er vel strengt tatt destillert vann.
Vis hele sitatet...
Batterivann er deionisert vann.

Arwex: Du ser ut til å ha en dæsj isopropanol til overs. Hvor har du det fra?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Batterivann er deionisert vann.
Vis hele sitatet...
Destilert vann med nøytral ladning, så Nygaard har vell strengt tatt rett.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Batterivann er deionisert vann.

Arwex: Du ser ut til å ha en dæsj isopropanol til overs. Hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...
Deionisert vann = vann uten andre ioner = bare vann = "destillert vann".

Up slo meg med sånn tre sekunder eller noe. Faen.
Sist endret av Hedges; 2. mars 2009 kl. 03:44.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er faktisk ett steg videre fra destilert vann.
Og det inneholder like mange antall OH- som H3O+ Ioner som jeg har fått med meg.

Edit: Jeg er bare rett og slett kjappere enn deg Bjølg
Lucky Luke!
Sist endret av Up; 2. mars 2009 kl. 04:03.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Vet at det er så godt som det samme, men det står alltid "deionisert" på batterivannflaskene, og "destillert" alle andre steder.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av maxilat Vis innlegg
vet ikke, men husk og hell masse rød sprit over! ellers blir det dritt krutt
Vis hele sitatet...
er det best å bruke mye rød sprit til utfellingen, eller ka de hette? :P
Sist endret av OlaWaagen; 8. mars 2009 kl. 15:11.
mitt beste ressultat var når jeg brukte masse rødsprit ja.
HøyRisiko Psykopat
testet en svartkrutt bombe i med ca 125 gramm i dag, smalt utrulig bra
skal redigere filmen til i kvell så legger eg den ut på youtube

nå har eg lakt ut filmen
her er linken http://www.youtube.com/watch?v=WlYsAc2Da3o
Sist endret av OlaWaagen; 11. mars 2009 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva er så farlig med å helle rødspriten i kjelen? Er jo bare å ta med kjelen ut.
det er lett antennelig?
HøyRisiko Psykopat
Sitat av maxilat Vis innlegg
det er lett antennelig?
Vis hele sitatet...
ja ganske
men det antenne ikkje av slag da
trenger bare ei lita glo eller litt flamme

Btv, forsto ikkje helt spørsmålet :S
Sist endret av OlaWaagen; 14. mai 2009 kl. 01:28.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
ja ganske
men det antenne ikkje av slag da
trenger bare ei lita glo eller litt flamme

Btv, forsto ikkje helt spørsmålet :S
Vis hele sitatet...
Det blir til damp når det kommer i den varme gryta så kan det selv antenne av varmen fra gryta.

Hehe har du rødsprit som er noen månedergammel som er fra biltema
så legger du merke til om det ikke er etanol
når du blir blind etter å ha pustet inn dampen

(Kremt kremt!http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=502482 )
Sist endret av Bowman; 14. mai 2009 kl. 01:38.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det har seg sånn at jeg skal en tur til noen venner av familien, og de bor ganske øde. ingen apoek med det er ett stort hagesenter. hva heter de sekkene/boksene med blomster svovel som de selger der?
Gidder liksom ikke ta med meg svovel i sekken
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Bilde av nattens resultat

http://i47.tinypic.com/2yx44d4.jpg
Sist endret av PyroMann; 8. februar 2010 kl. 20:33.
Så bra ut det. Har du en film av brennhastighet eller?
har laget en test, men den ble veldig dårlig, er filmet i 1200fps så du ser att forbrenningstiden mellom 100g og 200g i samme beholdere og samme mengde\størrelse kuler utgjør en del, ved 6 t mølling.

http://www.youtube.com/watch?v=6VRrtvUklMc

Har vært på kjøkkenet å svidd av 4g av nattens blanding, filmet med vanlig HD kamera, skal få den opp snart, hvis redigeringsprogrammet slutter å krangle.

Da var videoen av testen klar.

http://www.youtube.com/watch?v=vRWpuM6t9gM
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ser jo ut til å være en smule kurant!
Nice kanon i tillegg!

Kan jeg spørre hva du fyrer med i denne videoen?
http://www.youtube.com/watch?v=YbzZ-Tq8nbM
Sist endret av Up; 10. februar 2010 kl. 22:36.
Krutt i fra 3-4 haglepatroner, eneste jeg hadde og trodde jeg kunne skaffe, før jeg fant denne siden
Kan ha vært mere også pleide å sprette en 25 pakning og det holdt vanligvis til 5-8 skudd
Sist endret av PyroMann; 10. februar 2010 kl. 22:44.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mye kjappere enn BP må jeg si Var det med en liten initiator/booster?
skjønte ikke den helt, er helt fersk her, er kun reint krutt i fra haglepatroner, og stappet hard med masse dasspapir,
er vel stappingen min som bestemmer hvor heftig den smeller.
Men i den andre videon ble det skutt skarpt med slugs og ett skudd med masse hagel, sikkert 1\3 løpet og stappet på nytt med mye papir utenpå der igjen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har laget 2 kg med krutt i dag, fordelt over 2 batcher.

Men lurer litt på hva som kjennetegner "ferdig" krutt? Etter 4 timer i mølla, er i vertfall min batch fullstendig airfloat. Det forsvinner liksom mellom fingrene om man forsøker å gripe i det - og oppfører seg helt identisk med rent airfloat kull.

Noen som har noen gode tips til hvordan man kan se at kruttet begynner å nærme seg perfekt konsistens?

Har allerede tent på en en liten dose, og det brant så fort at jeg ikke rakk å se hva som skjedde. Naturligvis er dette subjektivt, og lite å rette seg etter..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vel, er ikke det at kruttet brenner fort en fin indikator på om det er ferdig eller ikke?

Helt identisk med airfloat tror jeg ikke noe på, da det er mye tyngere enn kull alene, men jeg skjønner hva du mener. Det føles liksom finere enn mel.
Om det "poffer" lynkjapt istedenfor for å brenne delvis sakte så ville jeg sagt meg fornøyd med kruttet og brukt det slik
Godt å høre! Jeg er uansett overrasket over hvor "fluffy" dette kruttet ble. Trodde det skulle få høy tetthet og bli veldig veldig tungt. Men konsistensen er som airfloat kull - selv om det naturligvis er tyngre i praksis som UP sier.

Jeg får satse på at det er OK kvalitet siden det "poffet" godt! :-D

Ny batch på 1 kg er straks ferdig - så dagens produksjon ble 3 kg med "orrkrutt". Og jeg har noen hundre gram igjen med kull, så det blir 1 kg i morgen også! Da bør jeg vel ha lift for en stund? ;-)
ja da har du for en stund om du ikke til daglig skyter 12 tommere