Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1563
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Jeg fullfører endelig mastern i sosiologi til sommeren, og som en avslutning på studietiden min, har det egentlig alltid vært klart for meg at jeg vil ta et år med PPU, bare fordi det utgjør en utrolig stor forskjell (uansett jobb), i hvert fall med tanke på at det bare er snakk om ett år. I tillegg har jeg lyst til å prøve meg som lærer (VGS), gjerne 3-4 år, men ikke som et endelig karrierevalg. Jeg har søkt nesten alle av landets steder, så regner med å komme inn ett av stedene. Håper på Bergen eller Kristiansand, men tar det jeg får. Blir godt med en pause fra Oslo.
Men i det siste har jeg begynt å stusse litt over en ting. I tillegg til sosiologi har jeg tatt noen enkeltemner i mediefag dette året (i tillegg til at masteroppgaven min handler om innovasjon i norsk mediesektor), og det har lenge vært planen at jeg skal få tatt 60 poeng i mediefag, slik at jeg også kan undervise i det. Det jeg lurer på er; er det sånn at jeg må ha oppnådd de 60 poengene før jeg tar det året med PPU. Til sommeren har jeg nøyaktig 27,5 poeng i mediefag, og planen var å pløye gjennom de siste til neste høst, når jeg er ferdig med PPU. Er dette innafor? Skal forhøre meg med instituttet på uio for sikkerhets skyld, men tenker det sikkert er noe fornuftig å hente herfra og (fortell gjerne om selve studiet hvis du har erfaring, evt tips til skole). Jeg tenker også kan det kan være en mulig nødløsning å prøve å få oppfylt noen poeng gjennom masteroppgaven, men tviler på at det er noe poeng. Om jeg må bli ferdig med mediefagene før jeg begynner, betyr det et helt ekstra år, bare for å ta 30-40 poeng
Du må ha de andre studiepoengene for å kvalifisere til PPU.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Trådstarter
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Du må ha de andre studiepoengene for å kvalifisere til PPU.
Vis hele sitatet...
Man er vel kvalifisert til PPU så lenge man har master. Det jeg tenkte på var om man ikke får undervisningskompetanse i mediefag om man ikke har 60 poeng før man begynner.
Du begynner på PPU og tar det med enkeltemne - altså i ditt tilfelle sosiologi. Du får ikke bruke medie i fagpedagogikken som du kanskje ønsker, men uansett når du fullfører PPU så vil du ha undervisningskompetanse i medier så fort du får 60 studiepoeng.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Trådstarter
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Du begynner på PPU og tar det med enkeltemne - altså i ditt tilfelle sosiologi. Du får ikke bruke medie i fagpedagogikken som du kanskje ønsker, men uansett når du fullfører PPU så vil du ha undervisningskompetanse i medier så fort du får 60 studiepoeng.
Vis hele sitatet...
Ok, så om jeg forstår deg riktig er klart mest logiske å ta PPU først? Har kasta bort greit med som det er, om jeg ikke i tillegg må sette av et helt år, bare for å ta 30-40 poeng. Takk for hjelpen
Hva med utdanningssteder? noen å anbefale?
Hvilke skolefag tenker du at du kan undervise i med sosiologibakgrunn? Jeg antar at samfunnsfag er et fag du kan undervise i. Men utover det vil jeg tro det ikke er så mange andre fag i ungdomsskolen, eller blant fellesfagene i vgs. Noen videregående skoler har programfagene sosiologi og sos.ant. Men det er langt fra alle. Med PPU-utdanning kan du ikke jobbe i barneskolen.

Jeg tror det generelt er vanskelig å få fulltids lærerjobb hvis man bare har ett fag man kan undervise i. Hvis du ikke har fagdidaktikk i mediefag, har du heller ikke formell undervisningskompetanse i det. Kan det være et alternativ å ta mediefag fram til jul, og begynne på PPU etter nyttår?
Jeg anbefaler ikke den retningen du tenker å gå. Det er nesten umulig for medie-lærere å få jobb, dessverre.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Trådstarter
Sitat av Innen7år Vis innlegg
Jeg anbefaler ikke den retningen du tenker å gå. Det er nesten umulig for medie-lærere å få jobb, dessverre.
Vis hele sitatet...
Jobb som medielærer er heller ikke noe jeg er ute etter
Du har en mastergrad i sosiologi. Med PPU er du kvalifisert til å undervise i flere samfunnsrettede fag. PPU er med andre ord et godt valg for deg dersom du ønsker å undervise i VGS.

Jeg ville starta med det, sett om jeg fikk noen vikartimer en plass - for så å gjort ferdig årsemnet ditt innen medie. Det kan godt være at du allerede er egnet til å undervise i det faget med mastergraden og emnevalgene dine allerede. Da vil kanskje 60 stp i medie være unødvendig?
Hei, tok PPU ifjor.

For å avklare, får du 60 studiepoeng innenfor mediefag har du formell undervisningskompetanse i faget, så lenge du har PPU utdanningen. Trenger ikke å ha kompetanse i fagdidaktikk hos PPU for å få kompetansen. Det vil si at du kan undervise i mediefag. Det Kikagaku sier er feil på dette punktet.

er det sånn at jeg må ha oppnådd de 60 poengene før jeg tar det året med PPU. Til sommeren har jeg nøyaktig 27,5 poeng i mediefag, og planen var å pløye gjennom de siste til neste høst, når jeg er ferdig med PPU. Er dette innafor?

Du kan fint ta mediefag ved siden PPU, men det blir som to uavhengige studier. Du kan også undervise i dette, 60 studiepoeng kreves i teorien for videregående. I skolen er det samfunnsfag, sosiologi og sosialantropologi du kan undervise i. I grunnskolen får du kompetanse innenfor samfunnsfag.

Ellers har du å mange muligheter på andre pedagogiske arena enn selve skoler. Du kan formidle på museum eller andre lignende arenaer. Her blir da pedagogisk utdanning ikke påkrevd, men er et pluss.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Trådstarter
Tenker meg ned på instituttet en av de nærmeste dagene. Jeg vet ikke om en masteroppgave kan gi studiepoeng som teller innen flere fagretninger, men om den kan det, må det være minst 32,5 poeng. At en 60 poengs oppgave kan telle som 30 poeng i en annen fagretning er jo ikke helt ulogisk, men ser for meg at det kan bli litt vrient. Er egentlig ingen kjempekrise om jeg må utsette PPU et år, for har diverse andre planer det kunne vært lurt å bruke året til. Angrer på at jeg ikke tok tre ekstraemner dette semesteret. Hadde glemt hvor lite som kreves for å ta 10-poengs emner på bachelornivå.