Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 24809
Pjokk fra Norden.
Bokmaal's Avatar
18 5
Jeg trenger svartkrutt å jeg er ganske ny med dette så lurer på om det er noen som vet hvor jeg kan få skaffet dette? Beklager kort tråd.
Sitat av Bokmaal Vis innlegg
Jeg trenger svartkrutt å jeg er ganske ny med dette så lurer på om det er noen som vet hvor jeg kan få skaffet dette? Beklager kort tråd.
Vis hele sitatet...
Du får enkelt og greit ikke kjøpt svartkrutt i Norge.. Det er mulig å kjøpe noe krutt (hovedsakelig røyksvakt NC-krutt) om du driver med skyting og lading, men ellers er det få muligheter..

Alle her på bruket lager kruttet selv. Søk for informasjon.
Pjokk fra Norden.
Bokmaal's Avatar
Trådstarter
18 5
Så jeg kan ikke bestille via internet? Gjennom faren min?
Sitat av Bokmaal Vis innlegg
Så jeg kan ikke bestille via internet? Gjennom faren min?
Vis hele sitatet...
Viss du finner en side som er villig til å selge og sende svartkrutt til Norge, så kan du selvfølgelig bestille. Dersom du finner en slik side, noe jeg tviler på, er det absolutt ikke lov å bestille eksplosiver på denne måten. Det vil igjen si at du gjør et lovbrudd, noe som kan ende med bøter e.l. (fengsel i verste fall?). Du kan selvfølgelig være heldig, og slippe unna tollen, men sjansene i forhold til risikoen er ikke særlig gode.

Når det er sagt, bør ikke en totalt nybegynner boltre seg fritt med svartkrutt.. Du bør skaffe deg litt erfaring først. Dette er for din egen og andres sikkerhet.

Om du virkelig er interessert, er det ikke veldig vanskelig å lage det selv, men det krever litt utstyr, kjemikalier og kunnskap.
Sist endret av Znerk; 22. november 2012 kl. 22:28.
Vær obs på at røyksvakt krutt så og si er ubrukelig til nesten alt innen pyro. Gjør heller som Znerk sier og lag deg eget krutt, hvis du fortsetter med denne hobbyen kommer du uansett til å måtte gjøre det før eller siden.
kan ikke røyksvakt krutt coates med litt svartkrutt da ? blir mye mer lekent
en mulighet er jo pyrodex (svartkrutterstatning) som tilsvarer egenskapene til svartkrutt, men krever selvsagt våpenkort for kjøp. men har ikke testet det til noe pyro, kun i gamle våpen.
Sitat av PyroMann Vis innlegg
en mulighet er jo pyrodex (svartkrutterstatning) som tilsvarer egenskapene til svartkrutt, men krever selvsagt våpenkort for kjøp. men har ikke testet det til noe pyro, kun i gamle våpen.
Vis hele sitatet...
hhmm får man kjøpt dette på våpen foreting?
Ja eller på nett feks http://www.hjemmelading.no/produkter...623/1214227569
P er finkornet for pistol
RL er mere grovkornet for rifle
får folk med jeger prøven kjøpt dette?
Ja, hvis du har ett våpenkort.
ok men hvilket er det raskeste svartkrutt merke eller nummer?
siden man må ha gnaske raskt krutt for lift
Det tilsvarer vanlig svartkrutt, men som lift ville jeg prøvd RL som er mest grovkornet, hvis jeg skulle brukt pyrodex, pistolkrutt og haglekrutt er jo mye raskere, men det er NC krutt og er noe helt annet og vil bli mye mere risikabelt.
tenkte jeg skulle teste pyrodex som lift en dag bare for morroskyld.

Som ett eksempel, lader jeg kanonen min med en brukt haglehylse sortkrutt eller pyrodex, så flytter den seg kanskje en halvmerer bakover, bruker jeg samme mengde pistolkrutt tar den salto 2-3 meter opp i luften og lander 5-6 meter bortenfor.
Sist endret av PyroMann; 23. november 2012 kl. 01:28.
så pistol krutt egner seg vel best til mini kanoner?
Pistolkrutt egner seg vel best til pistol, svartkrutt i kanoner, men det er jævlig morro med mye pistolkrutt i kanon, skal legge opp noen videoer.
hehe ja skal fakrisk lage en salut kannon til nyttår faktisk kansje det er dette man burde lade det med
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trenger man egentlig våpenkort for å handle pyrodex? Det skal jo være en svartkrutterstatning og svartkruttvåpen produsert t.o.m. 1890 er lisensfrie. Svartkrutt er vel ikke umulig å få tak på, men du trenger brannvesenets (?) tillatelse for oppbevaring.

Pistol-/haglekrutt (som i bunn og grunn er de samme kruttypene) skal du være VELDIG forsiktig med. Overtrykk med der tilhørende løpssprenging kommer før du aner det om kulevekten er for stor for ladningen eller vise versa.
Sist endret av Nygaard; 23. november 2012 kl. 21:14.
Må ha våpenkort eller betalt jegeravgift og være fylt 18år før hagler ble registreringspliktige rundt 1990 en gang.
selv om våpnene er registreringsfrie pga alder har du IKKE lov til å avfyre de uten å være med i en skytterklubb tilknyttet norsk sortkruttunion.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jo. Det har du lov til. Sjekk våpenforskriften om du er i tvil.
Grunnen til att de er registreringsfrie er att det ikke enkelt kan skaffes eller lages ammo til våpnene, og derfor ikke kan brukes. derfor er alle våpen i fra til og med 1890 registreringsfrie. også nyere våpen som det ikke kan skaffes ammo til.
Så derfor har du heller ikke lov til å kjøpe eller lage prosjektiler til våpen av kaliber du ikke har våpenkort på

Fra våpenloven
"kun egnet til å avfyre ammunisjon som enten er utilgjengelig i alminnelig handel, eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen tilvirkning".
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
"Svartkruttvåpen produsert før 1890 anses som ikke-kontrollpliktige våpen etter våpenloven § 1 annet ledd. Det samme gjelder skytevåpen produsert i eller etter 1890 dersom Politidirektoratet har funnet dem egnet til kun å avfyre ammunisjon som enten er utilgjengelig i alminnelig handel eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen tilvirkning."

Sorry, pølsa. Det er ikke definert utover våpen produsert etter 1890.
Videre er det i dagens våpenlov § 1 annet ledd siste punktum gjort unntak for «våpen som på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som skytevåpen og heller ikke forholdsvis lett kan utbedres eller gjøres om slik at det kan brukes til å skyte med». Bestemmelsen omfatter blant annet svartkruttvåpen produsert før 1890, jf. våpenforskriften § 1 første ledd. Våpenlovutvalget foreslår at bestemmelsen videreføres i definisjonsbestemmelsen uten større endringer.

Hvis kan lese så står det: alder eller konstruksjon

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=668355
Sist endret av PyroMann; 24. november 2012 kl. 11:55.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg klarer fremdeles ikke se noe som skulle tilsi at du ikke har lov til å skyte med våpen produsert før 1890. Etter forskriftens §1 er disse gamle våpnene ikke kontrollpliktige. Det impliserer ikke at bruk er forbudt.
Sist endret av Nygaard; 24. november 2012 kl. 11:59.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Jeg klarer fremdeles ikke se noe som skulle tilsi at du ikke har lov til å skyte med våpen produsert før 1890. Etter forskriftens §1 er disse gamle våpnene ikke kontrollpliktige. Det impliserer ikke at bruk er forbudt.
Vis hele sitatet...
selv om du har samlerlisen og kan kjøpe automatvåpen, så har du ikke lov til å avfyre de uten søknad og godkjenning av politet og da kun på et godkjent stevne, de er heller ikke kontrollpliktige.

det er riktig det står ikke noe sted att det er forbudt, men ved att våpnet er fritt pga att det ikke kan brukes pga manglende tilgang på ammo vil jo si att det ikke skal brukes, kun for sanling.

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:


a.våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,


b.våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere).

c.våpenimitasjoner o.l. som forholdsvis lett kan gjøres om slik at skarp ammunisjon kan avfyres.


Et våpen anses likevel ikke som skytevåpen dersom det er gjort varig ubrukbart. Det samme gjelder dersom våpenet på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som skytevåpen og heller ikke forholdsvis lett kan utbedres eller gjøres om slik at det kan brukes til å skyte med.

Endret ved lov 23 juni 1978 nr. 69.
Sist endret av PyroMann; 24. november 2012 kl. 12:05.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Dette blir egentlig en smule på sidelinjen og en tanke off-topic.

Likevel: delen med fraværende ammunisjon er gjeldende for våpen produsert etter 1890. Er de produsert før 1890 og er svartkruttvåpen spiller verken konstruksjon eller ammunisjonstilgang noen rolle. Patroner med svartkrutt er forøvrig i handel (var i allefall, jeg vet ikke hvordan det gikk med nisjehaglepatronene etter blyforbudet).
Delen om alder gjelder våpen før 1890, får ikke kjøpt svartkruttpatroner nå.
Og grunnen til att det er 1890 som er årstallet er pga att røykvakt ble innført.
Og sortkrutt regnes ikke som enkelt å få tak i selv om det er en mulighet sortkruttklubber tar inn partier av og til, når de har fått bestillinger nok til en pall, da det er voldsomme avgifter på det. selv om det i virkligheten er lett å fyre av de fleste gamle våpen.
Har en kompis som har vært aktiv sortkruttskytter i 25år, han lever på gamle rester av sortkrutt pga vanskelig tilgang.

ER usikker, men mulig du har lov til å avfyre salutt med gamle våpen, uten prosjektil som med saluttkanoner.
Prosjektiler regnes jo som ammonisjon.
Sist endret av PyroMann; 24. november 2012 kl. 12:57.