Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7048
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Saskia er grafisk designer. Et rørleggerfirma tok kontakt med henne for å se om de kunne jobbe sammen for å få til en ny og fresh logo til dem.

Men… de hadde ikke så mye penger til dette prosjektet. De håpte hun forstod. Om det ble veldig bra, så kunne det kanskje vanke noen kroner. Opptil 5-600 til og med! Og dette var litt synd, men de ville si til alle som spurte at det var hun som hadde lagd den flotte logoen, og disse jobbene kunne hun jo få betalt for! :D

Venninnene hennes sa at dette var bare tull og uprofesjonelt, at hun ville være med på å ødelegge både for seg selv og andre ved å jobbe gratis. Men det var jo ikke gratis? Og hun likte jo arbeidet? Og… det virket feil å ta så mye betalt. Det er jo egentlig bare piksler. Og hun var ikke så flink som hun skulle ønske.

For å kompensere for dette, gjorde hun sitt beste, og jobbet med logoen i mange timer. Og den ble veldig flott, og rørleggerfirmaet ble strålende fornøyde. De kunne ikke betale henne likevel, men hun fikk en nøkkelring (med den gamle logoen, but still: Nøkkelringer er jo superpraktiske!), og lovnad om rabatt for fremtidig rørleggerarbeid.

Forhåpningsfull la hun logoen sin i porteføljen hun hadde. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves: Direktøren i en større avis la merke til den flotte logoen et par uker etterpå, da han hadde oversvømmelset i kjelleren sin. «Hvem er det som har laget denne flotte logoen deres da?» spurte han. «Ja det er Saskia Helmersen dét!» svarte rørleggeren. «Fy så flott den var, har du kontaktinformasjonen hennes?»

Så slik ble Saskia ansatt som grafisk designer, og venninnene ble grønne av misunnelse. Bare fordi hun gjorde noen snille folk en tjeneste.



Hva synes dere om bildet? Jeg vet det er litt hardt lys og funky farger, men synes det passer til utseendet hennes. Og med reflektor: Ingen Chaplin-bart i sikte!

Bildet er tatt med 4,6 mm objektiv ;)

Hun fortalte meg om kjæresten sin, en fyr som jobber med å ha gode idéer. Han høres helt fascinerende ut, og jeg håper å få tatt bilder av ham innen uka er omme!

Om det er noen her som kjenner flere slike interessante personer i trondheimsområdet er det bare å skrike ut. Kanskje det kan bli en slags serie.
burde jeg føle meg dum? forstod ingenting
As I was walking down the stairs,
I met a man who wasn't there.
He wasn't there again today -
I think he's from the NSA.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
burde jeg føle meg dum? forstod ingenting
Vis hele sitatet...
Du er ikke aleine.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
burde jeg føle meg dum? forstod ingenting
Vis hele sitatet...
Sitat av akkey Vis innlegg
Du er ikke aleine.
Vis hele sitatet...
Dette er helt klart sarkastisk rettet mot alle disse "Kan du lage logo gratis til meg"-trådene som florerer på forumet.
Sist endret av junkpal; 23. april 2014 kl. 14:31. Grunn: leif
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Tomhet
Hva er det?
Er det det som fyller mitt hode?
Har jeg alltid vist hva tomhet er?
Hvordan kan jeg beskrive tomhet?
Ja, kanskje jeg solgte min hjerne?
Til et rørleggerfirma?
Tomhet
Sitat av uaexed Vis innlegg
Tomhet
Hva er det?
Er det det som fyller mitt hode?
Har jeg alltid vist hva tomhet er?
Hvordan kan jeg beskrive tomhet?
Ja, kanskje jeg solgte min hjerne?
Til et rørleggerfirma?
Tomhet
Vis hele sitatet...
Så dypt. Jeg synker sammen i stolen her på jobb.



Bankkonto
Tomhet..

Jobbtilbud
Tomhet..

Gratis jobb
Masse

Jobbtilbud
Tomhet..

Bankkonto
Tomhet..
Er vel ingen tvil om at Jonta (sikkert etter en PM med mod) har opprettet denne tråden for å få fokus på dette med "kan noen lage logo til meg / hva synes dere om bildet mitt (helt vanlig bilde) og slikt søppel.
Jeg synes det var en stilig måte å gjøre dette på, og applauderer for tanken og utførelsen av innlegget

Om Jonta derimot har slengt innpå 13 narkotiske piller fra Sør-Sudan, og hatt en spesiell opplevelse når han skrev dette så blir jeg lettere sjokket
Amen

[COLOR="White"]TITEGN[/COLOR]
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Den mest forvirrende zen-koanen jeg vet om:

Nansen saw the monks of the eastern and western halls fighting over a cat. He seized the cat and told the monks: "If any of you say a good word, you can save the cat."

No one answered. So Nansen boldly cut the cat in two pieces.

That evening Joshu returned and Nansen told him about this. Joshu removed his sandals and, placing them on his head, walked out.

Nansen said: "If you had been there, you could have saved the cat."


Jontas post etterlot meg med samme følelse av underfundig forvirring som jeg pleier å få av å fundere på nevnte koan.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Den mest forvirrende zen-koanen jeg vet om:

Nansen saw the monks of the eastern and western halls fighting over a cat. He seized the cat and told the monks: "If any of you say a good word, you can save the cat."

No one answered. So Nansen boldly cut the cat in two pieces.

That evening Joshu returned and Nansen told him about this. Joshu removed his sandals and, placing them on his head, walked out.

Nansen said: "If you had been there, you could have saved the cat."


Jontas post etterlot meg med samme følelse av underfundig forvirring som jeg pleier å få av å fundere på nevnte koan.
Vis hele sitatet...
Any relation?

Sitat av guuuuuud
En gang senere kom to prostituerte kvinner til kongen og trådte fram for ham. 17 Den ene kvinnen sa: «Hør på meg, herre! Jeg og den kvinnen der bor i samme hus. Jeg fødte et barn mens hun var hjemme. 18 Men på den tredje dagen etter fødselen fødte også denne kvinnen. Vi var sammen. Det fantes ingen fremmed hos oss i huset, bare vi to var hjemme alene. 19 En natt døde denne kvinnens sønn fordi hun kom til å ligge på ham. 20 Da sto hun opp midt på natten og tok min sønn fra meg mens jeg, din tjener, sov. Hun la ham ved barmen sin og la sin egen døde sønn ved min barm. 21 Da jeg sto opp om morgenen for å amme sønnen min – se, da var han død! Men da jeg så på ham i morgenlyset, var det slett ikke min sønn, han som jeg hadde født.»
22 Da sa den andre kvinnen: «Nei, det er min sønn som lever, og din sønn er død.» Men den første gjentok: «Nei, det er din sønn som er død, og min sønn lever.» Slik trettet de foran kongen. 23 Da sa kongen: «Den ene sier: Det er min sønn som lever, og din sønn er død. Og den andre sier: Nei, det er din sønn som er død, og min sønn lever. 24 Hent et sverd til meg!» sa kongen. De brakte et sverd til kongen, 25 og han sa: «Hugg det levende barnet i to og gi hver av dem en halvpart.» 26 Da flammet kjærligheten opp i henne som var mor til det levende barnet, og hun sa: «Vær så snill, min herre! Gi henne den gutten som lever, og drep ham ikke!» Men den andre sa: «Barnet skal verken være ditt eller mitt! Del det i to!» 27 Da tok kongen til orde og sa: «Gi den første kvinnen det levende barnet, og drep det ikke! Hun er moren.»
28 Hele Israel fikk høre om den dommen kongen hadde felt, og de fikk ærefrykt for ham. For de så at Guds visdom var i ham, så han dømte rett.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Bothrops; 23. april 2014 kl. 15:35.
Sitat av junkpal Vis innlegg
Dette er helt klart sarkastisk rettet mot alle disse "Kan du lage logo gratis til meg"-trådene som florerer på forumet.
Vis hele sitatet...
Ja, da er det selvfølgelig helt naturlig å opprette tråden på underforumet for fotografering.
Jonta tilhører tydeligvis en ytre fløy på dette forumet.Tviler på at Gratishaiene engang gidder å lese innlegget.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Som sagt, dette er vel satire på hele kreativitetsforumet og hvor utrolig elendig det dessverre er.
Hva er problemstillingen i tråden? Har Jonta kommet på denne historien selv? Er budskapet at en ikke kan ta betalt for alt og man "bør" være gratis i begynnelsen for å bli sett slik at man får sjangsen til å tjene store penger.
Mulig tråden er litt for dyp for en kald hjertede fyr som meg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Spirituell, akkey, og andre: Ingen grunn til å føle seg dum. Krever nok litt mer tenking enn man vanligvis forventer. "Art isn't supposed to be easy". Ikke at jeg impliserer at dette er kunst.

Se gjerne innlegget Apraksin skrev. Det finnes visst >1700 =)
Sitat av Knask Vis innlegg
Sitat av junkpal Vis innlegg
Dette er helt klart sarkastisk rettet mot alle disse "Kan du lage logo gratis til meg"-trådene som florerer på forumet.
Vis hele sitatet...
Ja, da er det selvfølgelig helt naturlig å opprette tråden på underforumet for fotografering.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle hva det er snakk om. Opprinnelig skrev Saskia noveller, men grafisk design virket enklere.

Postet i foto fordi jeg brukte et fotografi av «en person som ikke finnes» (*rette på monokkelen*) for å illustrere.

hayer: Hoho! Særlig med signaturen din, som Myoxocephalus påpekte på IRC.
Sitat av Obster Vis innlegg
Er vel ingen tvil om at Jonta (sikkert etter en PM med mod) har opprettet denne tråden for å få fokus på dette med "kan noen lage logo til meg / hva synes dere om bildet mitt (helt vanlig bilde) og slikt søppel.
Vis hele sitatet...
Ingen PM med stabsmedlemmer. En for meg ukarakteristisk kort tid mellom idé og utførelse.

Det er litt hakking på hipstagramming, fokus på EXIF-info, og en bestemt måte å skrive på.
Jeg synes det var en stilig måte å gjøre dette på, og applauderer for tanken og utførelsen av innlegget

Om Jonta derimot har slengt innpå 13 narkotiske piller fra Sør-Sudan, og hatt en spesiell opplevelse når han skrev dette så blir jeg lettere sjokket
Vis hele sitatet...
Takk takk. Og ingen fare: kun dihydrogenmonoksid her i gården.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Den mest forvirrende zen-koanen jeg vet om:

*snip*
Vis hele sitatet...
Jeg vet kōan-er er vanskelige, min første tanke var at Joshu symbolsk kryper under jorda, for å vise at han er under Nansen(s visdom). Dette kan (nå rakner det litt her) vise Nansen at Joshu er vis nok til å ha kommet på noe godt å si.
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
Jonta tilhører tydeligvis en ytre fløy på dette forumet.Tviler på at Gratishaiene engang gidder å lese innlegget.
Vis hele sitatet...
En ytre fløy? Uansett: Det skal to til for at et gratisarbeid skal bli gjennomført. Om potensielle arbeidstakere finner fram hit: Good stuff.

Tipper idéen kommer fra at jeg hørte Bill Wadman på podcasten OTP sa at han aldri hadde fått betalt arbeid gjennom «vi forteller det til alle som spør om du gjør dette for oss gratis.» (Før episode 28, og mulig før episode 23. Rundt der et sted om du vil høre =)

Andre inspirasjonskilder: Harlan Ellison -- Pay the writer (4 min), hdr er dritfett az!, Life in a jar.

Sehpirot: Jeg er ansvarlig for historien, men poenget er et ganske annet. Se over =)
Det her blir så meta at det å poste det i et random forum for dobbelt-meta effekt gjør det til trippel meta vås.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Etter å ha irritert meg grønn over "Unge fotografer Norge" på Facebook, er det så godt å komme hit og se at folk er litt mere oppegående.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Synes denne stripa var for relevant til ikke å dele i denne tråden.