Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 8288
Hei.
Jeg er 15 år og har en Lett mc , og lurer på hva som skjer om jeg blir tatt for kjøring uten lappen ? noen som kan svare ?
utsettelse er minimum såvidt jeg har forstått, men jeg er heller ingen ekspert på området, da jeg respekterer mitt eget, og andre menneskeliv nok, til å være godkjent på veien før jeg kjører, og dermed ikke har blitt tatt.

Anbefaling: Ikke gjør det, du har klart deg i 15 år, snart får du kjøre, kansje må du vente lengre hvis du blir tatt.

EDIT: fa'n, det var tusen innlegg..
Sist endret av random42099; 30. desember 2010 kl. 03:47.
om du blir tatt får du 1 års utsettelse fra da du kan ta lappen, så fra du fyller 16 har du sperre et år.

Blir du tatt som 16åring får du utsettelse i et halvt år.

Du vil nok også få bot.
Sist endret av mo3; 30. desember 2010 kl. 04:17.
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Vet at det er en god del her i byen som kjører mye ulovlig moped. Hvis man en gang er uheldig å blir stoppet i kontroll, sier de at de har glemt førerkortet. Enten får man en advarsel eller så får man en veldig liten bot. Er få som gidder å sjekke om du faktisk har lappen. Tror ikke boten ligger på mer enn 1000 kroner.
Sitat av fcknfreak Vis innlegg
Vet at det er en god del her i byen som kjører mye ulovlig moped. Hvis man en gang er uheldig å blir stoppet i kontroll, sier de at de har glemt førerkortet. Enten får man en advarsel eller så får man en veldig liten bot. Er få som gidder å sjekke om du faktisk har lappen. Tror ikke boten ligger på mer enn 1000 kroner.
Vis hele sitatet...
Hvor bor du? flytter dit du bor !
En kompis av meg fikk et halvt år utsettelse på mopedlappen og 4000 kr i bot for kjøring av scooter uten lappen (ca 2 år siden). Regner med at det er noen lunde lik straff på lett-mc.
Sist endret av StiSko; 30. desember 2010 kl. 05:33.
Sitat av fcknfreak Vis innlegg
Tror ikke boten ligger på mer enn 1000 kroner.
Vis hele sitatet...
500Nok.. [COLOR="White"]

___________[/COLOR]
Svarte på en veldig lik tråd for et par dager siden, denne ble slettet.
Men kan vel dele litt visdom i denne også!

Og bli tatt av politiet når du kjører er din minste bekymring, en kort sperrefrist på (lurer på om det er 2 år, når du ikke er gammel nok til å ta det sertifikatet, har ikke akkurat tallet i hodet for øyeblikket). Bot er av observasjoner av venner i denne situasjonen ikke alltid utdelt.

Men, om du skulle forårsake eller være innblandet i en ulykke, og ikke har sertifikat. Da kan forsikringselskapene kreve ingress fra deg, som gjør deg til gjeldsslave resten av livet.


Så din minste bekymring når du kjører uten sertifikat, er politiet...
Det er nok gale mennesker på veiene som aldri burde ha hatt lappen.
At en til person uten lappen kommer på veiene er uansett en liten bekymring i forhold.
Mitt forslag: Ikke. Hadde vært kjipt å fått utsettelse i to år, siden du da både kan kjøre opp til bil og mellomtung MC. Da har du kastet bort penger på en antageligvis dyr sykkel. Du kan vente litt.
Siden du ikke ber om noen moralpreken, men vil ha klart svar;
Du får en bot, og utsettelse på lappen. Typisk er 6 måneders utsettelse. Boten mener jeg er på 4200,- men jeg har en kompis som ble stoppet uten lappen, og han sier han fikk 3500,- i bot. Jeg visste ikke at det var en bøtesats på 3500,- engang, jeg, men jeg får vel kanskje tro ham på det. Der har du i alle fall tegninga.

Forresten;
ikke vær idiot, vent til du har tatt lappen. Det er ikke lenge til. Selv går jeg og pines hardt mens jeg venter på at mellomtung-begrensningen skal forsvinne på klasse A-førerkortet mitt. Det skjer ikke før i slutten av mai, så jeg har fremdeles 150 dager igjen. Grrrrrnnnrnannnghhhoouuug. Vi må holde ut!
polti er vel den minste bekymringen.
vis du smeller er sjangsen for og bli gjelds slave resten avlivet ganske stor.

og da er ikke de 6 maanedene saa skumle lengre .


+ dritt I og kjor om vinteren. det blir bare asvalt spising og rumpe smerter av slikt.
Jeg fikk 6 måneder for kjøring uten bilførerkort Vegtraffikloven §26 a. Samt 15 dager betinget, 3000 i bot. Siden du er 15 ergo strafferettslig så kan du få en smekk på pungen i form av bøter. jeg hadde lappen på moped mista dog ikke denne.
Bota kommer ann på din økonomiske situasjon jeg sa at jeg var student noe jeg også er men at jeg hade en inntekt på 3900,- selv om det i realiteten er ca 7000 ish. Ingen gidder å sjekke dette.
Sitat av jarl Vis innlegg
...
Da kan forsikringselskapene kreve [COLOR="Red"]ingress[/COLOR] fra deg, som gjør deg til gjeldsslave resten av livet.
...
Vis hele sitatet...
Regress - bare til orientering.

Ingress finner du ofte øverst i en avisartikkel.

Hvorfor bruke fremmedord når det finnes adekvate synonymer, osv.
Bot og utsettelse er det siste du bør tenke på! Tenk på hva som skjer hvis du kjører ned noen, lykke til med å være fucka resten av livet med å betale ned gjeld og helvette, bare pga du ikke klarte å vente 1 eller 2 år. Sitter en kompis på og han blir skada, er du også ille ute. Nøkkelordet: IKKE VERD DET!
Sist endret av FlyWithMe; 31. desember 2010 kl. 01:45.
Litt sånn offtopic men du kan ikke opparbeide deg gjeld før du er 18? Så kreve ingress fra en på 15? åssen skal du få det igjenom lov verket?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Litt sånn offtopic men du kan ikke opparbeide deg gjeld før du er 18? Så kreve ingress fra en på 15? åssen skal du få det igjenom lov verket?
Vis hele sitatet...
da er det foreldrene som får regressen. det er foresten 6 mnd sperrefrist å ca 4000 i bot for kjøring uten løyve
Ble selv tatt for kjøring uten lappen for ett halvt år siden, var da fylt 16 år - snart 17.
Straffen jeg fikk var 6 månders utsettelse (som jeg sjekket er MINIMUM for å ha kjørt uten lappen, altså blir du tatt så er det garrantert at du får minst 6 mnd) + 4000kr i bot eller 8 dagers fengsel. Jeg har ikke peiling på hvorfor 4k men det var no ivertfall det jeg fikk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av capidog Vis innlegg
Regress - bare til orientering.

Ingress finner du ofte øverst i en avisartikkel.

Hvorfor bruke fremmedord når det finnes adekvate synonymer, osv.
Vis hele sitatet...
Hehe, vell regress er noe de fleste kjenner til, men blingset på ordet i farten
Bra noen passer på, så slipper han å skrive avisartikler om han skulle bli tatt
Sist endret av jarl; 19. januar 2011 kl. 19:59.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Når dere sier utsettelse på lappen? hva vil det si? hvilken lapp mener dere?
Utsettelse på alle lapper eller bare på Lett MC lappen?
for viss jeg nå som 17 åring kjører lett-motorsykkel uten lappen, blir tatt og får 1 års utsettelse på lappen, kan jeg da ta bil-lappen om en månde(/med en gang jeg fyller 18)??
:O
Sitat av bjoern777 Vis innlegg
Når dere sier utsettelse på lappen? hva vil det si? hvilken lapp mener dere?
Utsettelse på alle lapper eller bare på Lett MC lappen?
for viss jeg nå som 17 åring kjører lett-motorsykkel uten lappen, blir tatt og får 1 års utsettelse på lappen, kan jeg da ta bil-lappen om en månde(/med en gang jeg fyller 18)??
:O
Vis hele sitatet...
Med utsettelse menes en sperrefrist. Det betyr i praksis at du ikke skal sette deg selv i en posisjon der du kan føre et kjøretøy, og du får ikke ta førerkort for den klassen det gjelder før sperrefristen er ute. Her holder det med å sitte i førersetet på en bil som går... Sperrefristen kan ilegges for alle førerkortklasser i noen tilfeller mens i andre kun får den klassen det gjelder.

i ditt tilfelle vil du mest sannsynlig få utsettelse på lett lappen viss du blir tatt uten lappen der, men det er også mulig å få på bil og.

Får du utsettelse på bil når du er under 18 år så må du vente til du blir 18 år + 1 år= 19 år. Dette er fakta.

Men det er mulig å få søke om å øvelseskjøre selv om du har sperrefrist. I mange tilfeller der det ikke er meget allvorlige saker som høy fart, særskilt farlig kjøring, kjøring i ruspåvirket tilstand med en promille over 0,2 så har du store sjanser mange steder til å få denne innvilget. I praksis er det mange personlige parametre som spiller inn her... dette på grunn av at det er politijuristen/mesteren som bestemmer dette...

Kort fortalt: Sperrefrist aka utsettelse betyr at du ikke kan føre ett kjøretøy i klassen det gjelder for, før tida har gått ut.
Sist endret av thebigt; 23. mars 2011 kl. 20:36.
Sitat av bjoern777 Vis innlegg
Når dere sier utsettelse på lappen? hva vil det si? hvilken lapp mener dere?
Vis hele sitatet...
Alle lapper. Har selv mistet retten til å ta førerkort in norge på livstid

Det gjelder all førerkort klasser
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Alle lapper. Har selv mistet retten til å ta førerkort in norge på livstid

Det gjelder all førerkort klasser
Vis hele sitatet...
Ehh, nei der tar du grundig feil gitt. Jeg kjørte bil uten førerkort fikk 6mnd på klasse B jeg har fortsatt førerkort på moped og kan fint ta hva det måtte behage meg utenom klasse B.

Kan jo også sikte litt til Veitraffikloven §24a http://lovdata.no/all/tl-19650618-004-004.html#24a

Niks, nada ferdig!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei, offtopic. Det var en kompis som hadde ødelagt en scooter, så saken ble anmeldt av hun som eide scootern og jeg hadde kjørt den tidligere på kvelden. Siden jeg var der under hendelsen, tilkalte politiet meg til avhør. Der sa jeg at jeg hadde kjørt den tidligere uten førerkort, de sa det ville da bli et forelegg på meg.

Han sa jeg ville få strafferabatt, siden jeg fortalte historien riktig, og jeg er under 15 år. Hva vil jeg få som straff mest sannsynlig?
Sitat av bjoern777 Vis innlegg
Når dere sier utsettelse på lappen? hva vil det si? hvilken lapp mener dere?
Utsettelse på alle lapper eller bare på Lett MC lappen?
for viss jeg nå som 17 åring kjører lett-motorsykkel uten lappen, blir tatt og får 1 års utsettelse på lappen, kan jeg da ta bil-lappen om en månde(/med en gang jeg fyller 18)??
:O
Vis hele sitatet...
utsettelse på alle førerkort fra datoen du ble dømt
Nei, utsettelse på førerkort fra den dagen han er gammel nok til å ta de respektive klassene.
Jeg kjorte mopeden min den dagen det var pause under ovelseskjoringuken og ble stopped av kjorelaereren min. Mens jeg stod paa sykkelen med hjelmen i haanda og diskuterte med henne kom selvfolgelig pappa kjorende inn paa bensinstasjonen. To uker senere hadde jeg lappen
Det er så absolutt ikke verdt det, du risikerer utsettelse hvis du blir tatt, du har heller ikke mest sannsynligvis gode nok kjørekunnskaper heller enda. Kjørte en del Lett-MC selv før jeg fikk lappen, endte med at jeg kjørte meg av vegen, kostet et par tusen å fikse sykkelen, og noen sure foreldre. Var heller ikke like spennende å kjøre alene heller når jeg fikk førerkortet
Svigermors drøm
colabox's Avatar
max bot for kjøring uten førerkort er 5000kr
De fleste gir deg også utsettelse. 6mnd/12mnd/24mnd avhengig av hvor grei du er/hvor fint du har kjørt osv.

Krasjer du i noen kan du være gjeldsslave for livet. Gjør du noen invalid blir det fort 15mill å betale tilbake.

Surt å betale (ca) 7000 i månen resten av livet ditt, samtidig leve på at du har ødelagt et liv til en person.


En kompis ble tatt for moped uten lappen, han stoppa med en gang blålysa kom på og fikk 6mnd utsettelse+3000 i bot
En annen kompis ble tatt uten lappen, var grei og fikk trille mopeden hjem.
En annen ble tatt med bil, spant litt på bensinstasjonen, polti kom. 5000kr i bot og 1 års utsettelse.

Så det varierer en del på hvem du møter på osv.

HUSK: Folk kan kjøre rett i deg og det blir din feil uansett så lenge du ikke har lappen. Forsikring dekker ikke en skit
Så jeg ville tenkt meg om 2 ganger
Sitat av colabox Vis innlegg
max bot for kjøring uten førerkort er 5000kr
De fleste gir deg også utsettelse. 6mnd/12mnd/24mnd avhengig av hvor grei du er/hvor fint du har kjørt osv.
Vis hele sitatet...
Høyeste bot er nok ikke 5000 kr.
Ser ofte lignende temaer blir diskutert, hvor frasen; "Du blir gjeldsslave for resten av livet om du krasjer!!" Vel, hvilke summer skal man kunne forvente seg? Sier seg selv at det ikke er rare summen om du skulle kjøre inn i en bil og ripe den opp litt. Så nå er jeg spent på om noen kan bekrefte/avlive denne irriterende myten eller utsagnet.
Sitat av flexx Vis innlegg
Ser ofte lignende temaer blir diskutert, hvor frasen; "Du blir gjeldsslave for resten av livet om du krasjer!!" Vel, hvilke summer skal man kunne forvente seg? Sier seg selv at det ikke er rare summen om du skulle kjøre inn i en bil og ripe den opp litt. Så nå er jeg spent på om noen kan bekrefte/avlive denne irriterende myten eller utsagnet.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på hvor stort omfanget er, greia er at du ikke er dekket av forsikring.
Sitat av flexx Vis innlegg
Ser ofte lignende temaer blir diskutert, hvor frasen; "Du blir gjeldsslave for resten av livet om du krasjer!!" Vel, hvilke summer skal man kunne forvente seg? Sier seg selv at det ikke er rare summen om du skulle kjøre inn i en bil og ripe den opp litt. Så nå er jeg spent på om noen kan bekrefte/avlive denne irriterende myten eller utsagnet.
Vis hele sitatet...
Hvis du gjør en annen invalid for livet, stemmer denne myten bra.
Sist endret av Tyrkeren; 5. november 2011 kl. 20:48.
Sitat av flexx Vis innlegg
Ser ofte lignende temaer blir diskutert, hvor frasen; "Du blir gjeldsslave for resten av livet om du krasjer!!" Vel, hvilke summer skal man kunne forvente seg? Sier seg selv at det ikke er rare summen om du skulle kjøre inn i en bil og ripe den opp litt. Så nå er jeg spent på om noen kan bekrefte/avlive denne irriterende myten eller utsagnet.
Vis hele sitatet...
Kjører du uten førerkort eller på andre måter opptrer grovt uaktsomt vil forsikringsselskapet ofte kreve regress, altså krever de tilbakebetalt deres utbetalinger. I tilfellet alvorlig skade eller død kan dette beløpet bli meget stort. Samme problemet får man dersom man kjører uten forsikring.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Høyeste bot er nok ikke 5000 kr.
Vis hele sitatet...
Bot for kjøring uten førerkort er 5000. Selvfølgelig kan andre bøter og straffer forekomme. (ruspåvirket++)



Sitat av flexx Vis innlegg
Ser ofte lignende temaer blir diskutert, hvor frasen; "Du blir gjeldsslave for resten av livet om du krasjer!!" Vel, hvilke summer skal man kunne forvente seg? Sier seg selv at det ikke er rare summen om du skulle kjøre inn i en bil og ripe den opp litt. Så nå er jeg spent på om noen kan bekrefte/avlive denne irriterende myten eller utsagnet.
Vis hele sitatet...
Les 2 poster ovenfor..

Kjører du i en bil og riper den opp må du selvfølgelig betale fra egen lomme. Men du kan lett kjøre på et menneske når det er mørkt med en moped. Har mange ganger kjørt i mørke strøk og vært ett par centimeter ifra og treffe en person som står klemt inntil siden og venter på bussen. Kunne fort gått galt.