Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 10450
Hei

Jeg diskuterer stadig politikk med en venn av meg, han mener at en radikal form for teknokrati er det riktige mens jeg er for kommunisme med en egen tvist.

Forutsetningen for mitt samfunn er at man har en ledelse som er lite mottakelig for korrupsjon, selv om sjansen er lite for at en slik ledelse skulle kunne komme til makten er det langt ifra umulig.

Min idé er at man svinger bort fra de tradisjonelle verdiene i dagens samfunn - kapitalisme, demokrati og individet.
I stedet skal man fokuserer på det store bildet, hvor nasjonens velstand vil bestemme hvor høy velferden er og blir.

Penger avskaffes og statens står for alle nødvendigheter, det man forventer tilbake fra individet er at en minimums mengde arbeid blir utført. Den eneste "valutaen" som eksisterer vil være arbeid, hvis du arbeider mye vil du ha tilgang til "perks" i form av luksus produkter (alt fra ferie til en lenestol).
Hvis du velger minimum betyr ikke dette at du vil leve under uverdige levekår, nasjonen eksisterer kun for at befolkningen skal ha det bra, "perks" eksisterer ganske enkelt fordi at hardt arbeid skal belønnes proporsjonalt.

Styret er ment og være teknokratisk, overlevelse og framgang er det eneste målet. Politikk har ingen plass her.
Øverst i hierarkiet skal det være et råd som består av "vise menn", lite mottakelig for korrupsjon med et genuint ønsket om at alle skal ha det godt. Disse skal ha absolutt makt og dermed kunne rive ut korrupsjon med rota hvis nødvendig.

Økonomien skal være basert på arbeideverditeorien, den eneste plassen hvor andre verdier skal brukes vil være i handel med andre nasjoner. Inspirasjon drass fra Karl Marx sin økonomiske modell.

Dette samfunnet egner seg nok best for en spesiell type menneske, hvor trygghet prioriteres høyere en frihet.
Alle personer vil være velkommen til og dra akkurat når de ønsker, men da har de ikke en automatisk rett til å returnere. Unntaket vil antageligvis være en form for "Rumspringa", men dette er strengt tatt ikke noe jeg har tenkt mye på.
Innvandring vil være velkommen, folk med utdannelse og/eller erfaring vil prioriteres.

Skal komme med noen eksempler på hvordan jeg ser for meg at livet kan være i et slikt samfunn:

Mat:
Da jeg er en tilhenger av sentralisering ser jeg for meg at kjøkkenet kan bli overflødig i større byer, min venn har flere ganger påpekt at det finnes personer som liker og lage mat, men etter min erfaring så er det en byrde for de fleste. I stedet vil man åpne store kantiner hvor alle måltider vil bli produsert av profesjonelle.
Siden dette effektivt vil erstatte matlaging vil det selvsagt være et stort utvalg av matretter, smak og sunnhet vil prioriteres.
Bieffekter vil inkludere mer fritid og mindre branner.

Rus:
Jeg mener at alkohol burde forbys i urbane strøk, da fyll er mer kultur en nytelse, men hvis noen har innskudd er jeg interessert i å diskutere akkurat dette.
Nikotin har ikke noe hensikt og burde helt klart forbys.
Når det gjelder andre rusmidler("Narkotika") ser jeg helst for meg at eksperter velger bort verstingene og at resten blir raffinert(minimum av bivirkninger) for å så bli legalisert. Rusmidler vil kun være tilgjengelig på "barer" hvor profesjonelle vil være ansvarlig for dosering, førstehjelp, samtaler ol.
Det vil være begrensninger på hvor ofte og hvor mye du kan ta.

Identifikasjon:
Her er jeg kanskje litt kontroversiell, men jeg ønsker at hver eneste innbygger skal ha en identifikasjons-brikke implantert i kroppen. Denne vil bli brukt som identifikasjon i samfunnet, førekort, CV, pass ol. Hvis teknologien vil tillate det med tiden vil også GPS/helse overvåkning implanteres, dette er i all hovedsak ment for at folk ikke skal "forsvinne" sporløst eller ha et plutselig illebefinnende uten at noen hjelper. Politiet vil også ha tilgang. Du har rett til og få denne fjernt hvis du ønsker å forlate samfunnet.

Kriminalitet:
Kriminalitet er utrolig unødvendig og koster samfunnet dyrt, så dette vil bli slått HARDT ned på.
Små ting som feks forsøpling anses ikke som en kriminell handling med mindre det gjøres i større skala eller gjentar seg.
Politiet vil være militært, dette er for og strømlinje bruken av ressurser.

Fritid:
Internett vil være tilgjengelig for alle uten noen form for begrensning, men all data vil bli overvåket.
TV vil være tilgjengelig for alle, men med begrensninger på import av TV programmer som kan ses på som degenererende. Dette vil sannsynligvis ikke være en særlig "big deal" siden kulturelle forskjeller uansett ville gjort det uinteressant.
Stort sett alle velferds tilbud vi nyter i stor byer nå til tiden vil være tilgjengelig med unntak av ting som påvirker samfunnet negativt.
Ferie rundt omkring i verden vil være tilgjengelig på "ferie kolonier" som staten drifter, her vil også alle nødvendigheter dekkes.

Religion:
Religion vil ikke bli fordømt, men samtidig vil misjonering være strengt forbudt. I mine øyne er religion sitt eneste formål er og gi mening til vår eksistens, jeg ser helst at folk snur seg til vitenskap for eksistensielle spørsmål i stedet for "sky daddy".
Når det er sagt har jeg lite imot religion i seg selv, men meningene de bringer med seg kan ofte hindre samfunnets utvikling. Jeg ser for meg at man utvikler en egen religion hvor man søker etter "gud" i universet ved hjelp av vitenskap.

Forskning:
Forskning vil være en essensiell del av samfunnet, store ressurser vil bli sendt denne veien. Etiske problemstillinger vil bli behandlet av vitenskapsmenn, ikke politikere eller religiøse med egne agendaer.

Jeg er selvsagt bare en person, så mye av mine meninger ville nok blitt raffinert før de ble anvendt.

Dette er selvsagt bare en brøkdel av alle tankene jeg har rundt dette, hvis noen ønsker og diskutere er jeg mer en villig til å utdype.
Denne posten representerer mine meninger per idag, siden jeg ikke har luften ideen med så mange forventer jeg at det er flere aspekter som er langt ifra "flawless".
Meninger kan og vil mest sannsynlig forandre seg over levetiden til denne tråden.

Noe tanker? Ville du vært villig til og leve i et slikt samfunn?
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Det er så utrolig mange spørsmål jeg vil stille, men la oss starte med:

Hvordan skal disse vise mennene utpekes?
Utopia? Nei, jeg vil selvfølgelig ikke leve i ett slikt samfunn. Jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor noen vil leve i ett slikt samfunn.
Sist endret av caperno; 23. august 2014 kl. 20:16.
Turak's Avatar
Trådstarter
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Det er så utrolig mange spørsmål jeg vil stille, men la oss starte med:

Hvordan skal disse vise mennene utpekes?
Vis hele sitatet...
Akkurat det punktet er faktisk litt diffust, men det er dessverre lite man kan gjøre med akkurat det.
Mest sannsynlig ville denne/disse personene kommet til makten som revolusjonære eller folkevalgt, vesten per idag ville antageligvis sett på de som diktatorer.

Men dette har skjedd mange ganger iløpet av historien, noen mer korrupte en andre. Hva som skjer når disse eventuelt dør er vel vanskelig og si, mulig at noen med like edle intensjoner kommer til makten. Mulig at noen med mindre edle intensjoner kommer til makten.
Så... Alt vi gjør skal bli overvåket? Du vil forby alt som "du" mener er dårlig for samfunnet? Militærpolitiet skal gå rundt å passe på at alle gjør som de blir bedt om til enhver tid? Vi får ikke spise det vi vil engang?

La oss si at jeg ser på dette som et forslag fra en seriøs person, ser du ikke at det ville blitt "problematisk" med spørsmål om ytringsfrihet og religionsfrihet? Frihet generelt... Nei vent, dette kan faktisk ikke være seriøst. ALT du har skrevet er så idiotisk at jeg ikke klarer å tenke meg at du er annet enn et troll. Ingenting av det du skriver er gjennomførbart - absolutt ingenting.
Turak's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Utopia? Nei, jeg vil selvfølgelig ikke leve i ett slikt samfunn. Jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor noen vil leve i ett slikt samfunn.
Vis hele sitatet...
Utopia for øyet som ser.

Ønsket bak denne tråden er selvsagt diskusjon og tilbakemelding, så vil setter stor pris på hva det er du misliker så sterkt med et slik samfunn.

Jeg forstår at blant mange i vesten kan et slikt samfunn virke skremmende, men i mindre heldige deler av verden kan det ses på som et utopia.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Så... Alt vi gjør skal bli overvåket? Du vil forby alt som "du" mener er dårlig for samfunnet? Militærpolitiet skal gå rundt å passe på at alle gjør som de blir bedt om til enhver tid? Vi får ikke spise det vi vil engang?

La oss si at jeg ser på dette som et forslag fra en seriøs person, ser du ikke at det ville blitt "problematisk" med spørsmål om ytringsfrihet og religionsfrihet? Frihet generelt... Nei vent, dette kan faktisk ikke være seriøst. ALT du har skrevet er så idiotisk at jeg ikke klarer å tenke meg at du er annet enn et troll. Ingenting av det du skriver er gjennomførbart - absolutt ingenting.
Vis hele sitatet...
Overvåking er strengt tatt det meste våpenet mot kriminalitet jeg kan tenkte meg, jeg forstår ikke problemet folk har med og bli overvåket hvis de ikke gjør noe galt. Jeg forstår at potensialet for misbruk er stort, men dette er derfor jeg har inkludert er det urealistiske aspekt av leder som IKKE er korrupt.

Folk får spise hva de vil, det vil være et enormt utvalgt, antageligvis større en hva de fleste idag har tilgang til.

Militærpoliti er vanlig politi, det å slå dem sammen er et økonomisk og operativt valg, da man slipper og ha 2 "skarpe" organisasjoner som gjør samme jobb på hver sin side av grensen.

JEG vil ikke forby alt som er dårlig for samfunnet, det er poenget med et teknokratisk samfunn. Jeg vil fjerne uønsket elementer så samfunnet slipper og bære byrden fordi individer vil ha det godt.
Sist endret av Turak; 23. august 2014 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Sitat av Turak Vis innlegg
Akkurat det punktet er faktisk litt diffust, men det er dessverre lite man kan gjøre med akkurat det.
Mest sannsynlig ville denne/disse personene kommet til makten som revolusjonære eller folkevalgt, vesten per idag ville antageligvis sett på de som diktatorer.

Men dette har skjedd mange ganger iløpet av historien, noen mer korrupte en andre. Hva som skjer når disse eventuelt dør er vel vanskelig og si, mulig at noen med like edle intensjoner kommer til makten. Mulig at noen med mindre edle intensjoner kommer til makten.
Vis hele sitatet...
l-o-l, hvis dette er diffust så fungerer det jo ikke med teknokratiet ditt (eller vennen din sitt eller hva nå enn det var). Politikk handler i stor grad om verdisyn, det er ikke alltid en fasit på hvordan problemer skal løses. Det er fordeling av goder og byrder i samfunnet, altså prioriteringer.

Det blir helt useriøst når du ønsker å implantere mikrochipper i alle samfunnsborgerne. :')

Jeg er lei for å måtte fortelle deg at ingen ønsker å bo i samfunnet ditt.
Sist endret av alltidvandrer; 23. august 2014 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Turak Vis innlegg
Jeg forstår at blant mange i vesten kan et slikt samfunn virke skremmende, men i mindre heldige deler av verden kan det ses på som et utopia..
Vis hele sitatet...
I mindre heldige deler av verden kan Norge slik det er nå sees på som et utopia.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Hvor i helvettes svarte granschauen skulle dette være et utopi i fattigere land?
Turak's Avatar
Trådstarter
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
l-o-l, hvis dette er diffust så fungerer det jo ikke med teknokratiet ditt (eller vennen din sitt eller hva nå enn det var). Politikk handler i stor grad om verdisyn, det er ikke alltid en fasit på hvordan problemer skal løses. Det er fordeling av goder og byrder i samfunnet, altså prioriteringer.

Det blir helt useriøst når du ønsker å implantere mikrochipper i alle samfunnsborgerne. :')

Jeg er lei for å måtte fortelle deg at ingen ønsker å bo i samfunnet ditt.
Vis hele sitatet...
Alle vil ikke leve sånn, det er derfor valget om og gå er tilgjengelig.

Utopia er et teoretisk perfekt samfunn, det er helt umulig og forutsi nøyaktig hvordan lederne skulle kommet til makten.
Jeg snakker om det som kommer etter, er fult klar over at dette i praksis er en politistat, men i en verden som stadig blir mer ustabil har jeg en tro på at det finnes mennesker som ville satt pris på en slik stabilitet.

Jeg ser overhodet ingenting galt i å chippe folk når det er frivilig om de vil bo der eller ikke.
En slik chip vil redde utallige liv samtidig som den praktisk talt vil eliminere kriminalitet, hvis en innbygger i samfunnet på død og liv ikke vil bli chippet er det mest sannsynlig fordi den personen vurderer og gjøre noe ulovlig.

Sitat av Gamgee Vis innlegg
I mindre heldige deler av verden kan Norge slik det er nå sees på som et utopia.
Vis hele sitatet...
Touche, men hva er det som hindrer Norge i og være det beste landet i verden? Før ble vi konstant kåret til det beste landet og leve i, men nå blir vi stadig slått av fattigere land med flere innbygger og mindre demokrati.
Sist endret av Turak; 23. august 2014 kl. 21:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Turak Vis innlegg
Jeg ser overhodet ingenting galt i å chippe folk når det er frivilig om de vil bo der eller ikke.
En slik chip vil redde utallige liv samtidig som den praktisk talt vil eliminere kriminalitet, hvis en innbygger i samfunnet på død og liv ikke vil bli chippet er det mest sannsynlig fordi den personen vurderer og gjøre noe ulovlig.
Vis hele sitatet...
Eh, what? Jeg har for all del ikke tenkt å gjøre noe ulovlig, men det betyr ikke at jeg vil at "staten" skal vite nøyaktig hvor jeg er, hva jeg gjør på og hvem jeg snakker med til enhver tid. Jeg hadde vært livredd for si noe feil eller å komme inn på en nettside jeg kanskje ikke burde vært. Jeg hadde såvidt turt å gå ut av huset for å jobbe i frykt for at de som står å lytter skal mistolke det jeg sier.

Skal jeg bli tvunget ut av mitt eget land - landet jeg er født i, fordi staten er redd for at jeg kanskje, muligens skal gjøre noe kriminelt en gang?

Man trenger ikke å være kriminell for å ville ha frihet.
Sist endret av Boo-Boo; 23. august 2014 kl. 21:20.
Turak's Avatar
Trådstarter
Per idag så er vi lovpålagt og oppgi riktig identitet til politiet og stadig oftere må vi kunne visse identifikasjon, jeg ser på en chipp som et naturlig neste skritt.
Sitat av Turak Vis innlegg
jeg forstår ikke problemet folk har med og bli overvåket hvis de ikke gjør noe galt
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke, etter å ha beskrevet et samfunn verre enn Nord Korea i åpnings inlegget er det åpenbart at du ikke forstår.
Det fleste norske sosialister og kommunister vil mene at denne beskrivelsen av en "utopi" er mer et diktatur enn et frihetssamfunn for folk flest. En sosialisme uten demokrati er ingen sosialisme og hvis man må ty til undertrykking for å komme fram til idealsamfunnet som har man tapt før man har begynt.
Learning by doing
Undef's Avatar
kan si det slik at et samfunn som det, ligner på det samfunnet som er i filmen Divergent.
Folk blir testa for å finne en del i samfunnet. Det er greit nok, hva om man ikke vet?

Det at man blir chippa er greit, men vil det gjøre noe med kriminaliteten?
Selv om det er ett system som det her, vil folk ha misunnelse og missnøye.
Hvis "vise menn" skal ha noe å si, må de vite hvordan folk har det.

en ting er hvis chippen har identifikasjon, men hvis den skal ha en GPS i seg... da mister man interessen av å gjøre det man vil og samfunnet vil mest sannsynlig bli ganske dødt
Sist endret av Undef; 23. august 2014 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Turak Vis innlegg
Touche, men hva er det som hindrer Norge i og være det beste landet i verden? Før ble vi konstant kåret til det beste landet og leve i, men nå blir vi stadig slått av fattigere land med flere innbygger og mindre demokrati.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Sitat av Turak Vis innlegg
Alle vil ikke leve sånn, det er derfor valget om og gå er tilgjengelig.

Utopia er et teoretisk perfekt samfunn, det er helt umulig og forutsi nøyaktig hvordan lederne skulle kommet til makten.
Jeg snakker om det som kommer etter, er fult klar over at dette i praksis er en politistat, men i en verden som stadig blir mer ustabil har jeg en tro på at det finnes mennesker som ville satt pris på en slik stabilitet.

Jeg ser overhodet ingenting galt i å chippe folk når det er frivilig om de vil bo der eller ikke.
En slik chip vil redde utallige liv samtidig som den praktisk talt vil eliminere kriminalitet, hvis en innbygger i samfunnet på død og liv ikke vil bli chippet er det mest sannsynlig fordi den personen vurderer og gjøre noe ulovlig.



Touche, men hva er det som hindrer Norge i og være det beste landet i verden? Før ble vi konstant kåret til det beste landet og leve i, men nå blir vi stadig slått av fattigere land med flere innbygger og mindre demokrati.
Vis hele sitatet...
Meningsløst å forsvare det faktum at nesten ingen vil leve i "samfunnet ditt" med at de som vil kan gå. Hvis du virkelig er for dette mener du vel også at det bør innføres, og hvorfor bør det innføres når nesten ingen ønsker det?

Du skal ikke forutsi hvordan lederne kommer til makten, du skal presentere en løsning på et problem som er såpass stort at det gjør det umulig å styre et land med et teknokrati i praksis. Du ønsker en intellektuell elite, men hvem er disse folkene? Det er jo helt grunnleggende, og du har ikke noe svar.

Hvis det går så knirkefritt å implantere mikrochipper i kroppene våre, hvorfor gjøres det ikke allerede? Fordi folk synes at frihet og anonymitet er viktigere enn 100% sikkerhet. Mange liker ikke å bli overvåket. Dette er en diskusjon som er veldig aktuell i dag, for eksempel når det gjelder internett - den som ikke har noe å skjule bør være ok med det, men det er vi altså ikke.

Hvis du ikke overhodet ser noe problem med det bør du sette deg ned og lese om det, for da har du rett og slett ikke peiling. Prøv å se dette fra en annen persons synspunkt, ikke bare ditt eget. Det kan sies om alt du skriver, egentlig.
Sitat av Turak Vis innlegg
Styret er ment og være teknokratisk, overlevelse og framgang er det eneste målet. Politikk har ingen plass her.
Vis hele sitatet...
Beklager, men hver gang jeg ser noe som dette får jeg litt mark. Det går ikke an å ha et teknokratisk styre helt uten "politikk" så lenge det finnes mer enn ett svar på noe spørsmål. Om det er flere måter å gjøre ting på så er det ofte ikke likegyldig hvilken måte man velger, og hvilken man ender opp med er gjerne politisk bestemt. Hvordan lover blir laget og hvilke områder man skal fokusere på er politikk.
Vel.. dette var jo spesielt. Men tror idéen din er en av de dårligste jeg har lest, og på freak kommer det mange

Kan vel kommentere angående mat; damen liker å lage mat, men hun hater å gjøre det på fulltid. Hun liker å prøve å lage noe nytt én gang i uken. Jeg personlig liker å bestemme selv hva jeg spiser - gjerne rett før jeg skal lage den, gå på butikken(men de finnes jo ikke), ikke en uke før jeg skal spise.

Men takk for en god latter, lykke til.
Sist endret av hayer; 24. august 2014 kl. 05:15.
Dette skjønner jeg VIRKELIG ikke at noen kan mene.
Hva i all verden får noen til å ønske å leve i diktatur.
Hvis jeg nå (slik som samfunnet er i dag) vil ta et år fri for å følge min drøm, eks. et år på reise, et år i villmarka, osv. Hvordan skulle det fungert i dette systemet? Personer har individuelle behov/ønsker her i livet. Ikke alle som vil være en del av saueflokken.
Kan overhodet ikke forstå hva som får enkelte personer til å føle at de har noen form for makt til å bestemme over andre personers frihet, det er rett å slett forkastelig. Det er ille nok som det er i dag med dette såkalte demokratiet vi lever i.
Benjamin Franklin har ordlagt seg på en brilliant måte som jeg føler dekker alt som behøver å sies:
"Those Who Sacrifice Liberty For Security Deserve Neither."
Freedom is not defined by safety
edit: makan til piss har jeg ikke sett på makan, flytt til afghanistan du.
Sist endret av Nick O' Teen; 27. august 2014 kl. 23:56.
Jeg forstår synet ditt og har tenkt i like baner før, men det er rett og slett ikke kompatibelt med menneskets natur, og er umulig å realisere.
Jeg takler ikke engang tanken av å være del av et så stort og omfattende kollektiv. Snakk om å være another brick in the wall.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Jeg forstår synet ditt og har tenkt i like baner før, men det er rett og slett ikke kompatibelt med menneskets natur, og er umulig å realisere.
Vis hele sitatet...
Dette er et vanlig problem i politikken som jeg ser det. Ideologier kanskje er fine på papiret, men hvis de ikke fungerer med mennesker, vil de ikke fungere i virkeligheten. Og mennesker er kompliserte og ikke særlig fine på papiret.

En av tingene som gjør kapitalismen såpass effektiv, er at den tar en dårlig men ganske grunnleggende egenskap (grådighet) og prøver å bruke den som drivkraft for å gjøre nytte for menneskeheten. Kapitalismen er ikke særlig elegant, og det har mange bivirkninger, men det er ihvertfall mye drivkraft i den.
Et politisk system som i så stor grad som mulig drar nytte av menneskenes drifter, så vel "bra" som "dårlige" (bra og dårlig er i mange tilfeller subjektivt) og begrenser skadevirkningene, vil være det som per definisjon fungerer best. Spørsmålet er om det finnes noe slikt, eller om det en gang er mulig å lage noe slikt - som nevnt er mennesker kompliserte.

Jeg kan tenke meg at man begynner med noe som passer "folk flest" så bra som mulig, og så bygger på ting for å ta høyde for de som på forskjellige måter ikke er som folk flest.
Å føle at regjeringen titter deg over skuldern hva du enn gjør, eller at du ikke har noen sjanse til å påvirke din hverdag, er ikke noe som folk flest vil finne seg i.

Selv de som ikke har noe å skjule, har ting de vil holde private. De aller færreste skulle for eksempel akseptere å ha kameraer på do, i dusjen og i soverommet, selv om de ikke gjør noe annet der enn folk flest.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Spennende tråd. Jeg hiver meg selvsagt på dette samfunnet her. Har du hørt om tankepoliti? Det tror jeg hadde gjort seg!
et man forventer tilbake fra individet er at en minimums mengde arbeid blir utført. Den eneste "valutaen" som eksisterer vil være arbeid, hvis du arbeider mye vil du ha tilgang til "perks" i form av luksus produkter (alt fra ferie til en lenestol).
Hvis du velger minimum betyr ikke dette at du vil leve under uverdige levekår, nasjonen eksisterer kun for at befolkningen skal ha det bra, "perks" eksisterer ganske enkelt fordi at hardt arbeid skal belønnes proporsjonalt.
Vis hele sitatet...
Hvordan belønnes de som ikke kan jobbe? Hva er hardt arbeid for en som er invalid?
Hvis jeg hadde blitt tvunget til å bo i ett slik samfunn, hadde jeg enten skutt meg selv, eller de som fant på det... Hva i alle verdens navn å riker får deg til å tro at ett "diktatur" bassert på "de vise menn" vil funke i praksis? Og hvis det er slik at alle har gode levekår selv om de ikke jobber, hvorfor skal man gidde å jobbe da? Da ville en overflod av mennesker settet seg ned på stumpen med hendene ute, slik at de som faktisk arbeider må fylle de med mat. Å slave for "de svake" eller "de late" tror jeg de ferreste hadde funnet seg i (bortsett fra de med henda ut da).
Les boken "faith of the fallen" av Terry Goodkind (bok 6 i "the sword of thruth" serien), der får du lese om et slikt samfunn basert på "de vise menn".
Uten å ha lest noe dypere av det som har blitt skrevet, inkludert TS sitt innlegg, så vil jeg bare si følgende:


På papiret, og i hodet på tilhengere av kommunisme, så er det selvfølgelig en genial ide.

Ideen slutter å være genial, når kommunisten selv ikke sitter med makten. For tenk hvor jævlig det må være å bli satt tøyler på selv?



Join forsvaret gutt, så får du en liten smak på kommunisme. Der du et er ynkelig lite krek som ikke har noe du skulle ha sagt.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Jeg forstår synet ditt og har tenkt i like baner før, men det er rett og slett ikke kompatibelt med menneskets natur, og er umulig å realisere.
Vis hele sitatet...
Dette er aldri kompatibelt med menneskets natur! Det beste for mennesket er å leve etter de vises regler. Med vise menes selvfølgelig menn med en god nok mustasj til å fremkalle fryktinngytende følelser hos folk.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Join forsvaret gutt, så får du en liten smak på kommunisme. Der du et er ynkelig lite krek som ikke har noe du skulle ha sagt.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Alle ranke ungdommer har stor helsemessig fordel av militærvesenet. De blir bedre og skarpere mennesker av det.
Sist endret av CristoFascisto; 29. august 2014 kl. 00:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CristoFascisto Vis innlegg
Dette stemmer ikke. Alle ranke ungdommer har stor helsemessig fordel av militærvesenet. De blir bedre og skarpere mennesker av det.
Vis hele sitatet...
Og hva har dette med min kommentar og kommunismen å gjøre? Hva er det som ikke stemmer?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Og hva har dette med min kommentar og kommunismen å gjøre? Hva er det som ikke stemmer?
Vis hele sitatet...
Det som ikke stemmer er at militæret er kommunistisk, for det er det ikke!

Militæret lærer ranke ungdommer disiplin, orden, fasthet, enhet, renhet og rensing. Styrke i allerhøyeste grad også.

Kommunisme er militæret aldeles ikke. Fordi kommunisme er de svakes påfunn. Mennesket er et flokkdyr - og det lystrer alltid de sterkes kommandoer - noe som absolutt ikke er en kommunistisk/bolsjevistisk greie men en god egenskap drillet i et godt militærvesen.
Sist endret av CristoFascisto; 29. august 2014 kl. 00:39.
Sitat av CristoFascisto Vis innlegg
Det som ikke stemmer er at militæret er kommunistisk, for det er det ikke!

Militæret lærer ranke ungdommer disiplin, orden, fasthet, enhet, renhet og rensing. Styrke i allerhøyeste grad også.

Kommunisme er militæret aldeles ikke. Fordi kommunisme er de svakes påfunn. Mennesket er et flokkdyr - og det lystrer alltid de sterkes kommandoer - noe som absolutt ikke er en kommunistisk/bolsjevistisk greie men en god egenskap drillet i et godt militærvesen.
Vis hele sitatet...
Å alltid følge "den sterkes kommando" har ført til noen av de mest skrekkelige hendelsene i verdenshistorien. Det er slettes ikke en udelt positiv egenskap.
Det du beskriver kan minne litt om utopien i boken "Utopia" av Thomas More, bare med en veldig radikal 1984 vridning... Les de bøkene og jeg vil tro du ser at det der er en verden ikke veldig mange mennesker har lyst til å eksistere i, og at det er umulig og opprettholde en sånn stat.

Mennesker er ikke maur, og arbeid er ikke meningen med livet. Vi (finnes unntak) er rasjonelle, nysgjerrige og drømmende vesener med en helt fantastisk fungerende hjerne. Å opprette ett slikt samfunn ville være å kaste bort denne "gaven" og bare hemme den menneskelige utvikling.

Ikke mange som tørr å være kreativ og finne opp nye og bedre ting hvis man er konstant overvåket og uten mulighet for privatliv og rom for å tøye grenser.
Det finnes ingen kommunistiske land idag. Ifølge Karl Marx så skal kommunismen være uten ledere. Det skal ikke være fattige og rike borgere.

Karl Marx sier at det er tre steg for å oppnå et kommunistisk samfunn.
1. Samle folket også krige mot landets nåværende leder og system
2. En diktator overtar rollen som leder og bygger opp et kommunistisk system for folket
3. Diktatoren går av som leder og det kommunistiske land blir et land uten leder

Det kommunistiske utopia er oppnådd når staten oppfyller befolkningens grunnleggende behov som mat, klær, drikke og jobber. Staten eier alt og det skal ikke finnes rike og fattige. Alle har lik status. Det som skjer er at diktatoren aldri fullfører stegene til Karl Marx. Dermed har kommunismen aldri blitt fullført. I Kina har de en president. I Vietnam har de kommunistisk president. I Nord Korea har de diktator. Kommunisme har blitt misbrukt og mistolket av media. Faktum er at det finnes ingen kommunisme i 2014.

Fakta er at det finnes ingen kommuniske land i 2014.
Kina: ikke kommunistisk
Vietnam: ikke kommunistisk
Nord Korea: ikke kommunistisk

For eksempel i Kina er det stort skille mellom fattige, middelklassen og de rike. Det finnes ingen kommunisme i Kina.
https://www.youtube.com/watch?v=_ZgUyjzPSh8

I Nord Korea er det stort skille mellom de rike og fattige. I Vietnam er det stort skille mellom fattige, rike og middelklassen. Kommunisme betyr et statsløs samfunn der alle borgere har lik status. Det skal være ingen rike og fattige fordi alle har lik status. Kommunisme er dødt i 2014. Alle andre som sier at Kina eller Nord Korea er kommunistisk vet ikke hva kommunisme betyr og trenger å lese boken til Karl Marx.

For å gjøre langt kort. Et kommunistisk samfunn har ingen ledere og alle borgere har samme status. Staten eier alt, men skal sørge for alle har det bra. Det kommer ikke til å eksistere rike og fattige borgere fordi staten eier alt. Alle skal ha et hus å bo i, mat og drikke på bordet. Dersom en person i et kommunistisk samfunn blir arbeidsløs så skal staten ta seg av denne personen. I et kommunistisk samfunn finnes det ingen uteliggere fordi staten er pliktig til å sørge for at befolkningen har det bra. Dette er original kommunisme fra Karl Marx.
Sist endret av Gigolo; 6. september 2014 kl. 00:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Definisjonen av "kommunisme" i denne tråden her er strengt tatt ikke Marxistisk, men det som sjokkerer mer er hvor latterlig dogmatisk enkelte er for liberaldemokrati, det virker som om alt annet er diktatur i enkeltes øyne.

For å svare TS som en Marxist-Leninist selv, så har du en ekstremt dårlig planlagt ide som ikke engang henger sammen med verken Marx' teori eller State and Revolution, ditt syn på kommunisme er utopisk - ikke vitenskapelig.
Sitat av Turak Vis innlegg
Hei
Noe tanker? Ville du vært villig til og leve i et slikt samfunn?
Vis hele sitatet...
Jeg ville antageligvis gjort det jeg kunne for å ødelegge et slikt system.

Et slikt totalitært samfunnsideal ville nok kostet ganske mange menneskeliv
før det kunne "gjennomføres" (jfr. verdenshistorien).

Ellers er vel ordet "samfunn" feil å bruke om en totalitær stat.

Når det gjelder Marx, Lenin, Mao osv. burde de, og idéene deres, få lov
å hvile i fred. De er tross alt døde alle sammen.
Nei takk til et slikt samfunn. Høres ut som en slavetilværelse. Alt du gjør er å jobbe mens en mester sørger for at du har nok til å overleve.
Sitat av Turak Vis innlegg
Alle vil ikke leve sånn, det er derfor valget om og gå er tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Det vil jo bli født mennesker her. Og det å få en ny nasjonalitet er ikke alltid like enkelt.

Sitat av Turak Vis innlegg
En slik chip vil redde utallige liv samtidig som den praktisk talt vil eliminere kriminalitet, hvis en innbygger i samfunnet på død og liv ikke vil bli chippet er det mest sannsynlig fordi den personen vurderer og gjøre noe ulovlig.
Vis hele sitatet...
Selv om du ikke ser noe verdifullt i det så syntes veldig mange det er godt med privatliv, sånne som låser døren når de går på do og for å drite for eksempel.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Benjamin Franklin har ordlagt seg på en brilliant måte som jeg føler dekker alt som behøver å sies:
"Those Who Sacrifice Liberty For Security Deserve Neither."
Vis hele sitatet...
Klarer ikke lese dette hele tiden på toppen av siden ^^
Dette er en vanlig feilsitering. Han sa:
Those who would give up Essential Liberty, to purchase a little Temporary safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Det dekker heldigvis ikke alt som behøver å sies, for orginalsitatet var mer nyansert. Bumper-stickers er ikke politikk
Sist endret av Bothrops; 3. oktober 2014 kl. 12:26.
Når det gjelder Marx, Lenin, Mao osv. burde de, og idéene deres, få lov
å hvile i fred. De er tross alt døde alle sammen.
Vis hele sitatet...
Dagens stråmann altså. At de er døde er strengt tatt ingen grunn til at ideene deres skal "hvile i fred," hva enn det skulle være. Flere utviklingsland kunne få nytte av ML eller MLM, da mange av dem sliter av dårlig utdanning, mangel på helsevesen og høy arbeidsledighet.
Slik jeg ser det ryker utopiet ditt allerede med ideen om et "råd av vise menn";
1. Historien viser igjen og igjen at mennesket nærmest er korrupt av natur. Uansett gode hensikter, mennesker som har hatt en tilnærmet absolutt makt greier ikke å bruke denne til beste for alle. Og sannsynligheten for at noen som har mindre gode hensikter vil kunne ta plass i dette rådet er stor.

2. Uansett gode hensikter, systemet er skreddersydd for indirekte korrupsjon og oppbyggingen av "kongelige familier". Når dette rådet av vise menn skal skaffe personell til å drive kantinene, bestemme hvilken narkotika som er tillatt, avgjøre hvem som jobber hardt nok til å tildeles "perks" og så videre vil de naturlig se til folk de kjenner og stoler på. I løpet av kort tid vil man ha en elite som kontrollerer verden - og som vil være mål for korrupsjon.

3. Veien til helvete er brolagt med gode hensikter. Dette rådet skal utøve absolutt makt, og det forutsetter absolutt tillit. Samtidig er det disse som skal ta alle avgjørelser som påvirker folks liv. Det er ikke bare sannsynlig, det er banna bein sikkert at deres gode hensikter snart vil bli et helvete for folket. Du sier selv at nikotin er skadelig, og skal forbys. Hvilke narkotikum i dette samfunnet er det du tenker kan bli tillatt? Eller, hvilke narkotikum kan du nevne som har absolutt ingen skadelige bivirkninger? Rådet har ansvar for folkets helse; det vil ganske så snart materialisere seg i at skadelig mat og drikke også vil forbys - potetgull, pommes frites, brus og så videre. Det vil ikke la seg gjøre med fritt valg i kantinen: den enkelte borger må følges opp slik at h*n ikke spiser for mye biff, fisk tre ganger i uken og så videre.

4. Ideen med "perks" er i seg selv en oppskrift på et korrupt samfunn. Det vil alltid være noen som ønsker tilgang på "perks" uten å jobbe for dem, og det vil være mange som ser at de kan tjene på å skaffe "perks" til de som ikke får tilgang til dem.

5. Et "pengeløst" samfunn høres flott ut, og fungerer i et samfunn der ingen har vært borti fenomenet penger før. Men penger er bare et symbol. Penger var opprinnelig knyttet til faktiske verdier, og oppsto for å forenkle transport. I stedet for å dra med seg kilovis av gull kunne man få utstedt et papir som bekreftet at du hadde levert inn den oppgitte mengden gull ved avreise, og deretter få dette utlevert på bestemmelsesstedet.
Hva som helst kan brukes som penger, men det fungerer best knyttet til noe som ikke kan plukkes i skogen. I samfunnet ditt vil det i løpet av kort tid oppstå en valuta som borgerne vil bruke til å bytte verdier og som ganske snart vil undergrave det offisielle systemet. Det vil alltid være noen som har noe en annen vil ha; bolig på et attraktivt sted, en finere lenestol, styrke til å utføre en bestemt jobb og så videre.