Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 6663
Hei!

Bare et generelt spørsmål.

Om et produkt kjøpt på nett har en designfeil, altså en feil som gjelder alle produkter av samme type, har en da rett på å få pengene tilbake? Om jeg sender det inn kan det jo hende at a) de finner ingen feil og sender det tilbake, eller b) de sender nytt produkt av samme type med samme designfeil.

Hva er mine rettigheter her? Produktets angrefrist har gått ut.
Det kommer litt an på typen designfeil, i første omgang. Hindrer feilen deg fra å bruke produktet slik produktet var tenkt å brukes?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Om et produkt kjøpt på nett har en designfeil, altså en feil som gjelder alle produkter av samme type, har en da rett på å få pengene tilbake? Om jeg sender det inn kan det jo hende at a) de finner ingen feil og sender det tilbake, eller b) de sender nytt produkt av samme type med samme designfeil.

Hva er mine rettigheter her? Produktets angrefrist har gått ut.
Vis hele sitatet...
Det kjem an på.

Går designfeilen ut over eit annonsert bruksområde? Går designfeilen ut over eit naturleg bruksområde? Eller er den eit irritasjonsmoment?

For å ta abstrakte og klokkeklare døme - ein steikespade som ikkje tåler 90°C vil du åpenbart ha reklamasjonsrett på; den svarer ikkje til forventningene du har til eit produkt med det namnet, og den er ubrukeleg til tenkt føremål, og verdien i produktet fell bort.

Så kort sagt, du kan ha rett på heving av kjøpet, eller det kan tenkast at feilen berre gjer bruken litt meir klønete, eller at det er eit aspekt som seljar hverken har tenkt på eller annonsert. T.d. vil du ikkje kunne reklamere på steikespaden fordi den løyser seg opp i aceton med mindre seljar har annonsert at du kan bruke den til å røre i aceton; det er ikkje eit naturleg bruksområde for ein steikespade.