Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4489
The world is my enem
Jeg ville gjerne høre deres syn på den økende overvåkingen vi opplever i dette landet. Vi gikk fra totalt privat liv til minimalt med privat liv på under 20år. Hva tenker dere om det er det bra eller dårlig eller både og? Hvilken del av overvåkingen føler du det er for mye av og hvilken overvåking trenger vi mer av?
Definer «minimalt med privat liv».
Totalt sett - dårlig.
Det er selvfølgelig aspekter ved overvåkingen som er bra også, for eksempel ved å catche folk med kriminelle hensikter.
Vårt privatliv kan jo nå i teorien bli offentliggjort på to sekunder om rette personer får tak i informasjon. Det er også lettere å manipulere folket ved å ty til kognitiv, emosjonell tilnærming da det er lettere å vite hvilke evalueringer ulike personer gjør i forskjellige situasjoner. Hvis man ikke har litt ekstra kunnskap om dette området, er det vanskelig å faktisk ha et reelt privatliv på nett.

Altså hvis du tenker i forhold til den teknologiske utvikling.
Sist endret av dreamcave; 5. september 2019 kl. 01:06.
Er ikke noe særlig fan av det. Spør du meg, så trenger vi ikke mer overvåking. Det vi trenger er mindre.

Det jeg ofte hører som argument for overvåking er at hvis man holder seg innenfor loven, så har man ingenting å skjule. Det stemmer kanskje, men liker fremdeles ikke tanken av det. Det blir som å si at hvis man ikke har noe spesielt å dele, så trenger man heller ikke ytringsfrihet. Heldigvis så er det ikke slik og ytringsfrihet har man uansett hvor mye man har på hjertet. Problemet med overvåkingen er at man ikke kan melde seg ut. Jeg personlig har kanskje ikke så mye å skjule, men jeg føler fremdeles at jeg har rett på privat liv.

Når det kommer til å ta kriminelle, funker det faktisk? Ser man på USA f.eks så er det tydelig at det ikke fungerer mtp alle masse skytingene de har hatt bare de siste årene. Virker heller ikke som det funker for å ta rus kriminalitet.

Uansett, slik jeg forstår det så er det primært selskaper (Facebook, Google, Twitter, Apple, osv) som driver med mesteparten av overvåkingen. De er vel ikke opptatt av å ta kriminelle, men heller tjene penger og forbedre tjenestene sine.

Personlig så har jeg tatt alle steg jeg kan tenke meg for å komme meg unna det. Bytte til Linux, gå bort fra alle Google tjenester, hoste mine egne tjenester osv.
Hva slags overvåking sikter du til?
Statlig eller kommersiell?

Den kommersielle kan du jo i stor grad unngå enten ved å betale premium pris for varer og tjenester eller la vær å bruke tjenestene.
Vel, det er vel en del overvåkning med tanke på registrering av kjøp, og meninger man skriver med fullt navn på nett. Ikke til å komme unna det. Men det var mye folkeskikk før også, som kunne ødelegge liv i like stor eller større grad.

Én fordel med denne nye tidsalderen, er at psykopater kan lettere bli overvåket og avslørt, altså både på internett, og de kan spores hvis de stikker av til andre land via transaksjoner og slike ting.

Det har vel også blitt lettere å kommunisere globalt, for rettsvesen, så det er jo utelukkende en fordel. Men også lettere for kriminelle å svindle folk. Det er nyanser til alt.

Jeg mener åpenhet bare kan føre til positive utfall, det kan ta litt tid men det er prisen man betaler.
Sist endret av Nature Spirit; 5. september 2019 kl. 15:44.