Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3637
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, har nylig begynt å gå til psykolog og det å prate om så mye kjipe ting har gjort psyken min verre enn noen gang. Aldri prøvd noe medisiner mot slikt før, men psykologen anbefalte meg å prøve. Noen som veit hva jeg burde spørre om eller må jeg prøve ut all mulig dritt de anbefaler meg før jeg får noe bra?? Er vant til å røyke titalls bongtrekk og to seks pakninger om dagen men slutta med det forrige uke.. så sånn sett trenger jeg noe som måler seg med det
Vel, hvis jeg gir «feil» råd, så blir kommentaren min slettet.
Det finnes en god del medisiner der ute, som kan forbedre psyken eller gi deg et helvette du ikke trodde fantes.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Når jeg skriver at jeg har sluttet å røyke hasj og drikke så er ikke noe annet gatedop noe jeg vil begynne med, hvis det er hero eller lignende du hinter til. Vil ha piller lovlig fra lege , hvor jeg kan ha et kontrollert forbruk og samarbeid med lege
En psykolog i Norge kan ikke skrive ut medisiner. Mange plasser har de derimot en psykiater tilgjengelig som kan skrive ut medisiner. Man starter ikke behandling hos en psykolog eller psykiater med å spør etter medisiner, mesteparten av jobben må man gjøre selv. Det blir nok ssri som er mest aktuelt å starte med og det går ikke ann å sammenligne medisiner med bongetrekk og to sekspakninger.

Kuttet du ut bongetrekk og to sekspakninger for å erstatte det med noe annet så er jo situasjonen håpløs. Du må finne ut hva du vil her i livet, sier seg selv at psyken ikke er på topp 1 uke etter du har kuttet ut misbruk av rusmidler.

Du har jo ikke klart å ha ett kontrollert forbruk av alkohol eller hasj? Hvorfor skal det være lettere å regulere forbruket ved å få piller av lege? Du spør om du må igjennom mye piller før du får "noe bra". Disse pillene som ofte refereres til som "noe bra" har ett enormt misbrukspotensiale og avhengighetspotensiale. Mye større avhengighet og misbrukspotensiale enn hasj.
Sist endret av bullshit..; 19. juni 2019 kl. 18:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er helt vanlig at symptomene blir verre rundt oppstart av behandling. Gi det litt tid, så blir ting bedre. Du har sannsynligvis undertrykt endel greier med sekspakningene og bonginga som nå kommer fram. Hvilke preparater anbefaler psykologen? SSRI/SNRI (antidepressiva) bruker en stund på å virke, så om dét er tilbudet du har fått burde det ikke være et problem å få utskrevet en mild benzo til den effekten inntreffer. Beskriv hvordan du føler deg og si du trenger noe å roe deg ned på. Hadde vi levd i et samfunn uten fordommer mot alle medisiner som kan framkalle en slags "rus" ville du nok fått daglige doser Vival, tilsvarende de tidligere substansene med en nedtrappingsplan frem til antidepressivaen begynner å virke. Et tips er å ikke snakke om medisiner (eller enda verre, virkestoffer), men heller overdrive plagene dine dersom legen kommer drassende med fjorten ulike C-preparater du må prøve før de tør å potensielt gjøre deg avhengig av sterkere beroligende.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal terapien virke så må du nødvendigvis kjenne på noen ikke helt ukompliserte følelser. Hvis det blir så tøft at du ikke greier å møte til eller nyttiggjøre deg behandling så kan det være nødvendig å dempe det med medisiner, men i utgangspunktet er det et bra tegn at det føles verre nå. Det er intenst arbeid.
Medisiner kan være veldig bra! Det kan gjøre livet lettere på veldig mange måter, men noen ganger fungerer det rett og slett ikke. Du kan bli værre av de, du kan kjenne flere ulemper enn fordeler. Bivirkninger er veldig forskjellig fra pille til pille, men noen ganger blir man veldig dårlig! Om du er villig til og kanskje gå på en smell eller to før du finner det som fungerer for deg så kjør på! Men husk at det kanskje ikke passer deg.
Ikke la deg friste til å begynne med lykkepiller av noe slag. Da skal du være alvorlig deprimert. Den sengeliggende graden. Kosthold, trening, sunne soverutiner, kognitiv terapi, kanskje Sobril for en ukes tid hvis angsten hindrer deg i den grad at du ikke klarer å handle på butikk ol. Baclofen er et muskelavslappende stoff på C-lista som ofte har den bieffekter at den løfter humør og demper angst betraktelig. De bruker det mer og mer ved avvenning av alkohol og rus generelt. Det brukes vel hovedsaklig mot muskelsmerter og restless legs. Ganske ny viten så legen har nok ikke peiling.

Personlig synes jeg moderate doser Psylocibin hjelper i uker etterpå. Får en slags tilbakestilling av hodet. Samme med LSD ifølge mange psychonauts. Merk at det også kan gjøre ting verre om du ikke vet hva du gjør. Har du litt erfaring med Fleinsopp og dens søskenflokk fra før er vi jo om ikke lenge i Sopptember og gratis indianermedisin popper opp.

Mange leger har stor tro på lykkepiller og antipsykotiske. De kaster nærmest Seroquel etter alle som sliter med angst for tida. Hvorfor anes ikke da det eneste den hjelper på er søvn. Lykkepiller er ikke direkte avhengighetsskapende, men de er det likevel fordi mange bruker dem over flere år og hjernen blir tilvendt medisinens egenskaper. Resulatet blir ofte en 10-dobling av symptomtrykk ved avvenning og mange synes det er så ekkelt å gå av at de bare fortsetter. Jeg ble tilbudt Seroxat som 17-åring og har stått på Ssri siden. 20-års jubileum neste år. Jeg kan vedde på at det kommer til å bli stor oppmerksomhet rettet mot den ukritiske utskrivingen og langvarige bruken uten oppfølging om noen år. Det er jo en milliardindustri som mange leger er fullstendige velvitende om og veldritende I dessverre.

Ergo, tenk deg godt om før du takker ja til lykkepiller ol. Mulig du alt går på noe for alt jeg vet, og da bør du la dosen være der den er når du er i en ustabil periode. Min personlige mening er at du bør være så deprimert eller ha så mye angst at du ikke makter å fungere overhodet før medisinering bør bli et tema. Kost, trening, jobb/meningsfull aktivitet hvis det er tema, lys, søvn og eventuelt kognitiv terapi er utrolig effektivt hvis det tas seriøst.

Alle teknikker nevnt ovenfor fungerer jo like fint hvis du allerede står på en type antidepressiva. Ville bare legge til at løpet ikke er kjørt, selv om jeg er veldig skeptisk til medisinering som en varig løsning om det ikke er en tyngre psykiatrisk diagnose inne i bildet.
Sist endret av liquidduck; 19. juni 2019 kl. 23:45. Grunn: Ettertanke
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av liquidduck Vis innlegg
Ikke la deg friste til å begynne med lykkepiller av noe slag.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har du da stått på dem i snart tjue år? Du må vel ha noen form for nytte av dem? Og det stemmer ikke nødvendigvis for alle det du sier om Seroquel, depotvarianten på 50 mg fjerner omtrent alle angstsymptomene mine når jeg bråstopper på benzo, uten at jeg blir helt tåkete.

Hvor lurt det er å kombinere SSRI med psykedelika skal ikke jeg uttale meg om. Er ellers enig at de kan gi en fin effekt alene, men ville aldri blanda de med andre seratorerge legemidler eller anbefalt de til en nybegynner.

Ville mye heller tatt 25 mg vanlig Seroquel for å få sove enn å flate ut humøret 24/7 med SSRI, som forøvrig ikke er vist å være særlig mer effektivt enn placebo i store metastudier. Tror det med søvn er hovedgrunnen til at de "kastes" etter pasienter, tolv timer hver natt gjør underverker for psyken, og alle jeg kjenner får samme effekt av 25 mg. Har heller ikke hørt om noen med andre bivirkninger enn prikking i beina ved større doser, og de er heller ikke veldig giftige. Til tross for at bivirkningslista er lang som pokker.
Nettopp av den grunn jeg nevnte, økt symptomtrykk av dramatiske proporsjoner.

Seroquel fungerer nok for noen, men jeg spør meg likevel hvorfor akkurat dette legemiddelet har blitt en slags fasit på alt av angstproblematikk. Legemiddelindustrien er kapitalister og det må de vel muligens være, men jeg tipper det ligger massiv markedsføring bak Seroquel. Og av de jeg kjenner som bruker det er det kanskje én person av 10-15stk som synes det hjelper på angst. Jeg er bare grunnleggende skeptisk til grunnlaget enkelte leger har for å skrive ut visse medisiner.

Man kan lese seg litt opp på hva som kan og ikke kan kombineres med SSRI. Mdma, Ayauscha og LSD er f.eks nytteløst og dessuten farlig. DMT, Psylosin og Psylocibin har derimot ingen kontraindikasjoner sett bort fra en teoretisk økning i toleranse. Men det er uansett lurt å lese seg opp på den spesifikke medisinen man går på hvis man har planer om å besøke andre sider av virkeligheten.

I Ayauscha er jo DMT det fremtredende psykoaktive stoffet, men det er MAOI'en som har kontraindikasjoner med SSRI og en rekke andre medisiner. Det samme gjelder forsåvidt Changa, selv om jeg personlig har brukt dette problemfritt flere ganger.
Sist endret av liquidduck; 20. juni 2019 kl. 01:37.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når jeg skriver at jeg har sluttet å røyke hasj og drikke så er ikke noe annet gatedop noe jeg vil begynne med, hvis det er hero eller lignende du hinter til. Vil ha piller lovlig fra lege , hvor jeg kan ha et kontrollert forbruk og samarbeid med lege
Vis hele sitatet...
Xanor vil gjøre deg til en fin og glad potteplante
Sist endret av Kloakk; 20. juni 2019 kl. 01:59.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av liquidduck Vis innlegg
Seroquel fungerer nok for noen, men jeg spør meg likevel hvorfor akkurat dette legemiddelet har blitt en slags fasit på alt av angstproblematikk.
Vis hele sitatet...
Det skrives hovedsakelig ut mot abstinenser og søvnproblemer, ikke angst - da får man heller antihistaminer. Det (omtrent eneste) jeg liker med Seroquel, i tillegg til bombesikker søvn, er at den har relativt kort halveringstid og kan tas ved behov. Akkurat som deg er jeg skeptisk til legemiddelindustrien og lurer dermed også på hvorfor SSRI er fasiten til alt som er mer alvorlig enn en moderat depresjon, spesielt når effekten er såpass udokumentert. Men bra det hjelper for deg! Vi kan vel konkludere med at folk er forskjellige, og leger er folk de også.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg var også suicidal i mange år og gikk også til psykologer i en del år. Noen hjalp ikke en dritt pga dårlig kjemi men jeg begynte på antidepressiva og det fikk meg opp av dumpa. Jeg prøvde cipralex og effexor. Man må prøve seg fram for hvilken som passer en er så individuelt! Et par år ikke helt nedi dumpa men fortsatt deprimert da jeg slutta på antidepressiva etter et års tid, men jeg klarte meg med hasj som selvmedisinering trodde jeg. Røyka tett daglig i mange år og så på det som eneste opptur, men hadde det jo ikke bra selvom jeg likte å innbille meg det.

Det som virkelig har gitt meg et nytt liv og våkna fra de døde har vært å slutte å røyke hasj helt. Jeg trodde ikke det skulle gi så mye forskjell men etter 4-5 mnd begynte jeg å kjenne en følelse av liv som jeg ikke hadde hatt siden jeg var barn og 10-12 mnd etter slutt følte jeg meg nesten som et nytt menneske og skjønner ikke hvorfor i helvete jeg ikke slutta før og hva jeg har kasta bort liv og psyke på.

Selvom de første ukene og par mnd uten hasj føles demotiverende så er det verdt å holde seg unna i lengden for psykens del!

Håper det kan inspirere det litt! Det blir bedre!
Anti-depressiva er veldig fine som en midlertidig løsning for og få det "sparket i ræva" (etter min erfaring i allefall). Skal du ha resept på noe som helst så oppsøk en lege istedenfor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det skrives hovedsakelig ut mot abstinenser og søvnproblemer, ikke angst - da får man heller antihistaminer. Det (omtrent eneste) jeg liker med Seroquel, i tillegg til bombesikker søvn, er at den har relativt kort halveringstid og kan tas ved behov. Akkurat som deg er jeg skeptisk til legemiddelindustrien og lurer dermed også på hvorfor SSRI er fasiten til alt som er mer alvorlig enn en moderat depresjon, spesielt når effekten er såpass udokumentert. Men bra det hjelper for deg! Vi kan vel konkludere med at folk er forskjellige, og leger er folk de også.
Vis hele sitatet...
Og angst. Sa du ikke selv at de hjalp deg mot din angst? Jeg har bare inntrykk av at leger og helsepersonell tror det er en slags universalmedisin mot alt. Jeg er ikke helt med på den bare. Har brukt Seroquel selv opp i 200mg daglig, men det eneste det har hjulpet på er søvn. Og jeg er visst langt fra alene om å ha den oppfatningen.

Uansett, hvis ts er suicidal så er kanskje medisiner i tillegg til oppfølging veien å gå. Det må vurderes individuelt og jeg er ingen lege. Men etter å ha vært inn og ut av rus og psykiatri i mange år vet jeg at det er mye rart ute og går. Bruk hodet litt og ikke tro blindt på leger og psykiatere.
Så en kjent norsk bokser bruker cryo-sauna for å holde depresjonen vekk. Du kan jo google og lese selv og vurdere om det er noe for deg? Kanskje nå i starten det kan være verdt å prøve? Frigies endorfiner og godsaker når kroppen får kuldesjokket. De hissigste brukerne går 5-6 dager i uka i kuldebehandling. 2-3 minutter per gang. Er dog kostbart men om det virker så er det helt klart verdt det. Og kanskje kan det gjøre at SSRI eller andre medisiner legen din vil vurdere å sette deg på virker bedre, eller raskere?
be om quetiapine for å slokne huet til SSRI begynner funke.

ssri r antidepressiva, finnes mange varianter med litt forskjellige virkninger, samt SNRI som r nesten d samme men kan også hjelpe med motivasjon/energi vs SSRI som r bedre om du også har angst osv.
quetiapine er et antipsykotikum som rett og slett slår av huet så du får f eks sovet deg gjennom tida før ssri/snri virker skikkelig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
kutt ut røyk og kaffe om du ikke har gjort det - det hjalp meg veldig husker jeg