Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 10370
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Heisann!
Vil først si: "NEI, jeg har ikke tenkt å lage plumbo-bombe!!!"
Det jeg lurte på er om man kan "høste" hydrogen fra plumbo, for så å ha det i f.eks en ballong og tenne på(Ingen plastsplinter og ingen etsende væske, right?)?
Tenker f.eks litt plumbo og aluminium og vann i en flaske, men uten kork, bare en plastpose over? Kunne dette virke? Spør her, siden dette jo faktisk er en kjemisk reaksjon.

Edit: Har lest det med at plumbo-bomber ikke er pyroteknikk, men her handler det jo egentlig om å skaffe hydrogengass, ikke lage plumbo-bombe...
Sist endret av Ffojt; 25. mars 2010 kl. 16:47.
Hei! Du må bruke glass flaske, plastikkflasker smelter. For det er en Eksotermisk reaksjon som sjer og da må du ha noe som tåler lit varme.
Diskuterte faktisk dette tidligere i dag i naturfagstimen, og Thoryllo har mekka en guide her:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=65110

Og ja, det går. Bare å sette på en ballong over.
Edit: Du må bruke noe som tåler plumbo selvfølgelig.
Sist endret av drittunge; 25. mars 2010 kl. 16:52.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Etter det jeg vet skal det komme noen irriterende gasser i denne metoden også. Men det er jeg ikke helt sikker på, så skyt meg om jeg tar feil.
vis du bruker plumbo trenger du ikke aluminiumsfolie!^^
trenger det kun til kaustisk soda!^^
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Tusen takk, da skal jeg lage hydrogen! Har luftpistol, så jeg tenkte: Ballong, brennende lunte eller stjerneskudd eller noe, bang! Evt. ballong på pinne og fakkel. Uansett, tusen takk
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av luiigii Vis innlegg
vis du bruker plumbo trenger du ikke aluminiumsfolie!^^
trenger det kun til kaustisk soda!^^
Vis hele sitatet...

Dette er feil, selfølgelig trenger en også Al med plumbo.
Sist endret av P-freak; 25. mars 2010 kl. 16:58.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av P-freak Vis innlegg
Dette er feil, selfølgelig trenger en også Al med plumbo.
Vis hele sitatet...
Plumbo inneholder natriumhydroksid, natriumkarbonat og passivisert aluminium.
Så, nei, man trenger ikke tilsette aluminium til plumbo for å få hydrogenutvikling.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Plumbo inneholder natriumhydroksid, natriumkarbonat og passivisert aluminium.
Så, nei, man trenger ikke tilsette aluminium til plumbo for å få hydrogenutvikling.
Vis hele sitatet...
Hmm..ok, lærte en ny ting der. Sorry.
Bruk briller! For guds skyld! Jeg endte opp på legevakten etter leking med plumbo. Og hold deg i nærheten av en vannkran, det er den eneste grunnen til at jeg fortsatt har perfekt syn.

Post 100, whohoo
Sist endret av Shittles; 25. mars 2010 kl. 17:11.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Plumbo inneholder natriumhydroksid, natriumkarbonat og passivisert aluminium.
Så, nei, man trenger ikke tilsette aluminium til plumbo for å få hydrogenutvikling.
Vis hele sitatet...
Det er riktig men eg vil tru det tar veldig lang tid?
Altså ikkje vitsi. Men du har rett det setter igang reaksjonen

Sitat av Shittles Vis innlegg
Post 100, whohoo
Vis hele sitatet...
Grattis da:P
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Briller er obligatorisk for meg og alle eventuelle tilskuere under alle mine eksperimenter
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Lekte en del med dette for type 6-7 år siden. Kaustisk soda pluss folie er way billigere enn plumbo, og du kan kontrollere reaksjonshastigheten noe mer (størrelse på aluminiumsklumper rullet sammen av folie). Ballong over tuten fungerer fint, og sytråd fungerer fint til lunte innendørs, i allefall. Glassflaske er et must, gjerne tykkvegget.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Da er jeg ferdig! Den første gikk fint, men reaksjonen var utrolig sakte. Jeg fikk et fint bang og en søt, liten flammekule.
Den andre jeg prøvde, i ny glassflaske, hadde jeg i mer aluminium og mer plumbo for å øke reaksjonshastigheten. Det gikk til helvete. Ingen ble skadet, men reaksjonen var altfor kraftig. (Egentlig litt interessant, for jeg fikk testet sikkerhetsprosedyren min)
Jeg "evakuerte" området, inkludert min nosy lille nabo som selvfølgelig måtte se på, skylte alle udekkede kroppsdeler, det vil si hender og ansikt, lot reaksjonen roe seg helt før jeg fjernet alt som var der med hansker på. flaska ble lagt i en snøfonn. Så har jeg løpt inn og ut med bøtter med varmt vann og skylt hele stedet med over 200l vann... Tungt, men verdt det, tror jeg, har hund og vil ikke forgifte henne.

Har bare et spørsmål. Jeg fikk litt panikk i det reaksjonen gikk amok, så jeg holdt på å slikke meg på fingrene, med plumbo på. Jeg stoppet med en gang, men var borti fingrene med tungespissen, og jeg smakte plumboen. Jeg spyttet selvfølgelig helt febrilsk med en gang, skylte munnen og spyttet ut alt spyttet istedet for å svelge det i omtrent 10 min. Kommer jeg til å dø?
Du får renere hydrogen gass vist du bobler gassen igjennom vann Då får du helt ren hyrogen ut
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Hm, interessant, jeg har desverre ikke utstyr til det tilgjengelig, men jeg merker at jeg blir mer og mer interessert i kjemi, så kanskje jeg skal skaffe med litt utstyr?
Denne her er ikke lite bra da!

http://www.youtube.com/user/Basco36#p/u/32/m9Q6gDKP2R0
Sist endret av Pyrotecnican; 25. mars 2010 kl. 21:29.
Du trenger ikke så mye utstyr, dette burde funke:


Bare å ha tett kork med slange gjennom.

Hvis du har tenkt å lage mye hydrogen hadde det vel kanskje vært bedre å lage seg et par hydrogen celler?
Sist endret av drittunge; 25. mars 2010 kl. 21:34.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Plumbo inneholder natriumhydroksid, natriumkarbonat og passivisert aluminium.
Så, nei, man trenger ikke tilsette aluminium til plumbo for å få hydrogenutvikling.
Vis hele sitatet...
Egne erfaringer sier at du får en hissigere reaksjon med en tykk strimle alufolie istedenfor aluen som allerede er i plumboen, og utvikler fortere hydrogengass. Og når aluet har reagert så hiver du i enda mere aluminium
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Sitat av drittunge Vis innlegg
Hvis du har tenkt å lage mye hydrogen hadde det vel kanskje vært bedre å lage seg et par hydrogen celler?
Vis hele sitatet...
Hva er dette, hvordan lages det og hvordan funker det?
litt aluminium i plumbo blanding vil bare skape mer hydrogen etter min erfaring så lag porøse baller med alu folie og dytt oppi det er foresten litt kult hvis du lager til en bøtte med vann og zalo oppislik at det skummer, så tar du en slange fra glassflasken som det kommer hydrogen ifra og legger oppi bøtta slik at det kommer MASSE skum med hydrogen bobler i. så hiver du en fyrstikk oppi, smeller sinnsykt bra hvis du får det skikkelig til
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Jeg skjønte lite av elektrolyse-greiene, men så fant jeg denne videoen på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=5SDpKXZ5FRU

Den forklarer ting ganske ryddig. Jeg bar lurte, er det noen måte jeg kan over føre gassen fra beholderen, en plastflaske eller lignende, og over til en plastikkpose eller ballong?
Sitat av P-freak Vis innlegg
Etter det jeg vet skal det komme noen irriterende gasser i denne metoden også. Men det er jeg ikke helt sikker på, så skyt meg om jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
De irriterende gassene er hydrogen og fordampet vann med natriumhydroksid i...
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Noen som linket til en gammel guide jeg skrev på dette før i tråden,
men her er en detaljert videoguide (i HD) jeg lagde for noen måneder siden, om akuratt dette: (hvor jeg samler hydrogengassen i en ballong).http://www.youtube.com/watch?v=iEJ6nAvoRWQ
http://i2.ytimg.com/vi/iEJ6nAvoRWQ/2.jpg
Sist endret av Thoryllo; 26. mars 2010 kl. 12:45.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Katalysator Vis innlegg
De irriterende gassene er hydrogen og fordampet vann med natriumhydroksid i...
Vis hele sitatet...
Hydrogen er ikke en irriterende gass. Du kan faktisk bruke det for å få smurfestemme, men da hydrogen danner vann med oksygen, så er det av en eller annen grunn ikke annbefalt å innhalere
Å lage hydrogen av Plumbo går greit men er en tungvind og lite effektiv metode. Alle moderne hjem har innlagt både vann og elektrisitet. Det er alt du treneger for å lange hydrogen. En vanlig måte og lag hydrogen er ved å spalte vannet ved elektrolyse. Man må bruke likestrøm. Man trenger ikke mange volt at fra 2 volt og oppover går bra. Jeg brukte papas batterilader. Ferskvann leger ikke strøm, så man tilsetter salt. hvis man tilseter lit kaustisksoda (vaskemiddel til oppvaskmaskin) går prosessen raskere. Hydrogen kommer opp ved plusspolen og oksygen ved den andre polen. Mengden hydrogen er proporsjonal med strømmengden (antall amper) Man kan lage seg et elektrolyseapparat der en bruker vanntrykket fra kranen til å gi gassen som produserer trykk. Da kan en fylle ballonger og lignende med hydrogen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva er tungvint med å kaste en bit Al folie i vann og legge en ballong på tuten? Begge inngår mikse kaustisk soda i vann.
Da får du rent hydrogen i ballongen, om det er ønskelig.
Det trenger ikke være vanskelig, jeg brukte en glass flaske for reaksjonen med en slange fra tuten og inn i bunnen av en 1,5l brusflaske fylt med vann, også ballong på toppen av den igjen. Det vanskelige kan være å få det tett, hvis mulig så kan det hjelpe å få boblene minst mulig i størrelse da dette fjerner mest natriumhydroksid i gassen.

La ved en tegning for å vise oppsettet.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Jøsses, det var da enkelt og smart! Sånn jeg liker det, det betyr at selv jeg kan gjøre det
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
@Dwerg: Jeg pleide bare la ballongen sitte på tuten litt før jeg la mere Al oppi. Det aller enkleste, og jeg fikk rent hydrogen

PS. En glassflaske kan sprekke av varmen (First-hand experience)
Sitat av Up Vis innlegg

PS. En glassflaske kan sprekke av varmen (First-hand experience)
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde dette i sommer med glass flasker. Det gikk ikke så veldig bra, og resultatet ble glasskår i leggen...

Så be careful !
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvordan klarte du få glasskår i leggen?
Flaska sprakk nesten med en gang vi hadde helt vann oppi, så jeg hadde ikke kommet meg langt nok unna :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sprakk eller sprengte?
I og med at det kun var en ballong på toppen antar jeg at den sprakk, men ikke vet jeg...

Fikk ihvertfall glass i leggen
glasflasker er vidst ikke en god ide da naoh ætser glas når det bliver varmt, og plastik flasker.. dem bruger jeg.. det ikke så galt med den der varme.. mit største frygt er altid at gassen antænder.. men brug en ballon! så bliver gassen også presset sammen og giver lidt mere brag :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tror nok oksygen/hydrogen forholdene er faktoren som bestemmer hvor mye "brak" det blir, fremfor om gassen blir minimalt komprimert av en ballong. Skyt meg hvis jeg tar feil
Antisvatt, gassforholdene må være innenfor den øvre og den nedre tenngrense for at en eksplosjon skal oppstå.

Som Up sier så ville jeg heller satset på optimale blandingsforhold enn densitet i akkurat dette forsøket, men så skal det også nevnes at det kan bli vanskelig å beregne dette dersom man skal produsere oksygen i tillegg til hydrogen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Da vil faktisk det beste alternativet være elektrolyse av vann. Folk har jo fått øresus fra små bobler på ca 1-2 cm diameter.

Selv da jeg var yngre og jeg hadde en klinkekulekanon jeg brukte med hydrogen, så hadde jeg behov for masse rent hydrogen. Så jeg lagde meg en 10 ballonger som jeg festet i snorer, og gikk ut og skaut.
Det gjelder vel bare å finne en flaske eller beholder som kan motstå varmen, eller kjøle ned reaksjonen. Når jeg prøvde det for et par år siden fungerte det, men det var uten kjøling og flasken dannet sprekker pluss at gassen til og med etter bobling gjennom vann hadde rester av damp og NaOH. Så etter da har jeg ikke drevet noe særlig på med det, opplevde aldri en eksplosjon da.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vanlig brusflasker ga meg aldri problemer. De ble deformerte men de overlevde mange reaksjoner.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Antisvatt, gassforholdene må være innenfor den øvre og den nedre tenngrense for at en eksplosjon skal oppstå.

Som Up sier så ville jeg heller satset på optimale blandingsforhold enn densitet i akkurat dette forsøket, men så skal det også nevnes at det kan bli vanskelig å beregne dette dersom man skal produsere oksygen i tillegg til hydrogen.
Vis hele sitatet...
jamen det er da blot rent brint man skal have? jeg plejer altid at sætte ballonen på med det samme så der er lidt luft i der blander sig med brinten..
men af egen erfaring, så er en ballon meget nemmere at håndtere..
men hvis man vil have nogenlunde rent brint skal man sætte den på efter lidt tid hvor der er blevet dannet brint (: for at gøre så glas flasken eller plast flasken ikke sprænger/krymper kunne man hælde koldt vand over den i processen?

Sitat av Up Vis innlegg
Vanlig brusflasker ga meg aldri problemer. De ble deformerte men de overlevde mange reaksjoner.
Vis hele sitatet...
nemlig.. hellere bruge plastik end glas.. da glas godt kan implodere.. som jeg engang opdagede da jeg forsøgte at lave kno3 ;P
Sitat av Antiswattt Vis innlegg
jamen det er da blot rent brint man skal have? jeg plejer altid at sætte ballonen på med det samme så der er lidt luft i der blander sig med brinten..
Vis hele sitatet...
For at man skal få en mest mulig eksplosiv forbrenning så må oksygen tilføres hydrogen.
I tillegg til at dette kan bevises ved bruk av kjemiske beregninger så har jeg også testet dette i praksis.
Dette er ikke 100% on-topic, men jeg klarte rett og slett ikke å dy meg når denne diskusjonen oppstod.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Her må jeg få skyte inn med et spørsmål. Er ikke Hydrogen+oksygen=vann?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Her må jeg få skyte inn med et spørsmål. Er ikke Hydrogen+oksygen=vann?
Vis hele sitatet...
Jo det er den naturlige reaksjonen som opptrer spontant i naturen. Hvis man skal få reaksjonen til å gå andre veien, må man tilføre spenning som er over det totale spenningspotensialet til de to halvreaksjonene som inngår i reaksjonen. Hvis man tilfører litt mer enn denne spenningen, vil reaksjonen gå den unaturlige veien, og hydrogen- og oksygengass vil dannes ved hver sin pol.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Her må jeg få skyte inn med et spørsmål. Er ikke Hydrogen+oksygen=vann?
Vis hele sitatet...
ballon stykkerne er altid helt våde når jeg har sprunget en brintballon, da der er lidt ilt fra flasken
der skal dobbelt så meget brint til som ilt ofc, H2O, HHO
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Jo det er den naturlige reaksjonen som opptrer spontant i naturen. Hvis man skal få reaksjonen til å gå andre veien, må man tilføre spenning som er over det totale spenningspotensialet til de to halvreaksjonene som inngår i reaksjonen. Hvis man tilfører litt mer enn denne spenningen, vil reaksjonen gå den unaturlige veien, og hydrogen- og oksygengass vil dannes ved hver sin pol.
Vis hele sitatet...
Først og fremst vil jeg takke for et utfyllende og godt svar. Så vil jeg spørre: Jeg skjønte et halvt kvidder... Jeg tror jeg skjønte spenningsdelen, men å tilføre spenning... Hvordan utføres dette i praksis?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Først og fremst vil jeg takke for et utfyllende og godt svar. Så vil jeg spørre: Jeg skjønte et halvt kvidder... Jeg tror jeg skjønte spenningsdelen, men å tilføre spenning... Hvordan utføres dette i praksis?
Vis hele sitatet...
Det har med bindingene i molekylene og oktettregelen å gjøre.
Dette er selvfølgelig veldig kort fortalt.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Takker, skjønte det faktisk! Hadde om atomer i høst Lurer på å bruke elektrolyse istedenfor, får se litt...