Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6695
Jeg synes det å eksperimentere med forskjellige ting er veldig artig og lærerikt. Jeg liker alltid å fikle med noe. Jeg har lyst på et lite kjemi sett eller noe, for å leke meg litt. Noen som vet en bra side eller noe der jeg kan få kjøpt et sett ? Noen tips eller noe annet som er viktig å vite ? jeg er forresten 14, er det litt for ungt ? min far er en kjemiker, men han jobber ikke med så mye som har med det nå. Men han kan vel vise meg litt diverse.

Jeg vet det er sikkert andre tråder som har med noen lignende, men mange av de linkene dere utgir der er kanskje utdaterte og gamle. Opplevd det veldig mange ganger at siden ikke finnes lenger eller at det ikke har blitt oppdatert på lenge.
Kjemi er gøy ja! 14 er en alder der du lærer mye og er en fin alder å starte i.
Et kjemisett er greit, men du får dårlig utstyr og små mengde med kjemikalier.
Det beste er at du kjøpe litt glassutstyr på www.kptnaturfag.no og kjøpe kjemikalier hos Czort.
Hva du skal kjøpe kan du få hjelp til her.

Hva kan du innen kjemi fra før?
Det er ikke så mye, har hatt noen forsøk på skolen. Vært med faren min på skolen, der han har vist meg litt. Ellers kan jeg lite, vil gjerne lære mer
Kjøp bøker for Kjemi til VGS, Google rundt etter anbefalte "inførings" bøker osv.

Men husk å tenk HMS Vill ikke ha noe av en avisartikkel ala "14 år gammel gutt kvestet etter kjemisk ulykke på gutterommet"


Er btw ganske ny innen kjemi selv Skal ta fagprøve i noe _Kjedli_ bullshit yrke til sommeren så blir det almenn påbygg til høsten Ta realfagene som privatist, så studere kjemi ved NTNU vist alt går etter planen. Kjemi er kjempegøy!
Sist endret av jarl; 3. februar 2010 kl. 19:52.
Sitat av jarl Vis innlegg
Kjøp bøker for Kjemi til VGS, Google rundt etter anbefalte "inførings" bøker osv.

Men husk å tenk HMS Vill ikke ha noe av en avisartikkel ala "14 år gammel gutt kvestet etter kjemisk ulykke på gutterommet"


Er btw ganske ny innen kjemi selv Skal ta fagprøve i noe _Kjedli_ bullshit yrke til sommeren så blir det almenn påbygg til høsten Ta realfagene som privatist, så studere kjemi ved NTNU vist alt går etter planen. Kjemi er kjempegøy!
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske opptatt av sikkerhet, så det håper jeg ikke skjer. Uansett har jeg min far som har en god del peiling, så spør nok han før jeg går løs på noen diverse farlige kjemikaler^^

Sitat av mikkello Vis innlegg
Kjemi er gøy ja! 14 er en alder der du lærer mye og er en fin alder å starte i.
Et kjemisett er greit, men du får dårlig utstyr og små mengde med kjemikalier.
Det beste er at du kjøpe litt glassutstyr på www.kptnaturfag.no og kjøpe kjemikalier hos Czort.
Hva du skal kjøpe kan du få hjelp til her.

Hva kan du innen kjemi fra før?
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske lat egentlig, hva vil du anbefale meg å kjøpe ? hvis jeg ikke får et lite spark i ræva skjer det ikke noe, hehe
hsuk uansett verneutstyr, . også burde du alltid hanoen andre i nærheten som vet hvilke kjemikalier du holder på med, sånn at de vet om de må ta noen forholdsregler i forhold til f.eks brannslukning.
Sitat av boblefisk Vis innlegg
hsuk uansett verneutstyr, . også burde du alltid hanoen andre i nærheten som vet hvilke kjemikalier du holder på med, sånn at de vet om de må ta noen forholdsregler i forhold til f.eks brannslukning.
Vis hele sitatet...
Ja, det skal jeg.

Takk for all hjelp jeg får, setter virkelig pris på det
Prøv denne nettbutikken:

http://www.powscience.com/store/depa.../chemkits.html

De har god service, sender kjapt og er ikke så aller verst på pris heller.
Jeg vil anbefale å kjøpe et kjemisett fordi da får du endel utstyr og kjemikalier, samt en bok med forsøk du kan gjøre med tegninger og forklaringer. På denne måten lærer du det grunnleggende, og så kan du heller bygge ut med glassdeler fra KPT og kjemikalier fra Czort senere.
Sitat av sorn Vis innlegg
Prøv denne nettbutikken:

http://www.powscience.com/store/depa.../chemkits.html

De har god service, sender kjapt og er ikke så aller verst på pris heller.
Jeg vil anbefale å kjøpe et kjemisett fordi da får du endel utstyr og kjemikalier, samt en bok med forsøk du kan gjøre med tegninger og forklaringer. På denne måten lærer du det grunnleggende, og så kan du heller bygge ut med glassdeler fra KPT og kjemikalier fra Czort senere.
Vis hele sitatet...
Takk, så veldig fin ut den siden. Hvordan er det med fraktingen til Norge da ?
Chem c2000 eller c3000 så veldig fine ut
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
Prøv denne nettbutikken:

http://www.powscience.com/store/depa.../chemkits.html

De har god service, sender kjapt og er ikke så aller verst på pris heller.
Jeg vil anbefale å kjøpe et kjemisett fordi da får du endel utstyr og kjemikalier, samt en bok med forsøk du kan gjøre med tegninger og forklaringer. På denne måten lærer du det grunnleggende, og så kan du heller bygge ut med glassdeler fra KPT og kjemikalier fra Czort senere.
Vis hele sitatet...
Ser veldig bra ut, spesielt til en nybegynner, men de er utsolgt for alle C-settene. C3000 ser ut til å være utsolgt overalt untatt Ebay, der de kun sender til USA.

Får sende en melding til selgerne og spørre pent om de kan sende over havet..
Kan tenkte meg ca 1500.- i værstefall
1,168.- for kjemisettet
og tror frakten vill bli mellom 2-400 kr
Når jeg kjøpte C3000 betalte jeg tilsammen ca. 1400 kr, det er inkludert frakt og toll osv.
Jeg sjekket også med tollvesenet om noen av kjemikaliene er ulovlige å importere, og alle sammen er lovlige.

Hvis de er utsolgt kan man jo bare sende en mail og spørre om de kan kjøpe inn..
Sitat av sorn Vis innlegg
Når jeg kjøpte C3000 betalte jeg tilsammen ca. 1400 kr, det er inkludert frakt og toll osv.
Jeg sjekket også med tollvesenet om noen av kjemikaliene er ulovlige å importere, og alle sammen er lovlige.

Hvis de er utsolgt kan man jo bare sende en mail og spørre om de kan kjøpe inn..
Vis hele sitatet...
Ok takk
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
Når jeg kjøpte C3000 betalte jeg tilsammen ca. 1400 kr, det er inkludert frakt og toll osv.
Jeg sjekket også med tollvesenet om noen av kjemikaliene er ulovlige å importere, og alle sammen er lovlige.

Hvis de er utsolgt kan man jo bare sende en mail og spørre om de kan kjøpe inn..
Vis hele sitatet...
OT: Er Kaliumpermanganat lovlig ?
Hvor mye av hver kjemikalie følger med?
Permanganat er ikke lovlig å importere.
Jeg sendte mail til tollvesenet med alle kjemikaliene i Chem C3000 i en liste, og de sa at ingen av dem var ulovlige å importere.. Vis meg loven som sier at det er ulovlig så skal jeg gi meg..

Det følger ikke med så mye av hvert kjemikalie, men nok til å gjennomføre alle eksperimentene i boka.
Sitat av sorn Vis innlegg
Jeg sendte mail til tollvesenet med alle kjemikaliene i Chem C3000 i en liste, og de sa at ingen av dem var ulovlige å importere.. Vis meg loven som sier at det er ulovlig så skal jeg gi meg..

Det følger ikke med så mye av hvert kjemikalie, men nok til å gjennomføre alle eksperimentene i boka.
Vis hele sitatet...
Men sender de pakken til Norge ? altså til vanlig eller sendte du brev ?
De sender pakken til den adressen du gir dem..også til Norge.

Vi bestilte over telefon.

Sitat av mikkello Vis innlegg
Permanganat er ikke lovlig å importere.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde litt research nå..

Såvidt jeg forstår utifra det byråkratiske rotet som er Norges lover, så er det lovlig å importere Kaliumpermanganat så lenge man ikke importerer mer enn 100 Kg i året.
Grunnen til restriksjonen er at Kaliumpermanganat kan brukes i fremstilling av narkotiske stoffer.

Sikkert noen her som er flinkere enn meg til å pløye gjennom byråkratisk snirkelsnakk, så her er de nødvendige linkene for å finne ut av dette:

Lovdata

EØS-direktivet lovdata henviser til
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nice restriksjon da... Man får jo tross alt ikke så mye narkotika av 99 kilo råvarer
Sist endret av Up; 3. februar 2010 kl. 23:18.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av sorn Vis innlegg
...
Grunnen til restriksjonen er at Kaliumpermanganat kan brukes i fremstilling av narkotiske stoffer.

...

EØS-direktivet lovdata henviser til
Vis hele sitatet...
Dette er noe av det verste jeg har lest - her sidestilles kaliumpermanganat med fenyletansyre (Category 2). Fenyletansyre er bare to-tre steg unna metamfetamin, mens kaliumpermanganat er en generelt kraftig oksidant som bl.a. brukes til vannrensing. Det er latterlig at disse to kjemikaliene skal settes i samme bås.

Det er klar forskjell på et stoff som med litt modifikasjon blir et kraftig narkotisk stoff, og en nyttig oksidant som har mange bruksområder utenfor dopkoking. Nok en gang et deprimerende eksempel på hvordan folk uten faglig forståelse får bestemme ting på høyeste plan (jfr. utdanningsdirektoratet...).
"Potassium permanganate is used for the production of cocaine and methylcathinone." - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12872685
Vet ikke hva det siste stoffet er for noe, men vet at det heller ikke er lov å importere kokablader til norge. Kalium permanganat brukes jo til LANGT mer ting enn det...

Uansett, kjemi er artig å holde på med, men å passe på at du vet mest mulig om reaksjonen før du utfører den er viktig med tanke på sikkerhet. Finnes en del reaksjoner som kan danne ganske giftige gasser som er dødelige i stor nok dose, syrer og baser er heller ikke noe å leke med siden disse kan gi vonde etseskader og gjøre deg blind. Så husk vernebriller og hansker, er det fare for gasser utfør det ute eller på en meget godt ventilert plass
Er det ikke mulig å bruke gassmakse når man jobber da?
Skal de slutte å selge NaOH på matbutikken fordi det brukes til å produsere dop da? Sånne regler er tåpelige.
Du vil ikke få noen problemer med å kjøpe det kjemisettet.

Men hva kan du innen kjemi? Du har ikke svart ordentlig på det.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Skal de slutte å selge NaOH på matbutikken fordi det brukes til å produsere dop da? Sånne regler er tåpelige.
Du vil ikke få noen problemer med å kjøpe det kjemisettet.

Men hva kan du innen kjemi? Du har ikke svart ordentlig på det.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg kan nesten ikke noe. Det eneste jeg kan er det som står i naturfag boken min(er vel 1 kapittel om kjemi der). Men ønsker og lære mye mer
Du kan laste ned noen HMS datablader på de kjemikaliene du skaffer.
Der står det mye info.
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Du kan laste ned noen HMS datablader på de kjemikaliene du skaffer.
Der står det mye info.
Vis hele sitatet...
Ok tusen takk
▼ ... noen måneder senere ... ▼
http://www.ecoonline.no/

og søk på formel som regel, syns jeg er greiest.
F.eks H2O2 : http://app.ecoonline.no/ecosuite/app...CRR&msdsLang=1

Her står alt av forbehold, hva som er farlig med stoffet og hvordan man skal "kaste" det.

Kan jo anbefale deg å se på noen videoer på youtube og prøve ut noe av dette. http://www.youtube.com/user/NurdRage

Anbefaler deg å først finne ut hvilke stoffer du bruker, og sjekke ut HMS-databladene for disse før du begynner. Er det noe du lurer på angående hvilke reaksjoner som skjer og hvorfor, så ikke vær redd for å spørre!

Mye moro man kan gjøre med ammonium nitrate Kjøp deg en instant cold pack og lag f.eks en røykbombe!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ohh, Så litt på prisene på Czort å dette så da aldeles ikke dyrt ut ! men srsly 100kr for 1kg Alu flak, trodde dette skulle være mye dyrere :P? men er det mye i frakt da siden denne siden er så billig, + må vi betale no ekstra for å få dette til norge å er alt på denne siden lovlig? De har visst noe konstruksjon under gang på siden med joomla ble redirecta hit http://www.likurg.pl/index.php?optio...mid=11&lang=pll Men regna med at det er samme Firma/butikk
Sist endret av TunedHaZe; 15. juli 2010 kl. 20:47.
Tilbake til topic: Odd Lauritzen har skrevet noen bøker om kjemi. ''Kjemi for ingeniørhøyskolen'' er ganske brukbar, tar opp kjemi fra et helt grunnleggende nivå, men oppbygning av atomet, molregning osv. Jeg fikk lånt min på skolebiblioteket.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Skal de slutte å selge NaOH på matbutikken fordi det brukes til å produsere dop da? Sånne regler er tåpelige.
Du vil ikke få noen problemer med å kjøpe det kjemisettet.

Men hva kan du innen kjemi? Du har ikke svart ordentlig på det.
Vis hele sitatet...
Dette høres kjent ut da eg blei spurt om eg skulle sniffe det sist gong eg kjøpte NaOH på butikken.



Men kva er du ute etter xiyuno?

Skjønte at du ville ha eit litt avansert sett, så eg anbefaler å kjøpe glas og anna utstyr på ebay eller Sagitta.se.
Og kjemikaliene kan du kjøpe hos Czort som andre folk i denne tråden anbefaler. Du kan også sjekke ut "svenskakemi.nu".

Btw, Ebay linken var bare eit eksempel. Glas verdien kan vere veldig dårlig.
Sist endret av Fyllingz; 16. juli 2010 kl. 23:49.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Dette høres kjent ut da eg blei spurt om eg skulle sniffe det sist gong eg kjøpte NaOH på butikken.
Vis hele sitatet...
Da skulle du svart: Man sniffer ikke GHB, nOOb!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du er greit mann om du sniffer NaOH, veit jeg!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vet ikke med dere, men hadde butikkansatte sagt dét til meg, hadde jeg tatt det meget krenkende, og konfrontert den ansatte til døde. Det er rett å slett frekt.
Sitat av Up Vis innlegg
Vet ikke med dere, men hadde butikkansatte sagt dét til meg, hadde jeg tatt det meget krenkende, og konfrontert den ansatte til døde. Det er rett å slett frekt.
Vis hele sitatet...
Denne dama som sa dette til meg er litt sann... Idiotisk.

Så min respons på hennes kommentar når eg kjøper NaOH var latter, heilt fram til døren og forbi.

Ho gir meg same kommentaren når eg kjøper sukker, så det er vanskelig å ta henne serriøst.

Men slike kommentarer er ofte krenkande, men det gjelder for det meste når den personen er litt meir respektabel og veit kva dei snakker om


Btw, lurer på om hun har fått sparken for forskjellige grunner... Har vertfall ikkje sett ho på lenge, men ho kunne like gjerne sagt opp for min del.


Men dette blei jo voldsomt off topic?
Sist endret av Fyllingz; 18. juli 2010 kl. 02:39.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Husk og mekk klar en slags "øyevann" greier som du stapper rundt øyet og spyler i tilfelle du får noe oppi der. Det kan redde ditt syn Når vi hadde kjemi på skolen engang fikk jeg noe farlige stuff i øyet, hjalp mye med den da gitt ^^
Sitat av Lhem Vis innlegg
Husk og mekk klar en slags "øyevann" greier som du stapper rundt øyet og spyler i tilfelle du får noe oppi der. Det kan redde ditt syn Når vi hadde kjemi på skolen engang fikk jeg noe farlige stuff i øyet, hjalp mye med den da gitt ^^
Vis hele sitatet...
Forklar gjerne...




Og bare som et liten pip pip, tror jeg skal få gjøre ammoniumdikromat vulkan på skolen for klassen om en uke eller så... Jeg liker fargen på dikromater så godt så det blir kjekt!
Sist endret av Pyrotecnican; 10. november 2010 kl. 23:07.
fin orange farge på de ja! Bare synd det er så farlig :/
Sitat av TunedHaZe Vis innlegg
Ohh, Så litt på prisene på Czort å dette så da aldeles ikke dyrt ut ! men srsly 100kr for 1kg Alu flak, trodde dette skulle være mye dyrere :P? men er det mye i frakt da siden denne siden er så billig, + må vi betale no ekstra for å få dette til norge å er alt på denne siden lovlig? De har visst noe konstruksjon under gang på siden med joomla ble redirecta hit http://www.likurg.pl/index.php?optio...mid=11&lang=pll Men regna med at det er samme Firma/butikk
Vis hele sitatet...
Ganske gammel, men jeg ser at ingen har svart deg.
Czort er gammledager, og Likurg.pl er åpnet istede, av samme karen, bare på lovlig vis: ) Mye om siden:http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ghlight=likurg
Ikke noe å bekymre seg for ved å bestille derfra, når du sender han en bestillig vil du få prisen på frakt og alt du trenger.
Sist endret av Cal.12; 11. november 2010 kl. 22:37.
sagitta.se, der får du flott lab utstyr og alt du trenger. anbefales på det sterkeste. Kptnaturfag er ganske dyrt i forhold. faktisk så bruker jeg å få sagitta reklame av kjemi læreren min.
Sitat av Eska Vis innlegg
sagitta.se, der får du flott lab utstyr og alt du trenger. anbefales på det sterkeste. Kptnaturfag er ganske dyrt i forhold. faktisk så bruker jeg å få sagitta reklame av kjemi læreren min.
Vis hele sitatet...
Eneste jeg ser som et problem med Sagitta er mengden en må bestille. Det er åpenbart ment for skoler. Hvilken privatperson med en normal kjemilabb trenger vel 24 100ml erlenmeyerkolber, eller 120 reagensrør, eller så mye av noe?
Når jeg skal bestille til min labb skal jeg bestille derfra men det er bare pga at prisen fremdeles er konkuransedyktig med andre selv om det er flere per pakke. Kjøper heller 6 500ml erlenmeyerkolber derfra enn en fra en annen plass til samme pris...

Hvis en skal lage et godt utstyrt laboratorie med det meste av utstyr en kan trenge må en etter min gjennomgang bestille utstyr for ca 3000kr og du får utstyr nok til å drive en skolelab... Bestill fra KPT og betal det samme, og du får knapt en enkeltmannslab...


Foresten, er det noen som kan si et sted de selger bokser omtrent like de som de selger hos Sagitta, de 100ml plastboksene?
Disse boksene?
Sist endret av Pyrotecnican; 12. november 2010 kl. 00:58.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Eneste jeg ser som et problem med Sagitta er mengden en må bestille. Det er åpenbart ment for skoler. Hvilken privatperson med en normal kjemilabb trenger vel 24 100ml erlenmeyerkolber, eller 120 reagensrør, eller så mye av noe?
Når jeg skal bestille til min labb skal jeg bestille derfra men det er bare pga at prisen fremdeles er konkuransedyktig med andre selv om det er flere per pakke. Kjøper heller 6 500ml erlenmeyerkolber derfra enn en fra en annen plass til samme pris...

Hvis en skal lage et godt utstyrt laboratorie med det meste av utstyr en kan trenge må en etter min gjennomgang bestille utstyr for ca 3000kr og du får utstyr nok til å drive en skolelab... Bestill fra KPT og betal det samme, og du får knapt en enkeltmannslab...


Foresten, er det noen som kan si et sted de selger bokser omtrent like de som de selger hos Sagitta, de 100ml plastboksene?
Disse boksene?
Vis hele sitatet...
Selger de glasslip på sagitta?
Du som skal kjøpe inn en del, hvor har du tenkt å kjøpe glasslip fra?
Sitat av mikkello Vis innlegg
Selger de glasslip på sagitta?
Du som skal kjøpe inn en del, hvor har du tenkt å kjøpe glasslip fra?
Vis hele sitatet...
Glasslip, er ikke det destilleringsapparat etc? Er ikke så mye i det enda så er ikke prioritert, men akkurat det blir nok eBay..