Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3857
Har et kokekar på 2 kw som er ikke er isolert, stigrøret som dampen går opp i er isolert. Så la oss si at det er 8% effekt-tap, bare for å si et tall, aner ikke om det stemmer.

ID på rør fra koker er 47,5 mm. Total høyde på kolonnen er 1.60 meter høyt.
For å komplisere det ytterliger så har jeg en uttaksarm som er 1.30 meter opp på kolonnen.
Denne går vertikalt ut og har en ID på 21 mm, tar så en 90 graders bøy nedover for så å snevre inn til en diameteren som har en ID på 14 mm.
Den totale lengden på rør med 14 mm ID er 1 meter.

Hva vil hastigheten inne i 14 mm røret være? Det er der dampen blir ført til slutt før den bli kondensert til væske av liebigkjøleren som omkranser røret med en ID på 14 mm.

Har væsken noe og si?
Er isåfall sats på ca 10% ABV som skal kokes.
Fant en kalkulator som sier at en sats på 10% og kokes vil ha 53,1% spritdamp i seg.

Jeg tar ut 1,2 liter i timen med kondensert sprit.
Endrer ikke på effekt under kjøring, og ventil står fult åpen når body taes ut. Er da jeg greier 1,2 liter i timen.

Er dette noe som kan beregnes med de opplysningene jeg har gitt, isåfall hvordan?

For og illustrere, legger jeg med en tegning av herligheten.


Aner ikke om det går å finne ut av dette med den infoen jeg har gitt.

Ser nå at dette ble veldig klønete fremstilt.
La oss si at jeg øker til et 3 kW varmeelement, hvor mye vil uttaksraten øke? Kan jeg regne meg frem til det?
Og om jeg endrer ID på rør, hvor mye endrer raten seg da?

Skjønner dere hvor jeg vil?
Sist endret av per-ulv; 5. mars 2017 kl. 08:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
La oss si at jeg øker til et 3 kW varmeelement, hvor mye vil uttaksraten øke? Kan jeg regne meg frem til det?
Og om jeg endrer ID på rør, hvor mye endrer raten seg da?

Skjønner dere hvor jeg vil?
Vis hele sitatet...
Dette lukter ingeniør-problem mye mer enn fysikk-problem. Om du ønsker å vite effekten av å øke til et 3 kW varmeelement, forsøk å senke varmen på varmeelementet du har nå og observer hvordan oppførselen til systemet forandrer seg med forskjellig varme. Det samme gjelder de andre elementene i systemet, test deg fram for å finne ut hvordan ting henger sammen.
Sist endret av DumDiDum; 5. mars 2017 kl. 10:43.
For å starte med det tilsynelatende enkle og det første du spør om. Hastighet ut bør være greit om du har spesifikke verdier for spritens tetthet (masse og volum) kondensert og i damp. Bernoullis ligning burde kunne brukes. Bør vel anta at dampen er inkompressibel i røret vil jeg tro, jeg kan ikke se at det er noe trykk å ta hensyn til her eller?
Du kan sikkert regne og herje med det der. Og faren for feil er absolutt tilstedeværende. Men har du lyst, har du lov! Det er god trening!
Du må da regne med de 2 kW inn, trekke fra diverse tap, og finnet ut hvor mye volum det blir via fordampingsenergien (energi pr. vektennhet) for etanol og vann.

Men kanskje det hadde vært mye enklere, og lage et skovlhjul. Så kan du sette denne på en aksling foran tuten. Så kan du regne ut omkretsen, der senteret av dampstrålen treffer skovlhjulet. Sammen med å finne ut omdreininger pr. tidsennhet. Da kan du lett finne hastigheten på dampen.
Sitat av Yalla Vis innlegg
For å starte med det tilsynelatende enkle og det første du spør om. Hastighet ut bør være greit om du har spesifikke verdier for spritens tetthet (masse og volum) kondensert og i damp. Bernoullis ligning burde kunne brukes. Bør vel anta at dampen er inkompressibel i røret vil jeg tro, jeg kan ikke se at det er noe trykk å ta hensyn til her eller?
Vis hele sitatet...
Trøtt ja, sorry om jeg messer til tråden blir jo nysgjerrig.

Du vet volumstrømmen i skåla da trenger du tetthetene så har du massestrøm=massestrøm.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Dette lukter ingeniør-problem mye mer enn fysikk-problem. Om du ønsker å vite effekten av å øke til et 3 kW varmeelement, forsøk å senke varmen på varmeelementet du har nå og observer hvordan oppførselen til systemet forandrer seg med forskjellig varme. Det samme gjelder de andre elementene i systemet, test deg fram for å finne ut hvordan ting henger sammen.
Vis hele sitatet...
Det er vel stort sett samme sak?
Jeg har jo en dimmer. Så jeg kan enkelt prøve å dimme ned til 1 kW for å se. Regner da med at uttaket halveres.

Pluss, det er et prosjekt for min egen del. Moro å prøve og finne ut av forholdene mellom ting, skjønne fysikken som ligger bak det hele

Sitat av Yalla Vis innlegg
For å starte med det tilsynelatende enkle og det første du spør om. Hastighet ut bør være greit om du har spesifikke verdier for spritens tetthet (masse og volum) kondensert og i damp. Bernoullis ligning burde kunne brukes. Bør vel anta at dampen er inkompressibel i røret vil jeg tro, jeg kan ikke se at det er noe trykk å ta hensyn til her eller?
Vis hele sitatet...
Tja, jeg vet jo at kondensert etanol veier 0.791 kg/l.

Greier ikke å finne eksakt densitet for dampen, men fant noe som er nærme nok.
Ved 78.85 grader c, veier dampen 0.726936 kg/l ifølge denne tabellen:
http://ddbonline.ddbst.de/DIPPR105De...ulationCGI.exe

Stemmer det. Er ikke noe annet trykk enn atmosfærisktrykk og eventuell trykk som spritdampen generer lokalt inne i kolonna.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Du kan sikkert regne og herje med det der. Og faren for feil er absolutt tilstedeværende. Men har du lyst, har du lov! Det er god trening!
Du må da regne med de 2 kW inn, trekke fra diverse tap, og finnet ut hvor mye volum det blir via fordampingsenergien (energi pr. vektennhet) for etanol og vann.

Men kanskje det hadde vært mye enklere, og lage et skovlhjul. Så kan du sette denne på en aksling foran tuten. Så kan du regne ut omkretsen, der senteret av dampstrålen treffer skovlhjulet. Sammen med å finne ut omdreininger pr. tidsennhet. Da kan du lett finne hastigheten på dampen.
Vis hele sitatet...
Jeg er fult klar over at alt jeg kommer frem til, vil være antagelser og mye mulig feil, men som du sier, det er god trening, også får det nattskiftene til å gå litt raskere.
Har aldri prøvd å angripe kolonne designet så vitenskapelig.
Moro å lære noe nytt på veien

Skal se om jeg greier å komme frem til fordampningsenergi

Jeg ser realistisk på dette prosjektet.
Er nok tvilsomt at jeg kommer i mål med det jeg ønsker å oppnå, men det gjør ikke all verden. Målet er å lære noe på veien.
Alt annet er bonus
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Tja, jeg vet jo at kondensert etanol veier 0.791 kg/l.

Greier ikke å finne eksakt densitet for dampen, men fant noe som er nærme nok.
Ved 78.85 grader c, veier dampen 0.726936 kg/l ifølge denne tabellen:
http://ddbonline.ddbst.de/DIPPR105De...ulationCGI.exe
Vis hele sitatet...
Det er garantert etanol i væskeform, og ikkje dampform. Dampen veg ikkje marginalt mindre enn væska, den bør vege minst eit par størrelsesordener mindre.
Etanol har kjemiske formelen C2H5OH:
Et karbonatom veier 12, hydrogen 1 og oksygen 16:
Så det blir 2*12+6*1+16 = 46. Så 1 mol med etanol veier 46 g. Så og si alle gasser har et volum på 22,4 l/mol ved 22 °C. Så da kan du regne ut selv, hvor mange g/cm3 det blir.
Mye mulig jeg har regnet feil her, men kom frem til det blir 1,03 gr/cm3
Er jeg inne på noe?

Gikk da ut ifra følgende:
1 mol = 46 gr.
22,4 mol/liter = 0,0224 mol/cm3 = 1,03 gr/cm3.
Sist endret av per-ulv; 5. mars 2017 kl. 21:16.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Mye mulig jeg har regnet feil her, men kom frem til det blir 1,03 gr/cm3
Er jeg inne på noe?
Vis hele sitatet...
Nei, det er nok feil.
Tetthet her er g/cm3 (merk at gram er IKKE gr, men g, det kan lett bli tull og missforståelser av slikt).
Så det blir (46 g/mol)/(22 400 cm3/mol)
"mol" kan forkortes vekk over og under brøkstreken. Merk! Det er 22 400 cm3 i 22,4 l

Så det blir 46 g / 22 400 cm3 = 0,002054 g/cm3
Så en liter etanolgass veier litt over 2 g ved 22 °C.


Dæven kp'en var feilklikk.

Du får hele greia forklart her:

https://www.youtube.com/watch?v=husWiBtkROQ
Sist endret av aluminiumfluorid; 5. mars 2017 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Dette lukter ingeniør-problem mye mer enn fysikk-problem.
Vis hele sitatet...
God blanding av fluid og thermo så langt jeg kan se.

Beklager, men mobilkalkisen og ikke akkurat skrevet med tanke på eksamen. Feel free for å korrigere..

SI enheter. Tetthetene ro er tatt fra tråden.
ID = 0,014m
Qvæske = 1,2l/time = 0,0012m3/time = 3,33*10-7m3/s
Rogasss = 0,002054 g/cm^3 = 2kg/m^3
Rovæske = 0,791kg/l = 791kg/m^3
Q = vA
Massestrøm m = roQ
mgass = mvæske
Rogass*vgass*A = Rovæske*Qvæske
Vgass = (rovæske*Qvæske)/(Rogass*A)
Vgass = (791*3,33*10^-7)/(2*pi*0,014^2/4) = 0,00026103/0,00031=0,84m/s
Vvæske = Qvæske/A = 0,0021m/s
Sist endret av Yalla; 6. mars 2017 kl. 00:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Nei, det er nok feil.
Tetthet her er g/cm3 (merk at gram er IKKE gr, men g, det kan lett bli tull og missforståelser av slikt).
Så det blir (46 g/mol)/(22 400 cm3/mol)
"mol" kan forkortes vekk over og under brøkstreken. Merk! Det er 22 400 cm3 i 22,4 l

Så det blir 46 g / 22 400 cm3 = 0,002054 g/cm3
Så en liter etanolgass veier litt over 2 g ved 22 °C.


Dæven kp'en var feilklikk.

Du får hele greia forklart her:

https://www.youtube.com/watch?v=husWiBtkROQ
Vis hele sitatet...
Wow. Var ikke bare litt skivebom jeg hadde.. Flaut!

Skal få sett på den filmen når ting roer seg på skifet.

Setter virkelig stor pris på at du orker å bruke tid på og skolere meg.
Bare det at noen faktisk gadd og engasjere seg ble jeg overrasket over.

Har også innsett at suget etter mer kunnskap har økt, så har meldt meg opp til ingeniør forkurs til høsten. Ser virkelig frem til å begynne med studier, selv om det er 11 år siden jeg sist satt i et klasserom

Sitat av Yalla Vis innlegg
God blanding av fluid og thermo så langt jeg kan se.

Beklager, men mobilkalkisen og ikke akkurat skrevet med tanke på eksamen. Feel free for å korrigere..

SI enheter. Tetthetene ro er tatt fra tråden.
ID = 0,014m
Qvæske = 1,2l/time = 0,0012m3/time = 3,33*10-7m3/s
Rogasss = 0,002054 g/cm^3 = 2kg/m^3
Rovæske = 0,791kg/l = 791kg/m^3
Q = vA
Massestrøm m = roQ
mgass = mvæske
Rogass*vgass*A = Rovæske*Qvæske
Vgass = (rovæske*Qvæske)/(Rogass*A)
Vgass = (791*3,33*10^-7)/(2*pi*0,014^2/4) = 0,00026103/0,00031=0,84m/s
Vvæske = Qvæske/A = 0,0021m/s
Vis hele sitatet...
Takk for svar Yalla.
Nå har jeg endel tall som du har gitt som jeg må se på, og prøve å forstå

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er garantert etanol i væskeform, og ikkje dampform. Dampen veg ikkje marginalt mindre enn væska, den bør vege minst eit par størrelsesordener mindre.
Vis hele sitatet...
Det hadde du garantert korrekt i!
Sist endret av per-ulv; 6. mars 2017 kl. 02:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.