Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 8961
Ikke bland inn legaliseringsdebatten i dette. Det er KUN dette argumentet i debatten som er interessant i denne tråden.

I mange cannabis-legaliseringsdebatter tas det evige argumentet med at om det ble lovlig så vil kriminelle miljøer miste en enorm inntektskilde. Og jeg lurer på - hvilken pris er du villig til å betale for å gjøre det lovlig? Jeg kan ikke priser, men la oss anta ett gram brunt/grønt koster 100-200kr per gram. Når staten kommer på banen er deres tilbud i butikker 75-100kr dyrere per gram pga. avgifter o.l. kjøper du heller lovlig?

Jeg tviler sterkt. Helt ærlig antar jeg at de fleste vil spare inn disse kronene, for da blir det kun én risiko for å kjøpe billigere cannabis - nemlig transaksjonen. Etterpå kan de bære stoffet lovlig, og samme gjelder selger før salg.

Jeg begrunner det med å vise til hvor gjerrige nordmenn er på mye. Nordmenn valfarter over til Sverige og bruker pengene der for å spare langt mindre summer enn en cannabisbruker som røyker 1 gram i uka vil gjøre iløpet av ett år(med min prisantagelse). Ville du tenkt annerledes når det kom til legaliseringen av cannabis? Ville du tenkt på å betale ekstra for å unngå at unge personer skal komme i kontakt med dealere like lett? (mindre marked - mindre antall dealere)

NRK artikkel hvor de anslår nordmenn kom til å bruke 10 milliarder på grensehandel i 2009.
Sist endret av Xasma; 26. april 2011 kl. 00:00.
Jeg hadde lett betalt si 300,- grammet for godsakene jeg røyker i året. Ingen problem med det i det hele tatt. Jeg hadde betalt med glede og et smil om munnen om kvaliteten er deretter.
Men, nå har jeg heller ingen problemer med å betale 1500,- for en vinflaske så jeg er kanskje ikke personen til å spørre
Ja, definitivt.

Største argumentet mitt mot å røyke nå er svina som ender opp med pengene. Jeg er ukomfortabel med å potensiellt gi organiserte kriminelle såkorn-kapital til å sette igang andre og jævligere prosjekter.
Jeg tror ikke det er en valid sammenlikning med grensehandelen til nordmenn. Dersom dealere langet tobakk-sigaretter til halvparten av butikkprisen, så har jeg vanskeligheter med å tro at folk ville kjøpt det. Kvaliteten og tryggheten som følger med statlig kontroll ville jeg opplevd som verdt pengene.
Du skriver at det er legalisert, hvordan kan jeg da kjøpe det ulovlig?
Sitat av Zepur Vis innlegg
Du skriver at det er legalisert, hvordan kan jeg da kjøpe det ulovlig?
Vis hele sitatet...
Selvom sprit er lovlig, kjøper mange smulgersprit
Sist endret av Zitto; 26. april 2011 kl. 00:07.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Du skriver at det er legalisert, hvordan kan jeg da kjøpe det ulovlig?
Vis hele sitatet...
Er ikke legalisering bedre en avkriminalisering? Og uansett, du skjønner vel poenget hans?

Selv har jeg aldri prøvd cannabis så skal ikke utale meg om det.
Sist endret av Daybreak; 26. april 2011 kl. 00:09.
Hadde cannabis blitt legalisert, så hadde eg nok dyrket min egen cannabis.
Men hadde lett vært villig til å betale 2-300 kroner grammet
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Jeg tror ikke det er en valid sammenlikning med grensehandelen til nordmenn. Dersom dealere langet tobakk-sigaretter til halvparten av butikkprisen, så har jeg vanskeligheter med å tro at folk ville kjøpt det. Kvaliteten og tryggheten som følger med statlig kontroll ville jeg opplevd som verdt pengene.
Vis hele sitatet...
Det er bare ett av mange eksempler på at mange nordmenn er villige til å gjøre litt av hvert for å spare det man kan kalle småpenger. Det var bare den mest provokative men fremdeles relevant sammenligningen jeg fant. Kanskje ikke tobakk, men jeg vet om mange som kjøper billigere alkohol som åpenbart er smuglet. De kjøper to-tre brett øl for 230 kroner brettet, av de bedre merkene, så det er åpenbart smugling. Jeg har spurt litt rundt (kanskje 50 personer) og hittil er det bare 2 personer som ville avstått. Det er på ingen måte et representativt tall for hele Norge, men det er uansett skremmende at vanlige folk som ikke bruker rusmidler utover lovlige midler er villige til å kriminalisere seg selv for 200 kroner brettet.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Du skriver at det er legalisert, hvordan kan jeg da kjøpe det ulovlig?
Vis hele sitatet...
Øl er lovlig, men det er like fullt heleri og ulovlig å kjøpe smuglerøl. At cannabis solgt på hjørnet som er billigere enn i butikkene kan alle forstå at må være heleri. Derfor straffbart selvom stoffet i seg selv er lovlig.

EDIT: Jeg må kanskje klarifisere litt. Det er snakk om at det er kun legalisert dersom det er kjøpt i butikk.
Sist endret av Xasma; 26. april 2011 kl. 00:17.
Sålenge jeg hadde vært sikret kvalitet med hvert kjøp så ville jeg gladelig betalt 100kr mer per gram for brunt/grønt. Som da gjør at de aktuelle prisene for meg hadde havnet på 200 for kvalitetbrunt og 250 for kvalitetgrønt. Verdt det imho.
Hvorfor vil noen menge seg med personer de helst vil unngå og få et produkt som ikke er kvalitetsikret? Jeg tror at dersom det blir lovlig og dyrere enn nå vil det ikke lenger være et marked for ulovlig salg, selv om det er billigere.
Helt enig, definitivt verdt det. Bare tenk tanken og kunne gå på lekeland og plukke fra øverste hylle.
Nå bruker jeg verken alkohol eller cannabis.

Men jeg ville helt klart kjøpt det fra staten, da vet du hva du får i kroppen.
Dvs:
* Andre stoffer som er blandet inn.
* THC:CBD forholdet.
* Forurensningsstoffer.

Av erfaring med alkohol vet vi fra før at de fleste kjøper alkohol fra butikken.
Også før folk ble oppmerksom på risikoen for å få i seg metanol.

Det vil alltid være et avvik, men jeg tviler ikke på at majoriteten vil velge avgifts-cannabis selv om skulle være noe dyrere.
Sist endret av lysbringeren; 26. april 2011 kl. 00:23.
Okey, blir cannabis legalisert fortsetter ikke prisen på 100-200 kroner grammet.
Og produserer i utlandet koster ikke mere en 10 kroner grammet. norge kanskje 40 kr grammet maks så avgifter så si 100 kr vis staten skal ha det. Hasj blir presset MYE opp i pris av de kriminelle miljøene.
Sitat av Daggy Vis innlegg
Hasj blir presset MYE opp i pris av de kriminelle miljøene.
Vis hele sitatet...
Jaha?
Merkelig at prisene stort sett har vært det samme de siste tiårene da.

Jeg hadde lett betalt 200 grammet dersom varene var bra og jeg hadde litt å velge mellom.
Kan også legge til at selv om nordmenn gladlig kjøper smuglet alkohol for å spare penger vil ikke det bety at det gjelder alle andre rusmidler også. Det jeg mener er at du vet alltid hva du får med f.eks 24 uåpnede carlsberg. Du vet derimot ikke kvaliteten på et narkotisk produkt før du har prøvd det.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg hadde fint betalt 300kr grammet om kvaliteten var god.
En høyere pris er helt greit for min del dersom det omsettes lovlig og det garanteres kvalitetssikrede, reine produkter. Du slipper å ha kontakt med dårlige folk og miljøer, farligere stoffer o.l.
Sist endret av Psychocrash; 26. april 2011 kl. 00:28.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Daggy Vis innlegg
Okey, blir cannabis legalisert fortsetter ikke prisen på 100-200 kroner grammet.
Og produserer i utlandet koster ikke mere en 10 kroner grammet. norge kanskje 40 kr grammet maks så avgifter så si 100 kr vis staten skal ha det. Hasj blir presset MYE opp i pris av de kriminelle miljøene.
Vis hele sitatet...
Det kan godt være. Men du misforstår hele poenget med tråden. Jeg spør om du som bruker er villig til å betale 75-100kr mer per gram enn gatepris dersom det blir lovlig.

Mange gode svar, og som er som jeg faktisk håpet.. Men jeg stiller meg fortsatt tvilende. La oss legge til enda en faktor - du kan få like godt stoff, som du vet er helt rent fra Nederland, men som blir ulovlig i Norge fordi det selges på gata. Kjøper du på gata for å spare penger når risikoen er så liten? Dere har kanskje skjønt det - jeg er ute etter smertegrensa for hvor mye som skal til før legalisering kun virker mot sin hensikt.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Handler man lovlig får man dette med på kjøpet:
- 110% ekspertise, man får hjelp og veiledning til det rette produkt.
- 100% rent produkt som igjen vil si knallgod kvalitet.
- Store valgmuligheter av alle mulige forskjellige produkter.
- God samvittighet, man støtter ikke ulovlig virksomhet.


En ting som også er verdt og nevne er at viss man handler lovlig får man som regel mye mer ut av 1gram en det man får oss en privat dealer.
Dette gjør at man ikke trenger å røyke like mye for og oppnå samme effekt som man må gjøre av "gatetjall"
Eksempel:
Viss du røyker 1gram gatetjall trenger du kun 0,5gram "apotektjall" for og oppnå samme effekt.
Selve effekten blir også gjerne mye bedre fordi produktet i seg selv holder en helt annen "ruskvalitet" en det gatetjallen gjør.

Folk som har litt peiling vet dette og er derfor villige til å betale litt mer for å få en mye bedre opplevelse i det hele, jeg mener selv at penger ikke alltid burde stå i fokus.
Det er trossalt ikke alltid kvantitet er bedre en kvalitet.

tjah.. det er en hel del andre argumenter, men jeg for min del mener at disse holder i massevis.
Lett! da vet du at det du kjøper ikke er noe SHIT !
Se på hvordan konsumet av alkohol er i dag: De fleste kjøper lovlig, eventuelt billigere ved grensehandel. Dette til tross for at det er mye, mye dyrere enn å lage selv eller kjøpe.
Dette må jo være tidenes minst gjennomtenkte utsang.

Prisen pr. idag på Cannabis ligger mellom 100-200 kr, det er korrekt. Men dette er jo fordi kostadene ved produksjon, frakt, arbeidskraft og lignende er skyhøye grunnet at det er ulovlig. I utgangspunktet koster det ikke mange kronene pr. gram å gro. Det er når narkokartellet, frakten, smuglerne, lokale dealere osv setter opp prisen, rett og slett fordi de er de eneste med kontroll som gjør at prisene kommer over hundrelappen.

Hvis staten kunne effektivisert produksjonen, vil alle ledd i produksjonen ha god lønn, pensjonsavtaler, fagforeninger og rettigheter på lik linje med alle andre, i tillegg til å selvfølgelig betalt skatt. Dette ville gjort at staten kunne solgt Cannabis til 100 kr, hvor godt over halvparten av pengene kan gagne andre deler av samfunnet. Dette ser vi fungerer fint i Nederland pr. idag.
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Kan også legge til at selv om nordmenn gladlig kjøper smuglet alkohol for å spare penger vil ikke det bety at det gjelder alle andre rusmidler også. Det jeg mener er at du vet alltid hva du får med f.eks 24 uåpnede carlsberg. Du vet derimot ikke kvaliteten på et narkotisk produkt før du har prøvd det.
Vis hele sitatet...
Ikke?

Virkestoffene vil stå på pakkene som det gjør på flaskene.
Det vil være strenge kvalitetskontroller som det er på andre rusmidler, f. eks. alkohol.
Dessuten får du det samme hver gang du kjøper det samme produktet, den garantien har du ikke på gata.

Mulig jeg har misforstått deg. :-)
Du slipper å betale for skadelige biprodukter som glass, dyrelort, bildekk, frø, stilker o.l. også. Stor fordel. Noe av den hasjen jeg har vært borti var så buffa opp at doseringa måtte dobles i forhold til ellers for å oppnå en god ruseffekt.
Sist endret av Psychocrash; 26. april 2011 kl. 00:39.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Øl er lovlig, men det er like fullt heleri og ulovlig å kjøpe smuglerøl. At cannabis solgt på hjørnet som er billigere enn i butikkene kan alle forstå at må være heleri. Derfor straffbart selvom stoffet i seg selv er lovlig.

EDIT: Jeg må kanskje klarifisere litt. Det er snakk om at det er kun legalisert dersom det er kjøpt i butikk.
Vis hele sitatet...
OK, i så fall er jeg villig til å betale ekstra for god kvalitet. Da forventer jeg å kunne klage på varen om det er under et viss antall % feks.

Det er sikkert noe annet med de som røyker flere g i uka. Derfor er det logisk for meg å la folk gro selv, men regulere dette med avgifter eller noe smart.
Og tror du ikke at staten vil ta over for flesteparten ved legalisering?
Jeg tror at mesteparten av konsumert alkohol er lovlig kjøpt i Norge pr i dag, men er åpen for at jeg er særs naiv.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det kan godt være. Men du misforstår hele poenget med tråden. Jeg spør om du som bruker er villig til å betale 75-100kr mer per gram enn gatepris dersom det blir lovlig.

Mange gode svar, og som er som jeg faktisk håpet.. Men jeg stiller meg fortsatt tvilende. La oss legge til enda en faktor - du kan få like godt stoff, som du vet er helt rent fra Nederland, men som blir ulovlig i Norge fordi det selges på gata. Kjøper du på gata for å spare penger når risikoen er så liten? Dere har kanskje skjønt det - jeg er ute etter smertegrensa for hvor mye som skal til før legalisering kun virker mot sin hensikt.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte hva trådstarter sitt poeng er.
Men jeg mener det ikke er eller blir en realitet.
Ja jeg kunne betalt 300 kr per gram pga kvalitetsikring og utvalg.
I begynnelsen forestiller jeg meg at miljøene kanskje består, men at de over tid viskes ut. Unntaket er hvis prisene er latterlig høye, men da må man virkelig ha et høyt avgiftsnivå.
For meg som røyker relativt lite, og kun ofte i enkelte korte perioder ville jeg helt klart kjøpt lovlig. Jeg tror heller ikke det ville blitt noe særlig dyrere. Kansje litt.

Og til de som sier at man bare lager selv osv. Det er 100% lov og brygge øl og vin hjemme, men hvor mange gjør egentlig dette? Ikke så mange, Vinmonopolet går så det suser meg bekjent.

Og selv om noen fortsatt vil kjøpe ulovlig, da helst de som kjøper MYE om gangen, så tror jeg de som bare skal ha litt helgekos gjerne langer ut 250 kr grammet for ordentlig god hasj/marihuana.
Hvordan er prisen på Coffeshopene i Amster for et gr hasj og et gr pot? Jeg er lett med å betale mer enn 100 kr, men da må det være god shit. Litt dumt for de som selger hasj som levebrød, men jeg må si at jeg liker ikke hasjen her i Norge, selv om det er god. Men jeg er 100 % sikker at det fins mye bedre hasj enn det som selges på markedet i Norge og jeg er lett med å betale litt ekstra for bra shit om staten har god shit, men det blir vel lenge til. Jeg håper at det blir legalisert hasj når jeg blir pensjonist
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Jaha?
Merkelig at prisene stort sett har vært det samme de siste tiårene da.

Jeg hadde lett betalt 200 grammet dersom varene var bra og jeg hadde litt å velge mellom.
Vis hele sitatet...
for 2-3 år siden fikk man standar bønne til 4-5 plata nå er det på 6.

Kilo med heftig shit i dag 50000-60000.
Alkohol og når cannabis selges av staten så tjener de ikke på det anna en avgiftene de trenger ikke kjøpe inn til 30 kr grammet og selge til 150.
De får casha uansett
jeg ville verdt villig til å betale alt fra 100-300kr per gram. da tenker jeg jo selvfølgelig at det er et "stort" utvalg akkurat som det er med vin osv
Hadde virkelig ikke hatt noe problem med dette. Det jeg liker minst med cannabisbruk i dag er innkjøp.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Dere har kanskje skjønt det - jeg er ute etter smertegrensa for hvor mye som skal til før legalisering kun virker mot sin hensikt.
Vis hele sitatet...
Om det er en smertegrensa du er ute etter, bør du legge opp til et mer realistisk scenario. Ellers vil du få svar som ikke vil gjelde i situasjonen vi kan komme i, og da har ikke denne tråden noen hensikt.

Det systemet som gror, klipper, pakker, frakter og selger jobber alle utenfor loven, og dermed kan jeg tenke meg at i alle fall ett av disse leddene ikke vil jobbe for småpenger. Når da prisen pr gram er 100 NOK, sier det seg selv at produksjonskostnadene er mye lavere enn gateprisen. Hvorfor skal da staten ta mer betalt enn gateselgerne?
Det er mer plausibelt at det illegale markedet blir utkonkurrert av prisen staten kan tilby, og også kontroll av kvalitet og buffing.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Når staten kommer på banen er deres tilbud i butikker 75-100kr dyrere per gram pga. avgifter o.l. kjøper du heller lovlig?
Vis hele sitatet...
Ja. Helt klart. Av den enkle grunn av at mesteparten av hasjen som omsettes i Norge er blandet ut med alt mulig rart vi ikke har noen som helst kontroll over, for å øke vekten.

Dessuten er marihuanaen av tvilsom kvalitet også. Sørover i Europa har det forekommet pot med silikapudder, og i Norge er den ofte fuktig og inneholder dermed helseskadelige nivåer med aspergillussopp.

Dessuten røyker jeg ikke så ofte, er ikke noen tenåring lenger. Slik er det sunnere også. Folk bør røyke lovlig marihuana av god kvalitet, uten tobakk, slik man gjør i California.

Google "soapbar" og "gritweed"...
Sist endret av rken996; 26. april 2011 kl. 01:01.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Ikke bland inn legaliseringsdebatten i dette. Det er KUN dette argumentet i debatten som er interessant i denne tråden.

I mange cannabis-legaliseringsdebatter tas det evige argumentet med at om det ble lovlig så vil kriminelle miljøer miste en enorm inntektskilde. Og jeg lurer på - hvilken pris er du villig til å betale for å gjøre det lovlig? Jeg kan ikke priser, men la oss anta ett gram brunt/grønt koster 100-200kr per gram. Når staten kommer på banen er deres tilbud i butikker 75-100kr dyrere per gram pga. avgifter o.l. kjøper du heller lovlig?

Jeg tviler sterkt. Helt ærlig antar jeg at de fleste vil spare inn disse kronene, for da blir det kun én risiko for å kjøpe billigere cannabis - nemlig transaksjonen. Etterpå kan de bære stoffet lovlig, og samme gjelder selger før salg.

Jeg begrunner det med å vise til hvor gjerrige nordmenn er på mye. Nordmenn valfarter over til Sverige og bruker pengene der for å spare langt mindre summer enn en cannabisbruker som røyker 1 gram i uka vil gjøre iløpet av ett år(med min prisantagelse). Ville du tenkt annerledes når det kom til legaliseringen av cannabis? Ville du tenkt på å betale ekstra for å unngå at unge personer skal komme i kontakt med dealere like lett? (mindre marked - mindre antall dealere)

NRK artikkel hvor de anslår nordmenn kom til å bruke 10 milliarder på grensehandel i 2009.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare påpeke at det ikke selges cannabis Sverige.

Kan ikke forstå hvordan denne linken er relevant.

Har du hørt om noen som kjøper kjøttdeig på gata fra en kar som har kjøpt det av en annen kar. Denne karen har smuglet det for en annen kar i langtvekkistan. Og den karen har laget kjøttdeigen selv av onkelen sine kverna katter med et ukjent antall sykdommer?

Tenker du hypotetisk sett om cannabis er legalisert i Sverige og Norge på likt, sånn at nordmenn drar over grensa for å kjøpe cannabis der? Ja, hva så?

Den situasjonen ville vært uendelig ganger bedre enn den vi har i dag, hvor man som kjøper støtter kriminelle og hvor uskyldige havner i farlige miljøer.

Cannot compute. :-)
Sist endret av lysbringeren; 26. april 2011 kl. 01:04.
Prisen på god weed har dessuten skutt i været. Har hørt om alt fra 180 til 240-pris for ett gram. Tviler på at statan vil ta mer enn dette.
Hadde helt klart betalt hva "utsalgsstedet" hadde ment var fornuftig,
hvis det er som i Amster: En godtebutikk!

Dvs stort utvalg av forskjellige strains,
og flinke folk med peiling bak disken.

Sånn som det er pdd så kjøper man det dealern(e) din(e) har,
og håper at det er good shit.
Avogtil har du flaks, andre ganger ikke.

Den sikkerheten du får ved å vite at det du kjøper er kvalitet,
samtidig som du støtter samfunnet med skatter/ avgifter,
og at du slipper å bli stemplet som en kriminell,
er verdt mye.

Om det blir 100, 200 eller 300kr grammet har egentlig ikke så mye å si,
det vil bringe med seg så mye positivt at det er verdt det.
Sist endret av Penesmurfen; 26. april 2011 kl. 01:15. Grunn: leifz
Synes ikke man skal overdrive prisene pga det ikke er forbundet med sunnhet, men at det gir noen kroner i statskassen og evt. helsemessige utgifter.
Noen kan sikkert tenke at hey, alkohol er dyrt. Cannabis bør i det minste koste like mye eller mer, men jeg tørr og vedde sokken min på at alkohol koster samfunn mer økonomisk. Selv en større andel hadde brukt cannabis enn alkohol. Nei, jeg sier ikke cannabis er ufarlig.
Men jeg kunne betalt mer enn 150 kroner viss lista til kimbobo er med på kjøpet, men ville helst hatt mulighet til og dyrke noen planter selv viss det hadde blitt lovlig. Ser ut som en kjekk hobby synes jeg.

Oppsummert, prisen bør stå i stil med kostnadene, og ikke overdrive. Mener jeg...
Sist endret av sneipen; 26. april 2011 kl. 01:16.
http://www.seethru.co.uk/zine/features/legal/images/cannabis_big.jpg

I rest my case.
Sist endret av lysbringeren; 26. april 2011 kl. 01:16.
Dette er jo nærmest en ikke-sak og finner standpunktet ditt merkelig. Men mange gode svar her som kanskje kan ha fått deg til å forandre mening. Det store flertallet vil kjøpe lovlig ved en legalisering, kan ikke være noen tvil om det. Da har man et utvalg og du vet nøyaktig hva du får. Da er det veldig få som kjøper noe random greier fra en av få dealere som fortsatt klandrer seg til cannabis.

At noen kjøper smuglersprit kan jo ikke sammenlignes. Flaskene er jo merket og du vet hva du får. Det kan derimot sammenlignes med hjemmebrent. Hvor stor påvirkning har "hjemmebrent-industrien" på den lovlige omsetningen av alkohol? Veldig veldig minimal. Det er ikke noe grunnlag til å tro noe annet angående cannabis.
Hadde vært så takknemlig om jeg kunne fått kjøpt medisinen lovlig, uansett om prisen hadde vært tredobblet.
Det værste med sånn som det er nå for meg, er det at jeg må holde kontakten med denne kretsen av små kriminelle dealere.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Dette er jo nærmest en ikke-sak og finner standpunktet ditt merkelig. Men mange gode svar her som kanskje kan ha fått deg til å forandre mening. Det store flertallet vil kjøpe lovlig ved en legalisering, kan ikke være noen tvil om det. Da har man et utvalg og du vet nøyaktig hva du får. Da er det veldig få som kjøper noe random greier fra en av få dealere som fortsatt klandrer seg til cannabis.
Vis hele sitatet...
Dette med at du vet nøyaktig hva du får... Idag er markedet styrt av hva de kriminelle vil gjøre med stoffet, og derfor kan de ha dårlig kvalitet. Gir det seg ikke selv at dersom markedet hadde blitt lovlig, så måtte de kriminelle også slutte å blande ut varene sine så mye for å få solgt det? Jeg ser det som en direktefølge, og derfor vil argumentet med "du vet hva du får" være irrelevant. Det kriminelle markedet er jeg faktisk sikker på at ville fulgt opp med å gi brukerne bedre varer, hvis ikke er de som dere sier - utkonkurrert. Et annet moment er at jeg har lest flere tråder om folk som er i Amsterdam i Coffe shops og får varierende kvalitet. Dermed faller også argumentet om at du vet hva du får delvis bort, men jeg kan ikke avfeie det.

Argumentet mitt med smuglersprit og smuglerøl er valid fordi jeg tar som en selvfølge at dersom det blir lovlig, vil gaterenheten øke for å konkurrere med butikkvarer. Derfor vil f.eks import fra Nederland være svært effektivt, ettersom stoffet er lovlig i Norge, og man får to risikoer. 1. Kvalitet, 2. Transaksjonen. 1 faller bort fordi dersom en dealer gir deg dårligere kvalitet én gang så vil jeg anta at kunden er tapt om de kan få varen i butikken til bedre kvalitet. Det tvinger bedre kvalitet frem. 2 er der risikoen ville vært.

Spekulasjoner i hva prisen ville vært i Norge er bare tafatt, jeg bare satte opp et tankeeksperiment. Ikke et samfunnsøkonomisk og industrielt budsjett over kostnader ved produksjon, distribusjon, salg og samfunnsskader som følger. Jeg så bl.a. noen nevnte at det koster 10kr/gram å produsere, og at prisen derfor blir under 100kr. En røykpakke koster litt under en krone å produsere (etter hva jeg fant på et kjapt google søk), men prisen i Norge er 70kr. Det tilsier relativt store avgifter, og dersom prisen per gram er 10kr, ser du på en ganske mye større kostnad for en pakke cannabis enn 100kr. Ikke heng dere opp i at jeg kaller det for "en pakke cannabis" er dere greie..
Sist endret av Xasma; 26. april 2011 kl. 03:32.
Jeg kunne godt betalt 500 kr grammet for prima vare vis det var legalisert.
Selvfølgelig hadde jeg betalt mer for ordentlige varer! Ikke kjøpt av de jævelne som tar med seg hasj blandet med alt mulig dritt opp hit til nord for å tjene et par skarve kroner!
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
Dette med at du vet nøyaktig hva du får... Idag er markedet styrt av hva de kriminelle vil gjøre med stoffet, og derfor kan de ha dårlig kvalitet. Gir det seg ikke selv at dersom markedet hadde blitt lovlig, så måtte de kriminelle også slutte å blande ut varene sine så mye for å få solgt det? Jeg ser det som en direktefølge, og derfor vil argumentet med "du vet hva du får" være irrelevant. Det kriminelle markedet er jeg faktisk sikker på at ville fulgt opp med å gi brukerne bedre varer, hvis ikke er de som dere sier - utkonkurrert. Et annet moment er at jeg har lest flere tråder om folk som er i Amsterdam i Coffe shops og får varierende kvalitet. Dermed faller også argumentet om at du vet hva du får delvis bort, men jeg kan ikke avfeie det.
.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at du vet nøyaktig hva du får er fordi det er staten som styrer showet.
I Amsterdam som du henvender til er cannabis ikke legalisert men avkriminalisert, kvalitetskontrollene er ikke like seriøse på hver eneste coffeshop som det hadde vært i Norge på hvert eneste apotek.
Husk at om cannabis blir legalisert, er det fordi det har medisinske verdier som gjør at staten har et press på og levere 110% hele tiden, i amsterdam selges det som et nytelsemiddel på privatbasis som gjør at kvaliteten kan svinge fra dag til dag og fra coffeshop til coffeshop.
Når det kommer til de kriminelle vil disse slite kraftig med å følge opp kvaliteten til det staten har og tilby fordi mye av cannabisen blir produsert i utlandet og de har neppe de samme kvalitetskontrollene som staten har, de kan gjerne prøve men de vil neppe få det til fordi cannabisen skal igjennom så mange ledd før den havner oss forbruker som gjør at om bare 1 ledd svikter er det nok til å bryte din teori.
Det er nettopp derfor nordmenn vil kjøpe den lovlige cannabisen og ikke den kriminelle.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Dette med at du vet nøyaktig hva du får... Idag er markedet styrt av hva de kriminelle vil gjøre med stoffet, og derfor kan de ha dårlig kvalitet. Gir det seg ikke selv at dersom markedet hadde blitt lovlig, så måtte de kriminelle også slutte å blande ut varene sine så mye for å få solgt det? Jeg ser det som en direktefølge, og derfor vil argumentet med "du vet hva du får" være irrelevant. Det kriminelle markedet er jeg faktisk sikker på at ville fulgt opp med å gi brukerne bedre varer, hvis ikke er de som dere sier - utkonkurrert. Et annet moment er at jeg har lest flere tråder om folk som er i Amsterdam i Coffe shops og får varierende kvalitet. Dermed faller også argumentet om at du vet hva du får delvis bort, men jeg kan ikke avfeie det.

Argumentet mitt med smuglersprit og smuglerøl er valid fordi jeg tar som en selvfølge at dersom det blir lovlig, vil gaterenheten øke for å konkurrere med butikkvarer. Derfor vil f.eks import fra Nederland være svært effektivt, ettersom stoffet er lovlig i Norge, og man får to risikoer. 1. Kvalitet, 2. Transaksjonen. 1 faller bort fordi dersom en dealer gir deg dårligere kvalitet én gang så vil jeg anta at kunden er tapt om de kan få varen i butikken til bedre kvalitet. Det tvinger bedre kvalitet frem. 2 er der risikoen ville vært.

Spekulasjoner i hva prisen ville vært i Norge er bare tafatt, jeg bare satte opp et tankeeksperiment. Ikke et samfunnsøkonomisk og industrielt budsjett over kostnader ved produksjon, distribusjon, salg og samfunnsskader som følger. Jeg så bl.a. noen nevnte at det koster 10kr/gram å produsere, og at prisen derfor blir under 100kr. En røykpakke koster litt under en krone å produsere (etter hva jeg fant på et kjapt google søk), men prisen i Norge er 70kr. Det tilsier relativt store avgifter, og dersom prisen per gram er 10kr, ser du på en ganske mye større kostnad for en pakke cannabis enn 100kr. Ikke heng dere opp i at jeg kaller det for "en pakke cannabis" er dere greie..
Vis hele sitatet...
Varierende kvalitet i Amsterdam ja. Det er jo fordi det ikke er legalisert fullt ut der. Myndighetene bare overser loven, de produserer ikke stoffet. Coffe Shopsene kjøper jo i stor grad fra et svart marked, såvidt jeg har forstått det.

Selv om smuglerspritsammenligningen skulle vært noe valid, så kjøper de aller fleste lovlig. Dette vil jo særlig gjelde for cannabis da folk er drittlei av å gjemme seg og kjøpe dette ulovlig. Og selv om det skulle bli kjent at dealere har greie varer de og, så nekter jeg å tro det vil være mange som kjøper fra en random dealer i stedet for å gå i en lovlig butikk med masse utvalg. Ikke mange nok til å ha en nevneverdig innvirkning på den lovlige omsetningen hvertfall.

Bør ikke være noen tvil om at en legalisering i stor grad vil knuse den illegale industrien. Joda, folk kjøper gjerne smuglersprit som du sier. Men er det så mange som gjør det at dette er høyst attraktivt for kriminelle organisasjoner? Ødelagte ikke legaliseringen av alkohol i stor grad for Al Capone's organisasjon?
Sist endret av Don Veto; 26. april 2011 kl. 07:46.
Hadde glatt betalt 200-300kr grammet om det var legalisert. Har null problemer med det. Bare tanken at det er kontrollert, borte fra unger, og ikke minst tilgjengelig for voksne som er over 18 år der man sjekker ID osv.
Sitat av drinkalone Vis innlegg
Hadde glatt betalt 200-300kr grammet om det var legalisert. Har null problemer med det. Bare tanken at det er kontrollert, borte fra unger, og ikke minst tilgjengelig for voksne som er over 18 år der man sjekker ID osv.
Vis hele sitatet...
Bra argument, holdes borte fra unger? Du må være 18 for og kjøpe røyk, snus og alkohol. Ser ikke noe annet enn at 14åringer går med ''fatteru prisen'' med leppa full av general, en 20pakning lucky i jakkelomma og en sekser øl under senga. Selvom det kreves ID, kan du ta deg faen på at mindreårige blir og røyke? Null problem og få tak i, spesielt om det blir legalisert.

Men absolutt, om det bare hadde blitt legalisert.. <3
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Bra argument, holdes borte fra unger? Du må være 18 for og kjøpe røyk, snus og alkohol. Ser ikke noe annet enn at 14åringer går med ''fatteru prisen'' med leppa full av general, en 20pakning lucky i jakkelomma og en sekser øl under senga. Selvom det kreves ID, kan du ta deg faen på at mindreårige blir og røyke? Null problem og få tak i, spesielt om det blir legalisert.

Men absolutt, om det bare hadde blitt legalisert.. <3
Vis hele sitatet...
Men de får hvertfall ikke kjøpt røyk, snus og alkohol selv. Det gjør de jo med cannabis nå. Heller ikke vanlig at folk kommer bort til de og vil ha de til å kjøpe røyk, snus og alkohol, det gjør jo folk med cannabis nå.