Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2978
Hei
Ble natt til onsdag stoppet av politiet i en rutinekontroll. Politimannen som stoppet meg lyste med lommelykt å sa øyene mine så røde ut. Nektet på at jeg hadde røyker. Han spurte om jeg var villig til å ta en urinprøve. Noe jeg sa meg villig til.

Han tilkalte en patruljebil til, men de hadde heller ikke noen urinprøver. Mens jeg står å snakket med politidama som kom ut av den andre bilen, så sjekker de to andre politimennene bilen min som står på tomgang.

Der finner de en bong, diverse lynlåsposer, ca 30g hasj og to vekter. Finner ikke noe cash annet enn en 200 lapp jeg hadde på meg. Blir tatt med videre til legevakta der det blir tatt blodprøve, spyttprøve og diverse fysiske tester. De fysiske testene besto jeg ned glans. Legen syntes ikke øyene mine så røde ut.

Nektet på at jeg hadde røyket samme dag, så samtykket ikke til førerkortbeslag. Blir også razzia hjemme hos foreldrene mine der de ikke finner noe. Innrømte bruk og oppbevaring ettersom det var ganske åpenlyst. Nektet ruskjøring. Hvilken straff kan jeg forvente meg? Har aldri hatt noe med politiet å gjøre før. Skal møte advokat på tirsdag.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Straffen er vel ei bot og at du mister lappen for minst 6 mnd og at du må ta pisseprøver fast for å få tilbake lappen.
Du skal møte advokat på tirsdag, hvorfor spør du her da? Det er umulig for oss å si hva som blir straffen. Du burde ikke innrømmet bruk.

Trekker du innrømmelsen på bruk kan det godt hende du ikke mister lappen. Engangsbruk skal ikke være nok.

"It's not about what you know, it's about what you can prove in court."
Sist endret av brvkernavn; 1. september 2017 kl. 08:12.
Sitat av brvkernavn Vis innlegg
Du skal møte advokat på tirsdag, hvorfor spør du her da? Det er umulig for oss å si hva som blir straffen. Du burde ikke innrømmet bruk.

Trekker du innrømmelsen på bruk kan det godt hende du ikke mister lappen. Engangsbruk skal ikke være nok.

"It's not about what you know, it's about what you can prove in court."
Vis hele sitatet...
Tenkte bare jeg skulle spørre så jeg viste sånn ca hva jeg gikk til. Vet at det er vanskelig å si sånn ca hva jeg havner på. Greia er at jeg sa under avhør at jeg tok meg et par blåser av og til. Kan jeg fortsatt trekke innrlmmelsen for bruk? Takk for raskt svar.
Sitat av brvkernavn Vis innlegg
Engangsbruk skal ikke være nok.
Vis hele sitatet...
Kan du dokumentere det? Det er legen og tilsist fylkesmannen som bestemmer om man oppfyller helsekravet til å inneha førerkortet og det finnes de som mener at en gang er det samme som misbruk.
Sitat av daffe Vis innlegg
Kan du dokumentere det? Det er legen og tilsist fylkesmannen som bestemmer om man oppfyller helsekravet til å inneha førerkortet og det finnes de som mener at en gang er det samme som misbruk.
Vis hele sitatet...
Det kan de godt mene, men tar man det til retten er det nok enda fler som mener noe annet.

Skal prøve å finne et par artikler, men advokat John Christian Elden har jo skrevet om dette, samt at jeg har lest om dette i media flere ganger.

Så nei, jeg kan nok ikke dokumentere det, da politiet i disse sakene selv bruker en vag ordlyd i loven til å ta fra folk lappen.

Sitat av dnbalex Vis innlegg
Tenkte bare jeg skulle spørre så jeg viste sånn ca hva jeg gikk til. Vet at det er vanskelig å si sånn ca hva jeg havner på. Greia er at jeg sa under avhør at jeg tok meg et par blåser av og til. Kan jeg fortsatt trekke innrlmmelsen for bruk? Takk for raskt svar.
Vis hele sitatet...
Par blåser av og til kan nok være nok til å miste førerkortet, da "regelen" som jeg har lest om stadig er at mer enn to ganger i året er misbruk.

Frem til jeg klarer å grave frem kildene mine ville jeg bare regnet med at du mister førerkortet og får bot for besittelse om de ikke mistenker salg. Har du vekt og zippybagger står du fort litt svakere. Kan legge til at jeg kjenner til et par som ble tatt for kjøp og salg av cannabis hvor de som førstegangsforbrytere fikk samfunnstraff fremfor fengsel.
Sist endret av brvkernavn; 1. september 2017 kl. 16:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er bare sykt hvordan dem opererer, selv kan dem importere hasj og få det solgt og etterpå går dem etter brukerene for å straffe dem...
Du sier at du nektet på å ha røkt. Men du sier ikke noe til oss om du faktisk hadde røkt. Hvis du røkte noe samme dag blir det spennende å se om du mister lappen for kjøring i ruspåvirket tilstand. Om du blir dømt for kjøring i ruspåvirket tilstand tilsvarende 0,5+ i alkoholpromille kommer du til å miste lappen et år + en saftig bot + betinget fengsel (at du må sitte inne om du gjør noe galt igjen innen to år). Dette skjedde meg og er skildret i andre tråder. Om du virkelig var shitfaced fjern da du kjørte risikerer du å miste lappen i to år + 30 dager ubetinget fengsel (at du må sitte inne)+ bot. Om du kjørte med en promille under 0,5 vil du ikke miste lappen for kjøring i påvirket tilstand, men om snuten er superkjip kan de ta fra deg lappen for manglende edruelighet.
For de 30 grammene får du nok en saftig bot 6000,- ish. Håper du ikke røkte rett før du kjørte! Men livet er ikke over pga et år eller to uten lappen. Hadde vært lettere å gi bedre svar om du gir opplysninger om hvor mye og når du evt røkte før du kjørte.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kommer mest sannsynlig til å få litt betinget fengsel med prøvetid på 2 år, ~10k bot og 1 år uten lappen. Snakker av erfaring. Var i retten på torsdag men nesten samme sak. Hadde litt mindre tjall i bilen bare.
Riktignok hvis du ikke er dømt for ruset kjøring før.
Sitat av brvkernavn Vis innlegg
Det kan de godt mene, men tar man det til retten er det nok enda fler som mener noe annet.

Skal prøve å finne et par artikler, men advokat John Christian Elden har jo skrevet om dette, samt at jeg har lest om dette i media flere ganger.

Så nei, jeg kan nok ikke dokumentere det, da politiet i disse sakene selv bruker en vag ordlyd i loven til å ta fra folk lappen.



Par blåser av og til kan nok være nok til å miste førerkortet, da "regelen" som jeg har lest om stadig er at mer enn to ganger i året er misbruk.

Frem til jeg klarer å grave frem kildene mine ville jeg bare regnet med at du mister førerkortet og får bot for besittelse om de ikke mistenker salg. Har du vekt og zippybagger står du fort litt svakere. Kan legge til at jeg kjenner til et par som ble tatt for kjøp og salg av cannabis hvor de som førstegangsforbrytere fikk samfunnstraff fremfor fengsel.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Fant masse zip bags og ei vekt, men ikke noe cash å de fikk ikke tilgang til tlf.

Sitat av smetti Vis innlegg
Du sier at du nektet på å ha røkt. Men du sier ikke noe til oss om du faktisk hadde røkt. Hvis du røkte noe samme dag blir det spennende å se om du mister lappen for kjøring i ruspåvirket tilstand. Om du blir dømt for kjøring i ruspåvirket tilstand tilsvarende 0,5+ i alkoholpromille kommer du til å miste lappen et år + en saftig bot + betinget fengsel (at du må sitte inne om du gjør noe galt igjen innen to år). Dette skjedde meg og er skildret i andre tråder. Om du virkelig var shitfaced fjern da du kjørte risikerer du å miste lappen i to år + 30 dager ubetinget fengsel (at du må sitte inne)+ bot. Om du kjørte med en promille under 0,5 vil du ikke miste lappen for kjøring i påvirket tilstand, men om snuten er superkjip kan de ta fra deg lappen for manglende edruelighet.
For de 30 grammene får du nok en saftig bot 6000,- ish. Håper du ikke røkte rett før du kjørte! Men livet er ikke over pga et år eller to uten lappen. Hadde vært lettere å gi bedre svar om du gir opplysninger om hvor mye og når du evt røkte før du kjørte.
Vis hele sitatet...
Tok meg et trekk i 9 halv 10 tia. Røyket 0,1-0,2 på bong. Følte meg ikke stein når jeg ble stoppet ca 11. Ble ikke tatt blodprøve før nærmere halv 1. Ble tatt diverse fysiske tester av legen når jeg var på legevakta. Besto de med glans. Har nada å si hvor mye jeg får i bøter. Bryr meg mest om å få tilbake førerkortet så fort så mulig.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kommer mest sannsynlig til å få litt betinget fengsel med prøvetid på 2 år, ~10k bot og 1 år uten lappen. Snakker av erfaring. Var i retten på torsdag men nesten samme sak. Hadde litt mindre tjall i bilen bare.
Riktignok hvis du ikke er dømt for ruset kjøring før.
Vis hele sitatet...
Takk for svar

Når jeg var å hentet ut mobilen tiligere i uka, så sa de at jeg kom til å bli kalt inn til nytt avhør når prøveresultatene var i boks. Er dette normalt? Når jeg ble avhørt i bilen samme dag som jeg ble stoppet, så måtte jeg aldri skrive under på noe. Har dere noe innspill å komme med? Takk på forhånd.
De kommer i møtet til å konfrontere deg med prøveresultatene. Og spørre om du vil ha en tilståelsessak eller vanlig rettssak. Her må du selv vurdere hva som er riktig for deg. Om prøveresultatene er over 0,5 i promille kommer du til å miste lappen et år. Tror du ligger i grenseland, og om du er heldig ligger du godt under xD Du avgir forklaring når du blir innkalt til politiet og skal skrive under på denne. Ta deg god tid til å lese gjennom. Kanskje de også tilbyr deg en alternativ straff ala ruskontrakt eller lignende, dette ville jeg sterk vurdert!
Ganske sikker på at worst case for deg blir å miste lappen ett år! Beste utfall blir ruskontrakt og bot hvor du beholder førerkortet.
Lurt å ikke endre forklaring fra du ble stoppet når du skal inn til avhør.
Lykke til og hold oss oppdatert!