Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 7315
Dette er kanskje tidenes dummeste spørsmål, men jeg sitter og funderer og ble egentlig veldig nysgjerrig på dette. Personlig liker jeg ikke hasj, men leker litt med tanken om at jeg kun har testet dårlig hasj.

Kan noen som kjenner til det fortelle meg hva som gjør en dårlig hasj dårlig, og hva som skiller seg ut i en god hasj?

Jeg har testet både lys, mørk, porøs og oljete, men jeg syns helt ærlig alle sammen har vært klin like. De gjør meg treig og slapp alle sammen

Forøvrig gjelder jo dette marihuana og. Er det virkelig spesielt stor forskjell på strainsa? Syns disse også er rimelig like hehe
Knallhard og knusktørr er som regel en god indikator på at det ikke er tidenes kvalitet, men det gjelder ikke alle typer. Som regel går du ikke feil med sticky og myke typer, da vet du som regel at det er rimelig ferske greier. Personlig liker jeg hasj som lukter som pot. Men alltså, alt det visuelle kan lure deg, du vet det som regel ikke før du røyker det. Høres ikke ut som du er en person som liker rusen, de fleste blir vel gjerne litt treig/slapp. Beste måten for deg er vel bare og finne noen som røyker til vanlig og be de gi deg noe som de vet er bra, men jeg tviler på du får noe alfaomega opplevelse utifra det du skriver.
Ren spekulasjon: Mye av varene du får tak i rundt i Norge og andre steder det er ulovlig har høyere innhold thc enn cbd, pga etterspørsel etter et produkt som gir mest mulig rus. Hadde vært gøy å prøve en cbd dominant strain da disse skal gjøre deg mindre fjern og mer chillaxed i kroppen.

Skader ikke med litt thc, men er noen ganger slitsomt når du tar et par trekk for å slappe av og blir overfalt av en følelse av å være dement blandet med adhd de påfølgende 2 timene. Noen ganger mer stressfullt enn avslappende.
Hasj kan bli laget på alle mulige måter - og blir det, det kommer fra over hele verden, og fra innenlands. Hva som gir en god rus er for en annen en elendig rus, hva en ser på som god hasj kommer an på hvilke forventninger en har til god hasj. Synes hasj gir ekstremt forskjellig virkning, prøvd noen hundre forskjellige typer tenker jeg.
ArbeidsledigProletar
Måten det blir lagt fram her gjør det jo til et subjektivt spørsmål.

Treig og slapp er vel en rimelig universal effekt av hasj, og en av grunnene til at det også egentlig ikke er så jævlig kult ungdomsdop. Bare forbudet gjør det til et kult kontrakulturfenomen.


Når det kommer til kvalitet kan man se på det litt mer objektivt. Det som kjennetegner god hasj er god lukt, helst med et hint av pot.

Form, farge og hardhet kan vareriere så sterkt at det egentlig ikke er veldig gode indikatorer. God hasj kan smuldre til støv eller den kan være så seig at du må rive løs biter.

En indikator på dårlig hasj er at den knekker i romtemperatur. Er den litt oppvarmet bør den vær mykere enn at den knekker.
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Hmm, ser ut til at jeg sannsynligvis ikke liker rusen rett og slett, men kommer nok til å prøve ut igjen om jeg kommer over noe CBD dominant som gelemannen nevner.

Takk for svar!
Sist endret av seroto9n; 16. november 2016 kl. 16:40.
Å bli treig og slapp er vel en indikator på at det er indica man får i seg og omvendt med sativa.
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Å bli treig og slapp er vel en indikator på at det er indica man får i seg og omvendt med sativa.
Vis hele sitatet...
Har røyka begge deler flere ganger, men merker faktisk ikke forskjell. Fullt mulig jeg ikke er erfaren nok selvsagt
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Har røyka begge deler flere ganger, men merker faktisk ikke forskjell. Fullt mulig jeg ikke er erfaren nok selvsagt
Vis hele sitatet...
Mulig du har rett i det, tok noen år før jeg visste hva slags typer som trigget nervene....
Enkelt forklart så føler jeg på en måte god sativa gir en spesiell sinnstemning (er det ett ord i det hele tatt?) mens indica gir en kraftigere rus.

Grunnen til at du ikke merker forskjell kan være fordi det meste på markedet i Norge er indica (WW, Northern lights etc) som gir mer bang for the buck både målt i fjernhet og ved dyrking pluss at mange strains er krysninger mellom indica og sativa.

Flere jeg kjenner kan stemple god sativa som drittpot fordi man ikke får den samme tunge rusen. Selv merket jeg stor forskjell når jeg drev med dette, og foretrekker en god high med sativa fremfor en trøtt og slapp indica rus.
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Mulig du har rett i det, tok noen år før jeg visste hva slags typer som trigget nervene....
Vis hele sitatet...
Husker da jeg var barn og ny i brus-gamet. Husker jeg ikke kunne smake forskjell på CocaCola og Pepsi. Nå høres det nesten usannsynlig ut, så vil tro det er sånn med cannabis og?
Det er store forskjeller på prima bruning og dårlig gate hasj som bunner i prosedyrene i produksjons metoden samt hvor langt og lenge hasjen har blitt smugla før den kommer inn i Norge. Har den blitt smugla via 5-6 varme land i bildekk kan du regne med at deler av virkestoffene fordamper før den når deg.

Under produksjon av hasj skilles de aktive virkestoffene (trikromene) fra resten av cannabis planten, for å så bli konsentrert eller presset sammen. Så jo mindre uønsket plantematerialet som er i hasjen, desto bedre produkt. Noen produksjons metoder er mer effektive på å isolere trikromene en andre, og har mye å si for kvaliteten av sluttproduktet.

Er hasjen produsert ved hjelp av tørr is (Shiva Crystals) eller kaldt vann + is (Bubble Melt Hash) så har du mest sannsynligvis utrolig bra hasj, dette er dog lite sannsynlig å få servert fra en vanlig gate dealer i Norge. Kjenner du til strainen kan du i tilleg søke den opp via leafly og se om effektene samsvarer med informasjonen du finner. Problemet med å vurdere kvalitet ut ifra produksjonsmetode + strain er at de fleste dealere har lite/ingen informasjon om disse tingene. Det er ikke uvanlig at de lyver om hva de har, ofte uten å vite det selv.

Farge, konsistens og lukt blir derfor de eneste pålitelige visuelle indikasjonene man har. Ja, bortsett fra å røyke det selvsagt. Jo lysere farge jo mindre plantemateriale/urenheter i hasjen. Knall hard hasj kan indikere at trikromene er blitt presset for hardt sammen eller at hasjen er altfor tør, bra hasj pleier å være myk og lett å forme med fingrene. Lys aske indikerer også bra hasj.

Lukt er kanskje den minst pålitelige indikatoren. Enkelte strains lukter mer en andre, uten at det nødvendigvis har sammenheng med effekten. Hasjen skal lukte det samme som planten den ble lagt av. Indica lukter gjerne litt krydrete og jordete. Sativa lukter litt mer søtt og floralt.
Sist endret av Juicekongen; 16. november 2016 kl. 19:22.
Mange gode tips over her. Du kan også finne frem lighteren og se hvor lang tid det tar før den tar fyr. God hasj brenner kjapt! Kommer selvsagt ann på typen, men at hasjen bobler når du fyrer er en god indikasjon på god hasj
Sist endret av Upiir; 16. november 2016 kl. 23:17.
Sitat av Upiir Vis innlegg
Mange gode tips over her. Du kan også finne frem lighteren og se hvor lang tid det tar før den tar fyr. God hasj brenner kjapt! Kommer selvsagt ann på typen, men at hasjen bobler når du fyrer er en god indikasjon på god hasj
Vis hele sitatet...
Helt til du får en som er blandet ut med noe lettantennelig.
Har vært borte i mye rart opp gjennom i det verste tørketidene og hverken bobler, lukt, farge eller konsistens sier noe sikkert om kvaliteten selv om det kan gi indikasjoner.
En type jeg var borte i når jeg røykte brant fort og boblet mye, problemet var at den "smeltet" og du fikk den nesten ikke bort fra fingrene selv om du skrapte med kniv.
At det kommer små bobler fra hasjen betyr ikke at den er god, jeg kan ikke huske å ha fått hasj som ikke boblet på flere år, det som aldri slår feil er at om hasjen nærmest smelter og koker. Litt vanskelig å beskrive men det er en betydelig forskjell på ting som bare bobler og holder formen, mens hasjer som koker og smelter når du setter lighteren på.

Også har du jo svarting da, og da tenker jeg på den det har florert av i hele landet i årevis. Ser tilsynelatende brukende ut, koker godt, lukter litt planteaktig og er veldig myk. Det er også et tegn jeg har bemerket meg, seig hasj som er litt myk er bedre en myk hasj som man omtrent kan dra fra hverandre med å stirre hardt på den.

Sjelden jeg får hasj som lukter direkte weed lengre, det er alltid en sånn krydderaktig, mørk og sjenert weedlukt for tiden, tror faktisk det er flere år siden nå(røyker sjelden i disse dager). Enkelt å greit så det som stinker som en plante midt i blomstring i mine tilfeller alltid vært det beste jeg hadde røyket på en stund da.
Sist endret av Hater; 17. november 2016 kl. 03:58.
Har røkt i 35 år, men de siste 10 årene er den som dem kaller Bobblings som tar fyr som Plast å brenner deg på fingrene som Plast. Dette er noe nytt å ikke ønskebart . Flere å flere får Kohls av å røyke den. Hva er det de smører på tørr kjeks Hasj så den blir feit igjen ?
Hadde den vært Legal så hadde vi sluppet å ikke vite hva som er i det som røykes, er det så vanskelig å forstå ?
Hysteriske foreldre gjør barna sine en Bjørne tjeneste med å sende Poden på behandling for å ha røkt Hasj. Dere må ikke gjøre det for på disse behandlings institusjonene er det stort sett bare folk som tar Hard Drugs, så da kan du med største sikkerhet få hjem igjen en Heronist og det er ingen tjent med.
Det er bare en liten andel som fortsetter, det er som regel en fase som de slutter med av seg selv.
Samme som med Alkohol ikke alle blir Alkoholikere det er bare en liten prosent.