Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5382
Enemy of the snut
Har familie-besøk atm, som kom torsdags kveld. Vet ikke hvor lenge de blir.

Sliter til vanlig med søvnvansker, men nå pga ferie-avvikling får jeg ikke legetime før om 2-3 uker. Kan da få utskrevet Zopiklon eller Apodorm.

Jeg har Xanor (2mg) liggende samt 20-30 stk Ritaliner (10mg). Har litt toleranse for Xanor, må ta 3 stk om jeg skal sovne.

Hva vil dere anbefale for å snu døgnrytmen på best måte?

Ta 3 stk Xanor på kvelden for å få sove, og ta 2-3 stk Ritaliner i 09-10tiden på morgenen eller prøve å døgne (med hjelp av Ritalin)?

Har noe knallgod weed liggende også, men vil helst unngå røykinga både pga lukt og jeg prøver å holde meg nykter fra røykinga ettersom jeg slet EKSTREMT med å komme meg ut av røyke-syklusen da jeg enda var i gamet.
Ville døgnet med rit, åsså landa hard med xanor å røyk (hvis jeg skulle gjort det) for å sove, å passe på å stå opp i rimelig tid så du er trøtt neste kveld
Jeg ser at du har to typer medikamenter som du kan bruke, jeg har ikke noen råd angående de ettersom jeg bare har lest om de, men ikke prøvd det selv. Ser også at du helst ikke har lyst å røyke, men om du har en sterk Indica så ville jeg gått for den rundt en til to timer før sengetid slik at du blir god og avslappet i kroppen. Men om du ikke har lyst å røyke og du har klart å holde deg vekke fra det i lang tid så skjønner jeg det. Håper du kommer på en løsning eller bruker noen av tipsa fra kommentarene her. Lykke til
Sist endret av slappegodt; 17. juli 2016 kl. 03:19.
Joe rogan podcast på ørene, alltid chill å høre på han og de syke vennene hans, legg deg stygg seint å stå opp et par timer etterpå, når kvelden nærmer seg legg deg kl 23. Stå opp 08-09, funks for meg. Uten piller og dritt
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
På beste måte? Uten noen rusmidler og medikamenter selvfølgelig. Ta en titt i den store søvnproblemtråden. Ekspertene er temmelig enig i at det er kjedelige gamle triks som fremdeles er det mest effektive: spis sunt, hold deg i aktivitet og vær streng på søvnhygiene.
Enemy of the snut
Trådstarter
Takk for tips og råd

Problemet er at jeg sliter til vanlig med søvnvansker. Kan bli super-trøtt i 23-tiden på kvelden, går å legger meg men kan ligge å gnu meg i 2-3 timer og da ligger jeg kun med feelingen av at jeg har fått slappet av men merker veldig at jeg ikke har fått sovet..

I tillegg er jeg ikke noe glad i å døgne, med eller uten rusmidler.. I tillegg er jeg veldig morragretten av meg og veldig dårlig på å stå opp tidlig..
Men så lenge jeg får snudd døgnrytmen før jeg begynner på jobb igjen (begynnelsen av august) så vil jeg si meg fornøyd..

Får se hva jeg går for; døgning eller neddopa på Xanor og/eller Rivotril, én metode må jo fungere uansett..?
Jeg ville startet med de klassiske rådene:
- Ingen koffein på kvelden.
- Ikke mat eller godteri på kvelden.
- Unngå alkohol de siste timene før leggetid.
- Ta gjerne en joggetur eller spasertur, men da et par timer før sengetid.
- Ingen skjerm de siste to timene før du legger deg. Slapp av med en bok eller bare samtaler.
- Fast leggetid.
- Helt mørkt og kjølig på rommet - du skal ikke kunne se hånden når du holde armen strakt foran deg.
- Mange anbefaler også at man unngår å ligge å "gnu deg". Har du ikke sovnet i løpet av 20 minutter, så stå opp igjen. Sett deg i lenestolen med en bok eller lignende i 20-30 minutter.
- Stå opp når klokka ringer - helst til fast tid hver dag.

Det siste alternativet, men som kan være litt kinkig om du har besøk er å forsøke dobbelsøvn. Da deler du rett og slett søvnen i to perioder a 3-5 timer, med en våken periode i mellom. Legg deg tidlig, gjerne i 20-tiden. Du våkner da antagelig mellom 23 og 01. Da står du opp, men unngår fysisk aktivitet og skjermer. Etter et par timer legger du deg igjen og sover videre.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av doseren Vis innlegg
Jeg ville startet med de klassiske rådene:
- Ingen koffein på kvelden.
- Ikke mat eller godteri på kvelden.
- Unngå alkohol de siste timene før leggetid.
- Ta gjerne en joggetur eller spasertur, men da et par timer før sengetid.
- Ingen skjerm de siste to timene før du legger deg. Slapp av med en bok eller bare samtaler.
- Fast leggetid.
- Helt mørkt og kjølig på rommet - du skal ikke kunne se hånden når du holde armen strakt foran deg.
- Mange anbefaler også at man unngår å ligge å "gnu deg". Har du ikke sovnet i løpet av 20 minutter, så stå opp igjen. Sett deg i lenestolen med en bok eller lignende i 20-30 minutter.
- Stå opp når klokka ringer - helst til fast tid hver dag.

Det siste alternativet, men som kan være litt kinkig om du har besøk er å forsøke dobbelsøvn. Da deler du rett og slett søvnen i to perioder a 3-5 timer, med en våken periode i mellom. Legg deg tidlig, gjerne i 20-tiden. Du våkner da antagelig mellom 23 og 01. Da står du opp, men unngår fysisk aktivitet og skjermer. Etter et par timer legger du deg igjen og sover videre.
Vis hele sitatet...
-Jeg drikker veldig sjeldent koffein, kun til enkelte anledninger (fest/selskap), men ALDRI etter kl 18:00 uansett om det er vanlig hverdag eller helg..

-Jeg spiser som regel kveldsmat i 20-21-tiden på kvelden, og har kuttet veldig ned på sukker/godteri-inntak.

-Har forsøkt og gå turer på kvelder 2-3 timer før jeg skal legge meg men dette hjalp ikke da det virker som jeg våkner mer til pga frisk luft og grei/rolig aktivitet.

-Er ikke noe lesehest, men pleier å se litt på TV/Netflix/Sumo og da noe kjedelig som jeg kan bli døsig av (har lest at dette skal fungere), men samtidig anbefaler alle søvneksperter å la både TV og mobil ligge i fred 1-2 timer før leggetid. Finner ikke linken til kilden hvor jeg leste dette, men var/er noe med lysstyrken hva skjermen som ustabiliserer serotonin-nivåen eller noe sånt. Kort sagt kan det ødelegge søvnkvaliteten mer enn man/vi tror.

De andre metodene har jeg prøvd uten noe fremgang, er derfor jeg får utskrevet lovlig medikament (Zopiclone/Imovane/Apodorm) 1 gang ila 2-3 mnd..
Hva skjerm før leggetid angår så finnes det ett program som heter f.lux som stiller på varmen på lyset fra skjermen din. Slik at det i mindre grad tuller til søvnen. Den finnes også til mobil.

Når jeg sliter med å sove selv er det gjerne fordi jeg ligger å tenker, det jeg synes hjelper er å finne seg ett ord eller en setning du har positive assosiasjoner til, og bare tenker ordet/setningen om og om igjen. Sovner da som regel etter litt

Kan også nevne at det finnes mye nyttige pusteøvelser som og kan hjelpe. Synes også at "kroppsscanning" hjelper. Altså at du begynner med tærne, kjenner etter hvor tunge de føles, også fortsetter du videre oppover

Sånn generelt så kan det iallfall for meg ofte bli sånn at jeg tenker så mye på at jeg ikke får sove, at det til slutt blir en selvoppfyllende profeti.

Håper det hjelper seg, og god ferie videre!
Mitt aller beste tips for søvnproblemer er å trene, gjerne litt hver dag.
Enemy of the snut
Trådstarter
Hva skjerm før leggetid angår så finnes det ett program som heter f.lux som stiller på varmen på lyset fra skjermen din. Slik at det i mindre grad tuller til søvnen. Den finnes også til mobil.

Når jeg sliter med å sove selv er det gjerne fordi jeg ligger å tenker, det jeg synes hjelper er å finne seg ett ord eller en setning du har positive assosiasjoner til, og bare tenker ordet/setningen om og om igjen. Sovner da som regel etter litt

Kan også nevne at det finnes mye nyttige pusteøvelser som og kan hjelpe. Synes også at "kroppsscanning" hjelper. Altså at du begynner med tærne, kjenner etter hvor tunge de føles, også fortsetter du videre oppover

Sånn generelt så kan det iallfall for meg ofte bli sånn at jeg tenker så mye på at jeg ikke får sove, at det til slutt blir en selvoppfyllende profeti.

Håper det hjelper seg, og god ferie videre!
Vis hele sitatet...
Takk for tipset/tipsene/råd, men har prøvd alle pusteøvelser som skal være behjelpelig, noe som ikke hjalp.. Prøvde i 6-7 dager uten noe forbedring, ikke rørte jeg noe rus eller medikament heller siden det ikke ville hjulpet på når man ønsker en normal døgnrytme uten medikamenter eller rusmidler generelt..

Mitt aller beste tips for søvnproblemer er å trene, gjerne litt hver dag.
Vis hele sitatet...
Har forsøkt å trene hver dag, 6 av 7 dager i uken siden man skal ha 1 hviledag/restutisjonsdag. Fulgte et program jeg og en kompis laget i januar/februar hvor vi er ute etter volum (for å få sommerkropp og kunne vise seg ute toppløs hvor jeg/vi håper/håpet på positiv oppmerksomhet). Vi ytet det vi klarte der og da på treningsrommet, siden vi var/er mest interessert i volum/sommerkropp. Vi ble begge lei i mai og har derfra hatt en lengre pause fra treninga, mens jeg prøvde å ta opp treninga fra forrige lørdag til igår.

Nå kjenner jeg ikke at jeg er mer motivert nok til å trene for volumets/sommerkroppens del, så tar en liten pause fra treninga nå siden jeg sliter med ryggen.
Går på Tramadol for ryggsmerter, passer på å ikke trene for hardt slik at det går mer ut over ryggen/smertene, men er mange øvelser som knyttes til musklene i ryggen uansett så lenge man trenger overkropp..
For å snu døgnrytmen pleier jeg å ta sovemedisin/opiater+hasj for å få sovne. Tar dette i 1-2 uker til jeg føler rytmen har satt seg.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
For å snu døgnrytmen pleier jeg å ta sovemedisin/opiater+hasj for å få sovne. Tar dette i 1-2 uker til jeg føler rytmen har satt seg.
Vis hele sitatet...
Er fri for sovemedin som jeg får utskrevet lovlig hos lege.

Opiat(er), blir dét det samme som Tramadol? Tramadol inneholder jo kodein som blir omgjort til morfin under prosessen.

Hasj, grønt vil jeg helst unngå, da jeg vil prøve å holde meg nykter fra røyking. Var veldig involvert i røyke-miljøet senest i fjord. Slet veldig med å komme meg ut av røykesyklusen. Gikk vel 1 mnd eller 2 før jeg fikk sove ordentlig uten og røre noe medikament som Zopiclone/Imovane og/eller Apodorm som jeg fikk utskrevet fra lege.

Etter de plagene der var det som jeg fikk en ny sjanse i livet, starte på nytt på en måte. Følte meg opplagt så å si hver dag, fikk med meg alt som skjedde ila dagen og hukommelsen ble bedre. Er sikkert flere som kjenner seg igjen i det jeg kommer til å skrive nå, men det var som å bli 110% frisk både psykisk og mentalt da jeg passerte 2,5-3 mnd uten noen slags form for rus
Sitat av KingPin Vis innlegg
Opiat(er), blir dét det samme som Tramadol? Tramadol inneholder jo kodein som blir omgjort til morfin under prosessen.

Hasj, grønt vil jeg helst unngå, da jeg vil prøve å holde meg nykter fra røyking. Var veldig involvert i røyke-miljøet senest i fjord. Slet veldig med å komme meg ut av røykesyklusen. Gikk vel 1 mnd eller 2 før jeg fikk sove ordentlig uten og røre noe medikament som Zopiclone/Imovane og/eller Apodorm som jeg fikk utskrevet fra lege.
Vis hele sitatet...
Det er samme sjanger, men tramadol er svake greier.
Det er kombinasjonen som fungerer godt på meg for å få sove, men du må selvsagt finne ut hva som passer for deg. Det beste er å komme fra det med så lite rusbruk som mulig.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Det er samme sjanger, men tramadol er svake greier.
Det er kombinasjonen som fungerer godt på meg for å få sove, men du må selvsagt finne ut hva som passer for deg. Det beste er å komme fra det med så lite rusbruk som mulig.
Vis hele sitatet...
Såklart er minst mulig bruk av rus og helst ingenting beste alternativ. Men hater å ligge å snu meg om og om igjen fordi jeg ikke får sove.

Har prøvd å stå opp igjen etter 20-30 minutter, lese en bok eller noe annet kjedelig som kan hjelpe, men nada. Sovner ikke av før i 4-5tiden på morgenen/natta og føler meg utslitt når jeg våkner og står opp igjen..
Sitat av KingPin Vis innlegg
Såklart er minst mulig bruk av rus og helst ingenting beste alternativ. Men hater å ligge å snu meg om og om igjen fordi jeg ikke får sove.

Har prøvd å stå opp igjen etter 20-30 minutter, lese en bok eller noe annet kjedelig som kan hjelpe, men nada. Sovner ikke av før i 4-5tiden på morgenen/natta og føler meg utslitt når jeg våkner og står opp igjen..
Vis hele sitatet...
Jeg jobber regelmessig natt. Jeg har snudd om døgnrytmen sikkert 50 ganger i år. Jeg gjør det såre enkelt uten rusmidler, men det er jo klart det er ubehagelig. Kommer hjem fra jobb mellom 8 og 9, er våken til 10-11tiden, sover 2-4 timer og legger meg til vanlig tid på kvelden. Altså rundt 00:00. Da er jeg helt kjørt og sovner fort. Noen ganger våkner jeg i 4-5tida og får ikke sove, men da står jeg bare opp og starter dagen. Smått ubehagelig, men ikke værre enn en hvilken som helst annen natt med lite søvn.

Omsnuingsdøgnet føler jeg meg sjuk. Ingen energi/motivasjon og dårlig appetitt. Muscle gjennom, ta deg en tur ut og gå om det skulle bli for ille. Det er bare en eller to kjipe dager.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Pleier noenganger å komme inn i dårlige søvnmønster der jeg sitter oppe alt for lenge og sover til langt på dag. For å snu det gjør jeg som følger;
Sitter oppe hele natta uten å sove, bruk alt av kaffe o.l for å klare det.
Dagen etter er jeg helt zombie, viktig å ikke ha planer. Bare å holde seg våken til kvelden igjen uten å sove, dette er ekstremt vanskelig. Alt for lett å sovne i stol osv. Tips er å gå ut på tur når det blir for jævlig. Stimulere hjernen og få tiden til å gå. Om jeg klarer å holde meg våken til 20-21 på zombiedagen sovner jeg som en stein og har på alarm rundt ønsket våknetid f.eks kl07. Fortsetter så i det mønsteret og har null problem med det. Om jeg derimot sovner i løpet av zombiedagen er det bare å legge seg litt senere og ta det gradvis tidligere de neste dagene. Skru av tlf og alt, lukk øynene og se for deg at du sover, helt til du gjør det.
Det jeg personlig gjør er visst du våkner sånn 1pm, Hold deg våken hele dagen og hele natten (se film, game, hør på musikk, anything) til neste dag til rundt 4pm så legg deg og sov ut dagen og stå opp kl 06:00. Funker for meg.
Det handler mye om å bite tennene sammen og holde ut. Du har det du trenger for å få sove. Så da bruker du dette. Morgenen etter har du klokka på ringing. Du står opp passe tidlig, holder deg nykter hele dagen og legger deg til vanlig tid kvelden etter. Morgenen etter; opp når klokka ringer, holder ut, biter tenna sammen, er nykter. Gjennta til du sovner greit ei hel natt. Selv brukte jeg ti dager på å avvenne meg med sovemedisin, etter bruk hver dag lenge. Det handlet mye om å holde ut disse dagene og nettene.