Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 10129
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg regner med at noen har hørt om Banished som blir utviklet av Shining Rock Software. Det er en mann som har utviklet hele spillet og som lanserte det for noen dager siden på Steam o.l.

http://www.shiningrocksoftware.com/wp-content/uploads/2013/03/A7-1024x576.jpg

Gameplay
The townspeople of Banished are your primary resource. They are born, grow older, work, have children of their own, and eventually die. Keeping them healthy, happy, and well-fed are essential to making your town grow. Building new homes is not enough—there must be enough people to move in and have families of their own.
Vis hele sitatet...
Enkelt og greit. Holder du ikke folkene dine i live og holder humøret oppe så dør dem og byen din går til grunne.

Det er utrolig mye rart man kan gjøre, jeg har ærlig talt ikke husket på spillet, men jeg har lasta ned og skal starte med spilling straks jeg har skrevet dette ferdig.

Her er en link til hjemmesiden: http://www.shiningrocksoftware.com/game/.

Her er en link til steam: http://store.steampowered.com/app/242920/.

Her er en link til p3 - filmpolitiet som har testa: http://p3.no/filmpolitiet/2014/02/banished/.
(Terningkast 5.)

http://www.metacritic.com/game/pc/banished - 8.7 user score - 76 meta score
Banished er et bybyggespill hvor man har ansvaret for en liten gruppe landsforviste mennesker som har funnet seg et nytt sted å bo.

Oppgaven din er å utvinne, høste og lagre råvarer med mål om å utvikle landsbyen til en velfungerende metropol. Men om du i det hele tatt klarer å unngå at befolkningen din dør ut i løpet av de første par timene bør du være godt fornøyd.

Selv om utvinningen av naturressurser og byggingen av hus og institusjoner er en sentral del av spillet, er de bare hjelpemidler for spillets virkelige ressurs: menneskene. Den lille gruppen digitale liv som strever seg gjennom hverdagen på naturens nåde. Det er de som er hovedpersonene i denne fortellingen.

Mens bybyggespill ofte plasseres i “gudesjangeren”, der spilleren er i en opphøyet posisjon (Gud) og styrer over alt i innbyggernes liv; reduserer Banished deg tidvis til en maktesløs tilskuer på en veldig høy stol.
Vis hele sitatet...
Jeg håper vi for i gang en diskusjon med gode tips o.l.! Happy building!

http://p3.no/filmpolitiet/wp-content/thumbs/?src=http://p3.no/filmpolitiet/wp-content/uploads/2014/02/banished1.jpg&w=1150
Sist endret av uaexed; 25. februar 2014 kl. 01:13.
Lastet det ned igår og spilte en del, men etter rundt 30min spilletid så begynte hele befolkningen å dø. Noen som har et par gode nybegynner tips?
Etter et par byer som gikk til helvete. Fant jeg ut et par ting som ser ut til å funke.

-Ha oppe vinduet med oversikt over ressurser og hvilke jobber folk har.
-Hold folk happy ellers blir det dårlig med unger og byen dør ut.
-Virker som folk får flere barn om det er få personer som bor i et hus.
-Ikke bygg for mye på en gang.
-Vent med å bygge gruver til de lett tilgjengelige ressursene på bakken er brukt opp.
Sist endret av iiconanii; 25. februar 2014 kl. 05:10.
Satt å spilte 12 timer på release dagen, bra spill!
Til å begynne med kan det være greit å gå gjennom tutorials og kjøre på easy til du får dreisen på det. Lære basics. Det står utrolig mye nyttig inne på "help" seksjonen på spillet, ikonet er "?".

http://www.reddit.com/r/banished er også en god plass å lese.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Skal man finne gode maps kan man lete her: http://www.reddit.com/r/BanishedMaps.
Har spilt et par timer nå, med flere mislykkede forsøk.

Slik jeg ser det, er det de mest primitive ressursene som er viktigst; mat, husly og varme. Pass på å ha godt med mat og tennved før du begynner å bygge andre ting. Har funnet ut at det beste er å gå for to fiskehavner og en Gatherer.

For at hele befolkningen ikke skal dø er det viktig å bygge et par hus når du ser det ikke er mer enn 3 ledige plasser igjen i husene. De unge flytter ut og starter egne familier.
Sist endret av Atuhl; 25. februar 2014 kl. 16:07.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Mat er veldig viktig i spillet, jeg har hat best hell ved å bygge fiske, jakt, og samle bygg i begynnelsen. Det er viktig at folkene spiser mer en bare en type mat, og samlere er den beste metoden å fikse det problemet i begynnelsen. For å makisimere mengden mat de samler, så bygg dem der det kun er skog innenfor den sirkelen som vises når du velger hvor du skal bygge. Det bør ikke være noe annet innenfor den sirkelen. Det samme gjelder fiskeriene, prøv å maksimer hvor mye vann som kommer innenfor sirkelen. Det bør ikke være noe overlapp mellom samme type byggninger, så ikke lag to fiskerier rett ved siden av hverandre. Er litt usikker på om det hjelper, men det kan være lurt å fjerne all stein og jern som ligger på overflaten i disse områdene, mer plass til food spawns da. Senere er åkre den beste måten å skaffe mat fra, de gir mye mer mat på mindre areal og med mindre folk.

På min siste save har jeg prøvd meg uten mines og quarries, det har igrunn fungert greit. Jeg har byttet til meg det av stein og jern jeg trenger, og har heller fokusert på å bygge mer mat. Stein og jern har man ikke evig av, men mat og trær vokser opp igjen, og du har da en uendelig ressurs du kan bytte vekk. Det har også gjort livet lettere når katastrofer som branner og tornadoer skjer, da har jeg mer å gå på.

Skoler er et must, selv om det tar lengre tid før folk blir voksne. Det kan være lurt å faktisk ha noen folk som Labours, da de flytter ting andre folk produserer til storage og rundt omkring, man trenger ikke mange men et par er greit. Om noen i andre yrker dør, så tar folk som er Labour som yrke automatisk over. Noe som også kan være lurt å gjøre av og til er å pause spillet, fjern alle fra jobbene sine for å så putte folk tilbake i jobbene. Da blir folk som bor nærmest jobbene gitt jobben, og da ungår du at folk som bor langt vekke får jobben.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjapt spm. Kan dette spillet sammenlignes med cesar,farao,zeus og majesty?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Hvor mange har folk har dere vært oppe i? Jeg har hatt rundt 30 voksene og 5-ish barn tror jeg. Kom til 9. vinter så døde plutselig alle Har 10 timer i spillet nå og storkoser meg med det.
Sitat av Lima Vis innlegg
Hvor mange har folk har dere vært oppe i? Jeg har hatt rundt 30 voksene og 5-ish barn tror jeg. Kom til 9. vinter så døde plutselig alle Har 10 timer i spillet nå og storkoser meg med det.
Vis hele sitatet...
Var oppe i 300 voksne og ca 80 barn sist jeg spilte - men så kom det en tornado
Jeg har to spill;

En på medium med 650 folk, hvor 495 er arbeidere.
En på hard med 500 folk, hvor 370 er arbeidere.

Lekende lett spill når man skjønner hvordan ting henger sammen. Mine beste tips;

- Utvikle deg sakte, men ikke for sakte. For fort gir deg mat, tools, firewood problemer, for sakte gjør at folka blir gamle og dør.
- Pass veldig godt på firewood og tools. Uten de to går det rett vest.
- Ha alltid nok mat til å overleve uten mat et halv år. Gatherer, fisher og hunter er de beste. Når jeg runder 80-90 folk bygger jeg åkre.
- Skaff deg sheep. De gir deg wool, noe som igjen gjør at du kan lage varmere klær og bruke mindre firewood. Dette er også rundt 80-90 folk en bør tenke på. Jeg selger firewood for å kjøpe de.
Jeg har prøvd meg på dette spillet i lang tid.

Spillet er "enkelt" egentlig, men gjør man 1 ting feil så er man doomed og alle dør.

Har nettopp startet ny by etter at mine 2 forrige byer døde ut pga at alle sultet.
Det har seg sånn at nå har jeg 30 voksene og 12 barn i landsbyen.
Jeg har 4 fiskeplasser, 2 jegerhytter, 7 åkre for korn og 2 plasser for plommer.

Likevell så sulter folkene mine og dør. Samler inn ca 1500 i mat bare på åkeren, men folka dør av sult. Jakthyttene tar nesten ikke inn noe mat i det hele tatt og fisken går bort med en gang det kommer inn. Hva gjør jeg feil her?


Enda et par spørsmål.
1. Hvordan får jeg til å lage åkere med noe annet enn bare korn? Får ikke valgt noe annet enn korn.
2. Hvordan får jeg andre dyr enn kyllinger?


Håper å få til dette spillet snart. Veldig avhengighetsskapende.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Fantabolic Vis innlegg
Jeg har to spill;

En på medium med 650 folk, hvor 495 er arbeidere.
En på hard med 500 folk, hvor 370 er arbeidere.

Lekende lett spill når man skjønner hvordan ting henger sammen. Mine beste tips;

- Utvikle deg sakte, men ikke for sakte. For fort gir deg mat, tools, firewood problemer, for sakte gjør at folka blir gamle og dør.
- Pass veldig godt på firewood og tools. Uten de to går det rett vest.
- Ha alltid nok mat til å overleve uten mat et halv år. Gatherer, fisher og hunter er de beste. Når jeg runder 80-90 folk bygger jeg åkre.
- Skaff deg sheep. De gir deg wool, noe som igjen gjør at du kan lage varmere klær og bruke mindre firewood. Dette er også rundt 80-90 folk en bør tenke på. Jeg selger firewood for å kjøpe de.
Vis hele sitatet...
Wow! Da har jeg noe og strekke meg etter Hm jeg har brukt endel åkere helt fra starten, men neste gang skal jeg teste uten.
Har du plassert husene langt ifra storage barn? De henter mat fra storage barn, og er det langt å gå, kan de dø på veien. Bygg hus inærheten av arbeidsplassene, med både stockpile og storage barn. De skal også levere mat hos disse storage barnene...

1. Du må kjøpe andre produkter igjennom trading.
2. Du må kjøpe andre produkter igjennom trading.

Jeg ville ikke bygget trading post før du har rundt 50-60 arbeidere.
Du har ikke behov for annet enn gatherer, fisher og huntere helt før du har en ca 50-60 folk. Sats heller på å ha 4av4 på alle fiskere osv. Åkre er veldig sesongbasert også, noe som kan slå begge veier...

Det med å ha ekstra mat på lager er vitkig. På min hardgame har jeg 40 000 mat hele tiden og økende. På min medium har jeg 120 000 hele tiden og økende.

Aldri plasser bygninger med radius innenfor hver sin radius.
Sist endret av Fantabolic; 17. mars 2014 kl. 13:30.
Jeg har alt samlet med gangsti fra alle hus og lagring osv. Eneste som e "litt" unna er jegerutpostene og fiskeriene.
Problemet er at de spiser opp alt av mat. Havner på rundt 3000 i mat med alt av korn, plummer, fisk, kjøtt, kylling, egg osv. Men alt forsvinner på noen få minutter.
Sist endret av Nikon01; 17. mars 2014 kl. 13:31.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Jeg går tom for stein heele tiden, noen tips her?

Har Quarry, men det virker som om det kommer svært lite stein derfra...
Sist endret av Lima; 17. mars 2014 kl. 13:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Går tom for stein ganske fort jeg også. Har brent igjennom èn mine allerede. Har 30 arbeidere for å hente stein. Jeg bygger først trehus og bruker stenen som ligger på bakken. Når jeg runder 200 folk bygger jeg steinverk og henter den mens jeg oppgraderer til stenhus.

Har du fullt opp med folk på fiskeriene og det? Det er også lønnsom å ha èn eller to Labours.

Noen som vet hvordan jeg kan laste opp savegames? Både til inspirasjon og for å hjelpe?
Sist endret av Fantabolic; 17. mars 2014 kl. 13:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har enda et dumt spørsmål.

Hvordan får man "vridd" bygninger man skal plassere? Finner det veldig vanskelig å finne plass til f.eks fisking når jeg ikke får endret vinkel / retning på den der bygningen.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Har enda et dumt spørsmål.

Hvordan får man "vridd" bygninger man skal plassere? Finner det veldig vanskelig å finne plass til f.eks fisking når jeg ikke får endret vinkel / retning på den der bygningen.
Vis hele sitatet...
"R" .
Om jeg husker rett er "hotkeyene" R og T
Takk Takk Nå ble "livet" så mye enklere
Et annet tips er å ikke ha åkrene i full størrelse. 7x7 med veier rundt hele. Hvorfor?
For ved 7x7 så klarer én farmer å ordne alt selv, og ingenting av det som er i åkeren blir ødelagt. Har du 8x8 eller større så må du ha 2 farmers pr. Fordelen med veier rundt hele åkeren er at dem kommer seg fortere frem å tilbake til husene sine for å spise, og dem får levert kornet eller hva du nå skulle ha mye fortere.

Prøv også å ha husene til farmers helt inntil åkerene.
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Prøv også å ha husene til farmers helt inntil åkerene.
Vis hele sitatet...
litt utbrodering: Prøv alltid å ha hun i nærheten av de forskjellige arbeidsplassene, med nok plass til alle som jobber der. Det vil gjøre at folk ikke trenger å reise så mye. Sørg også for at alle har en nær plass de kan legge fra seg ressursene. (så får personen som jobber i markedet samle inn og fordele varene).

Å lage små områder med spesialiseringer som passer sammen kan også være en fordel. F.eks. ha et område hvor du har foresting, gathering og hunting sammen med et par hus kan være veldig fint.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Tips: Ved store ekspanderinger og mange nye hus. Pause spillet og fjern alle fra jobbene sine og sett dem tilbake. Da har alle hus med folk i fått jobber som er dem nærmest.

Ikke trade vekk jern/stein/tools eller noen av ressursene som ikke er fornybare. Ved ekstremt store byer så trenger du alt du kan av de ressursene. Få heller opp 5-6 forrest lodgers og woodcutters som gir deg konstant flyt av firewood som du kan trade vekk. Kjøp av alt av stein/jern når du har råd. Da slipper du mines og quarries.

Flere trading posts = flere tradere.

15*15 farms er ikke det beste. Jeg har lest at 12*12 gir mest mat per farmer, men jeg har ikke testet dette ut selv.

Er helsa på topp så bruker ikke innbyggerene medisiner, men er den lav så konsumerer de weeds som bare det. Jeg tror det samme gjelder alkohol og happyness og.

Det er en vei-bug. Setter du opp en vei som skal bygges, men hvor det vokser en herb eller mat over tilen før veien er bygd så kan du ikke bygge noe som helst over den tilen resten av spillet. Eneste ''fixen'' per dags dato er om det er dirtroad. Da kan du fjerne blokkeringen over veien og oppgradere den til stein - også fjerne den.

Jo mere vann fiskeriet ditt dekker, jo mere fisk får du. Setter du den ved et elvedelta så kan du få oppimot 2500 fisk per år.
Sist endret av Bombasa; 17. mars 2014 kl. 14:32.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Fantabolic Vis innlegg
Noen som vet hvordan jeg kan laste opp savegames? Både til inspirasjon og for å hjelpe?
Vis hele sitatet...
Regner med at gamesaven ligger på dokumenter. Du kan vel laste opp fila med en uploader. Hadde vært morro og sett hvordan andre har satt det opp
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
http://imgur.com/bneUA3n

Jukselapp Fant den på reddit for noen uker siden.

Dette er den siste byen min som nå gikk tom for mat, da jeg ikke klarte å følge opp befolkningsveksten

http://bildr.no/thumb/elNEdGZv.jpeg

Jeg skal begynne på en ny en i løpet av dagen. Med seed 411809770 Jeg anbefaler alle å teste denne seeden på Large map med valleys

Naboen har testet den allerede og ligger med 65'000 i matreserver og 450+ innbyggere
Sist endret av Dr. fungitumb; 17. mars 2014 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Startet ny by. Endte i katastrofe. Trur jeg traff på en bugg eller bare tilfeldighet. haha.
Hadde bare spilt i 10 minutter og hadde 25 levende personer. Plutselig døde alle sammen. Sjekket årsaken, og ALLE døde av dårlig hjerte. Merkelige greier. Katastrofe er av, men må si at alle innbygere dør av dårlig hjerte er en katastrofe for landsbyen :P
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Høres ut som bug ja

Men jeg har ofte dødd ut i år 10 av matmangel eller resursmangel. Men det er fordi jeg er alt for aggressiv når det kommer til utbygging.

Jeg savner forøvrig en høyere game speed enn 10x. Enkelte ganger blir det alt for tregt, noe som fører til at jeg blir utålmodig og crasher byen
Før jeg bygger ut stort, lager jeg alt klar. Dvs. f.eks. 10 labours helt til alle bygningene har det som trengs av resurser. Så setter jeg inn byggerene. Det går også ann å pause bygging av hus
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Hva er rekorden til freakerene?

Klarte 850 innbyggere før jeg valgte å restarte pga tilbakestående infrastruktur og ikke snilleste climate (crops døde år etter år)
Har restartet nå, skal prøve å få 1500 innbyggere.
Sist endret av Bombasa; 17. mars 2014 kl. 19:00.
Etter 1 og en halv time spilling nå så har jeg bare rundt 100 innbyggere.
Tar det rolig akkurat nå, men ikke for rolig.

Har bygd querry nå og nettopp startet på en gruve for å få litt mer jern. Men kommer ikke til å ha gruva operativ før jeg har flere innbyggere til å jobbe der.

Har ca 7000 mat i reserve nå og en god del medisin. Så får man se hvordan denne byen går
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Lol, jeg failet. Satt på autokjøp av stein, jern og kull. Når jeg gjorde dette så hadde jeg ca 10k firewood.
Vel, nå fryser byen seg halvt ihjel og jeg har 2800 jern og 1200 kull.

Jeg er tom for ved og firewood.
Har aldri skjønt hvordan autokjøp virker jeg... Må man ha fult opp med tradere eller?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Fantabolic Vis innlegg
Har aldri skjønt hvordan autokjøp virker jeg... Må man ha fult opp med tradere eller?
Vis hele sitatet...
Jeg har satt opp at jeg vil ha 2k firewood i hver dock. Traderene er de som henter dette automatisk - og leverer kjøpte varer til nærmeste marked/storage barn.

I starten holder 1 trader lenge, men nå har jeg 5 docks og store avstander fra docks til woodcutters, så jeg har 6 tradere per dock.
Ah, men hvordan velger man de varene du vil handle?

Kommet opp i 703 folk etter 73 år. Medium map size valley, harsh climate, hard starting conditions. Sliter med mat, og har omtrent ingen plass jeg kan bygge åkre, ettersom de 5 plassene er til hunting/herbalist/gatherer ... Neste gang blir det større map size!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Fantabolic Vis innlegg
Ah, men hvordan velger man de varene du vil handle?
Vis hele sitatet...
Purchase menyen på trading dock. Velg antall du vil ha av gitt vare.
Da handler den automatisk for det du har råd til.

Legg også inn orders, da kommer de oftere med det du vil ha.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Til dere som vil teste, så har jeg en stabil by på ca.160 innbyggere nå
Jeg har ikke lagd steinveier imellom bygg ennå. Men det er lagt mellom større avstander.
Maten er stabilt stigende, men det samme er befolkningen! Så mat er første prioritet etter min mening.

https://www.dropbox.com/s/h9e5vctzs2dlx4f/Save4.sav

Bare legg save filen inn på Documents-> Banished-> Save
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Til dere som vil teste, så har jeg en stabil by på ca.160 innbyggere nå
Jeg har ikke lagd steinveier imellom bygg ennå. Men det er lagt mellom større avstander.
Maten er stabilt stigende, men det samme er befolkningen! Så mat er første prioritet etter min mening.

https://www.dropbox.com/s/h9e5vctzs2dlx4f/Save4.sav

Bare legg save filen inn på Documents-> Banished-> Save
Vis hele sitatet...
Takk for det, Utrolig strukturert by som ga meg mange tips!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Tror du søren ikke jeg fikk en flott spawn, flott by osv. Får bygget woodcutter station... OGSÅ GÅR KJERRINGA Å IDLER??? Dette spillet altså.

Samme skjer igjen. Hva er galt? Hvorfor vil ikke nissene mine hugge trær?
Sist endret av uaexed; 18. mars 2014 kl. 13:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sikkert bare en bugg. Mine hugger trær som bare det.

Men håper det kommer noe kjappere enn x10 snart. x15 og x20 skulle gjerne ha vært lagt inn i spillet.
x10 gikk fort i begynnelsen, men når man begynner å få en litt større landsby og man må gå et stykke for å hugge stein, så er ikke x10 kjapt nok :P
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av uaexed Vis innlegg
Tror du søren ikke jeg fikk en flott spawn, flott by osv. Får bygget woodcutter station... OGSÅ GÅR KJERRINGA Å IDLER??? Dette spillet altså.

Samme skjer igjen. Hva er galt? Hvorfor vil ikke nissene mine hugge trær?
Vis hele sitatet...
Har du satt opp limit på woodcutter? Jeg tror den er på 200 som standard.

Bare trykk på woodcutter-huset og øk verdien
-----------------------

Vil også nevne at Town hall er en av de viktigste bygningene imo. Man har en fane der som heter "production" hvor man ser hvor mye som lages og hvor mye som konsumeres av forskjellige varer hvert år.

Dette er superbra verktøy når byen din er i sterk vekst. Det er ingen som jobber der, så den tar ingen resurser når den først er bygd.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Det jeg gjorde feil var at jeg ikke leste... Som vanlig Jeg hadde woodcutters istedenfor foresters. Fant ut dette etter 4 år da jeg hadde 4 voksne igjen. Nå er jeg på mitt 9ende år og er tilbake med 9 voksne.

Dessverre dør folkene mine når de blir rundt 70-75. Ehehe.
Sist endret av uaexed; 18. mars 2014 kl. 14:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har problemet der Forester lodge ikke tar inn nok tømmer.
Har 3 Forester Lodge rundt om kring, men syns ikke de tar inn nok tømmer i det hele tatt. Alle er fullt opp med arbeidere.


Opplever også at det minsker med mennesker i landsbyen uten at jeg får noen indikasjon på at noen har dødd.
Gikk plutselig fra 62 til 39 innbyggere på kort tid uten en eneste melding om at noen har dødd.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Litt sykt når man ser at en 25 åring (kvinne) og en 12 åring (mann) får en unge.

Hardt liv når man blir 10 år også bli man kalt voksen.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Da bør du skaffe deg skoler mann Da blir de litt eldre før de blir laborers og ca. 1,5x så effektive
Ok.
Nå hadde jeg over 100 innbyggere og et stødig overfylt marked med ca 11000 i mat tilgode.
Hadde rådhus som viste at jeg produserte ca 1000 mere mat i året enn befolkningen spiste.

plutselig begynte enkelte av befolkningen å "forsvinne" igjen uten noen beskjed om at de døde. Hadde flere hus der det bare bodde 1 eldre person eller 1 yngre person og ingen barn. I 1 hus bodde det en 22 åring som til slutt ble 70 år og fortsatt bodde alene. Dette irriterer meg litt. Har full "happiness" i byen, så man skulle tru at de kom til å lage barn.

Hadde til slutt ca 8 ubebodde hus. Det bodde flere eldre av samme kjønn i samme hus og en familie på 6 i et hus der det var voksene "barn" osv.


Men problemet mitt nå er å skjønne "trading".
Kom en merchant til meg og ga meg Count: 1, Item: Squash seed, Cost: 2500

Hva er cost? Hva skal jeg betale med? Det står ingen indikasjon på hva jeg skal betale med her. Eneste var at når jeg gikk på trade og skulle "betale" så fikk jeg bare valgt 1 og fikk beskjed om at jeg værtfall måtte betale 2500 her. Men hva skal man betale med.....
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Ting du lager (frukt, grønnsaker, klær, tools) har forskjellig verdi.
http://bildr.no/thumb/dW92MXFh.jpeg

Du trykker bare på traderen din og velger inventory:
http://bildr.no/thumb/ejBLOXdw.jpeg

Hva enn du trykker inn der prøver da traderen å hente.

Håper du skjønte greia ^^
Sist endret av Dr. fungitumb; 18. mars 2014 kl. 17:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Firewood anbefales. Verdt 3-4 per stk (varierer fra trader til trader) og er lett å skaffe i massive mengder, selv ganske tidlig i spillet.

Kommer til å laste opp byen min imorgen, må bare fullføre noen byggeprosjekter først hehe
Sist endret av Bombasa; 18. mars 2014 kl. 17:29.
La inn masse der jeg, men fikk fortsatt ikke til å velge å betale mere enn 1.
Sikkert bare en bug, men nå må jeg begynne på nytt pga at hele landbyen dævva av sult :P
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Ikke alle ting er mulig å selge til alle traders..