Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2006
Jeg vet at the secret of the wu tang, not is to be revealed. -Alikevell kan jeg ikke ungå at spørre.
Herregud for ett album 36 chambers ér. Jeg er ikke nyfrelst, tvert imot; long time listener (wu tang again? -yeah, yeah. Again and again)
Alikevell finner jeg aldri ett like fullstendig album, kritikere er også ofte enig (ikke for å tilegge dem noe større autoritet på meninger, bare for å eksemplere en vid annerkjennelse og fanskare)
Den gir meg en grunnleggende følelse av perfeksjon innenfor ett hiphop segment.
Så spørsmålet ér, til dere som kjenner dere (delevis) igjen i undertegnedes beskrivelse; Finnes det album som kan måle seg? hvilke? Hva er deres tidløse hiphop-favoritter?


Håper på svar, da jeg er svært interessert i svaret.
M.V.H
Turelli
GZA - Liquid Swords, det renner jo over av Wu-tang her og... Shadowboxing er vel DEN feteste hip-hoplåta noensinne laget, og plata er vel på nr2 imo, rett etter 36chambers.

Tilegg:
Du kan jo egentlig sjekke ut det meste av det wutang-gutta har laget som solo-artister. Det er ufattelig mye fett fra den kanten.
Sjekk ut GZA's album Liquid Swords, som nevnt. I tillegg har du disse under jeg mener er verdt å høre igjennom:
Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx
Ghostface Killah - Supreme Clientele
Method Man - Tica
Masta Killa - No Said Datel

Supreme.. og Only Built.. er de to albumene folk krangler over når de skal finne det beste wu soloalbumet. Tical er method man i kjent stil mens No Said.. er veldig annerledes enn resten.

Jeg hører egentlig ikke så mye hip hop lenger så det er ikke så veldig mange andre artister jeg kommer på som er like fett som wu-tang clan. Men jeg har ett album til:
M.O.P. - To The Death.
Jøss.. Hva man finner på om natten.

Takker for svar.
Jeg er kjent med albumene du nevner.
Min personlige vurdering er, i synkende rekkefølge; Liquid swords, OB4CL, Tical & Supreme..
Men alikevell vil jeg påstå dette er metadonen om 36chambers er heroinen.
No said Date har jeg ikke sjekket ut, men det er jo.. vel Masta Killa..
Men da tar jeg en titt. M.O.P. skal også prøves ut, har vel vært litt på fordomssiden med de gutta etter Cold as ice.
Tech N9ne - K.O.D
Hmm vanskelig og si virkelig vanskelig, personlig så er det Wu-Tang 36 Chambers Har fått dilla på 7th Chamber Part II igjen, og ja hele skiva er helt perfekt. Er også veldig glad i Raekwon sin solo skive Only Built 4 Cuban Linx, som er helt awesome.

Er også veldig glad i Madvillainy skiva til Madvillain (Mf Doom & Madlib), defintivt den beste collaben jeg har hørt, den cd'n har jeg hørt igjennom en del ganger og den er fortsatt på topp til meg.

Og Mobb Deep The Infamous skiva ligger langt i hjerterota, og er alltid en cd jeg kan høre og høre om igjen uten og bli lei.
Sitat av kimmy9gga; Er også veldig glad i Madvillainy skiva til Madvillain (Mf Doom & Madlib), defintivt den beste collaben jeg har hørt, den cd'n har jeg hørt igjennom en del ganger og den er fortsatt på topp til meg.

[B
Og Mobb Deep The Infamous skiva ligger langt i hjerterota, og er alltid en cd jeg kan høre og høre om igjen uten og bli lei.[/b]
Vis hele sitatet...
Word! Mobb Deep skuffer ikke.
Som en digresjon & apropos vil jeg nevne Mobb Deep segmentet i serien Beefs, som du sikkert kjenner til. En av de beste i serien.
Det er ikke bare selve "beefen" som er interessant, det er tematikken í hvor langt man kan strekke en gangster rap-persona, før den kan bite segselv i halen. Måten gamle og nye klipp er satt sammen (da referer jeg mest til Tru Life) ender opp som en smule satirisk på hele "thug life"-delen av hiphop.

Jeg har all mulig respekt for Madvillain, svært talentfull og spennende beats. Alikevell føler jeg aldri det har nådd meg, slik det ser ut til å nå andre. Det er nok min feil.

Denne tråden ble opprettet i en nattbasert begeistring og lengsel, og siden jeg har tatt opp temaet, tror jeg i en mer sober state of mind, at 36Chambers er en perfeksjonert stykke arbeid farget av sin tid og ikke minst "sulten" til de involverte (noe alá The Clash's The Clash Nas's Illmatic ) . Jeg tror selv ikke Wu kunne produsert noe slikt igjen om de prøvde.
Det er nok ett slikt album man bare må godta at det ikke finnes noe makent, og heller prise seg over det faktum at det finnes.
Sist endret av Turelli; 20. oktober 2012 kl. 18:49. Grunn: Flimset med linkene.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg tror selv ikke Wu kunne produsert noe slikt igjen om de prøvde.
Det er nok ett slikt album man bare må godta at det ikke finnes noe makent, og heller prise seg over det faktum at det finnes.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er et faktum for Hip-Hop sjangeren generelt, nesten ikke noe av det nye rappere lager nå til dags kan sammenlignes med the classics, og det synes jeg er litt kjipt, for det betyr vel at standarden på god Hip-Hop er lav ifh til den var 90-tallet.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Dette tror jeg er et faktum for Hip-Hop sjangeren generelt, nesten ikke noe av det nye rappere lager nå til dags kan sammenlignes med the classics, og det synes jeg er litt kjipt, for det betyr vel at standarden på god Hip-Hop er lav ifh til den var 90-tallet.
Vis hele sitatet...
Tja, det finnes jo purister som synes alt etter 89 er kjipt også. Det er for subjektivt for å skulle si noe bastant på temaet, på ett nivå er jeg svært enig utsagnet ditt. Men alikevell er det jo spennende at det eksprimenteres med sjangeren.
Jeg ga det litt tanke, og innså at jeg hadde en teori/ramble for at Hiphopen har blitt så "pop"-basert til tross for dette stadige maset om å "keep it real"
Heeere we go:
Etterhvert som rap-en beveget seg mer vekk fra de sedvanlige samplene var det ett naturlig resultat at elektroniske beats flørtet mer med elektronika/teckno, men da dette skjedde hadde allerede den brorparten av den elektroniske sjangeren beveget seg i retning eurotrance (som i sin tur, er mer pop-basert.) og fortsatte videre.
Min hypotese er altså at den elektroniske sjangeren hiphopen fusjonerte med mot slutten av nittitallet allerede var sterkt tilknyttet popen, og dermed er det naturlige resultatet den hip-pop-en vi hører idag.
Dette ble veldig rørete.

Uansett synes jeg det dukker opp mer moderne perler også blant dagens hiphop, El-p (fra company flow) gir ut mye spennende som utfordrer definisjonen av Hiphop Cancer 4 Cure
For selv om 90'tallet var en veldig fruktbar periode, og det unektelig kom ut sinnsykt mye fett, er rammene veldig "satt" og det er til dels begrenset hvor lenge man kan dvele ved samme oppskriften.

Jeg prøver ikke å belære om noe her, bare tømte kaffekoppen, og tankene deretter.
Illmatic, Liqiud Swords (GZA, så vet ikke om det teller?), Madvillany, Deltron 3030, Check Your Head, The Infamous, 93 til Infinity, 6 feet deep,

Det er bare de jeg husker i hodet, men veit om en del albumer til som kan måle seg med 36 chambers..
Sitat av Turelli Vis innlegg
Tja, det finnes jo purister som synes alt etter 89 er kjipt også. Det er for subjektivt for å skulle si noe bastant på temaet, på ett nivå er jeg svært enig utsagnet ditt. Men alikevell er det jo spennende at det eksprimenteres med sjangeren.
Jeg ga det litt tanke, og innså at jeg hadde en teori/ramble for at Hiphopen har blitt så "pop"-basert til tross for dette stadige maset om å "keep it real"
Heeere we go:
Etterhvert som rap-en beveget seg mer vekk fra de sedvanlige samplene var det ett naturlig resultat at elektroniske beats flørtet mer med elektronika/teckno, men da dette skjedde hadde allerede den brorparten av den elektroniske sjangeren beveget seg i retning eurotrance (som i sin tur, er mer pop-basert.) og fortsatte videre.
Min hypotese er altså at den elektroniske sjangeren hiphopen fusjonerte med mot slutten av nittitallet allerede var sterkt tilknyttet popen, og dermed er det naturlige resultatet den hip-pop-en vi hører idag.
Dette ble veldig rørete.

Uansett synes jeg det dukker opp mer moderne perler også blant dagens hiphop, El-p (fra company flow) gir ut mye spennende som utfordrer definisjonen av Hiphop Cancer 4 Cure
For selv om 90'tallet var en veldig fruktbar periode, og det unektelig kom ut sinnsykt mye fett, er rammene veldig "satt" og det er til dels begrenset hvor lenge man kan dvele ved samme oppskriften.

Jeg prøver ikke å belære om noe her, bare tømte kaffekoppen, og tankene deretter.
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk veldig enig i tankegangen din, og det er vel sant er vel bare oppgitt over hva mainstream Hip-hop har blitt, og det er som du sier.

Hører på plata nå, er på sang 2, må si jeg likte det veldig kule beats, og nice flow, men jeg er også veldig for at man skal eksperimentere med Hip-Hop, men mye av det populære, synes ihvertfall jeg går i feil retning, så klart er dette bare min egen mening, men det er mye bra der ute også er vel bare vanskeligere og finne.

Personlig så er jeg veldig variert i nåtidens Rap-periode, går mest i britisk, Horrorcore, Soul-Rap og Politisk Rap.
Sitat av SOAN Vis innlegg
Fuck it, lager skikkelig liste. .....
Vis hele sitatet...
Trodde OP var ute etter episke album?
Sitat av moret Vis innlegg
Trodde OP var ute etter episke album?
Vis hele sitatet...
Jeg postet en liste med navn på album og la også inn lenker sånn han kunne få en smakebit av hvert album.

Så ja, jeg ga han det han ville ha.
Mange takk! Kjenner vel igrunn til brorparten av representativene dine (brukte b.l.a illmatic som eksempel tidligere i tråden), men likefullt hører den absolutt hjemme i en slik anbefalingsliste.
Det er en skam at ikke Cube- perioden av Lench mob ligger på spotify.
Det er en veldig westcoast-influert liste, jeg var tidligere en purist innenfor sjangeren Men synes i retrospektiv at East-en rent kvalitetsmessig fortjener "seieren", blir noe flåsete å si, da det egentlig aldri var noen konkurranse, utover platesalg, og mediahype.
But i digress.. Mange takk for listen, ett godt gjenhør om ikke annet.

Slenger ut en underground type jeg prøver meg på, Celph Titled, ikke egentlig overbevist. Falt vel for kommentaren under Devastating MC's låten : "Sounds like Elmur Fudd is hunting Bugs Bunny.......in Compton"
Sitat av SOAN Vis innlegg
Jeg postet en liste med navn på album og la også inn lenker sånn han kunne få en smakebit av hvert album.

Så ja, jeg ga han det han ville ha.
Vis hele sitatet...
Okei, da ver det jeg som misforsto. sry
[center]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/97/Ready_To_Die.jpg/220px-Ready_To_Die.jpg
Mitt favorittalbum gjennom alle tider er Notorious B.I.G.s Ready to Die. Dette er perfeksjonisme fra A til Å.
[/center]
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
[center]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/97/Ready_To_Die.jpg/220px-Ready_To_Die.jpg
Mitt favorittalbum gjennom alle tider er Notorious B.I.G.s Ready to Die. Dette er perfeksjonisme fra A til Å.
[/center]
Vis hele sitatet...
Word is a baby boom!
The what
Gimme the Loot
Warning
Juicy
i den rekkefølgen, etterfulgt av resten, det er selvfølgelig a close call, avgjort av photo finish. (minus Unbelievable selvfølgelig)
Det er en velkommen åpenbaring med ett slikt album i tråden, ikke forde det er nytt for noen, men utgangspunktspørsmålet var så vagt banalt, og ruset, at det er veldig riktig å bare dvele ved disse perlene som på en måte er mer enn bare arbeid i form av spytting og beats.
I en slik state of mind vil jeg også putte Big L's the Big Picture ut der.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Turelli's Avatar
Trådstarter
Det er vel egentlig en uting å svare på sitt eget spørsmål, men bare legger det ut der; (De som er interessert i denslags er nok allerede vis på det faktum at der er ett nytt svært dopt album ute.)
Kendrick Lamar's Good Kid m.A.A.d city , Lenge siden jeg har dvelet så lenge ved ett album.
Sounden er moderne, men faller alikevell ikke innenfor den polerte repedative Kanye-stilen, det er fremdeles gritty, det er fremdeles westcoast, men modent sådan, er ikke ofte man hører en slik kredibel selvutvevering.
Kult og interessant. Gir meg lyst til at sitere Mos;
[COLOR="Gray"]"Me, you, everybody, we are Hip-Hop,
So Hip-Hop is goin where we goin,
So the next time you ask yourself where Hip-Hop is goin,
ask yourself.. where am I goin? How am I doin?
Til you get a clear idea
So.. if Hip-Hop is about the people
and the.. Hip-Hop won't get better until the people get better"[/COLOR]

Som nevnt er nok folk allerede oppdatert på denne dritten, men om du finner deg lesende uten kjennskap;
La dette være din wake up call. Kjærlig og velment fra undertegnede.
Kool G Rap - Roots of Evil