Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4271
Nå har det seg sånn at jeg går på vg1 helse og sosial, men vil over til IKT neste år. Men saken er det at jeg er så lei av skolen nå, og tror jeg kommer til å gjøre det bedre om jeg tar fri det året i stedet for, og søker meg inn igjen i 2013.

Er det noen som har erfaringer fra dette og kan svare på disse spørsmålene?

1. Hva gjorde du dette pauseåret?
2. Kom du deg tilbake på skolen neste år?
3. Noe ellers du vil tilføye?

Evt. Vurderte du å ta pauseår? Hvorfor gjorde du det ikke?
Sitat av sykotisk Vis innlegg
Nå har det seg sånn at jeg går på vg1 helse og sosial, men vil over til IKT neste år. Men saken er det at jeg er så lei av skolen nå, og tror jeg kommer til å gjøre det bedre om jeg tar fri det året i stedet for, og søker meg inn igjen i 2013.

Er det noen som har erfaringer fra dette og kan svare på disse spørsmålene?

1. Hva gjorde du dette pauseåret?
2. Kom du deg tilbake på skolen neste år?
3. Noe ellers du vil tilføye?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kan tilføye at planen din om å fortsette på skolen høyst sannsynlig kommer til å gå i dass om du klarer å skaffe deg en grei jobb i løpet av dette året.
Da er det utrolig fort gjort å utsette, utsette og atter utsette combacket på skolebenken.

Tenk deg nøye om før du bestemmer deg.
Er det ikke like greit å bare bli ferdig med skolen når du først er i gang istedenfor å måtte gå rundt å ha dette i bakhodet gjennom et helt år?
Et "pauseår" ødelegger alt som heter rutiner. Alle elevene på videregående skole er lei av skolen. Hadde mitt barn tatt et "pauseår" hadde vedkommende blitt kastet ut hjemmefra på flekken.
Husk at om du består allmenne fag på helse og sosial i år, kan du velge og bare ta yrkesfagene neste år på IKT (Såfremt det er første år de samme allmenne fag selvfølgelig)

Da har du greit lite skole. Selvfølgelig er ikke dette en bra løsning om du vil jobbe fulltid, men jeg vet ikke hva dine planer for 'friår' er.


Sitat av Huztle Vis innlegg
Å ta et friår er også ganske dumt i og med at du velger å si nei takk til 1.år med skoleplass du ha rett til og kan dermed ikke være sikker på at du får skoleplass 3.året ditt når du returnerer til skolebenken.
Vis hele sitatet...
Rettigheten frafaller ikke nødvendigvis fordi om man tar et friår.
Sist endret av Volch0k; 23. april 2012 kl. 20:31.
Å ta et friår er også ganske dumt i og med at du velger å si nei takk til 1.år med skoleplass du ha rett til og kan dermed ikke være sikker på at du får skoleplass 3.året ditt når du returnerer til skolebenken.
Trådstarter
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Husk at om du består allmenne fag på helse og sosial i år, kan du velge og bare ta yrkesfagene neste år på IKT (Såfremt det er første år de samme allmenne fag selvfølgelig)

Da har du greit lite skole. Selvfølgelig er ikke dette en bra løsning om du vil jobbe fulltid, men jeg vet ikke hva dine planer for 'friår' er.




Rettigheten frafaller ikke nødvendigvis fordi om man tar et friår.
Vis hele sitatet...
Men jeg går jo over fra vg1 til vg2, og da blir man ikke fritatt i de allmenne fagene man bestod i første når man begynner på andreåret?

Sitat av Huztle Vis innlegg
Å ta et friår er også ganske dumt i og med at du velger å si nei takk til 1.år med skoleplass du ha rett til og kan dermed ikke være sikker på at du får skoleplass 3.året ditt når du returnerer til skolebenken.
Vis hele sitatet...
Men jeg får jo første året for første gang, så tror ikke jeg mister retten til skole med å ta ett pauseår? Er det ikke når man er i 20åra man mister retten ?

Sitat av Stinson Vis innlegg
Et "pauseår" ødelegger alt som heter rutiner. Alle elevene på videregående skole er lei av skolen. Hadde mitt barn tatt et "pauseår" hadde vedkommende blitt kastet ut hjemmefra på flekken.
Vis hele sitatet...
Rutinene har jeg allerede mistet, men de kan man jo få på plass med rett innstilling og selv-disiplin ?
Stemmer det at du ikke mister skoleretten din om du tar et pauseår nå ja, mener at du har 5 år fra etter du har gått ut av grunnskolen.

Det er sant det folk sier med at du kommer ut av rutiner, men noen klarer seg helt fint også. Det som kan være problematisk kan være det å skaffe seg jobb, i mange byer er jobbmuligheten meget begrensed før fylte 18 år.

Vil anbefale å gå Vg2, og kanskje dele opp Vg3 i 2 år hvis du fortsatt er forferdelig umotivert for skolegang. Veien fra friår til et nytt friår er ikke forferdelig lang.
Sist endret av Kalars; 23. april 2012 kl. 20:42.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Kalars Vis innlegg
Vil anbefale å gå Vg2, og kanskje dele opp Vg3 i 2 år hvis du fortsatt er forferdelig umotivert for skolegang.
Vis hele sitatet...
IKT er da kun 1 år, så vg3 slipper han, da han går ut i lære

TS: vil anbefale deg og gå videre på skole, selv om du er umotivert nå vil du ikke noe, og da mener jeg at du er HELT tom for motivasjon til og gå på skole hvis du tar et friår!
Trådstarter
Sitat av Kalars Vis innlegg
Det er sant det folk sier med at du kommer ut av rutiner, men noen klarer seg helt fint også. Det som kan være problematisk kan være det å skaffe seg jobb, i mange byer er jobbmuligheten meget begrensed før fylte 18 år.

Vil anbefale å gå Vg2, og kanskje dele opp Vg3 i 2 år hvis du fortsatt er forferdelig umotivert for skolegang.
Vis hele sitatet...
Har med tanke på arbeid en ganske innholdsrik cv, så jobb kan jeg få tak i, og i kr.sand er det masse tilgjengelig for dem under 18, og hvis man sliter med å få seg jobb, så kan man finne seg jobb med hjelp av nav.

Det hadde jo vært det smarteste å gå vg2, Ikt er bare 2 år på skole og 2 i lærling. Jeg har fortsatt god til til å bestemme det, og har diskutert det litt med mamma, som i grunn og bunn er litt negativ til det. Men jeg tror jeg hadde klart meg fint, og jeg vil fullføre skolen. Det er bare snakk om å utsette et ett år, og bonusen med det er også at jeg blir myndig russ

Sitat av Frufsa Vis innlegg
IKT er da kun 1 år, så vg3 slipper han, da han går ut i lære

TS: vil anbefale deg og gå videre på skole, selv om du er umotivert nå vil du ikke noe, og da mener jeg at du er HELT tom for motivasjon til og gå på skole hvis du tar et friår!
Vis hele sitatet...
HUN** !

Jo, det har jo kommet mange gode grunner til å fortsette...

Og det er vel feil at man blir fritatt i beståtte allmennfag på vg2 som noen andre nevne nettopp? Man må gå alle fagene på vg2? Fritak gjelder vel bare om man går et år om igjen?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kommer garantert til å bli lei når du skal starte skole igjen, spesiellt om du er lei nå, du burde bare fullføre, så komme deg ut i jobb, enten om det gjelder å få fagbrev, eller bare generell jobberfaring.
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du kommer garantert til å bli lei når du skal starte skole igjen, spesiellt om du er lei nå, du burde bare fullføre, så komme deg ut i jobb, enten om det gjelder å få fagbrev, eller bare generell jobberfaring.
Vis hele sitatet...
Jeg tror grunnen til at jeg er umotivert og lei nå er at jeg ikke har noen ordentlig bruk for det jeg lærer på helse og sosial nå. Når jeg begynner på IKT så er det jo nytt pensum, og i tillegg noe jeg intresserer meg for.
Ble pauseår på meg. 10 år siden jeg gjekk på skole.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av Stinson Vis innlegg
Et "pauseår" ødelegger alt som heter rutiner. Alle elevene på videregående skole er lei av skolen. Hadde mitt barn tatt et "pauseår" hadde vedkommende blitt kastet ut hjemmefra på flekken.
Vis hele sitatet...
Jeg går på videregående og jeg stortrives der. Du skal ikke ta alle under en kam
Droppa ut for en stund siden, jobber mye og kommer nok til å starte på skole igjen til høsten.

Fant ut at alt jeg egentlig trenger er en liten pause for og bygge opp motivasjonen og forhåptentligvis komme tilbake og gjør det bedre.

Forresten, det er utrolig herlig med en liten pause, anbefales!
Sitat av sykotisk Vis innlegg
Men jeg får jo første året for første gang, så tror ikke jeg mister retten til skole med å ta ett pauseår? Er det ikke når man er i 20åra man mister retten ?
Vis hele sitatet...
Nei, man har rett til 3år, som er påfølgende år etter ungdomsskolen.
Trådstarter
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Droppa ut for en stund siden, jobber mye og kommer nok til å starte på skole igjen til høsten.

Fant ut at alt jeg egentlig trenger er en liten pause for og bygge opp motivasjonen og forhåptentligvis komme tilbake og gjør det bedre.

Forresten, det er utrolig herlig med en liten pause, anbefales!
Vis hele sitatet...
Huff, pause frister veeeldig 1 år med sommerferie :P
Det blir ikke som 1 år med sommerferie. Du kan ikke bare slappe av et helt år, du MÅ skaffe deg jobb, eller ha noe å gjøre på i pauseåret. Det er ikke sikkert det bygger opp motivasjon som du tenker nå, men det kan ødelegge rutiner helt. Slit deg heller igjennom videregående og slapp av med et friår etter!
Trådstarter
Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
Det blir ikke som 1 år med sommerferie. Du kan ikke bare slappe av et helt år, du MÅ skaffe deg jobb, eller ha noe å gjøre på i pauseåret. Det er ikke sikkert det bygger opp motivasjon som du tenker nå, men det kan ødelegge rutiner helt. Slit deg heller igjennom videregående og slapp av med et friår etter!
Vis hele sitatet...
Skal jo om det blir tilfellet skaffe meg jobb, men kommer jeg meg inn på ikt i år, så kommer jeg nok til å gå videre på skolen. Hvis ikke jeg kommer inn blir det jobb/pause år
Jeg tror det er aller best å bare slite seg gjennom alle årene med en gang, og heller ta et friår etter videregående. Da kan man jobbe og tjene litt penger, for så å kanskje se om man vil gå videre på skole.

Jeg vet akkurat hvordan du føler deg, er akkurat slik med meg også. Men man må bare bestemme seg for at det her skal jeg fullføre. Det er jo tross alt bare tre år av hele ditt liv.
Hvorfor tror du det er bedre å jobbe et år enn å gå på skole? Du har jo ingen utdannelse og spesielle kunnskaper etter VG1, så du kommer nok bare til å få drittjobber, kassemedarbeider osv. Hvis du får byttet slik at du starter på VG2 IKT til høsten så har du vel bare et år før du kan få en mer ordentlig jobb som lærling. Eventuelt ta allmenn påbygg på VG3. Etter VG3 kan du ta et friår på FHS feks, før du begynner å jobbe eller tar høyere utdanning.
Jeg har tatt et friår. Gjorde dette etter to år på elektrofag. Søkte meg inn på Vg3 Påbygg, men takka nei til plassen siden jeg var så lite motivert for skolen. Bedre at noen som er mer motivert enn meg får plassen tenkte jeg.

1. Dette året jobbet jeg 120% - 100% stilling som kirketjener og 20% stilling på McDonalds. Stortrivdes med dette.

2. Jeg kom meg tilbake til skolen neste år, og tok ferdig Vg3 Påbygning. Gikk ut med toppkarakterer, da jeg hadde hørt fra mange at det var lurt å tenke på videre utdanning. Var ekstra motivert etter et friår, men vet om mange som ikke har kommet seg tilbake til skolen etter friåret sitt.

3. Jeg vil anbefale deg å fortsette på skolen. Når det går an å gå direkte fra Helse- og sosialfag til IKT-servicefag er det kanskje like greit å bare gå løpet ut. Se heller på de to årene du får som lærling etterpå som "friår", eller ta deg et friår og reis e.l. etter du har fått fagbrev.

Lykke til med valgene dine!
Om du er 18 så ta deg ett år i militæret. Kanskje du vil like deg der og søke gratis utdanning.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Nei, man har rett til 3år, som er påfølgende år etter ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Ikke vær for påståelig uten kilder! Ja, du har rett til 3 års videregående utdanning etter videregående skole, men disse trenger du ikke ta i de 3 påfølgende årene etter grunnskolen. Du har rett til å ta disse tre årene før du fyller 24 år! (Her har du kilder på dette)

OT:
Jeg vil ikke anbefale deg å ta et friår, da jeg tror det kan bli vanskelig å gå tilbake til den trege skolehverdagen.. Det er gode sjanser for at du greier det (nå tror jeg at jeg ljuger - statistikken sier nemlig noe annet), men hvorfor skal du ta denne risikoen? Fullfør videregående. 2. året er uansett mer utplassering og avveksling. Etter fullført videregående vil du ha mulighet til å gjøre mer som du vil. F.eks ta et "friår" på FHS el.

Jeg går selv på VG2 srudiespess, og tror jeg hadde sliti litt om jeg skulle tatt et "pauseår".. Motivasjonen hadde nok ikke vært på topp, med mindre friåret hadde sugd.. (og da er jo poenget litt borte?)

Fortsett på skole du
Sist endret av Znerk; 23. april 2012 kl. 22:02.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Dropp "pauseåret" og hopp over til IKT neste år, har noen kompiser som gjorde det samme!
Trådstarter
Takk for så mange gode svar, alle sammen!

Blir nok slik at hvis jeg kommer inn i år, så takker jeg ja, hvis ikke tar jeg pauseår og søker på nytt til neste år.
Søkte bare på ikt, og ingen andre linjer i år, så hvis jeg ikke kommer inn på ikt, så blir det pause siden det er ingen andre alternativer bortsett fra å snakke med rådgiver, så skjekke ut hva som er tilgjengelig. (men det er bare IKT jeg vil inn på)
Jeg kjenner meg igjen i situasjonen din.

Jeg gikk også helse og sosial på videregående. På denne tiden var jeg rimelig lei skole, og fritiden min gikk til dataspill. Videre sto det mellom IKT eller friår fra skolen..

Jeg kom ikke inn på IKT, og etter en prat med mine foreldre endte jeg opp med å fortsette på skolebenken.

Etter endt videregående var motivasjonen for skole tilbake. Da gikk jeg rett på studier og ironisk nok jobber jeg som lærer idag..

Lykke til
Et lite tips vis du kommer deg inn: Ikke ta fellesfagene alt for seriøst. Så lenge læreren ikke er for ræva, så skal de klare å lære dere mye stoff i timene. Ikke fokuser på lekser annet enn i fag du sliter i. Vis du klarer å opparbeide deg full rutine så.... ja, det går det jo også bra, men det krever litt.
Det skal også være mulig å "lure seg unna" norsken ved å ta den som privatist tidlig på året, men koordiner med rådgiver først, men vis Norsk er uheldig plassert i timeplanen kan du godt ta timene(er alle norsktimene derimot først eller sist på timeplanen hver dag, så lønner det seg betydlig).
Jeg har ikke droppa ut selv, men har et par kompiser som droppa ut førsteåret for å enten starte på nytt neste år, eller bytte linje. De fleste klarte ikke å komme seg tilbake på skolebenken året etter, og prioriterte jobb istedet. "Starter på neste år igjen."

Av de som faktisk fikk ræva si tilbake på skolen, hadde stort fravær og droppa ut senere.

Vet ikke helt situasjonen din, men vil tro skolerutinene blir ganske fuckedup, og i tilllegg så kan jeg se for meg at det er ganske umotiverende å gå skole med kullet som er et år yngre enn deg. Men for alt jeg vet så kan det jo være du har mange kompiser som er yngre.
Planen var å jobbe for å tjene penger, ta lappen og kanskje få etablert meg bedre sosialt.
Jeg søkte jobb så lenge at jeg like godt kunne gått på skole isteden. Det ER ikke nok jobber til ungdom, man kan ikke bare gå til en butikk å bli ansatt, man skulle tro det, men jeg har prøvd lenge, og en slik jobb er drømmen nå.
Om jeg skulle tatt pause fra VGS så hadde jeg gått på folkehøgskole. Utrolig bra sosialt og du kaster ikke vekk ett år.
Du har gått et år og ønsker pauseår? Sikkert nevnt, men da ligger du så langt bak i skjema at du selv vil bruke det som et argument til å drite i det uansett.
Jeg var helt innstilt på å ta et friår etter to år på allmennfag, men fullførte etter å ha blitt overtalt av foreldre, venner og ikke minst lærere. Tok et friår etter jeg fullførte, angrer ikke et sekund på at jeg gjorde meg ferdig når jeg først var i gang!
Pause år før fullført vgs. er jobbing.
Drita lei som jeg var etter og ha gått Restaurant og Matfag med en klasse jeg misslikte og linje jeg skjønte var feil valg etter første par mnd vg1, fullførste jeg vg2 egentlig bare for og ha gjort det for og ha noe og falle tilbake på senere, gikk ut med mye fravær og relativt dårlige karakterer i alt utenom engelsk og programfag.
Kom ikke inn på noen skole for året her, noe jeg egentlig var glad for.

Året som har gått har gått med til trening (er på internasjonalt nivå i en idrett så har noe og drive med) og har for første gang på 4-5 år lyst til og starte på skolen til høsten.

Har som deg, søkt på IKT, men jeg har som fordel at jeg er ferdig med basic fag, naturfag osv,må basicly møte opp på skolen for programfag, noe som er perfekt da det er noe jeg vil drive med.

Et pauseår er ingen dum ide hvis du kan kaste opp av og tenke på et nytt år på skolebenken, men det kommer ann på typen du er, om du har lett for og falle av fatet eller gjør ting som du har planlagt.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av sykotisk Vis innlegg
Takk for så mange gode svar, alle sammen!

Blir nok slik at hvis jeg kommer inn i år, så takker jeg ja, hvis ikke tar jeg pauseår og søker på nytt til neste år.
Søkte bare på ikt, og ingen andre linjer i år, så hvis jeg ikke kommer inn på ikt, så blir det pause siden det er ingen andre alternativer bortsett fra å snakke med rådgiver, så skjekke ut hva som er tilgjengelig. (men det er bare IKT jeg vil inn på)
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale deg å bruke noen slanter på privatist eksamener, og jobbe godt mot disse. Skal du først droppe ut et år, ikke skru hjernen helt av. Finn frem de fagene du har dårligst karakter i, ev. fag som teller etter fullført videregående utdannelse (alle fag som ikke overskrides) og jobb med disse. Ta minst to eksamener i halvåret. Da står du ikke bare bedre stilt når du skal søke om igjen neste år, men det blir i tillegg lettere å sette seg ned på skolebenken igjen etter videregående.