Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2944
Jeg er i full gang med å planlegge et dyrkerom for tiden.

Ventilasjon, kullfilter, belysning og alt det der er på stell, men jeg er litt usikker med tanke på hva slags hydrosystem jeg skal sette opp.

Til nå har jeg vaklet veldig frem og tilbake mellom forskjellige ferdige systemer, men nå har jeg plutselig fått veldig lyst til å prøve Autopots med airdomes.

Autopot/Easy2grow

Airdomes

Man kan bygge på disse settene med inntil fire ekstra potter bare ved å kjøpe utbyggingsett her.

I tillegg kan man kjøpe vannreservoar helt opp til 100 liter, muligens enda større.
Dette er jo meget beleilig dersom man plutselig blir dratt med på ferie eller skal på jobb osv.

Men hva dere tror om dette oppsettet?

Vil pottene være store nok?

Kommer perlite til å gjøre det bra som dyrkemedie?
Jeg ser at vannet kommer inn i bunnen av potten og da er man avhengig av at dyrkemediet suger opp nok vann til at planten blir fornøyd.

Hva tror dere om pH osv.?

Fordeler og ulemper?
Hjelp moret. Dette så spennende ut
Jeg kommer til å satse på dette oppsettet.
Etter litt research har jeg funnet ut a pH holder seg stabil og fin så da slipper jeg å bekymre meg for det.

Frister å teste med en side by side grow med og uten airdomes!

Dyrkelogg kommer når jeg setter i gang.
Hva sier du til å dele det du har funnet ut til nå?
Skal du dyrke det nå på sommerstid?
Vi får se hva det blir til.
Først og fremst kommer jeg til å fokusere på utendørsdyrkingen, men jeg kommer til å gå til innkjøp av utstyr så fort jeg får anledning.

Noen som har noen formening når det gjelder utendørsdyrking av Super skunk og Pure power plant?
Hmm, slik jeg har forstått det er det 2 systemer du har funnet. Det ene er "ebb & flow" og det andre er "aerophonics". Poenget med autopots og reservoar er å ha en vannpumpe som ved en timer sender vann fra reservoaret og inn i alle pottene - som ofte er fyllt med leirkuler - før vannet takket være gravitasjon renner tilbake i reservoaret.. Plantene er dermed kort tid under vann og trenger ikke noe airdome..Google "ebb & flow"

Aerophonics er hvor pottene hele veien er fyllt med vann og planten vokser direkte i vann/gjødselblanding, når plantens røtter vokser rett i vann er det derimot svært nødvendig å ha en airdome, slik at planten klarer å puste under vann.. Google "bubblebucket"..
Ikke for å være vemmelig, men du har dessverre misforstått prinsippet i autopot.
Google eller se vedlagt link for mer informasjon.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Hmm, slik jeg har forstått det er det 2 systemer du har funnet. Det ene er "ebb & flow" og det andre er "aerophonics". Poenget med autopots og reservoar er å ha en vannpumpe som ved en timer sender vann fra reservoaret og inn i alle pottene - som ofte er fyllt med leirkuler - før vannet takket være gravitasjon renner tilbake i reservoaret.. Plantene er dermed kort tid under vann og trenger ikke noe airdome..Google "ebb & flow"

Aerophonics er hvor pottene hele veien er fyllt med vann og planten vokser direkte i vann/gjødselblanding, når plantens røtter vokser rett i vann er det derimot svært nødvendig å ha en airdome, slik at planten klarer å puste under vann.. Google "bubblebucket"..
Vis hele sitatet...
Det blir nok riktigere å kalle autopots for selv-vannende hempy. Slik jeg forstår det så renner ikke vannet av igjen som i ebb & flow, men blir stående som et reservoar til det er brukt opp eller evt fordamper.

Jeg tror dette kan funke bra. Man burde kanskje flushe med rent vann/svakere næring av og til for å unngå saltoppbygning. Skjønner ikke helt hvordan planten skal etablere seg når det ikke vannes ovenfra, dog. Man trenger vel medium som er våtere enn ren perlite..?

Forøvrig så er ikke aerophonics og bubble bucket det samme. I et aerophonics-system henger røttene i lufta og mottar næring via dyser/vannspredere. Bubbler bucket er en DWC -løsning hvor røttene står i vann og får luft fra pumpe+luftestein.
Sist endret av gorm; 4. mai 2011 kl. 16:20.
Vanningen justeres av en flotør.
Det ligger meget detaljrike 3d-innføringer av "autopot easy2grow" på youtube.
At dette er en selvvannende hempy bucket gir mening for mitt vedkomende ihvertfall.

Jeg tror jeg går for kokos eller rockwool som dyrkemedie, men dersom noen har innspill er det bare å fyre løs.
Her kan du lese litt om de forskjellige typer vanningssystemer som finnes.

http://www.hydroponi.no/extra_info_pages.php/pages_id/4
Først, F all y'all..For det andre...Ok, jeg bomma, men poenget mitt var dette: Ok dette kalle for autopots. Noe som burde beskrive at det er en egenskap hos pottene.. Så ok, det er ikke et ebb & flow.. Da må det med en airdome være omtrent akkurat det samme prinsippet som DWC bare at istedet for å fylle på vann på Bubblebucketen så er det en automatisering av vann/gjødsel blandingen...

Og da lurer jeg virkelig på hva som er vitsen med dette oppsettet, når en bubblebucket garantert gir bedre avkastning og er billigere å lage? Men jau ikke viktig lissom...
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Først, F all y'all..For det andre...Ok, jeg bomma, men poenget mitt var dette:
Vis hele sitatet...
Dersom du har bommet i første omgang så er vel poenget ditt totalt irrelevant?
Hørt om "goddag mann økseskaft?"

Og da lurer jeg virkelig på hva som er vitsen med dette oppsettet, når en bubblebucket garantert gir bedre avkastning og er billigere å lage? Men jau ikke viktig lissom...
Vis hele sitatet...
Jeg ser nytten i dette oppsettet og det er det aller viktigste.

Vanket litt for mye på norcan eller?
Der råder det samme nedlatende holdning ovenfor folk som tenker litt annerledes enn seg selv.
Det er derfor jeg har valgt nFF fremfor norcan.
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Dersom du har bommet i første omgang så er vel poenget ditt totalt irrelevant?
Hørt om "goddag mann økseskaft?"
Vis hele sitatet...
Nei det har jeg nok ikke jeg er 12..

Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Jeg ser nytten i dette oppsettet og det er det aller viktigste.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser nytten, hele tiden har sett nytten, og aldri hadde planer om å diskutere oppsettet ditt, ja da kan du gratulere deg selv! Gratulerer for å ha gjort den største og vanligste feilen når det kommer til å dyrke cannabis. Du har akkurat gjort det meget enkelt for mange å finne ut hvem du er, hva du gjør, og ikke minst hvor du gjør det...
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Vanket litt for mye på norcan eller?
Der råder det samme nedlatende holdning ovenfor folk som tenker litt annerledes enn seg selv.
Det er derfor jeg har valgt nFF fremfor norcan.
Vis hele sitatet...
Nei jeg henger ikke noe særlig på NorCan, og det var for å diskutere oppsettet ditt, for det er det vi gjør på et diskusjonsforum?
Jeg har stilt et par spørsmål som jeg ønsker å få svar på, verre er det ikke.
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Jeg har stilt et par spørsmål som jeg ønsker å få svar på, verre er det ikke.
Vis hele sitatet...
Det samme gjorde jeg slik jeg ser det=)
Du får opprette din egen tråd dersom det er noe du lurer på.